AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Arbeidsgivere er lovpålagt å tilrettelegge arbeidet når man trenger det av helsemessige årsaker. Jeg er nå nyoperert og skal ikke løfte tungt på mange uker, kanskje flere måneder. Det betyr at jeg ikke er i stand til å utføre jobben min. Jeg vet fra tidligere (andre kolleger) at sjefen ikke tilrettelegger, han mener det ikke er andre oppgaver å utføre i bedriften. Jeg vet at det kommer til å bli et issue i mitt tilfelle også. Er det da slik at jeg bare skal bli hjemme i full sykemelding, mens Nav må ta regninga i form av å betale meg sykepenger? Kjenner jeg synes dette er litt feil, på flere måter. Slu sjefer kan jo da bare gi faen. Og hvordan håndterer legene dette? Anonymkode: 8e9b6...5ce
Fru Uperfekt Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Er ikke alle som kan tilrettelegge Om det er en trøst må de betale Arbg perioden
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Om det ikke går ann å tilrettelegge (at sjefen mener det ikke går an), har du valget om å gå på jobb og ikke gjøre noe annet en kaffepauser, eller bli sykemeldt. Ihvertfall kun det to mulighetene jeg ser for meg. Evt. prøv å legge frem for ham spesifikke oppgaver du aelv vet du kan klare å utføre denne perioden. For ja, de skal jo tilrettelegge, dette er jo bare for en liten periode. Hos hos "mister" vi nå en kolega, hun venter barn og pga. tungt arbeid blir hun overført til en annen avdeling til hun er klar til å komme tilbake (blir vel nesten 2 år før vi ser henne igjen da 🤔🙀). Anonymkode: 280af...d6c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Altså, tilrettelegging betyr ikke at sjefen skal opprette en helt ny stilling med ny stillingsinstruks til deg. Kan du ikke gjøre noe av det stillingen din krever, så må du faktisk ha sykemelding. Anonymkode: 61094...2b9 2
Eneri Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 Vær aktiv selv og tenk over om det er deler av din vanlige jobb du kan gjøre selv om du ikke skal løfte tungt. Det går an å være gradert sykemeldt, og dermed utføre bare deler av jobben. Her kan du få legen til å skrive det på sykemeldinga i merknadsfelt for slikt, da viser du også overfor NAV at du tenker konstruktivt og ØNSKER å være delvis i jobb. Dersom man er langtidssykemeldt, er det et aktivitetskrav etter et visst antall uker. Dersom legen mener man er i stand til delvis jobb, mister man sykepenger om man ikke er i yrkesaktivitet. Særlig viktig da å ha vist at DU er INTERESSERT I å gjøre de delene av jobben din du er fysisk i stand til. Du kan også be om møte med NAV, lege og arbeidsgiver tidligere enn det vanlige dialogmøte, nettopp for å få slike ting på bordet. Arbeidsgiver plikter ikke lage en ny stilling til deg. Men kanskje er det midlertidig andre muligheter i bedriften pga vakanse/sykemeldinger innenfor felter du fysisk kan klare? Arbeidsgiver kan også søke NAV om tilretteleggingstilskudd. Tror nøkkelen her er å være litt frampå og konstruktiv selv. Lykke til med operasjon og rekonvalesens.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 Hva slags type jobb er dette? Hvis det ikke er mulighet for tilrettelegging uten at det koster bedriften mer penger hadde jeg sagt akkurat samme sak som sjefen din. Bedriften min skal ikke straffes for at noen er sykemeldt. Det er vanskelig nok å drifte en bedrift med positive tall. Anonymkode: 2ae40...f08
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgivere er lovpålagt å tilrettelegge arbeidet når man trenger det av helsemessige årsaker. Jeg er nå nyoperert og skal ikke løfte tungt på mange uker, kanskje flere måneder. Det betyr at jeg ikke er i stand til å utføre jobben min. Jeg vet fra tidligere (andre kolleger) at sjefen ikke tilrettelegger, han mener det ikke er andre oppgaver å utføre i bedriften. Jeg vet at det kommer til å bli et issue i mitt tilfelle også. Er det da slik at jeg bare skal bli hjemme i full sykemelding, mens Nav må ta regninga i form av å betale meg sykepenger? Kjenner jeg synes dette er litt feil, på flere måter. Slu sjefer kan jo da bare gi faen. Og hvordan håndterer legene dette? Anonymkode: 8e9b6...5ce Hva sier legen din? Det er legen som må sykemelde. Og hva sier fagforeningen? De skal sammen med verneombud være behjelpelig i situasjoner som denne. Anonymkode: 40e4b...a41
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 Det er ikke alle jobber det kan tilrettelegges i stedet for sykemelding. Feks er dagligvarebutikk et godt eksempel. I en stor butikk, hvor det hele tiden må sitte en kasserer, kan det gå an, da det kan tilrettelegges for at pasienten kan sitte i kassen hele dagen, fremfor å være på gulvet, fordi det er minimum fiire personer på jobb uansertt. Men i små butikker, hvor det kreves at alle som er på jobb er med på å dra lasset, fungerer ikke det i praksis. Der jeg jobber er det bare to personer på jobb, med mindre det er en dag med mye varer, da er det en mellomvakt som overlapper første og andre skift for å få unna alle varene den dagen. Da må den som har frukt og grønt ansvaret være kasserer samtidig som den legger ut ny frukt. En jobb som innebærer tunge løft. Den som ikke er i kassa har da ansvaret for å fylle på varer i resten av butikken, noe som innebærer en del tunge løft. For vår butikk er det ikke mulig å tilrettelegge slik at en person *kun* sitter i kassa hele dagen, det innebærer at vi hadde måttet ta inn en ekstra person for å gjøre jobben til den som ble tilrettelagt for. Med andre ord, det er like greit at den personen er fulltidsykemeldt mens tilhelingen foregår. Anonymkode: 91297...c88 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå