AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Hei! Jeg er medlem av NSF- Norsk Sykepleierforbund. Dette koster meg 508 kr i måneden (+128 kr for forsikring). Jeg synes det er dyrt, og sliter litt med å se hva jeg faktisk får igjen for pengene. Jeg jobber i en kommune, hvor NSF ikke står så sterkt- og våre tillitsvalgte virker ganske håpløse. Lønnsmessig ligger vår kommune lavt på statistikken, det virker ikke som om våre tillitsvalgte har evnet å forhandle noe særlig. Har aldri opplevd individuelle forhandlinger. Uansett får alle samme lønna om man er medlem eller ikke. Så, er det penger ut av vinduet egentlig? Anonymkode: 11400...d94
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Jeg tenkte det samme som deg, helt til jeg ikke fikk utbetalt penger jeg hadde krav på som arbeidsgiver ble vrang. Fikk advokathjelp med en gang og de løste problemet uten at jeg behøvde å anstrenge meg mer enn nødvendig for å få det jeg hadde rett på. Anonymkode: ef67d...fa2 20
Gjest HanenIFlokken Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Blir det nedskjæringer i bedriften er du den siste fagforeningen vil jobbe for at skal bli
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Jeg meldte meg ut pga all den mengden propaganda jeg fikk fra min fagforening, ikke orket jeg å vite at mine medlemspenger gikk som direkte støtte til AP heller. Anonymkode: 7fc2e...f1b 6
Jentadi Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Det er NSF som forhandler lønna di sentralt. Hvordan skal se kunne gjøre en god jobb om de ikke har medlemmer og inntekter? I tillegg tar de opp profesjonsfaglige tema som er viktig for deg som sykepleier. Om dere har tillitsvalgte som ikke gjør jobben sin, så er det dere som har stemt dem inn. Erstatt dem med noen som gjør en bedre jobb. Kanskje du skal melde deg selv? 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er medlem av NSF- Norsk Sykepleierforbund. Dette koster meg 508 kr i måneden (+128 kr for forsikring). Jeg synes det er dyrt, og sliter litt med å se hva jeg faktisk får igjen for pengene. Jeg jobber i en kommune, hvor NSF ikke står så sterkt- og våre tillitsvalgte virker ganske håpløse. Lønnsmessig ligger vår kommune lavt på statistikken, det virker ikke som om våre tillitsvalgte har evnet å forhandle noe særlig. Har aldri opplevd individuelle forhandlinger. Uansett får alle samme lønna om man er medlem eller ikke. Så, er det penger ut av vinduet egentlig? Anonymkode: 11400...d94 Noen liker å være gratispassasjerer og å være negativ til andres arbeid uten å ville løfte en finger selv. Ved neste valg av tillitsvalgt så bør du melde deg frivillig og få orden på ditt lokallag av NSF. Ellers er det jo andre fagforeninger å være medlem av når du jobber i en kommune. Den dagen du trenger fagforeningen og ingen jobber for deg, da hører vi vel fra deg, i en ny tråd? Anonymkode: f1b00...85d 17 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, HanenIFlokken skrev: Blir det nedskjæringer i bedriften er du den siste fagforeningen vil jobbe for at skal bli Jeg jobber i kommunen, svært liten sjanse for nedskjæringer. TS Anonymkode: 11400...d94 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i kommunen, svært liten sjanse for nedskjæringer. TS Anonymkode: 11400...d94 Privatiserngsspøkelset kan komme også i kommunene. Anonymkode: f1b00...85d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 I kommunal sektor er det lokale forhandlingar om lønn annakvart år. Om du ikkje ee organisert, får du berre levere eit lønnskrav, men ingen tillitsvald som vil forhandle for deg, og sjansane for å bli prioritert frå potten er minimal. Anonymkode: b8f22...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 Jeg meldte meg ut i sin tid. Da jeg var nyutdannet, var lønna til vår yrkesgruppe god, kanskje meget god. Fagforeninga forhandla og styra på, men lønna ble i årenes løp bare dårligere og dårligere. Til slutt var den helt elendig, så elendig at arbeidsgiverne ikke lenger fikk søkere og få nye ble uteksaminert (lett å komme inn og derfor meget høy strykprosent). Først da skjedde det ting: arbeidsgiverne begynte å overby hverandre, og etter hvert ble lønnsnivået akseptabelt igjen, og til sist bra. Fagforeninga stod på sidelinja og så på, helt tafatt. Iallfall i mitt yrke er det bortkastet å være medlem i fagforening. Anonymkode: 7e509...4cf 3
Gjest HanenIFlokken Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i kommunen, svært liten sjanse for nedskjæringer. TS Anonymkode: 11400...d94 Jada, svarte litt generelt
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 Fagforening er vel en av de tingene det er kjipt å betale for, helt til en av de dagene det er behov for det. Og det er faktisk ikke lønnsforhandlinger, men ved nedbemanninger og konflikter. Jada, du og andre privatiseringskåte kan påstå til dere blir blå at hver enkelt skal ha ansvar for seg selv, og at det er et individuelt ansvar å forhandle lønn og andre goder, og forsvare seg selv ved konflikter. Utfordringen er bare at arbeidsgiver som regel ikke forsvarer seg alene, men får full assistanse fra sin egen arbeidsigverorganisasjon (ofte organisert gjennom arbeidsgiverforening tilknyttet NHO) og/eller juridisk hjelp. Har man som ansatt ikke fagforeningen i ryggen, så må man betale for juridisk hjelp selv, eller ha en forsikring som dekker det, og det er tøft å stå alene. Anonymkode: a58a4...b64 10
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 Bare vent til du trenger juridisk bistand, da blir det himla dyrt om du ikke har en fagforening som står bak deg. Anonymkode: 6fe00...f28 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 Virker som at hvis man er ansatt i det offentlige så er det viktig å være organisert enn om man jobber i det private. Jeg er ikke AP velger, så jeg ønsker heller ikke å støtte AP med min kontingent. Anonymkode: fbbe1...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som at hvis man er ansatt i det offentlige så er det viktig å være organisert enn om man jobber i det private. Jeg er ikke AP velger, så jeg ønsker heller ikke å støtte AP med min kontingent. Anonymkode: fbbe1...eb8 Ja,bare du sørger for å kunne betale for jurist ved konflikter selv, så er det greit. Kan du ikke det, så sliter du. Anonymkode: a58a4...b64 3
puppi Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 Nok en lønnsmottaker, der ikke forstår at AP faktisk er det eneste fornuftige valget for dem. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i kommunen, svært liten sjanse for nedskjæringer. TS Anonymkode: 11400...d94 Ikke vær så kjepphøy og brennsikker på det. Her i kommunen skjæres det ned til beinet fordi politikerne har kjørt kommunen på ræv. Nedskjæringene går også ut over sykepleierne i kommunen. Anonymkode: be0f1...2e2 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, puppi skrev: Nok en lønnsmottaker, der ikke forstår at AP faktisk er det eneste fornuftige valget for dem. Tja, det har vel ikke blitt så mye bedre for "arbeidsfolk" (altså de som ikke selv eier og driver bedrift) under blåblå regjering heller. Anonymkode: a58a4...b64
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 fins flere fagforening light- disse koster en brøkdel av prisen til LO osv. Og de tilbyr juridisk bistand med spesialister i arbeidsrett hvis du skulle ha behov for det. Hvis ikke du ønsker å betale for denne forsikringen - for det er det fagforening er - så kan du spare de tusenlappene i måneden og heller bruke de på å betale advokat direkte hvis du en dag skulle få behov for det.Hvorfor er en med i fagforening? For at de skal hjelpe deg med en tafatt kamp for å ikke bli overflødig, få en lønnsøkning over inflasjon og generelt bli behandlet bra. Jeg vil heller anbefale deg å tilegne deg kunnskap og erfaring som gjør deg uunværlig for bedriften din hvis du ikke allerede er det. Ved å være attraktiv på arbeidsmarkedet, akkurat som på kjønnsmarkedet, så vil arbeidsgiverne kjempe for å beholde deg eller rekruttere deg til sin bedrift. Da overbyr de hverandre både på betingelser og lønn. Anonymkode: 47982...6ac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå