Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke så flink med økonomien når det kommer til mat. Jeg ønsker å bruke maks 2500 kroner på mat i mnd, men nå bruker jeg nærmere 4000 (!!). Jeg drikker brus hver dag, og vet at hvis jeg kutter ut det, så kan jeg spare ca 1000-1500 kroner i mnd bare der. Så det skal jeg gjøre fra og med nå. Men hvordan gjør dere det ellers? Jeg er opptatt av å spise sunt, og proteinrikt. Mat jeg spiser en del av er egg, brød, kjøttpålegg, kylling, karbonadedeig, fiskeburgere, gresk yoghurt, jordbær, grønnsaker, havregryn, osv. Tror brusen er det største pengesluket for tiden. Ønsker å bli flinkere til å lage middager som kan fryses ned, evt ha som rester i noen dager. Noen som har tips til hvordan jeg kan handle smart? Noen lure oppskrifter? Jeg er ikke så kreativ på kjøkkenet heller. Spiser lite ute, og har alltid med lunsj hjemmefra på jobb.

Har lyst å spare en del fremover, men syns det er så vanskelig! Håper noen kan hjelpe, og har noen lure tips til meg :)

Anonymkode: 4e3cb...9e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg middager og innkjøp slik at du ikke ender opp med å kaste noe. Skriv handleliste og hold deg til den. Handle max 2 ganger per uke. Lag gjerne dobbel porsjon gryterett og frys ned. Frys halve brødet dersom du ikke spiser det. Legg opp et lager av holdbare matvarer for dager du ikke har tid til å bruke tid på matlaging. (Jeg har feks alltid linser, bønner, kokosmelk, hermetisje tomater), lager kjapp linsegryte eller bønnestuing istedetfor takeaway/ferdigmat.

Anonymkode: ccc14...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tippe at kjøtt er det du bruker en god del penger på også. Prøv å kjøpe kjøtt til 40% - 50% rabatt i de rabatterte boksene hos Kiwi/Meny/Coop etc. Om du har gode muligheter til å spare mye penger der avhenger av hvor du bor og hvor raskt de kassene tømmes. Jeg har to matbutikker 1 minutt fra jobben, så jeg går ofte innom etter jobb kun for se etter billig kjøtt. Kjøper nå ikke kjøtt som ikke er rabattert eller på tilbud. Fryser det ned i porsjonspakker. 

Mye fersk frukt er dyrt. Om du kjøper ferske jordbær ofte er jeg redd for at det er noe du må kutte ut eller kutte kraftig ned på. Jeg er også glad i jordbær, men en kan ikke spise ferske jordbær ofte om en ønsker å leve på 2500 kroner i måneden. Du får heller følge med på når jordbær er på tilbud, og heller kjøpe deg en pakke da.

Prøv også å kutt ned på kjøttbruket. Kjøttdeigen i taco kan enkelt byttes ut med røde linser, og kyllingen i indiske retter kan byttes ut med kikerter og linser.

Jeg lever på 2000 i måneden inkludert andre husholdningsprodukter (vaskemiddel etc), og jeg fryser ikke ned noe særlig med mat. Jeg er glad i "ferske" måltider, så det er ikke mange måltider her som havner i frysen. Jeg lager  rundstykker som fryses. Lager blomkålsuppe og fryser ned når jeg finner blomkål på tilbud, men utenom det lager jeg ikke noe annet som fryses fast. I frysen har jeg mye kjøtt, grønnsaker og bær/frukt.

Jeg tror ikke det handler om å bli så særlig kreativ på kjøkkenet, men at du må kutte ned på en del ting og også finne billigere kjøtt / bytte ut noen kjøttretter med retter med linser/erter/bønner.

Anonymkode: 59d2c...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...