catman Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Hadde litt "Danish Oil" til trebehandling i en syltetøybøtte i plast. Innholdet har delvis stivna. Resten av væsken brukte jeg til å behandle noe småtteri i treverk nå...men var det bare white sprit? Eller er det omvendt, white sprit reagerer med lufta og jeg har en konsentrert væske igjen?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 2 timer siden, catman skrev: Hadde litt "Danish Oil" til trebehandling i en syltetøybøtte i plast. Innholdet har delvis stivna. Resten av væsken brukte jeg til å behandle noe småtteri i treverk nå...men var det bare white sprit? Eller er det omvendt, white sprit reagerer med lufta og jeg har en konsentrert væske igjen? Olje er i hvert fall ikke flyktig, så den ligger nok igjen. Danish Oil inneholder ikke whitesprit, men en annen type tynner. Tynneren skal hjelpe olja i å trekke seg inn i treverket. Jeg vil tro denne tynneren er flyktig, og at det er denne som fordamper ut først. Ellers leser jeg om Danish oil at: "Vær obs på at når det kommer luft inn i boksen så starter herdeprosessen. Tøm evt over i mindre emballasje slik at du unngår å tilføre frisk luft for ofte. Eller ha klinkekuler i boksen for å fylle ut tomrommet." Anonymkode: 59ef9...174 1
catman Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2018 Takk for svar! Har pleid å tynne med white sprit siden det står på boksen at man kan gjøre det ved første behandling. Inntørking underveis er et kjempeproblem, men klinkekuler var jo en kul idé.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå