AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Nå er det sånn at faren til mine to knapt voksne sønner skal gifte seg igjen. Etter det jeg vet, så har han svært lite av verdier. Jeg tenker uansett at det kan være ting ungene bør være oppmerksom på når det kommer til arv, eller kanskje andre ting som kan påvirke dem på noen måte i fremtiden. Jeg vet også at den «utkårede» sitter på store verdier, firma og div. eiendommer. Hun har egene barn som ikke er voksne. Hva med uskiftet bo? Dette må mine sønner signere på, sant? Han har ikke en gang snakket med dem om dette 😡 Anonymkode: 07aba...a26
Bakepulver Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 https://www.familierettsadvokater.no/arv/uskiftet-bo/
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 11. mars 2018 Hva er problemet? Han er en voksen mann, han trenger ikke tillatelse fra hverken deg eller sine voksne sønner for å gifte seg. Det har null betydning for noen av dere. Hva usikiftet bo har med saken å gjøre skjønner jeg overhodet ikke, det er da ingen som er døde... Anonymkode: f8f74...824 52
GammelKaktus Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Ser ikke helt problemet, fyren er ikke død engang og du tenker arv. Og her ser det uansett ut som om det er han som gifter seg oppover så du har trolig ingenting å "bekymre" deg for. 19
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det sånn at faren til mine to knapt voksne sønner skal gifte seg igjen. Etter det jeg vet, så har han svært lite av verdier. Jeg tenker uansett at det kan være ting ungene bør være oppmerksom på når det kommer til arv, eller kanskje andre ting som kan påvirke dem på noen måte i fremtiden. Jeg vet også at den «utkårede» sitter på store verdier, firma og div. eiendommer. Hun har egene barn som ikke er voksne. Hva med uskiftet bo? Dette må mine sønner signere på, sant? Han har ikke en gang snakket med dem om dette 😡 Anonymkode: 07aba...a26 Hvorfor i alle dager skal han ta opp dette med de? Innlegget ditt gir ingen mening. Dette er ikke noe man trenger å tenke på enda. Livsarvinger har sin rett uansett, så det er ikke slik at dette går utover sønnene dine på noe vis. De er jo hans særkullsbarn, så de velger selv om de ønsker at en eventuell gjenlevende ektefelle skal få sitte i uskifte, eller om de ønsker å få ut sin del av arven når han dør først. Jeg er helt for å snakke om ting som får betydning for arv (feks, spesielle ønsker, avtaler osv), men dette er ikke viktig info eller noe man trenger å snakke om i det hele tatt. Anonymkode: 127d2...09c 8
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 Dama han skal gifte seg med tar et digert tap ved å gifte seg med han der.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det sånn at faren til mine to knapt voksne sønner skal gifte seg igjen. Etter det jeg vet, så har han svært lite av verdier. Jeg tenker uansett at det kan være ting ungene bør være oppmerksom på når det kommer til arv, eller kanskje andre ting som kan påvirke dem på noen måte i fremtiden. Jeg vet også at den «utkårede» sitter på store verdier, firma og div. eiendommer. Hun har egene barn som ikke er voksne. Hva med uskiftet bo? Dette må mine sønner signere på, sant? Han har ikke en gang snakket med dem om dette 😡 Anonymkode: 07aba...a26 Hvis han ikke har verdier av betydning. Hvorfor er du da bekymret for et evt fremtidig skifte? De har jo uansett rett på arv etter far den dagen han dør, dersom det er noe å arve. Anonymkode: e07c8...498 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 Trådstarter her: Jeg er bekymret fordi han ikke er flink med penger, og hun sitter på store verdier. Hvis hun/firmaet går konkurs, så forsvinner det lille som er igjen av arv til mine barn. Han er 18 år eldre en henne, så han dør sansynligvis først. Eg tenker også at hun sansynligvis vil kreve særeie, noe han vil gå med på, dum som han er.... Anonymkode: 07aba...a26
Guppy88 Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her: Jeg er bekymret fordi han ikke er flink med penger, og hun sitter på store verdier. Hvis hun/firmaet går konkurs, så forsvinner det lille som er igjen av arv til mine barn. Han er 18 år eldre en henne, så han dør sansynligvis først. Eg tenker også at hun sansynligvis vil kreve særeie, noe han vil gå med på, dum som han er.... Anonymkode: 07aba...a26 Hvis hennes firma går konkurs, hvorfor skulle det ha noe å si for dine voksne sønner? De har ikke krav på å arve henne. Men ja, hvis hun mister alt av inntekter, så plikter han å forsørge henne som ektefelle. Men hennes firma går jo ikke konkurs fordi HAN er dårlig med penger. Og hvis han går inn i ekteskap er uten midler, så er det jo lite å arve uansett... hvor mye ville det være å arve hvis han ikke hadde giftet seg? 24
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 Og hva hvis det at han er gift med henne gjør at han får færre utgifter og kan spare mer penger som barna etter hvert kan arve? Du kan jo ikke vite sånt, og uansett har ikke barna noe med hvordan han bruker pengene sine. Man kan ikke kreve at foreldrene sparer massevis av penger slik at man får mye arv. Det høres for meg ut som om det å gifte seg med henne er en veldig god deal for ham, og at det er du som er bitter som sitter på sidelinjen. Anonymkode: db6b3...e11 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 For en tosk av en fyr. Anonymkode: efc3c...395
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 Det er vel hennes barn som bør være bekymret her. Anonymkode: f1410...233 19
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva hvis det at han er gift med henne gjør at han får færre utgifter og kan spare mer penger som barna etter hvert kan arve? Du kan jo ikke vite sånt, og uansett har ikke barna noe med hvordan han bruker pengene sine. Man kan ikke kreve at foreldrene sparer massevis av penger slik at man får mye arv. Det høres for meg ut som om det å gifte seg med henne er en veldig god deal for ham, og at det er du som er bitter som sitter på sidelinjen. Anonymkode: db6b3...e11 Jepp ! Nyekona 18 år yngre og rik. Svir nok godt i førstekoehjertet ja Anonymkode: c7ca2...9a5 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her: Jeg er bekymret fordi han ikke er flink med penger, og hun sitter på store verdier. Hvis hun/firmaet går konkurs, så forsvinner det lille som er igjen av arv til mine barn. Han er 18 år eldre en henne, så han dør sansynligvis først. Eg tenker også at hun sansynligvis vil kreve særeie, noe han vil gå med på, dum som han er.... Anonymkode: 07aba...a26 Men man skal da ikke forvente noe arv i det hele tatt! Hvorfor gjør du det? Jeg har bedt min mor bruke opp alle pengene sine mens hun selv lever, slik hun ønsker det. Jeg har bedt henne belåne huset når hun blir pensjonist, det kan vi selge når hun er borte. De fleste barn ønsker da at foreldrene skal leve livet, reise om de ønsker det, og bruke sine egne penger. Før i tiden arvet man gjerne hus, bodde flere generasjoner under samme tak etc. I dag er ikke dette realiteten, og folk flest er GODT etablerte før foreldrene faller fra. Hele utgangspunktet ditt for bekymring synes jeg faktisk er ganske grotesk! Og ikke minst grådig. Jeg håper at det ikke er igjen arv til meg når min mor går bort, da betyr det at hun har fått brukt sine verdier som hun selv ønsker, og får nytte av. Anonymkode: 127d2...09c 8
Veslefrikk Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her: Jeg er bekymret fordi han ikke er flink med penger, og hun sitter på store verdier. Hvis hun/firmaet går konkurs, så forsvinner det lille som er igjen av arv til mine barn. Han er 18 år eldre en henne, så han dør sansynligvis først. Eg tenker også at hun sansynligvis vil kreve særeie, noe han vil gå med på, dum som han er.... Anonymkode: 07aba...a26 Nå må du gi deg! Om noe, så vil jo dette i beste fall medføre at han vil sitte bedre i det ved sin død. Du virker sjalu, kynisk og beregnende. Om hun krever særeie eller ikke har ingen betydning for de verdiene de fører med seg inn i ekteskapet. De verdiene vil uansett tilhøre den som hadde de ved ekteskapets inngåelse. Og å si at han er dum hvis han går med på særeie... hva mener du med det? Hadde du håpet at han skulle få halvparten av hennes verdier ved en ev skilsmisse? 4
Glød Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 Pass på deg selv, du. Du har ingen ting med dette her å gjøre. 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 En veldig søkt problemstilling. Det er ikke vanlig at foreldre "setter seg ned" med barna og snakker om arv i slike situasjoner. Mennesker eiendeler og formue er deres eget til den dagen de dør, og ingenting barna har plikt på. Anonymkode: 008ff...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her: Jeg er bekymret fordi han ikke er flink med penger, og hun sitter på store verdier. Hvis hun/firmaet går konkurs, så forsvinner det lille som er igjen av arv til mine barn. Han er 18 år eldre en henne, så han dør sansynligvis først. Eg tenker også at hun sansynligvis vil kreve særeie, noe han vil gå med på, dum som han er.... Anonymkode: 07aba...a26 Han har lite verdier? Så er du bekymret for arv? Det han tar med seg inn ekteskapet, tar han med seg ut. Jeg forstår ikke problemet her. Anonymkode: 77fd6...247 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her: Jeg er bekymret fordi han ikke er flink med penger, og hun sitter på store verdier. Hvis hun/firmaet går konkurs, så forsvinner det lille som er igjen av arv til mine barn. Han er 18 år eldre en henne, så han dør sansynligvis først. Eg tenker også at hun sansynligvis vil kreve særeie, noe han vil gå med på, dum som han er.... Anonymkode: 07aba...a26 Hvis dama har egne barn er det naturlig at de har særeie.. barna dine har ikke krav på verdier som hun har med seg inn i ekteskapet . Og om hun er bemidlet i motsetning til han, og har særbo - så er hun ikke prisgitt sønnene dine sin signatur .. Anonymkode: ce7fc...387 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå