Mary2017 Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 (endret) Hei. Beklager for lang innlegg. Vi har kjøpt en oppussingsobjekt, enebolig fra 1955 som skal totalrenoveres. I første etasje er det nå en trang korridor (tror sånn var det i alle husene fra 50-tallet), et lite bad (plass til en dusj, do), et soverom, stue med inngang til en liten terrasse og separat kjøkken. I andre etasje er det 3 gode soverom (mulighet for å lage en til), walk in closet og romslig bad, en liten balkong. Det vi har tenkt å gjøre: I underetasje/ kjeller: kjellerstue, vaskerom med plass til en dusj og do, et soverom/ gjesterom og en stor bod. I første etasje: garderobe for å henge jakker/ sko (siden ingen plass for å henge yttertøy på en trang korridor), bad, 3 gode soverom eller 4 små. Flytte kjøkken og stue til 2. etasje pga flott utsikt. Det som er problemet at da hovedbadet med badekar også blir på 2. etasje fordi det ikke er mer plass å lage hovedbadet i 1.etasje hvor alle soverommen er. Og garderobe for å henge yttertøy/ sko må vi bare ha. Hva tenker dere om denne planløsningen? Hovedbadet på 2. etasje hvor stue/ kjøkken, og et lite bad med dusj på 1. etasje hvor alle soverommene ... Legger ved planløsningen for 1. og 2. etg for per dags dato for de som orker å lese innlegget. Tusen takk ! 🌸🌸🌸 P.S. har 2 barn på 9 og 11, og venter på tvillinger til sommer om det har noe å si. 💐 Endret 11. mars 2018 av Mary2017
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Personlig liker jeg bedre å ha stue/kjøkken nede pga nærhet til uteplass og mindre risiko når man sover med åpne vinduer. Anonymkode: f8c46...2f7 2
Mary2017 Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig liker jeg bedre å ha stue/kjøkken nede pga nærhet til uteplass og mindre risiko når man sover med åpne vinduer. Anonymkode: f8c46...2f7 Takk for svar, jeg hadde egentlig ikke tenkt på det før, det å sove med åpne vinduer ... Tenkte bare om at det å ha utgang fra stue til terrassen er praktisk. Men mannen på huset mener at vi storsett bruker uteplassen/ terrassen når det er sommer, og da er vi alltid på ferie. Flott utsikt fra 2. etasje er hans sterkeste argument. Vi bor nå på en leilighet på toppetasje med flott utsikt. Han er litt redd for at vi ikke kommer til å trives i et hus hvor utsikten fra 1. etasje er mot nabohusets tak.
onyx Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Jeg ville nok stue/kjøkken i første etage, mye fordi dere har barn som sikkert bruker hagen og springer ut og inn. Direkte tilgang til hagen fra stue og kjøkken hadde vært mye viktigere for meg enn litt bedre utsikt fra sofaen. Et foreldresoverom med kongeutsikt hadde nok løst behovet mitt på det området. I tillegg bør man nesten ha hovedbadet der alle soverommene er, noe annet er veldig upraktisk i det daglige. Hvis dere absolutt MÅ snu planløsningen, ville jeg valgt 3 litt mindre soverom og et skikkelig bad fremfor 3 store/4 små soverom. Alternativt ville jeg vurdert et foreldresoverom med bad i andre etasje i tillegg til stue/kjøkken. 4
onyx Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Vi bruker forøvrig terrassen vår fra det er varmt nok i sola til å sitte ute (gjerne med pledd) til langt ut på høsten. I tillegg kommer ting som grilling og hagefester etc. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 30 minutter siden, Mary2017 skrev: Takk for svar, jeg hadde egentlig ikke tenkt på det før, det å sove med åpne vinduer ... Tenkte bare om at det å ha utgang fra stue til terrassen er praktisk. Men mannen på huset mener at vi storsett bruker uteplassen/ terrassen når det er sommer, og da er vi alltid på ferie. Flott utsikt fra 2. etasje er hans sterkeste argument. Vi bor nå på en leilighet på toppetasje med flott utsikt. Han er litt redd for at vi ikke kommer til å trives i et hus hvor utsikten fra 1. etasje er mot nabohusets tak. Vil ikke ungene leke i hagen? Og vil det ikke være enklere å ha oppsyn med dem fra 1.etasjen? Og for dem å løpe ut og inn uten å måtte opp en trapp? Kan dere f.eks. ha en tv-stue i 2.etasje der utsikten kan nytes? Anonymkode: 9cf45...93a 2
Gjest making.a.mess Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 59 minutter siden, Mary2017 skrev: Hei. Beklager for lang innlegg. Vi har kjøpt en oppussingsobjekt, enebolig fra 1955 som skal totalrenoveres. I første etasje er det nå en trang korridor (tror sånn var det i alle husene fra 50-tallet), et lite bad (plass til en dusj, do), et soverom, stue med inngang til en liten terrasse og separat kjøkken. I andre etasje er det 3 gode soverom (mulighet for å lage en til), walk in closet og romslig bad, en liten balkong. Det vi har tenkt å gjøre: I underetasje/ kjeller: kjellerstue, vaskerom med plass til en dusj og do, et soverom/ gjesterom og en stor bod. I første etasje: garderobe for å henge jakker/ sko (siden ingen plass for å henge yttertøy på en trang korridor), bad, 3 gode soverom eller 4 små. Flytte kjøkken og stue til 2. etasje pga flott utsikt. Det som er problemet at da hovedbadet med badekar også blir på 2. etasje fordi det ikke er mer plass å lage hovedbadet i 1.etasje hvor alle soverommen er. Og garderobe for å henge yttertøy/ sko må vi bare ha. Hva tenker dere om denne planløsningen? Hovedbadet på 2. etasje hvor stue/ kjøkken, og et lite bad med dusj på 1. etasje hvor alle soverommene ... Legger ved planløsningen for 1. og 2. etg for per dags dato for de som orker å lese innlegget. Tusen takk ! 🌸🌸🌸 P.S. har 2 barn på 9 og 11, og venter på tvillinger til sommer om det har noe å si. 💐 Vi har kjøkken og stue i 2 etg. Det er IKKE praktisk. Du vil angre. Utsikten er riktignok fin, men det er det eneste bra.
Mary2017 Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #8 Skrevet 11. mars 2018 Tusen takk for alle svar. Vi må nok revurdere vårt plan om å flytte stue/ kjøkken til 2. etasje ...
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 Ville hatt soverommene oppe og kjøkkenet i første. Greit når våren kommer og man vil nyte lunsjen ute, og ikke minst et pluss å slippe å bære opp all ukeshandlinga Anonymkode: f7cdb...a1d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 Det er ikke så moro å ha vaskerom i kjelleren og gå opp og ned trapp med alle klærne. Hvis du kan flytte vaskerommet til samme etasje som soverom, dvs. der klærne oppbevares til daglig, er det meget bedre. Anonymkode: fe7ee...01f 1
Gjest Saul Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 2 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Vi har kjøkken og stue i 2 etg. Det er IKKE praktisk. Du vil angre. Utsikten er riktignok fin, men det er det eneste bra. Og jeg er uenig. Er på mitt andre hus nå med stue og kjøkken i 2. etasje og skjønner ikke hvorfor det er upraktisk? Argumentene jeg har hørt tidligere er å bære matvarer. Men med kortest mulig vei fra garasjen til trapp som ender i kjøkkenet synes ikke jeg det er noe problem. Utsikten vinner over dette!
Mary2017 Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #12 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så moro å ha vaskerom i kjelleren og gå opp og ned trapp med alle klærne. Hvis du kan flytte vaskerommet til samme etasje som soverom, dvs. der klærne oppbevares til daglig, er det meget bedre. Anonymkode: fe7ee...01f Dessverre ingen mulighet å flytte vaskerommet til 1. etasje. Vil ha stort vaskerom, og da er det eneste mulighet i kjeller/ underetasje. Kjeller har egen inngang. Barna er ennå ikke store nok til å klare sove alene i underetasjen. Det å ha 3-4 soverom på samme etasje er den eneste løsningen pdd. Ellers vi kunne tenke oss å fordele soverommene (2+2) i 2 etasjer, og ha mer plass for vaskerom da.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 4 timer siden, Mary2017 skrev: Takk for svar, jeg hadde egentlig ikke tenkt på det før, det å sove med åpne vinduer ... Tenkte bare om at det å ha utgang fra stue til terrassen er praktisk. Men mannen på huset mener at vi storsett bruker uteplassen/ terrassen når det er sommer, og da er vi alltid på ferie. Flott utsikt fra 2. etasje er hans sterkeste argument. Vi bor nå på en leilighet på toppetasje med flott utsikt. Han er litt redd for at vi ikke kommer til å trives i et hus hvor utsikten fra 1. etasje er mot nabohusets tak. Jeg antar ut fra dette utsagnet at dere aldri har hatt enebolig med uteplass og hage før? For det er jo helt bak mål. Jeg regner også med at dere ikke er på ferie fra mai til september? For hele den sesongen er det en fryd å kunne sette seg ute med en kaffekopp mens ungene leker i hagen. Å komme hjem fra jobb en sen august-dag, fyre opp grillen, helle temperert vann i plaskebasseng, la ungene bade ute og slenge en pølse i hver hånd innimellom Tenk på hele juni, der dere er i jobb, det er nydelig sommervær når dere kommer hjem, og så er det et slit å gå ned hele tiden. Spesielt med tvillinger! Har dere alt i 1.etasje blir det jo mye mer praktisk. Har du glemt en pakke smør til middagen, så kan du fint bare legge ungene i vognen og gå på butikken. Se for deg styret med å bære en og en ned til 1.etasje, du må jo gå fra den ene et eller annet sted. Å velge enebolig, uten muligheten til å gå rett ut i hagen, er jo bare tullete Da kunne dere like gjerne blitt boende i blokk. Anonymkode: ebdef...e8a 8
Mary2017 Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #14 Skrevet 11. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar ut fra dette utsagnet at dere aldri har hatt enebolig med uteplass og hage før? For det er jo helt bak mål. Jeg regner også med at dere ikke er på ferie fra mai til september? For hele den sesongen er det en fryd å kunne sette seg ute med en kaffekopp mens ungene leker i hagen. Å komme hjem fra jobb en sen august-dag, fyre opp grillen, helle temperert vann i plaskebasseng, la ungene bade ute og slenge en pølse i hver hånd innimellom Tenk på hele juni, der dere er i jobb, det er nydelig sommervær når dere kommer hjem, og så er det et slit å gå ned hele tiden. Spesielt med tvillinger! Har dere alt i 1.etasje blir det jo mye mer praktisk. Har du glemt en pakke smør til middagen, så kan du fint bare legge ungene i vognen og gå på butikken. Se for deg styret med å bære en og en ned til 1.etasje, du må jo gå fra den ene et eller annet sted. Å velge enebolig, uten muligheten til å gå rett ut i hagen, er jo bare tullete Da kunne dere like gjerne blitt boende i blokk. Anonymkode: ebdef...e8a Du har rett i, vi har aldri bodd i enebolig i Norge. 😃 Vi pleier å reise bort i juli hvert år. Hagen er ikke stor (hele tomten er på 424), men plass for trampoline, grill og bord har vi. 😊 Bor på en 5 roms leilighet nå, med behov for 2-3 bad, vaskerom, ekstra stue tenkte vi kanskje det å flytte til enebolig er en løsning. Takk for innspill. 🌸
Mary2017 Skrevet 12. mars 2018 Forfatter #15 Skrevet 12. mars 2018 Tror ikke det blir endring av planløsning etter å ha lest alle kommentarene/ motargumentene. Tuuusen takk alle sammen ! Bra at det finnes KG for å spørre om råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå