Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lever nordmenn i ei boble? Jeg synes liksom ikke man kan kritisere Norge uten at en eller annen her inne halshugger en.

Jeg er enig i at andre land har mye å lære av Norge. Vi røyker mindre og mindre, vi kildesorterer, vi er høyt utdannet, rett på et liv. Norge er fint, rent og behagelig. 

Men hva skjer om vi plutselig ikke har denne velstanden? Hvordan blir det for oss å leve som i et land hvor de kanskje har halvparten av godene? 

Nå mener jeg at mennesker er veldig tilplasningsdyktige. Så jeg skjønner ikke hva folk er så redd for. 

Anonymkode: 53e0f...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart nordmenn lever i en boble. Det er få samfunn som har hatt så mye velstand og så få problemer opp gjennom verdenshistorien. 

Det betyr ikke at problemene innad i bobla ikke er reelle, men perspektivet og i verste fall også empatien krymper jo lengre bobletilværelsen fortsetter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, bortebra skrev:

Så klart nordmenn lever i en boble. Det er få samfunn som har hatt så mye velstand og så få problemer opp gjennom verdenshistorien. 

Det betyr ikke at problemene innad i bobla ikke er reelle, men perspektivet og i verste fall også empatien krymper jo lengre bobletilværelsen fortsetter. 

Jeg spør fordi jeg har fått en jobb som handler om å se verden med egne øyne. Jeg reiser altså. Jeg har selv levd i en boble da jeg bare gikk innenfor Norge. Og nå mener jeg ikke at jeg liksom gjør noe veldig stort, mens de som er igjen i Noege er dumme eller noe....men jeg føler på at vi har blitt veldig overfladiske og mener selv at vi lever på den eneste riktige måten..

man må være på en eneste måte for å passe inn på en måte. Jeg synes Norge er behagelig og rent....men jeg føler ikke man kan kritisere noen ting, uten at noen kommer med slike kommentarer

"ja du får flytte til utlandet da, hvis du er så misfornøyd! Utakknemlig som du er!""se alt vi har fått til! Nå er det snart så mange innvandrere at vi mister mye av velstanden her!!"  Hvorfor blir folk så sure?

jeg møter folk med mye mer kjærlighet enn før....jeg beundrer deres måte å stå på..på :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, bortebra skrev:

Så mye velstand og få problemer opp gjennom VERDENSHISTORIEN? det er bare siden 60-tallet levestandarden har vært god her da. Etter vi fant olja. Før det var ikke Norge noe rikt og fantastisk land. Snakker om nordmenn i boble ja!

Anonymkode: cf9aa...ce6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lever nordmenn i ei boble? Jeg synes liksom ikke man kan kritisere Norge uten at en eller annen her inne halshugger en.

Jeg er enig i at andre land har mye å lære av Norge. Vi røyker mindre og mindre, vi kildesorterer, vi er høyt utdannet, rett på et liv. Norge er fint, rent og behagelig. 

Men hva skjer om vi plutselig ikke har denne velstanden? Hvordan blir det for oss å leve som i et land hvor de kanskje har halvparten av godene? 

Nå mener jeg at mennesker er veldig tilplasningsdyktige. Så jeg skjønner ikke hva folk er så redd for. 

Normenn levde og kjørte i sine bobler før vw sluttet å produsere boblene. :ironi:

Anonymkode: 49b8e...e15

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mye velstand og få problemer opp gjennom VERDENSHISTORIEN? det er bare siden 60-tallet levestandarden har vært god her da. Etter vi fant olja. Før det var ikke Norge noe rikt og fantastisk land. Snakker om nordmenn i boble ja!

Ja, det er jeg da fullt klar over. Jeg snakker ikke om Norge på 60-tallet, men Norge i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, bortebra skrev:

Ja, det er jeg da fullt klar over. Jeg snakker ikke om Norge på 60-tallet, men Norge i dag. 

Likevel presterer du å si at Norge har hatt det bra og hatt få problemer opp gjennom verdenshistorien?

Skrevet

Nordmenn kan være ganske narsissistiske når det kommer til sitt eget land ja XD

Alt er liksom perfekt og hellig her

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likevel presterer du å si at Norge har hatt det bra og hatt få problemer opp gjennom verdenshistorien?

Jeg ser at formuleringen kan misforstås. Det er få samfunn som Norge I DAG som har hatt så mye velstand og få problemer, sammenlignet med ALLE ANDRE SAMFUNN OG LAND opp gjennom verdenshistorien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

images.jpg.3a35a4915a31daeabb00a92065c28a8a.jpg

Anonymkode: 4d8c1...47f

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, bortebra said:

Jeg ser at formuleringen kan misforstås. Det er få samfunn som Norge I DAG som har hatt så mye velstand og få problemer, sammenlignet med ALLE ANDRE SAMFUNN OG LAND opp gjennom verdenshistorien. 

Norge har jo enorme problemer med ensomme eldre for eksempel. Det er et problem som andre samfunn i liten grad har. Jeg tror du undervurderer problemene i Norge.

Anonymkode: fede5...858

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke bare nordmenn som klager og syter i alle retninger. De som kommenterer det du skriver her tilbake, er tom for argumenter og de er egentlig bare å overse. Men jeg tror nordmenn lever veldig mye i sin egen boble. Vi har det bedre enn de fleste og er så vandt med situasjonen her at det er vanskelig å forestille seg nøyaktig hvor heldige vi er. Og det går langt utover hvor mye vi kildesorterer eller utdanner oss. Men det betyr jo ikke at landet er perfekt. Generelt bør man ta de som er saklige seriøst. 

Anonymkode: 30c82...d1b

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge har jo enorme problemer med ensomme eldre for eksempel. Det er et problem som andre samfunn i liten grad har. Jeg tror du undervurderer problemene i Norge.

Og likevel slår vi svært godt ut på eldres kår i internasjonale sammenligninger. Det betyr ikke at vi er perfekte, men vi har mange gode systemer og ligger som regel på topp i verden. VG hadde en artikkelserie om dette, hvor de ville mytene hullene i velferdssamfunnet til livs. "Problemet" er vel heller at vi sammenligner oss med hverandre, og fattigdom i Norge kan føles mer stigmatiserende fordi man er en av få, og veldig annerledes enn majoriteten. 

Men sett fra et annet vestlig land, som jeg bor i, har man det veldig, veldig, veldig bra i Norge, bedre enn man tror. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, bortebra said:

Og likevel slår vi svært godt ut på eldres kår i internasjonale sammenligninger. Det betyr ikke at vi er perfekte, men vi har mange gode systemer og ligger som regel på topp i verden. VG hadde en artikkelserie om dette, hvor de ville mytene hullene i velferdssamfunnet til livs. "Problemet" er vel heller at vi sammenligner oss med hverandre, og fattigdom i Norge kan føles mer stigmatiserende fordi man er en av få, og veldig annerledes enn majoriteten. 

Men sett fra et annet vestlig land, som jeg bor i, har man det veldig, veldig, veldig bra i Norge, bedre enn man tror. 

Det vil jeg gjerne se statistikk på. Penger betyr tross alt ikke alt. Er norske eldre blant de minst ensomme?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg gjerne se statistikk på. Penger betyr tross alt ikke alt. Er norske eldre blant de minst ensomme?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/hva-vi-elsker/eldre-er-ensomme-de-sulter-paa-sykehjem-glemmes-av-hjemmehjelpen-og-har-det-generelt-vondt-eller/a/24101716/

Jeg baserer det på denne artikkelen, som også referer til en Global AgeWatch, hvor Norge står som nummer 2 i verden når det kommer til de eldres kår.

Det betyr ikke at det ikke finnes eldre som har det vondt i Norge. Men gjennomsnittlig har våre eldre det veldig mye bedre enn i veldig mange andre land. Det hjelper nok ikke en som er ensom, men på samfunnsnivå kan vi umulig sies å ha mislykkes totalt med våre eldre. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Social connections: 89 % of people over 50 who have relatives or friends they can count on when in trouble.

Og her er statistikken som bygger opp påstanden. Nesten 90 prosent er som sagt en god score, men det hjelper lite for de 11 prosentene som har færre. Det er hele mitt poeng. Det er færre som har det vondt i Norge, og derfor føler en seg mer utafor når en først er blant dem som faller utafor fellesskapet. 

AnonymBruker
Skrevet

30 minutter siden, bortebra said:
Social connections: 89 % of people over 50 who have relatives or friends they can count on when in trouble.

Og her er statistikken som bygger opp påstanden. Nesten 90 prosent er som sagt en god score, men det hjelper lite for de 11 prosentene som har færre. Det er hele mitt poeng. Det er færre som har det vondt i Norge, og derfor føler en seg mer utafor når en først er blant dem som faller utafor fellesskapet. 

Synes ikke det er noe man uten videre kan konkludere med. At man har slektninger man kan stole på er jo noe helt annet enn hvor mye tid man tilbringer med sin familie og venner. I mange land er det jo vanlig at eldre er en naturlig del av familielivet og de gjør ting sammen med barn og barnebarn hver eneste dag. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er noe man uten videre kan konkludere med. At man har slektninger man kan stole på er jo noe helt annet enn hvor mye tid man tilbringer med sin familie og venner. I mange land er det jo vanlig at eldre er en naturlig del av familielivet og de gjør ting sammen med barn og barnebarn hver eneste dag. 

Da får du melde fra om dine betenkeligheter til forskerne. Eventuelt sammenligne den statistikken fra Norge med de landene der du mener at eldre har bedre nettverk, og se om det stemmer. Jeg kan ikke gjøre så mye mer enn å vise den forskningen som jeg baserer mine meninger på kontra din virkelighetsoppfatning. Men jeg vet at norske eldre har det betraktelig bedre enn eldre i det landet jeg bor i, selv om kulturen her er mer sosial. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...