AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Er det noen som har klart å finansiere mastergrad uten lånekasse? Evt erfaringer med å ta master på deltid ved siden av jobb. Erfaringer? Anonymkode: eabd3...a67
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Jeg studerer 100% uten lånekassen, men jeg bor ekstremt billig (bor i seilbåt). Jobber 30-80%, fungerer supert. Spørs hvor dyr leie du har? Anonymkode: 93b3e...ad4 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Jeg jobber 80% og tar master ved siden av jobb. Helt ærlig syns jeg det er styrete, og skulle gjerne jobbet mindre, men jeg har brukt opp tiden hos lånekassen, så dette siste året må jeg klare meg uten. Anonymkode: b9d06...333 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Jeg kan snakke for en venninne av meg som holder på med master nå. Hun har/skal studere til sammen 11 år på grunn av at hun begynte på feil studie og gjør litt dobbelt. Mens hun fullførte bacheloren på det nye studiet sitt så jobbet hun masse ved siden av, bodde hos familie i perioder, og sparte opp penger. Under masteren som hun tar nå flyttet hun ut og lever av studielån (siden hun takket nei til studielån under bacheloren sin får hun studielån under masteren) Anonymkode: ba209...54f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Kan bli slitsomt, og lite ferie, men kan gå dersom en gjør det følgende: - Jobber hver sommer (la oss si 100% i 6-8 uker / 30-40 arbeidsdager) - Jobber en uke i jula, etter eksamen, og kanskje før skolestart (5 arbeidsdager) - Jobber 1-2 dager i uka, f.eks Lørdager. 40-80 arbeidsdager, eller 24-48 ved 60% arbeidsdag) Da skal du kunne jobbe mellom ca. 60 til 120 (100%) arbeidsdager i året, eller 450 - 900 arbeidstimer. Får du snittlønn på 200 kr / t, så tilsvarer jo dette 90000 kr - 180000 kr året, før skatt. På den lave siden, så må du nok bo ganske billig for å overleve - på den høye siden, så bor du mer behagelig. Men, du det blir jo ganske mye å gjøre, og du må selv ordne at jobb og eksamen / arbeidskrav / gruppearbeid ikke kolliderer. Du blir jo også totalt avhengig av jobb, for å få ting til å gå rundt. Anonymkode: dd8bd...f7c
Siri_H Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 Jeg tok master på (nesten) fulltid ved siden av 120% fast stilling. Det gikk helt fint, men det kommer selvfølgelig an på hva slags master det er og hvor mye en kan få tilrettelagt på jobb i fht. fri for forelesninger. Masteren jeg tok var delt inn i et par dager annenhver uke med forelesninger, noe som gjorde det mulig å ordne seg fri/bytte om på jobbavtaler osv.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 Jeg vil nok anbefale å legge opp en solid buffer før mer/ny utdanning. Jobb 1-3 år først, avhengig av inntekt bruker man den tiden på å legge inn 100-200K i buffer. Så står man litt sikrere Anonymkode: d6a86...44a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil nok anbefale å legge opp en solid buffer før mer/ny utdanning. Jobb 1-3 år først, avhengig av inntekt bruker man den tiden på å legge inn 100-200K i buffer. Så står man litt sikrere Anonymkode: d6a86...44a Men på den andre siden, så betyr det 1-3 år med tapt (maksimal) arbeidsinntekt. Dersom det er snakk om yrker som Sivilingeniør/Teknolog, Advokat, Siviløkonom, osv. så kan det fort være snakk om et par hundretusen kr. Men dersom det er helt umulig å jobbe / studere samtidig, så er jeg enig, i at en nok kanskje må jobbe litt. Anonymkode: dd8bd...f7c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men på den andre siden, så betyr det 1-3 år med tapt (maksimal) arbeidsinntekt. Dersom det er snakk om yrker som Sivilingeniør/Teknolog, Advokat, Siviløkonom, osv. så kan det fort være snakk om et par hundretusen kr. Men dersom det er helt umulig å jobbe / studere samtidig, så er jeg enig, i at en nok kanskje må jobbe litt. Anonymkode: dd8bd...f7c Ja, men slike studier er gjerne litt harde også, med mye obligatorisk oppmøte (og dermed færre muligheter for jobbing). Dessuten bør en kunne leve litt og ha tid til å ta en (ny) studieperiode inn over seg også. stresset i slike yrker, særlig innen teknologi, med jobbing 24/7/365 kommer tidsnok Anonymkode: d6a86...44a
straamann Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil nok anbefale å legge opp en solid buffer før mer/ny utdanning. Jobb 1-3 år først, avhengig av inntekt bruker man den tiden på å legge inn 100-200K i buffer. Så står man litt sikrere Anonymkode: d6a86...44a Problemet er om man studerer en retning der det nesten er umulig å få relevant jobb med bachelor. Og man kan ikke spare opp penger ved å jobbe deltid på kiwi o.l.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 Betalte ca 120.000 i skolepenger, samt rundt 180.000 på reiser til/fra studiested (helgeforelesninger i 2 år på andre siden av landet, samt 3 turer til USA). Brukte oppsparte midler, og av lønnen min underveis. Jobbet 100% (samt med en del overtid), tok opp ca 100.000 i lån banken for å betale skolepenger. Startet å betale ned på lånet samtidig som jeg studerte, men mener jeg fikk fritak hos Lånekassen i samme periode. Tungt økonomisk, samt utrolig travelt å ta master samtidig som jeg jobbet såpass mye. Første halvåret av studiet tok jeg også et 30-poengs studie som var krav til å ta for å kunne starte på masteren. Endte opp med nesten 1 års sykmelding etter endt mastergrad pga helt ødelagde skuldre, nakke, armer... Klarte ikke engang å holde en pen for å skrive en beskjed til slutt. Hadde ikke jobbet så mye kombinert med studier igjen. Anonymkode: 04a5e...fa2
straamann Skrevet 13. mars 2018 #12 Skrevet 13. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Betalte ca 120.000 i skolepenger, samt rundt 180.000 på reiser til/fra studiested (helgeforelesninger i 2 år på andre siden av landet, samt 3 turer til USA). Brukte oppsparte midler, og av lønnen min underveis. Jobbet 100% (samt med en del overtid), tok opp ca 100.000 i lån banken for å betale skolepenger. Startet å betale ned på lånet samtidig som jeg studerte, men mener jeg fikk fritak hos Lånekassen i samme periode. Tungt økonomisk, samt utrolig travelt å ta master samtidig som jeg jobbet såpass mye. Første halvåret av studiet tok jeg også et 30-poengs studie som var krav til å ta for å kunne starte på masteren. Endte opp med nesten 1 års sykmelding etter endt mastergrad pga helt ødelagde skuldre, nakke, armer... Klarte ikke engang å holde en pen for å skrive en beskjed til slutt. Hadde ikke jobbet så mye kombinert med studier igjen. Anonymkode: 04a5e...fa2 Ja, der er derfor jeg ser etter andre løsninger. Har dårlig rygg og nakke fra før, og ville aldri klart å studere og jobbe fullt parallellt. Deltid ved siden av 80%jobb hadde vært det perfekte. F.eks master over 4 år. Men skal litt til å finne arbeidsgiver samt studiested som korresponderer med en slik løsning.
Elaine Marley Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 Tråden er ryddet for reklame. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 På 12.3.2018 den 0.59, AnonymBruker skrev: Jeg studerer 100% uten lånekassen, men jeg bor ekstremt billig (bor i seilbåt). Jobber 30-80%, fungerer supert. Spørs hvor dyr leie du har? Anonymkode: 93b3e...ad4 Å bo i seilbåt koster ikke noe? Anonymkode: a9ec9...07b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Å bo i seilbåt koster ikke noe? Anonymkode: a9ec9...07b Rimeligere en å leie i en av de store byene som jeg gjør. Anonymkode: 93b3e...ad4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 Tok en mastergrad uten lån fra lånekassa. Første året under studiene bodde jeg hjemme (ikke noe leie), men jobbet når enn jeg ville da jeg i kontrakten min hadde 100% stilling. Jeg jobbet kanskje 40-60t i mnd pga studiene. Fra andre året og til levert master bodde jeg med samboer/ektefelle, og betalte mat og alle forsikringer og småregninger (i snitt 7-9000kr). Gikk veldig fint. Jeg jobbet hele tiden når jeg hadde mulighet, men tok også lange pauser fra jobb rundt eksamensperioder. I løpet av 3. Året på studiene kjøpte vi også leilighet. Da jeg skrev selve masteren, sa jeg opp 100% stilling jobben og fikk vikarjobb i yrket jeg utdannet meg til. Her ble det korte dager mellom 8-14, men timelønn på mellom 300-600kr = god lønn. Her jobbet jeg når enn jeg følte jeg kunne så lenge jeg holdt meg til skriveskjemaet mitt og holdt frister. Gikk veldig fint. Var på et jobbintervju mot slutten av masteren da jeg leverte i juni, fikk jobben. Startet august. 2 mnd ferie var gullverdt! Anonymkode: 845c9...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå