Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et aldri så lite dilemma. Søker etter ny jobb, og har vært på ett intervju, og får svar i løpet av uken som kommer. Problemet er at jeg har søkt på flere jobber (samme type jobb, men ulike arbeidsplasser), og søknadsfristen har gått ut for noen dager siden på de andre så der har jeg foreløpig ikke hørt noe.

Om jeg får tilbud om jobb i løpet av denne uken, og takker ja, men senere får jobbtilbud fra arbeidsplassen jeg helst ønsker meg til? Hva er mine valgmuligheter da?

Jeg vil ikke føre noe bak lyset, men er i en problematisk situasjon synes jeg.

Om jeg skriver under kontrakt med arbeidssted A denne uken (med startdato 1.august), men om et par uker eller en måned får tilbud om jobb på arbeidssted B (som er mitt førstevalg), hva er mine lovlige muligheter i så fall?

Kan jeg si opp en signert arbeidskontrakt før jeg i det hele tatt har begynt å jobbe der? 

Anonymkode: c8b75...837

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det kan du. Du har strengt tatt oppsigelsestid når du underskriver på kontrakt, men ingen arbeidsgiverer krever det når du ikke engang har begynt.

Anonymkode: 3b201...831

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du, men du vil da måtte arbeide ut oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 43273...dd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I trorien burde du kunne det, men du må nok fulføre den der ... avslutningsperioden greia.. (kommer ikke på hva de kalles 😅😅) i prøveperioden pleier den vel være 1 mnd, ellers 3 mnd. 

Men vet ikke 100% altså, men burde jo være lov å slutte uavhengig av hvor lenge du har hatt jobben. Det vil jo ikke gi et bra inntrykk da 😬 Men du er sikkert ikke eneste i en slik situasjon. 

Anonymkode: 894da...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Du drøyer og skrive under på intervju 1, gir intervju 2 beskjed om at du trenger kjapp avklaring pga 1.

Anonymkode: ccf67...068

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du, men du vil da måtte arbeide ut oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 43273...dd7

Så om jeg f.eks. undertegner kontrakt denne uken, men oppstartsdato er 1.august, så risikerer jeg å måtte jobbe i denne jobben ut august?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ingen vil tvinge deg til å begynne. Dette har skjedd meg som arbeidsgiver og vi frigir folk fra avtalene sine. Det er ergerlig, men vi vil jo ikke ha folk inn som ikke vil være der. 

Anonymkode: bbff6...25b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du drøyer og skrive under på intervju 1, gir intervju 2 beskjed om at du trenger kjapp avklaring pga 1.

Anonymkode: ccf67...068

Ja, det høres ut som det beste alternativet. Problemet er at jeg ikke har vært på intervju på jobb 2, fristen for å søke gikk ut for bare noen dager siden. Kan jeg likevel ringe å høre hvordan det ligger an, eller er det for masete?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ingen vil tvinge deg til å begynne. Dette har skjedd meg som arbeidsgiver og vi frigir folk fra avtalene sine. Det er ergerlig, men vi vil jo ikke ha folk inn som ikke vil være der. 

Anonymkode: bbff6...25b

Hm, sikker på det? Har lest om saker hvor arbeidstaker har måttet betale erstatning til arbeidsgiver i sånne tilfeller.

Dette er en kommunal jobb, er det strengere der eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...