Gå til innhold

Dere som har måtte gjennomføre nattavvenning av pupp på barn rundt 1 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange netter tok det før barnet sov natta gjennom? Her begynner festen rundt kl 01 og varer til kl 05. Selve maset om pupp er borte men han våkner og er hysterisk. Roer seg kun om vi sitter ved siden av senga å gir han hånden. Dette kan skje 5-8 ganger på natta. Vi tar han ikke opp da han blir mer urolig da.

Virker som om uvanen om pupp på natta er byttet ut med å måtte ha en hånd å holde i. Jeg som i utgangspunktet sov ekstremt dårlig pga nattamming sover nå enda dårligere. Det er 8 netter siden vi sluttet med pupp på natta og jeg blir gal. Vi er to i helgen men de andre nettene må jeg ta alene.  Ergo, jeg får minimalt med søvn da siden jeg ikke får sove mellom kl 01-05. 

Noen erfaringer, råd eller tips til en trøtt mamma?

Anonymkode: 8d9a5...4d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo legge til han er vanskelig å legge også. Styrer og roter noe fælt rundt i senga. Kan ta 1-3 timer før han sovner. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge og når sover han på dagen? Her tok det bare 3-4 netter, men da måtte vi begrense dagsoving og sørge for at ungen spiste godt før legging. 

Anonymkode: 079c5...030

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge og når sover han på dagen? Her tok det bare 3-4 netter, men da måtte vi begrense dagsoving og sørge for at ungen spiste godt før legging. 

Anonymkode: 079c5...030

Han sover fra ca 10.30-13 00. Han spiser fire gode måltider på dagen så har ikke inntrykk av at han er sulten. Men han har nettopp gått over fra to til en lur så mulig det er årsaken. Får han ikke til å sove to lurer lenger så tenkte at den overgangen var det beste for han.

Ikveld tok det en time før han sovnet. Ble lagt 18.30 og sovnet for ti min siden. Etter å ha romstert rundt i senga nesten en time. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi la han på eget rom da han var 11 måneder og første natta sov han natta gjennom. De to neste nettene var det far som gikk inn til ham for å unngå mamma/melke-lukt og etter det var han nattavvent. Så det gikk overraskende lett! 

Skal sies at han fortsatt ikke sover natta igjennom.. Har vel skjedd 10 ganger hittil og nå er han snart 2 1/2... 

Anonymkode: 39f72...c69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig 1830 er for tidlig.  Prøv 19, men bruke den halvtime fra 1830-19 for å ta kvelden (men ikke inn i soverommet da).  Og la pappa ta nettene en liten stund fremover - si nei, nå er det natta, gå ut litt med døren på gløtt, og kom igjen kun hvis det er gråt, ikke hvis det er bare noe små grining. 

Anonymkode: 6f677...af2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig 1830 er for tidlig.  Prøv 19, men bruke den halvtime fra 1830-19 for å ta kvelden (men ikke inn i soverommet da).  Og la pappa ta nettene en liten stund fremover - si nei, nå er det natta, gå ut litt med døren på gløtt, og kom igjen kun hvis det er gråt, ikke hvis det er bare noe små grining. 

Ok. Har prøvd å legge senere men da er han overtrøtt og bruker lenger tid på å finne roen. Pappaen kan ikke ta nettene siden han jobber. Går kun inn når han hyler/gråter intenst. Han sutrer lite. Enten så er det ramaskrik eller helt stille ingen mellomting her 😂 

Pappaen skal ut i perm om 3 uker så da kan han jo overta da. Mulig det er det som må til 👍 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi la han på eget rom da han var 11 måneder og første natta sov han natta gjennom. De to neste nettene var det far som gikk inn til ham for å unngå mamma/melke-lukt og etter det var han nattavvent. Så det gikk overraskende lett! 

Skal sies at han fortsatt ikke sover natta igjennom.. Har vel skjedd 10 ganger hittil og nå er han snart 2 1/2... 

Anonymkode: 39f72...c69

Ok det høres jo bra ut 👍 vår første sov natta gjennom fra 8 mnd men har jo hatt opp og ned med søvn der opp gjennom årene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men pappaen kunne ha tatt helgen da han ikke jobber :) Du er ikke det eneste i familien som fortjener å være helt utslitt.  Faren kan godt være litt trøtt utpå dagen de dagene han skal ta nettene.  Det er også hans barn så burde han ta litt av dette ansvar også - uff de stakkars mannfolk som MÅ på jobb  MÅ sove. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men pappaen kunne ha tatt helgen da han ikke jobber :) Du er ikke det eneste i familien som fortjener å være helt utslitt.  Faren kan godt være litt trøtt utpå dagen de dagene han skal ta nettene.  Det er også hans barn så burde han ta litt av dette ansvar også - uff de stakkars mannfolk som MÅ på jobb  MÅ sove. 

Ja det kunne han. Men vi deler på helgen. Problemet mitt er at jeg sliter med å sove etter å ha vært inne hos han. Kan ligge å vri meg i 30-60 minutter og ofte da våkner han rett etter jeg har sovnet. 

Snart skal jeg tilbake i jobb så da får han vel strengt tatt samme mynt igjen. Jeg kommer da til å legge meg i kjellerstuen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Her løste vi det ved at pappaen tok nettene da vi avvente med pupp på natten. Det gikk overraskende greit. Vi jobbet begge to så det var ingen selvfølge at han skulle få sove natta igjennom. 

Anonymkode: d6f56...db2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her løste vi det ved at pappaen tok nettene da vi avvente med pupp på natten. Det gikk overraskende greit. Vi jobbet begge to så det var ingen selvfølge at han skulle få sove natta igjennom. 

Anonymkode: d6f56...db2

Ok. Skjønner. Jeg er fortsatt i permisjon så det har blitt mitt ansvar. Jeg begynner på jobb igjen om 3 uker så da må jeg bare holde ut de siste ukene før han kan overta. Håper det bedrer seg da. Har ikke sovet i fred på 1 år så føler meg som en zombie 😂 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nå i natt holdt han det gående fra kl 01.30-06.00. Har ikke sovet et minutt mellom der. Samboer foreslo ferber for å orden på nattesøvnen. Men jeg vet ikke om jeg klarer da han gråter mye og intenst. Hva ville dere gjort?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk ferber iallefall, gråtekurer er ikke anbefalt. 

Anonymkode: 6f71b...520

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Har prøvd å legge senere men da er han overtrøtt og bruker lenger tid på å finne roen. Pappaen kan ikke ta nettene siden han jobber. Går kun inn når han hyler/gråter intenst. Han sutrer lite. Enten så er det ramaskrik eller helt stille ingen mellomting her 😂 

Pappaen skal ut i perm om 3 uker så da kan han jo overta da. Mulig det er det som må til 👍 

Ts

Faren må ta nettene ved avvending, siden du lukter så deilig av morsmelk som jo er den tingen ungen nå ikke får. Ergo må dere legge avvendingen til fars friperiode.

Anonymkode: 20982...c1b

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk ferber iallefall, gråtekurer er ikke anbefalt. 

Anonymkode: 6f71b...520

Ok. Noen andre forslag? Han gråter hele natta uansett hvis jeg ikke sitter der. Sitter jeg der så får jeg ikke sove. Går bare i vond ring dette

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faren må ta nettene ved avvending, siden du lukter så deilig av morsmelk som jo er den tingen ungen nå ikke får. Ergo må dere legge avvendingen til fars friperiode.

Anonymkode: 20982...c1b

Ok. Tre uker igjen til det. Nå har jeg gått nesten 10 dager med kun max 3 timer søvn i døgnet. Vet ikke om jeg klarer 3 uker. Uff dette er bare min feil. Ammet han i søvn og det skulle jeg aldri ha gjort. Snakk om å skyte seg selv i foten i lang tid 😂 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nattavvente ved 9 måneder. Nå er han 6 år og sover bare natta gjennom omtrent halvparten av tiden. :P

Første gangen han gjorde det var da han fikk eget rom 15 mnd gammel.

Anonymkode: 0f265...f30

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå i natt holdt han det gående fra kl 01.30-06.00. Har ikke sovet et minutt mellom der. Samboer foreslo ferber for å orden på nattesøvnen. Men jeg vet ikke om jeg klarer da han gråter mye og intenst. Hva ville dere gjort?

Ts

Jeg skjønner at dette ansvar har gått over til deg TS, men hvorfor må dere ha det som A4 tekstbook permisjon?  Ungen din sliter, du sliter.  Eneste som IKKE sliter er den mannen din som må bare sove da han jobber.  Her hos oss hadde min mann flere nettene hvor han måte til jobb dødsliten. Og hvis din mann har en jobb hvor han sitter hele dagen, kan han drikke masse kaffe og et par energi drikker.  Jeg mener virkelig at du burde ikke vente 3 uker til - da begynner du å jobbe igjen i koma .   Å ha barn er ikke en "kvinnejobb" - det er dessverre deres ansvar begge to, og når ting ikke fungere må dere prøve en annen taktikk...og den taktikken er å la mannen ta de neste nettene uansett hvor trøtt han blir dagen etter.   Kan garantere deg når det er hans tur å ha permisjon forventer han at du hjelper på nettene når han ikke får ungen til å sove.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok. Tre uker igjen til det. Nå har jeg gått nesten 10 dager med kun max 3 timer søvn i døgnet. Vet ikke om jeg klarer 3 uker. Uff dette er bare min feil. Ammet han i søvn og det skulle jeg aldri ha gjort. Snakk om å skyte seg selv i foten i lang tid 😂 

Ts

Ikke være så hard på deg selv.   Vi alle gjør det som er letteste for oss det første året, det er bein tøff (på oss, ikke mennene da de vil bare ha fred og nok søvn).  Tar han smokk?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...