AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Vi har en snart 7 åring som krever enormt mye oppmerksomhet konstant. Hun vil vi skal leke med henne med alt fra barnespill på iPad til å sitte ved siden av å tegne med henne. Har jeg sittet med henne i 2 timer å lekt noe, kan hun sutre og klage senere fordi vi ikke leker med henne!!! Jeg sliter med hvor utakknemlig hun er og prøver å lære henne så godt jeg kan. Faren har skjemt henne bort med å få viljen sin inntil jeg kom inn i bildet for noen år siden. Hva vil dere si er normalt i denne alderen? Faren tenker nå på å ta bort en del leker siden hun ikke leker med noe alene, selv om hun etterspør enda flere leker. Jeg har forsøkt å sitte feks 10 min å lekt for så å si jeg må gjøre voksenting, men hun kommer etter meg med en gang. Har null fantasi på å finne på noe selv. Noen som har gode forslag som har fungert? Både for å få et mere takknemlig barn og for å gjøre henne selvstendig i lek? (beklager den andre posten, håper mod tar den bort. Ble Tull i overskriften.) Anonymkode: b3b40...f31 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Skjønner ikke hva dette har med utakknemlighet å gjøre? Hun vil vel ha oppmerksomheten deres. Dere kan være konsekvente å si at dere kan leke sammen så og så lenge og så må du gjøre noe annet. Anonymkode: 4148a...84d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Jeg leker ikke med min 7-åring...Han leker stort sett selv. Jeg kan spille spill, se på ting han har laget, lese en bok sammen, men det er slettes ikke hver dag. Vi bruker jo mye tid sammen ellers, ved måltid, lekser osv... Anonymkode: 3d88c...7b5 4
GammelKaktus Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Min seksåring klarer fint å underholde seg selv, det har aldri vært et problem. Men her har jeg alltid vært alene med han så han har måttet lekt for seg selv mens jeg har gjort husarbeid osv. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hva dette har med utakknemlighet å gjøre? Hun vil vel ha oppmerksomheten deres. Dere kan være konsekvente å si at dere kan leke sammen så og så lenge og så må du gjøre noe annet. Anonymkode: 4148a...84d Ja utakknemlig kommer på siden av dette. Hun er generelt utakknemlig for alt hun får av leker, oppmerksomhet, mat. Det meste. Bortskjemt med andre ord og vandt med å få oppmerksomhet hele tiden. Når man er i skolealder skal man kunne klare å vente litt på tur osv, men dette har hun ikke lært. Hun leker også dårlig med andre barn på skolen hvis hun ikke får bestemme leken hele tiden. Jeg har konsekvent løp på leketid, men foreldrene er at annet kapittel å få de med på dette. Nå tenker jeg om noen har gode erfaringer her for å få et barn til å like å leke litt alene. Anonymkode: b3b40...f31 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 Min snart 5-åring har begynt å leke mye bedre alene i det siste. Hvis vi allerede har lekt mye med han sier vi at han må leke selv for vi skal rydde/ gjøre noe annet. Det er først når de kjeder seg de begynner å leke. Hva gjør datteren deres hvis dere sier sånn? Anonymkode: 021c3...867 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 Både 3åringen og 1åringen min leker mye alene. Vi foreldre pleier ikke å leke med leker sammen med barna. Vi tilbringer tid sammen med dem, og vi synger, herjer, kaster steiner i sjøen, gir stor fart på husken og går i hinderløpe i skogen med de, men vi pleier ikke sitte på gulvet og bygge duplo med de. Det skjer en gang i blant, men det virker egentlig ikke som de savner det, begge trives veldig godt med å sitte å leke for seg selv. Anonymkode: a370a...fda 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min snart 5-åring har begynt å leke mye bedre alene i det siste. Hvis vi allerede har lekt mye med han sier vi at han må leke selv for vi skal rydde/ gjøre noe annet. Det er først når de kjeder seg de begynner å leke. Hva gjør datteren deres hvis dere sier sånn? Anonymkode: 021c3...867 Hun kan rotløst gå fra lek til lek. Må ha påminnelse hele tiden om å rydde opp for hver lek. Har jeg vært på toalettet er 3-4 nye leker dratt frem. Hun kjeder seg lett og jeg har aldri sett hun tar initiativ selv til å leke alene. Er det her vi gjør feil kanskje? Hun klenger konstant på de voksne og maser om hva hun skal finne på. Kommer jeg med forslag er det ikke bra nok. La henne kjede seg lenge nok til å starte å bruke fantasien? Anonymkode: b3b40...f31
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan rotløst gå fra lek til lek. Må ha påminnelse hele tiden om å rydde opp for hver lek. Har jeg vært på toalettet er 3-4 nye leker dratt frem. Hun kjeder seg lett og jeg har aldri sett hun tar initiativ selv til å leke alene. Er det her vi gjør feil kanskje? Hun klenger konstant på de voksne og maser om hva hun skal finne på. Kommer jeg med forslag er det ikke bra nok. La henne kjede seg lenge nok til å starte å bruke fantasien? Anonymkode: b3b40...f31 Du er inne på noe. La henne være og kjede seg, så finner hun nok på noe til slutt. Det er nok litt øvelse, og det har blitt en vane det at hun ikke leker alene, finner på ting selv Anonymkode: d5836...389 1
absinthia Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 (endret) Hva slags leker er det hun har? Har hun tilstrekkelig med byggesett, eksperimentleker osv.? Har dere prøvd å gi henne et skrujern og et utrangert teknisk apparat, slik at hun kan skru det oppfordres se hva som er inni? Noen barn sliter med å komme i gang med en lek, mens andre har gjort det for avhengig av andre for å holde leken sammen. Endret 11. mars 2018 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun kan rotløst gå fra lek til lek. Må ha påminnelse hele tiden om å rydde opp for hver lek. Har jeg vært på toalettet er 3-4 nye leker dratt frem. Hun kjeder seg lett og jeg har aldri sett hun tar initiativ selv til å leke alene. Er det her vi gjør feil kanskje? Hun klenger konstant på de voksne og maser om hva hun skal finne på. Kommer jeg med forslag er det ikke bra nok. La henne kjede seg lenge nok til å starte å bruke fantasien? Anonymkode: b3b40...f31 Hvordan er hun faglig sett på skolen? Høres jo nesten ut som adhd dette... Anonymkode: 36f9d...055 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 22 minutter siden, absinthia skrev: Hva slags leker er det hun har? Har hun tilstrekkelig med byggesett, eksperimentleker osv.? Har dere prøvd å gi henne et skrujern og et utrangert teknisk apparat, slik at hun kan skru det oppfordres se hva som er inni? Noen barn sliter med å komme i gang med en lek, mens andre har gjort det for avhengig av andre for å holde leken sammen. Hun liker trylling, tegning, typiske jenteleker som barbie, bamser osv. Lite interesse for tekniske ting så langt. Det hadde vært drømmen hvis hun kunne skrudd en halvtime alene 👍 Anonymkode: b3b40...f31
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er hun faglig sett på skolen? Høres jo nesten ut som adhd dette... Anonymkode: 36f9d...055 Ja Hm... kanskje? Jeg har tenkt tanken. Hun er forøvrig veldig smart og skoleflink, men sliter med fokus og konsentrasjon. Mener selv hun kjeder seg enormt på skolen. Anonymkode: b3b40...f31
absinthia Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun liker trylling, tegning, typiske jenteleker som barbie, bamser osv. Lite interesse for tekniske ting så langt. Det hadde vært drømmen hvis hun kunne skrudd en halvtime alene 👍 Anonymkode: b3b40...f31 Alle jentene jeg har hatt i barnehagen, som var såpass store at de kunne holde et skrujern, har elsket å finne ut av slike mysterier. Bare prøv - først sammen og når hun begynner å insistere på å skru skruene selv, så trekker du deg sakte unna, men holder på med noe i samme rom. Utrangerte datamaskiner er f.eks en høydare - mange interessante ting inni og noe kan sogar brukes til å lage fine ting av. Etterhvert kan man kanskje lage romstasjon, elektrolab, smykker eller lydstudioet til Barbie av deler... Eventuelt - kjøp ull i fine farger og lær henne å tove. Endret 11. mars 2018 av absinthia 1
absinthia Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja Hm... kanskje? Jeg har tenkt tanken. Hun er forøvrig veldig smart og skoleflink, men sliter med fokus og konsentrasjon. Mener selv hun kjeder seg enormt på skolen. Anonymkode: b3b40...f31 Dersom hun har adhd er det også svært sannsynlig til at hun kan hyperfokusere, dersom dere finner noe som hun tenner på. Endret 11. mars 2018 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 32 minutter siden, absinthia skrev: Dersom hun har adhd er det også svært sannsynlig til at hun kan hyperfokusere, dersom dere finner noe som hun tenner på. Ja stemmer. Hun er skikkelig gira på matteoppgaver. Foreløpig krever hun mye oppmerksomhet rundt det også selv om hun kan sitte lenge med akkurat det. Alt annet hopper hun fra og til, vimser, prater og løper og hopper. Tror jeg aldri har sett henne gå. 😂 toving har hun gjort men god ide. Holder på med fingerhekling i blant. På ski kan hun holde på 7-8 timer uten å bli sliten i høytempo og lurer på hvorfor vi i all verden ikke orker å leke med henne når vi kommer hjem. Helst noe fysisk som å turne eller bygge snømann. Anonymkode: b3b40...f31 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja Hm... kanskje? Jeg har tenkt tanken. Hun er forøvrig veldig smart og skoleflink, men sliter med fokus og konsentrasjon. Mener selv hun kjeder seg enormt på skolen. Anonymkode: b3b40...f31 Man er ikke dum om man har ADHD. Ville tatt dette videre jeg for det høres ut som klassisk ADHD. Anonymkode: 36f9d...055 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 TS: Jeg vil absolutt anbefale deg å sjekke en fantastisk dame på YouTube som har kanalen: «The Parenting Junkie» Søk på «play» og «play zone», så kommer det opp masse filmer hun har laget basert på relevant og ny litteratur. Hun har også en blogg og kurs under samme navn. Anonymkode: 650f8...021 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jeg vil absolutt anbefale deg å sjekke en fantastisk dame på YouTube som har kanalen: «The Parenting Junkie» Søk på «play» og «play zone», så kommer det opp masse filmer hun har laget basert på relevant og ny litteratur. Hun har også en blogg og kurs under samme navn. Anonymkode: 650f8...021 Tusen takk. Det skal jeg sjekke! Anonymkode: b3b40...f31
Frostrose Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 "Nå må jeg vaske vinduer. Du kan enten leke aleine litt, eller hjelpe". Det er vanskelig med endringer. La det gå seg til gradvid. Du kan f.eks. ikke forvente at hun skal leke aleine i timesvis når hun ikke er vant til det. Start med 10 min og øk etterhvert som hun er klar for det. Vi har en datter på 6 mnd, og har allerede startet med å la henne leke aleine slik at hun blir selvstendig. Hun leker aleine ca 1,5 time for dagen fordelt på 3-4 økter. Da kan jeg lage mat, legge sammen klær osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå