Gå til innhold

Sminke er kvinnediskriminerende.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er egentlig noe jeg har stilt spørsmål ved. Noen liker å sminke seg fordi det er gøy å gjøre ting med ansiktet. Men normen rundt å bruke sminke synes jeg er diskriminerende faktisk.

kvinner blir jo sett på som ustelt dersom de ikke sminker seg for fest. Og kvinner med masse sminke får mest oppmerksomhet. 

Er dette grunnleggende grunn til at kvinner er "det stygge" kjønnet? Hvorfor tyr ikke menn til smenke?

Anonymkode: 2dae1...dcb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke mer diskriminerende mot menn at de blir møtt med alle mulige fordommer hvis de velger å bruke sminke?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bygger ikke kvinner muskler? Hvorfor går ikke menn med høye hæler? Hvorfor bruker ikke menn BH? Spesielt de feite. Hvorfor finner ikke godt hold-in til menn? Hvorfor bare til kvinner? 

Herregud, skulle tro det var to ulike kjønn med historisk og kulturelt forskjellige kjønnsroller eller noe. 

Altså. Å dissekere bruk av sminke helt på egen hånd, det er helt fjernt. Diskutér gjerne kjønnsroller og forskjeller, men å ta et særemne som dette, det er vanskelig i større sammenheng. 

Anonymkode: 8e782...e69

Skrevet

Jeg liker å bruke krigssminken min, og så lenge jeg føler meg bedre med så gjør jeg det.

Vet jeg ikke trenger det siden jeg er heldig fra naturens side

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

kvinner blir jo sett på som ustelt dersom de ikke sminker seg for fest.

Anonymkode: 2dae1...dcb

Snakk for deg selv.

Anonymkode: 46bba...dad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er  en godt voksen kvinne og sminker meg aldri. Jeg har ikke noe behov for å pynte på sannheten. Men jeg har aldri opplevd at det har vært et problem for andre. Hvorfor skulle mitt ytre være til bryderi for noen? Folk får ta meg for den jeg er. Dessuten har jeg en tendens til å reagere allergisk på sminke. Men hva andre velger å gjøre, bryr jeg meg null niks om, med mindre man begynner å fikse på utseende i form av operasjoner og fillers. Der går grensen.

Anonymkode: cd146...0df

• Liker 3
Skrevet

Jeg barberer meg, grundig. Bruker hårvoks, parfyme, hudkrem, stryker skjortene mine, pusser skoene osv.

Jeg gjør dette for å føle meg vel og vise at jeg tar vare på meg selv. (Nei, er ikke fra oslo)

Når jeg ser etter en partner er det ønskelig at hun sminker seg litt osv. Det viser at hun tar vare på seg selv.

Slike idéer som du her kommer med er bare tåpelig og ganger ingen. La folk få sminke seg om dem vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel helst ANDRE KVINNER som mener kvinner uten sminke er ustelt.

Forøvrig trenger mange kvinner et lite strøk, det er ikke alle som har trekk som funker like bra usminket.

Anonymkode: 919b2...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Ok, Javel.

Anonymkode: 4445f...64d

Gjest Mysticgirl
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bygger ikke kvinner muskler? Hvorfor går ikke menn med høye hæler? Hvorfor bruker ikke menn BH? Spesielt de feite. Hvorfor finner ikke godt hold-in til menn? Hvorfor bare til kvinner? 

Herregud, skulle tro det var to ulike kjønn med historisk og kulturelt forskjellige kjønnsroller eller noe. 

Altså. Å dissekere bruk av sminke helt på egen hånd, det er helt fjernt. Diskutér gjerne kjønnsroller og forskjeller, men å ta et særemne som dette, det er vanskelig i større sammenheng. 

Joda finnes masse til menn og :) https://www.perfectbody-shapewear.com/no/hold-in-for-menn Det er vel heller det at det er mer akseptert at menn er store enn kvinner, selv om den trenden er i ferd med så nu litt nå

AnonymBruker
Skrevet

Eg bruker ikkje sminke eller høge helar, eller svært upraktisk fintøy. Det har eg aldri gjort, i dag er eg 30 år og ingen klage på at eg ser ustelt ut når eg drar i selskap. Eg barbere faktisk leggane og nappe øybenbryn, grer håret og pusse brillene. Så lenge folk er reine, burde det være nokk. Det er ikkje mitt problem om folk synest eg er stygg.

Anonymkode: db436...feb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, herremann skrev:

Jeg barberer meg, grundig. Bruker hårvoks, parfyme, hudkrem, stryker skjortene mine, pusser skoene osv.

Jeg gjør dette for å føle meg vel og vise at jeg tar vare på meg selv. (Nei, er ikke fra oslo)

Når jeg ser etter en partner er det ønskelig at hun sminker seg litt osv. Det viser at hun tar vare på seg selv.

Slike idéer som du her kommer med er bare tåpelig og ganger ingen. La folk få sminke seg om dem vil.

Sminke er da ikke noe bevis på at man tar spesielt vare på seg selv!! Det er andre viktigere ting som indikerer det, som f.eks. god hygiene og pene, rene klær. Sminke er en mindre viktig i denne sammenhengen.

Anonymkode: cd146...0df

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke noe særemne, vi kommer jo fra en kultur der det for 1000 år siden var vanlig at også menn brukte øyensminke. http://arkeologi.blogspot.no/2010/07/viking-og-spradebass.html

Hvorfor tok det slutt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da regner jeg også med at du er imot hijab, burka, niqab og lignende plagg, som er mye mer kvinnediskriminerende enn et vanlig skjønnhetsprodukt som har blitt brukt i lange tider.

Anonymkode: 1b724...199

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er på ingen måte kvinner med mest sminke som får mest oppmerksomhet.  Det er det de pene kvinnene som får, man blir ikke nødvendigvis pen med mye sminke.  Hvis sminke er diskriminerende på noen måte så er det overfor menn som ikke får lov til å sminke seg og som ikke har den samme fordelen av å gjøre oss penere slik vi har

Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Men de får ikke lov til å bruke det.

Hvem nekter dem dette da? Sminkepolitiets moralske voktere?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Bakepulver skrev:

Hvem nekter dem dette da? Sminkepolitiets moralske voktere?

Alle,  det er ikke godtatt av samfunnet. Ihvertfall ikke hvis det er synlig.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...