Gå til innhold

Hvem bestemmer etternavn på barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er uenige om etternavnet til barnet. Hvordan er dette i forhold til loven når vi er gift og ikke gift? Er det moren som bestemmer tilslutt eller hva skjer hvis mor og far ikke er enige?

Anonymkode: 8414d...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mor?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ikke blir enige vil barnet automatisk få mors etternavn etter en viss tid, husker ikke hvor lang tid man har på seg.

Anonymkode: 8c6b9...285

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet får automatisk mors etternavn etter seks måneder. Tror nok man får en purring først. 

Fornavn tildeles. 

Anonymkode: 2b979...2ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mener det er slik at barnet får mors etternavn dersom dere begge ikke har signert elektronisk innen 6 mnd. Dersom det ikke er sendt inn fornavn bestemmes også dette av folkeregisteret.

Anonymkode: 52b78...c1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener det er slik at barnet får mors etternavn dersom dere begge ikke har signert elektronisk innen 6 mnd. Dersom det ikke er sendt inn fornavn bestemmes også dette av folkeregisteret.

Anonymkode: 52b78...c1d

Jeg tror ikke det du sier om fornavnet stemmer. Mener å ha lest at barnet blir oppført med fornavn "Gutt" eller "Jente" frem til et navn blir bestemt. Folkeregistreret sitter ikke og bestemmer at en unge skal hete "Anna" eller "Mons"...

Anonymkode: f12b9...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det du sier om fornavnet stemmer. Mener å ha lest at barnet blir oppført med fornavn "Gutt" eller "Jente" frem til et navn blir bestemt. Folkeregistreret sitter ikke og bestemmer at en unge skal hete "Anna" eller "Mons"...

Anonymkode: f12b9...011

En får tildelt et av de vanligste navnene.

Samt kontakt med barnevernet..

Anonymkode: 5fa4e...b30

• Liker 6
Skrevet

Hva med å ha begges etternavn? Hvis du har bindestrek mellom så blir begge navnene etternavn 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Så lenge dere ikke er gift er det mor.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet får automatisk mors etternavn etter seks måneder. Tror nok man får en purring først. 

Fornavn tildeles. 

Beklager, jeg kom med feilinfo. Kun første setning er korrekt. Fornavn derimot tildeles ikke, men den eller de som har foreldreansvaret risikerer å bli anmeldt. 

https://www.dinside.no/okonomi/kan-staten-gi-barnet-ditt-navn-hvis-du-er-treg/68544211

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Så lenge dere ikke er gift er det mor.

Det er det om man er gift også. Alltid mors etternavn som settes på barnet om ikke melding blir sendt.

Gjest Catalina Culès
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det om man er gift også. Alltid mors etternavn som settes på barnet om ikke melding blir sendt.

Tenkte bare de hadde samme etternavn om de var gift, har ikke hørt om gifte som har forskjellige etternavn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Tenkte bare de hadde samme etternavn om de var gift, har ikke hørt om gifte som har forskjellige etternavn.

Hæ? Det er fortsatt mors navn om mor har byttet til fars navn da. Innlegget ditt gir ingen mening. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Det er veldig normalt med gifte som ikke har samme etternavn. Mannen min og jeg har det ikke, og blant venner og bekjente er det veldig få som har det. Hilsen dame i 40-årene. Barna deres har enten morens etternavn som mellomnavn og farens som etternavn, eller bare farens eller morens.

Anonymkode: 10c4d...0f0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Har du virkelig ikke hørt om det?

Anonymkode: f80ed...89b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En får tildelt et av de vanligste navnene.

Samt kontakt med barnevernet..

Anonymkode: 5fa4e...b30

Man får ikke tildelt fornavn

Anonymkode: 40d35...58e

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Catalina Culès said:

Ehh... Hvor i landet bor du? I min krets er jeg den eneste som har felles navn som ektefellen.

Anonymkode: 40d35...58e

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen er uenige om etternavnet til barnet. Hvordan er dette i forhold til loven når vi er gift og ikke gift? Er det moren som bestemmer tilslutt eller hva skjer hvis mor og far ikke er enige?

Anonymkode: 8414d...68c

Det er ganske greit: Navneloven. § 2.Plikt til å velge navn for barn

Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.

Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Catalina Culès skrev:

Da tror jeg du trenger å utvide horisonten og bekjentskapskretsen din en smule...

Jeg kjenner flere som har trukket lodd om barnets etternavn, det er njo en grei løsning så lenge den som "taper" ikke surmuler i ettertid. Må si jeg lurer litt når jeg hører om folk som krangler og diskuterer i uker og måneder om barnets navn -både for- og etternavn - hvordan i all verden skal de klare å oppdra et barn sammen med all uenighet og forskjellige meninger det vil medføre, når ikke engang klarer å bli enige om et navn...

Anonymkode: 5f194...fa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...