Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at det finnes to brødre som er tvillinger. De er helt like i et hvert aspekt. Så like som bare to tvillingbrødre kan være. Utenom en sak. Den ene er født med fri vilje, den andre er ikke det.

Hvordan kan vi empirisk bevise at den ene har fri vilje i mens den andre ikke har det?

Eller, hva nøyaktig, er fri vilje?

Anonymkode: c7b7e...2ea

Skrevet (endret)

Fordi du skrev at den ene har fri vilje og ikke den andre så vet vi det!

Fri vilje er evne til å ville noe og gjennomføre det en vil med ord og handling, med bevist forstand og ansvar, med intellekt, ord og handling.

Endret av omarel
AnonymBruker
Skrevet

Den som har fri vilje tar jo valg utifra seg selv, sin tro og moral, lyst og ulyst og riktig og galt. Den som ikke har fri vilje utviser kanskje ingen følelser ved "valg". 

Vi mennesker er født med fri vilje, selvom alt vi velger er skjebnebestemt 

Anonymkode: f9190...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, omarel skrev:

Fordi du skrev at den ene har fri vilje og ikke den andre så vet vi det!

Men hvem av dem er det som har fri vilje og hvem er det som ikke har det og hvordan påviser vi det? Hva har vi for vitenskapelig bevis for at den ene har fri vilje mens den andre ikke har det?

Hva har vi for bevis for at noe menneske som helst har fri vilje?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den som har fri vilje tar jo valg utifra seg selv, sin tro og moral, lyst og ulyst og riktig og galt. Den som ikke har fri vilje utviser kanskje ingen følelser ved "valg". 

En datamaskin kan også velge ut fra seg selv, sin tro og moral, lyst og ulyst og riktig og galt. Så derfor har en datamaskin fri vilje?

Hvordan beviser vi, på en vitenskapelig måte, at den ene av de to tvillingene har fri vilje, hvilken av dem det er, og at den andre ikke har det og hvilken av dem det er?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan definerer du fri vilje da?

Anonymkode: b74bf...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Fri vilje er det at man har muligheten til å velge mellom rett og galt. En som ikke har fri vilje vil nok bare gjøre det han eller hun blir bedt om.

Anonymkode: 27541...846

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En datamaskin kan også velge ut fra seg selv, sin tro og moral, lyst og ulyst og riktig og galt. Så derfor har en datamaskin fri vilje?

Hvordan beviser vi, på en vitenskapelig måte, at den ene av de to tvillingene har fri vilje, hvilken av dem det er, og at den andre ikke har det og hvilken av dem det er?

Men kjære vene, hvor nevner du datamaskin i hovedinnlegget? Trodde du mente de to tvillingene.  Jeg veit ikke! 

AnonymBruker
Skrevet

Alle som tror de skjønner hva fri vilje er har ikke tenkt nok gjennom det, eller er ikke gode nok til å se problemene med sine egne forklaringer. Sannsynligvis finnes det i bunn og grunn ikke noe man kan definere som fri vilje på en meningsfylt måte.

Anonymkode: cd1df...fa8

• Liker 2
Skrevet

En datamaskin har ikke fri vilje. Noen, men ikke alle. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri vilje er det at man har muligheten til å velge mellom rett og galt. En som ikke har fri vilje vil nok bare gjøre det han eller hun blir bedt om.

Anonymkode: 27541...846

Hvem bestemmer hva som er rett og galt, og mener du juridisk eller moralsk?

Anonymkode: b74bf...7b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene, hvor nevner du datamaskin i hovedinnlegget? Trodde du mente de to tvillingene.  Jeg veit ikke! 

Jeg mener fri vilje. Du satte premiss for hva fri vilje er. Jeg viste at det var svakheter ved det premisset.

Det er ikke noe personlig ment. Jeg tviler ikke på at det er massevis som du er langt flinkere til enn jeg er. Ikke tviler jeg på at du er både smart og klok heller.

Men jeg leter altså etter et svar på hva fri vilje er og hvordan vi kan, vitenskapelig, påvise fri vilje.

Hvis en person går og tar ut penger i en minibank, f.eks., hvordan kan vi da bevise at vedkommende gjør det av fri vilje og ikke fordi vedkommende blir tvunget til det av en person som med våpen? Hvordan kan vi bevise at fri vilje finnes?

FrPere er jo veldig opptatt, helt hysterisk opptatt, av dette med fri vilje. Så jeg går ut fra at mange av de vil samle seg i denne tråden og gi oss en god forklaring på hva fri vilje er og gi oss vitenskapelig bevis for at det finnes.

Skrevet (endret)

Fri vilje er delvis en illusjon. Alle valg vi tar har vi basert på vår moral og våre verdier. Gjerne i kombinasjon med hva våre interesser er. Verdiene vi har har har vi "fått" gjennom sosialisering, i barndomen eller senere i livet. Derfor vil jeg si at ingen av oss har helt fri vilje. F.eks hvis man er har lært at voldtekt er grusomt, så vil terskelen for å voldta noen være høyere. Har man vokst opp i et samfunn hvor voldtekt ikke er sett på som et "problem" så vil man sannsynligvis ikke ha store problemer med å voldta noen. Dog vil jeg legge til at voldtekt absolutt er en grusom handling uansett hva man har lært seg.

Endret av aell
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Helt "fri vilje" blir umulig å si noe om i vår verden, fordi man hadde trengt et slag sanseløst vakuum å leve i for å ta noen fullstendig autonome valg, men i en sånn verden hadde det ikke vært nok handlerom til å se noe utslag.

Anonymkode: d1080...844

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

FrPere er jo veldig opptatt, helt hysterisk opptatt, av dette med fri vilje. Så jeg går ut fra at mange av de vil samle seg i denne tråden og gi oss en god forklaring på hva fri vilje er og gi oss vitenskapelig bevis for at det finnes.

Siden du sikkert ville kalt meg for en FrPer på grunn av noen av meningene mine, og jeg skrev det jeg skrev over, så må hypotesen din være feil.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du sikkert ville kalt meg for en FrPer på grunn av noen av meningene mine, og jeg skrev det jeg skrev over, så må hypotesen din være feil.

Hvis du kaller deg for en FrPer så gjør jeg også det, ja. Hvis du kaller deg noe annet så gjør jeg også det. Det er opp til deg å definere hva du er.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle som tror de skjønner hva fri vilje er har ikke tenkt nok gjennom det, eller er ikke gode nok til å se problemene med sine egne forklaringer. Sannsynligvis finnes det i bunn og grunn ikke noe man kan definere som fri vilje på en meningsfylt måte.

Dette er ikke det FrPere vanligvis skriver når de prater om fri vilje. Men det understreker vel og bekrefter vel bare det jeg sa? Med mindre du mener at jeg tok feil i at mange av de ville forklare hva fri vilje er for noe.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du kaller deg for en FrPer så gjør jeg også det, ja. Hvis du kaller deg noe annet så gjør jeg også det. Det er opp til deg å definere hva du er.

Dette er ikke det FrPere vanligvis skriver når de prater om fri vilje. Men det understreker vel og bekrefter vel bare det jeg sa? Med mindre du mener at jeg tok feil i at mange av de ville forklare hva fri vilje er for noe.

Det er veldig få som kaller seg FrPere, det er vanligvis noe andre kaller noen som forsvarer FrPs politikk i en eller annen sammenheng.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mye av den frie viljen forsvinner pga låvverk, og tvang.

Fri vilje betyr bare at du selv kan velge. Om du vil gå til høyre, venstre eller midt i lyktestolpen for ingeniører har klart og plassere på fortauet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...