AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Jobber som sykepleier, og sliter med irritabel tarm fra før. På jobben så har vi hatt en pasient med norovirus, og jeg har tatt mine forholdsregler med verneutstyr, så er jeg sterkt plaget i magen. Det kan jo være irritabel tarm som er årsaken, men magesmerter og ubehaget er noe annerledes. Sjekker dette med legen imorgen. Så til spørsmålet. Noen helsepersonell her som har vært borti det i jobbsammenheng? Hva er prosedyren for diagnostikk, behandling, sykemelding hjemme, og hvor mange negative prøver før jeg kan tilbake på jobb. Vil ikke spørre jobben før jeg har snakket med legen, vil ikke frike de ut. Anonymkode: 724ea...c37
Peaches Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Jeg fikk Norovirus for et par år siden. Du kan vel dra på jobb igjen 48 timer etter siste symptom, hvis jeg husker riktig. Brukte i hvert fall to sykedager på jobben. Jeg dro aldri til legen, dette er jo noe som går over av seg selv. Jo færre folk du møter, jo mindre risiko for smitte. Hold deg unna legekontor med andre syke pasienter hvis du mistenker Norovirus 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Akkurat nå, Peaches skrev: Jeg fikk Norovirus for et par år siden. Du kan vel dra på jobb igjen 48 timer etter siste symptom, hvis jeg husker riktig. Brukte i hvert fall to sykedager på jobben. Jeg dro aldri til legen, dette er jo noe som går over av seg selv. Jo færre folk du møter, jo mindre risiko for smitte. Hold deg unna legekontor med andre syke pasienter hvis du mistenker Norovirus Jeg vet jo ikke, har jo litt for sensitiv tarm fra før. Løs mage flere ganger i måneden. Forskjellen er at jeg føler meg litt småuggen, altså litt småkvalm, i tillegg til rennende mage. Skal egentlig ikke på jobb før til onsdag, så ser an et par dager før jeg ringer. Anonymkode: 724ea...c37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Du går da ikke til lege med norovirus! Du holder deg hjemme til formen er som den pleier, 48 timers karantene fra sist diare. Ingen prøver av noe slag, kun 48 timers diarefrihet (og fravær av oppkast så klart). Bruk egenmelding, det er til sånne tilfeller vi har den. Anonymkode: 2db08...013 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Jobber inne matindustrien. Vet ikke om det faktisk praktiseres altså, men vet jeg leste om at du skal avlegge avføringsprøve som sier om du er frisk eller ikke før du får gå tilbake på jobb. Anonymkode: 626a3...650
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 Jeg har IBS og har hatt noroviruset. Var en stor forskjell mellom de to for min del. Anonymkode: 71b8a...808 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har IBS og har hatt noroviruset. Var en stor forskjell mellom de to for min del. Anonymkode: 71b8a...808 Jeg har ikke bare løs, men rennende (unnskyld detaljer), men hoved forskjelligen ligger i at jeg er litt sånn småkvalm, men ikke ordentlig kvalm og heller ikke oppkast. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber inne matindustrien. Vet ikke om det faktisk praktiseres altså, men vet jeg leste om at du skal avlegge avføringsprøve som sier om du er frisk eller ikke før du får gå tilbake på jobb. Anonymkode: 626a3...650 Det var det jeg tenkte på. Jeg går jo støtt og stadig på jobb med løs mage gr IBS, men denne gangen så føles det annerles. Pluss at avdelingen er vel interessert i at jeg ikke kommer på jobb, før jeg vet at det ikke er norovirus, men vanlig IBS symptom. Hatt pasienten i tre dager, senest idag formiddag. Anonymkode: 724ea...c37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har IBS og har hatt noroviruset. Var en stor forskjell mellom de to for min del. Anonymkode: 71b8a...808 Og hva var det? Anonymkode: 9b1a0...360
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 Noroviruset pleier å være hardt, man er sjelden i tvil. Magesmerter, skikkelig diaré og oppkast. Gjerne alt på en gang. Men man må selvfølgelig ikke ha alt på en gang. Men det er mer enn bare løs avføring/rennende avføring. Anonymkode: 0fc4b...7b3 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Peaches skrev: Jeg fikk Norovirus for et par år siden. Du kan vel dra på jobb igjen 48 timer etter siste symptom, hvis jeg husker riktig. Brukte i hvert fall to sykedager på jobben. Jeg dro aldri til legen, dette er jo noe som går over av seg selv. Jo færre folk du møter, jo mindre risiko for smitte. Hold deg unna legekontor med andre syke pasienter hvis du mistenker Norovirus Må uansett høre med legen. Jeg kan ikke bruke 48 timer etter siste symptom som en rettesnor. Som nevnt så har jeg allerede IBS, og løs mage eller hard mage for den saks skyld. Kan vare i flere dager. Så det hjelper meg ikke. Bedre å få levert en prøve, og få svar innen noen dager, en gå og lure på i flere dager, også var det ikke noro eller annet virus. Anonymkode: 724ea...c37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 Du merker forskjell... "sykepleier" Anonymkode: 18541...9f3 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noroviruset pleier å være hardt, man er sjelden i tvil. Magesmerter, skikkelig diaré og oppkast. Gjerne alt på en gang. Men man må selvfølgelig ikke ha alt på en gang. Men det er mer enn bare løs avføring/rennende avføring. Anonymkode: 0fc4b...7b3 Sorry glemte å legge til at jeg har magesmerter, men dessverre så er heller ikke det uvanlig for IBS'en min. Igjen så er det en viss forskjell, med kun IBS så har jeg vondt/øm i magen, når magen ble trykt ned (trykkøm). Men nå er det vondt hele tiden, bare å bli tatt på magen, med periodevis X-tra knip/kolikk. Oppkast har jeg derimot ikke (enda). Selv om jeg er litt kvalm, og har en pose lett tilgjengelig på sengen, om jeg plutselig må spy. Uansett spørsmålet var jo ift jobben, og på en sengepost så vil de kanskje vite sikkert, og ikke bare regne med at det ikke er det ene eller det andre. Kanskje jeg bare skal sjekke direkte med sjefen, og få rekvisisjon og få levert på jobben. Er det noro så er det jo yrkes-påvirket. Anonymkode: 724ea...c37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du merker forskjell... "sykepleier" Anonymkode: 18541...9f3 OK. Så da mener at alle sykepleiere bør vite hvordan symptomer på alle verdens forskjellige sykdommer og tilstander FØLES. Jeg er ikke "sykepleier", men sykepleier. Er det mulig. Anonymkode: 724ea...c37 1
Peaches Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må uansett høre med legen. Jeg kan ikke bruke 48 timer etter siste symptom som en rettesnor. Som nevnt så har jeg allerede IBS, og løs mage eller hard mage for den saks skyld. Kan vare i flere dager. Så det hjelper meg ikke. Bedre å få levert en prøve, og få svar innen noen dager, en gå og lure på i flere dager, også var det ikke noro eller annet virus. Anonymkode: 724ea...c37 Jeg ville ikke ha utsatt andre for smitte. Husk at det er både barn der som kan smitte andre barn lett, og eldre. Lett å bli smittet. Har du Norovirus merker du stor forskjell fra vanlig IBS, tro meg. Det spruter ut fra begge ender.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber som sykepleier, og sliter med irritabel tarm fra før. På jobben så har vi hatt en pasient med norovirus, og jeg har tatt mine forholdsregler med verneutstyr, så er jeg sterkt plaget i magen. Det kan jo være irritabel tarm som er årsaken, men magesmerter og ubehaget er noe annerledes. Sjekker dette med legen imorgen. Så til spørsmålet. Noen helsepersonell her som har vært borti det i jobbsammenheng? Hva er prosedyren for diagnostikk, behandling, sykemelding hjemme, og hvor mange negative prøver før jeg kan tilbake på jobb. Vil ikke spørre jobben før jeg har snakket med legen, vil ikke frike de ut. Anonymkode: 724ea...c37 Helsepersonell har ikke lov til å svare på denne typen spørsmål - les reglene for forumet. Anonymkode: f4af8...6fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå