Gå til innhold

Er du fornøyd med barnas organiserte fritidsaktiviteter? Hvordan endte dere opp med deres aktivitet(er)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 3,5, så det er litt tidlig å tenke på organiserte fritidsaktiviteter, men jeg tenker litt på det fra tid til annen.

Hvilke aktiviteter driver barna deres med?
Er dere fornøyd med det de driver med? Fordeler/ulemper? (Type tidsbruk, kostnader, dugnader osv)
Ville du anbefalt å drive med det dere driver med?

Anonymkode: 180df...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at barnet ditt går i barnehage, og at du/dere henter omkring kl. 16.  Så skal det lages/spises middag. Klokka 18 er det oppmøte på et- eller- annet.  Ferdig kl. 19.  Så bærer det hjem, og rett til sengs for den lille.  

Det høres stressende ut.  Hvor mange dager i uka har dere som foreldre tenkt å ha det slik?   

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Zienna skrev:

Regner med at barnet ditt går i barnehage, og at du/dere henter omkring kl. 16.  Så skal det lages/spises middag. Klokka 18 er det oppmøte på et- eller- annet.  Ferdig kl. 19.  Så bærer det hjem, og rett til sengs for den lille.  

Det høres stressende ut.  Hvor mange dager i uka har dere som foreldre tenkt å ha det slik?   

Nå var ikke dette poenget med posten, fint om du holder deg til saken. Så lenge barnet legges kl 19 er det ikke aktuelt med noe på ettermiddagen for vår del. Det blir antakelig først etter skolestart.

Anonymkode: 180df...732

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har begynt med svømming nå i 1 klasse, rett og slett fordi det er livsnødvendig. Slipper dugnader og betaler oss ut av det. Ca. 1600 pr. merke. en kveld i uken, veldig greit😊 

Anonymkode: 38e19...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt begynte på svømming siste året i barnehagen, først og fremst fordi han var veldig engstelig i vannet og vi brukte mye tid på bare å få ham uti hver gang vi var i svømmehallen. Derfor ville vi gjerne at han skulle bli tryggere. Han har gått der i nesten 2 år nå og stortrives, og han skal få fortsette så lenge han ønsker det. Det koster litt (450 per mnd), men vi synes det er verdt det. :) Svømmingen er 1 gang per uke, og det er ingen dugnader.

Anonymkode: 07a84...e74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn i andre klasse og han har alltid fått velge hva han ønsker selv. Akkurat nå så går han på svømming, i korps og på turn. Jeg kunne jo absolutt anbefalt det videre. Det er korpset som er dyrest og tidskrevende, men jeg husker jeg elsket det som liten selv og han elsker det enda mer enn meg så må man så må man. :P:fnise: 

Anonymkode: 46bbe...0b9

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et barn i andre klasse og han har alltid fått velge hva han ønsker selv. Akkurat nå så går han på svømming, i korps og på turn. Jeg kunne jo absolutt anbefalt det videre. Det er korpset som er dyrest og tidskrevende, men jeg husker jeg elsket det som liten selv og han elsker det enda mer enn meg så må man så må man. :P:fnise: 

Går han på 3 ting? Er alt hver uke? Blir han ikke stresset/sliten eller føler han får for lite tid til andre ting? Min førsteklassing vil også gjerne begynne på turn, og jeg er redd for akkurat disse tingene hvis han skal gå på flere aktiviteter. Men så har han sååå lyst... Er det mange gutter som går på turn forresten?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går han på 3 ting? Er alt hver uke? Blir han ikke stresset/sliten eller føler han får for lite tid til andre ting? Min førsteklassing vil også gjerne begynne på turn, og jeg er redd for akkurat disse tingene hvis han skal gå på flere aktiviteter. Men så har han sååå lyst... Er det mange gutter som går på turn forresten?

Ambefal turn, man blir gjennomgående sterk👍 Bra å legge et slikt grunnlag fra man er liten😄

Anonymkode: d44d7...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn som går på volleyball og svømming. Hun gikk på korps og før, men det måtte vi kutte ut da det ble så mye, nå er hun mye mindre stressa og har mer tid og energi til både venner og lekse. Ikke minst for oss foreldre så blir det mindre dugnader ☺

Anonymkode: 3873d...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt sammen er på tre dager. Mandager er det turn og svømming. Tirsdager er det korps. Onsdager er det korps og turn. 

Det går veldig fint. Mandager og onsdager er det ikke tid til annet, men tirsdager etter korps og torsdager er det alltid besøk eller så er han på besøk. Vi har i tillegg ikke bil så vi tar buss eller går alle steder. Sykler på sommeren. ;) 

Turn er definitivt å anbefale. Jeg betaler 2.700 hver sjette måned, men det er gøy, og gir en stor mestringsfølelse. Det er mange gutter her, men det er Oslo så det fyller seg gjerne på ;)

Problemet er at jeg blir sliten. Jeg sitter og halvsover i ganger mens jeg venter. ;)

Skrevet

Vi har 2, en  på 5 og en på 10

Førstemann gikk på turn noen år, mest fordi det er en grei aktivitet som barn liker. Hun gikk og på dansing, men dette var ikke noe særlig. Da hun begynte på skolen begynte hun på håndball fotball og svømming (opplæring). Da hun var trygg på svømmingen fortsatte vi kun videre med håndball og fotball, dette har hun holdt på med i 4 år. (Hun var og innom sjakk, likte dette, men tidsklemmen ble for stor).

Nr.2 begynte på idrettsskole og gikk 2 runder der i 4-5års alderen. Veldig varierende hvor gøy han synes det var og hvor engasjert han var (han kunne gå fra å lede an i alt til å ikke ville gjøre noe). Positivt med variert opplegg her hvor de hadde en ny idrett hver uke (fotball, håndball, innebandy, turn, friidrett osv). 

Han ble litt lei og vi fant ut at svømmeopplæring kunne være både kjekt og viktig. Han har nå gått på 2 kurs med dette, kommer nok til å fortsette med det til han er trygg i vann. I tillegg vil han begynne på håndball når han begynner på skolen til høsten.

Når det gjelder kostnader har kursene etter minne kostet noe slikt:

• Turn 700 for høst eller vår
  • Idrettsskole 1600 for helt år
  • Svømming 800 for et kurs, halvår

Fotballen og håndballen er nok veldig forskjellig fra sted til sted. I klubben vår er det 400 kr for å være medlem i klubben og i tillegg ca 1400 kr treningsavgift for håndball og ca. samme for fotball. (Så for jenten vår betaler vi da 400+1400x2 = 3200 i året)
I tillegg kommer innesko, knebeskyttere, fotballsko og leggbeskyttere, man får drakt og ball. Opplever ikke noe utstyrspress.
Man må stille opp på 2 dugnad/år + selge lodd, men det er ingen andre utgifter.

I forhold til hva man får igjen føler jeg ikke dette er dyre aktiviteter. Om man driver bare med fotball koster det 1800kr/året + utstyr. Da er det 2 treninger i uken, ca 8 cuper og seriekamper, sommeravslutning og juleavslutning og ingen egenandeler. Eneste det er egenandel på er en helgecup som man reiser utenbys for. 

Jeg liker lagspill og ball, men det viktigste er å finne noe som barnet synes er gøy og vil drive med. På fotballaget har jeg inntrykk av at kanskje 1/4spiller mest fordi det er sosialt og venninnene gjør det, men dette er grunn god nok så lenge de synes det er kjekt.

AnonymBruker
Skrevet

Svømmekurs, det er nyttig og nødvendig, og det er ikke noe dugnader eller noe ekstra utenom, kursene tar slutt, og man velger om man vil gå videre neste semester, eller ta en pause et halvt år/ett år. Kunstkurs via kulturskolen, det samme, veldig fornøyd, det er én gang i uka, barnet trives og har det gøy og lærer mye, og det er det. Ingen helger, dugnader, turer, avslutninger  osv. Korps, det er to ganger i uka + +, men vi får MYE igjen for pengene og innsatsen. Barna stortrives, og det prioriteres her. Sosialt er det supert, og de får god musikkundervisning. Men det blir jo senere for ditt barn. Da er det ikke så mye tid igjen, men det finns dansekurs i SFO-tiden som funker bra uten noe ekstrabelastning. Eldste går på fotball, og det er det som velter lasset her, alle kampene i sesongen.
Det vi har prøvd og sluttet på, var ballett. Det syns de ikke var noe gøy.

Anonymkode: e938e...ba2

Skrevet

Gutta gikk på fotball, den eldste gikk også en god stund på turning (i "stor" alder, altså type 12-15 år eller noe sånt).

Eldste jenta har gått på dansing, turning og er nå ekstremt aktiv i cheerleading (sistnevnte er ABSOLUTT ikke den idretten jeg hadde fordommer mot da hun begynte for 6-7 år siden).

Fotball og cheerleading har betydd dugnader. Turning og dansing ikke. Cheerleading og dansing har vært det dyreste av disse.

Yngste jenta begynte på såkalt "allidrett" siste året i barnehagen. En gang i uka, billig (husker ikke pris), allsidig siden de prøvde mange idretter, null dugnad.

Etter det gikk hun på svømming flere runder/merker, rett og slett fordi hun elsket å være i vann OG det å ikke kunne svømme faktisk er noe du kan dø av. Hun stortrivdes der! Forholdsvis dyrt mener jeg å huske, ingen dugnader. En gang i uka det også.

Hun gikk også på dansing fra hun begynte på skolen i regi av kulturskolen. Ikke så dyrt og ikke dugnader.

Fra hun gikk i 2.klasse har hun spilt håndball, og etter det har det vært det for alle penga. Hun har også gått på turn og dans innimellom ved siden av håndballen. Nå går hun i 7.klasse, det er trening tre dager i uka, minst en kamp i helga, det er cuper osv. Det er dugnad to-tre ganger i året (her er det relatert til håndballhallen, type kiosk, billettsalg, sekretariat osv, helt greit). Mener jeg betaler 16-1700 kroner to ganger i året pluss medlemsavgift til klubben. Det som koster ellers er cuper. Man må også kjøpe ball, sko slites/vokses ut av og må byttes forholdsvis ofte så lenge føttene vokser, klubbdrakt, knebeskyttere...Jeg synes det er SÅ verdt det så lenge hun stortrives med en lagidrett. Det er selvfølgelig viktig å være aktiv, men det å kunne være det i et sånt fellesskap hun er en del av synes jeg er SÅ viktig... Hun stortrives og jeg HÅPER disse jentene ikke faller fra allerede på ungdomsskolen. Det virker ikke sånn nå ;)

AnonymBruker
Skrevet

Med elste starta vi på knøttesang når hun var 3 år og gikk i to år nesten. Hun elsket sang og musikk og vi hadde god tid på ettermiddagene siden vi bare hadde henne. Det var kl 17, hjemme i god tid før legging men litt vanskelig å rekke. Laga middagen klar dagen før  Foreldrene var med inn så det ble noe vi gjorde sammen, noe anna ville vært uaktuellt i den alderen. Ingen dugnad. 

Starta så på turn når ho blei 5, fordi hun blei for aktiv på sangen klarte ikke være rolig nok. Turnen er supert, ingen dugnad. Starter kl 17.45, varer en liten time. Har med kveldsmat som spises på vei hjem så rett i seng. Tenker alle barn har godt av dette, lære å være alene i ukjennt setting, lære å følge beskjeder og selvsagt det motoriske i det. 

Kommer til å ha bare en aktivitet i 1. klasse, så se det litt ann om det er rom for flere. Hun kommer aldri til å få lov til å ha flere enn to aktiviteter, har sett for mange utbrennte tenåringer til at jeg tillater det. 

Med nr 2 kommer jeg til å se ann det samme løpet som med nr 1, men håper å finne aktiviteter som er på samme dager for de to om han skal få starte på noe tidlig, hvis ikke faller for mange ettermiddager som familie bort. Vi er to voksne som kan dele oss og bli med en hver.

Med nr 1 hadde vi god tid og ingen andre barn rundt oss, nå er det flere småbarn i gata og mer liv i huset så nr 2 får aktivisert seg mer enn nr 1 gjorde og ønsket mitt om en aktivitet er derfor litt mindre med nr 2 og i barnehagealder kommer det bare til å være aktuellt om det passer seg med dagene elste og har aktiviteter. 

Anonymkode: e16c2...b3c

AnonymBruker
Skrevet

Vår 4 åring går på turn og kulturskole, turn har han gått på siden han var 1.5år.

Spiser rester som regel de dagene det er fritidsaktiviteter :)

Anonymkode: 37c64...a38

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår 4 åring går på turn og kulturskole, turn har han gått på siden han var 1.5år.

Spiser rester som regel de dagene det er fritidsaktiviteter :)

Hvordan er turnopplegget når de er så små? Er så veldig populært her og vurderer å sette mini på venteliste 😝

Anonymkode: d7b4c...79a

AnonymBruker
Skrevet

Min går på riding! Svindyrt 1000kr mnd🤬 

Fordi hun hadde lyst til det rett og slett. Begynte i 1klasse..

Anonymkode: 99b7a...2ea

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er turnopplegget når de er så små? Er så veldig populært her og vurderer å sette mini på venteliste 😝

Anonymkode: d7b4c...79a

Det var veldig bra, er som en hinderløype som de varierer fra gang til gang. Også litt fallskjerm og sang på slutten. 

• Liker 1
Skrevet

Min gikk et par år på fotball, men det tok stadig mer tid og i perioder følte jeg vi ikke gjorde annet enn cup eller kamper, motivasjonen til jr dalte, presset ble større alle skulle vær best osv. Så ville han på korps og gjorde begge deler en liten periode. Deretter kuttet vi ut fotballen. Fotballen var ingenting i forhold til korpset, veldig dyrt, masse dugnader og stort press på oss foreldre om å ta verv  i tilegg osv. Men han elsket det så vi holdt ut og jobba oss i jæl på dugnad en del år. Nå går han i femte og vi har akkurat avsluttet korps. Han fikk det helt opp i halsen til slutt, øvelser flere ganger i uka  og seminarene kunne fort være hele helga i tilegg. Masse masse styr. Noe av grunnen han ga til at han ville slutte var at de ikke fikk være med å bestemme hvilke sanger som skulle spilles, lite medvirkning og spikern i kista at nesten alle vennene hadde slutta.

Må ærlig talt si at vi foreldrene trakk et lettelsens sukk når korpset var over..husker dem sa så mange ganger:" hvis folk spør dere hvordan det er å ha barn i korps snakk opp korpset!" Joda om barnet har sterkt ønske om det slik min hadde er det sånn sett verdt det. Men dugnader, verv og mas er likevel et mareritt og det er veldig mye av det

Lurer på hva han velger neste gang, og om han velger noe. Men kommer uansett til å støtte han i det om det er noe han virkelig ønsker, men må inrømme jeg håper det blir noe mindre krevende enn det han har valgt tidligere:alice:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...