Gå til innhold

Saklig grunn for styret å nekte utleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på en bolig jeg ønsker å leie ut en del av, det står "Boligen kan fritt leies ut. Leietaker skal godkjennes av styret i sameiet, som dog ikke kan nekte godkjenning uten saklig grunn." Da er det store spørsmålet, hva er "saklig grunn???" 

Anonymkode: bf71c...edc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du kjøper bolig på et sted med spesielle begrensninger (som at boligen primært skal kjøpes til eldre eller liknende), så er dette som regel en ren formalitet. Saklig grunn til å nekte vil være hvis det f. eks. er snakk om å leie ut til en styret kan dokumentere har bråkt som beboer tidligere, er dokumentert dårlig betaler etc. Det skal vanligvis ganske mye til for å nekte en leietaker. 

Anonymkode: c0bf0...6fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du kjøper bolig på et sted med spesielle begrensninger (som at boligen primært skal kjøpes til eldre eller liknende), så er dette som regel en ren formalitet. Saklig grunn til å nekte vil være hvis det f. eks. er snakk om å leie ut til en styret kan dokumentere har bråkt som beboer tidligere, er dokumentert dårlig betaler etc. Det skal vanligvis ganske mye til for å nekte en leietaker. 

greien er at det er bare to stykker i sameiet, (tomannsbolig) så er redd for at den andre skal nekte, vi har jo 50/50 stemmerett liksom. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på en bolig jeg ønsker å leie ut en del av, det står "Boligen kan fritt leies ut. Leietaker skal godkjennes av styret i sameiet, som dog ikke kan nekte godkjenning uten saklig grunn." Da er det store spørsmålet, hva er "saklig grunn???" 

Der kom fra nyttår av eller kommer i nær fremtid endring av reglene for fremleie av selveierboliger. Grunnene r at de andre som kjøper bolig og bor i et sameie skal slippe å føle at de bor på hotell med stadig skiftende naboer der folk kjøper bolig bare for å leie ut. 

Jeg har ikke satt meg inn i de nye reglene. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

greien er at det er bare to stykker i sameiet, (tomannsbolig) så er redd for at den andre skal nekte, vi har jo 50/50 stemmerett liksom. 

TS

En vesentlig opplysning. Når sameiet består av to boenheter, og den andre er styrelder i sameiet så har han i tillegg dobbelt stemme. Dermed blir du nedstemt. Og dette synes å være et dårlig kjøp med den infoen du totalt gir.

Anonymkode: 70d82...f24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der kom fra nyttår av eller kommer i nær fremtid endring av reglene for fremleie av selveierboliger. Grunnene r at de andre som kjøper bolig og bor i et sameie skal slippe å føle at de bor på hotell med stadig skiftende naboer der folk kjøper bolig bare for å leie ut. 

Jeg har ikke satt meg inn i de nye reglene. 

En vesentlig opplysning. Når sameiet består av to boenheter, og den andre er styrelder i sameiet så har han i tillegg dobbelt stemme. Dermed blir du nedstemt. Og dette synes å være et dårlig kjøp med den infoen du totalt gir.

Jeg fremleier ikke,hvis jeg kjøper, så eier jeg (selveier), og leier ut.

Den andre er ikke styreleder og ingen har dobbelt stemme. 

TS

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Har dere virkelig satt ned et styre for et sameie med to sameiere? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det er sånn styret er organisert nå, i førte megler. Jeg har ikke kjøpt meg inn enda. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Dette er en tomannsbolig, altså...

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det er faktisk ofte ryddigere, med tanke på offentlige avgifter, evt. innkjøp av snømåking og andre tjenester man potensielt ønsker å spleise på etc. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ofte ryddigere, med tanke på offentlige avgifter, evt. innkjøp av snømåking og andre tjenester man potensielt ønsker å spleise på etc. 

Det kan hende, jeg har bare ikke vært borte i det før.

Om jeg var TS ville jeg sjekket vedtektene før jeg kjøpte, for laget har vel da vedtekter også.

Skrevet

Hva med å ta en prat med den av andelseierne som blir boende?`Hvis du tenker å leie ut en del av din eventuelle andel men bo på resten selv, er du vel uansett interessert i å vite hvem din nærmeste og viktigste nabo er.

Det er også et spørsmål om det er snakk om langtidsleie eller type Air-BnB.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Hva med å ta en prat med den av andelseierne som blir boende?`Hvis du tenker å leie ut en del av din eventuelle andel men bo på resten selv, er du vel uansett interessert i å vite hvem din nærmeste og viktigste nabo er.

Det er også et spørsmål om det er snakk om langtidsleie eller type Air-BnB.

kanskje  litt kleint, når man ikke eier boligen enda, å ta kontakt med den andre når man bare vurderer å være med i budrunden? 

TS

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

kanskje  litt kleint, når man ikke eier boligen enda, å ta kontakt med den andre når man bare vurderer å være med i budrunden? 

TS

Absolutt ikke, vil jeg si. Men jeg ville tatt det over telefon; kanskje sendt en SMS og forklart at jeg var interessert i boligen som var til salgs, og spurt om det var OK at jeg ringte. Å stille opp på døra blir kanskje litt i overkant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Illuminatum skrev:

Det kan hende, jeg har bare ikke vært borte i det før.

Om jeg var TS ville jeg sjekket vedtektene før jeg kjøpte, for laget har vel da vedtekter også.

Ja, det er vanlig at man lager vedtekter hvis man først oppretter et sameie med et styre. Det er også noe av det ryddige med en slik prosess spør du meg, for da har man klare retningslinjer å forholde seg til, og ikke bare "får ikke lov til å gjøre sånn og slik fordi den ene naboen er uenig". Å formalisere samarbeidet i selv et veldig lite sameie kan bidra til å unngå mye krangel. 

Skrevet

Har du ikke bestilt prospekt? Der bør vedtekter og husordensregler ligge som vedlegg. Er det noe du lurer på så kan du spørre megler i stedet for å henvende deg direkte til selger eller den andre personen. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fremleier ikke,hvis jeg kjøper, så eier jeg (selveier), og leier ut.

Den andre er ikke styreleder og ingen har dobbelt stemme. 

TS

Her slår du i stykker innholdet og infoe i hovedinnlegget ditt. Hva vil du egentlig fram til? 

Og ikke minst vær snill og les både gammel og ny sameielov før du skriver mer sludder der vi må bruke tid på din uvitenhet og motstridende argumentering. Og ja, svaret på det du spør om og svaret fra meg står i Sameielovgivningen.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du skal bare være med i budrunden? :klo:  Også hopper du av om du har høyeste bud, da kanskje?

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal bare være med i budrunden? :klo:  Også hopper du av om du har høyeste bud, da kanskje?

Hva var galt med det? Man kan kun vurdere å kjøpe om man får motbud. Ellers må man vurdere å være med i budrunden ;) Er man med i budrunden så har man lyst til å kjøpe. Sier seg selv. 

Men selv ville jeg sagt at jeg vurderer å by på den. 

Endret av penny_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her slår du i stykker innholdet og infoe i hovedinnlegget ditt. Hva vil du egentlig fram til? 

Og ikke minst vær snill og les både gammel og ny sameielov før du skriver mer sludder der vi må bruke tid på din uvitenhet og motstridende argumentering. Og ja, svaret på det du spør om og svaret fra meg står i Sameielovgivningen.

Hva snakker du om? Det drikke fremleie når man eier noe å leier det ut. Fremleie er når man leier noe, og så leier det videre ut til noen andre. 

Hvordan er det å leie ut noe man eier "fremleie?"

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er styreleder, og denne prosessen i sameier er iallefall mest en formalitet. Da jeg var på kurs med forretningsføreren vår så lærte vi at brannstiftere, dømte pedofile, dømte mordere og slikt ikke kan nektes. Det eneste tilfellet de visste om der en nekt hadde gått gjennom var fordi den aktuelle personen var narkoman og bror til en som bodde i sameiet og hadde rikelig med dokumentasjon på hva slags menneske dette var snakk om. I sameiet nedenfor oss har det vært ødeleggelser for millioner pga en psykisk syk person, og her fikk de fortsatt ikke lov å nekte.

Ville altså ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 65145...45e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...