AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Nå har det seg slik at alle seksåringene på første trinn har fått seg mobil utenom mitt barn. Jeg trodde ikke dette ville bli et tema før 3 klasse men tydeligvis så har alle fått nå... Jeg kjenner det sitter veldig langt inne å kjøpe en telefon til en seksåring, vi følger til skolen og henter så da er det i mitt hodet ikke behov for at hun trenger en telefon. Men så er det det at alle andre har, men noen av de går jo hjem alene så da ser jeg mer behovet. På grunn av mye trafikk og relativt lang skolevei så blir det slik at vi følger barnet på vei til jobb og henter når vi går hjem. Og da mener jeg at det ikke er noe umiddelbart behov for at en seksåring skal ha en telefon. Hva mener dere? Vi har Ipad og all slags spilledingser så føler ikke det argumentet er godt nok. Anonymkode: cd625...976 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Jeg ville ikke gitt en seksåring telefon 😣 hvertfall ikke bare for at andre hadde det Da jeg var ung, fikk jeg min første telefon i 7. Klasse, og da hadde jeg gått 2 km til skolen frem og tilbake siden 2. Klasse. Hvorfor skal barn ha alle disse duppedingsene? En iPad hver, en telefon hver, egen TV, tv-spill... Det hadde holdt med felles TV og TV-spill, og ikke noe mer. Er ikke bra for barn å sitte på iPad/telefon hele dagen. Eller sitte å se på film hele tiden fordi foreldrene ikke tåler aktive barn. Ikke bra å sitte for mye foran skjermen Anonymkode: 40127...af2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Ja, jeg fikk ikke telen før jeg var 13, det var i 97 var liksom da mobil ble allemannseie. Er bare alle rundt oss mener jeg så streng siden jeg ikke vil hun skal ha noe telefon nå. Vi hadde besøk av hennes 2 venninner i helgen og de satt liksom å tulla med telefonen sin hele tiden, overhodet ikke modne for å få telefon når de er så små... Anonymkode: cd625...976
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har det seg slik at alle seksåringene på første trinn har fått seg mobil utenom mitt barn. Jeg trodde ikke dette ville bli et tema før 3 klasse men tydeligvis så har alle fått nå... Jeg kjenner det sitter veldig langt inne å kjøpe en telefon til en seksåring, vi følger til skolen og henter så da er det i mitt hodet ikke behov for at hun trenger en telefon. Men så er det det at alle andre har, men noen av de går jo hjem alene så da ser jeg mer behovet. På grunn av mye trafikk og relativt lang skolevei så blir det slik at vi følger barnet på vei til jobb og henter når vi går hjem. Og da mener jeg at det ikke er noe umiddelbart behov for at en seksåring skal ha en telefon. Hva mener dere? Vi har Ipad og all slags spilledingser så føler ikke det argumentet er godt nok. Anonymkode: cd625...976 Hvem sier at alle andre har? Brukte du ikke selv det argumentet da du var barn, har du kanskje glemt det? Å kjøpe en telefon til barn, på seks åring er neppe nødvendig. De fleste har vel en eldre telefon liggende? Anonymkode: 98da7...b3f 3
Gjest Optimo Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Går an å kjøpe noe som dette, hvis det bare er for å få kontakt med ungen? https://www.dustinhome.no/product/5011053638/105?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146050
Arkana Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 (endret) Så fremt du ikke har spurt alle og faktisk vet at alle har så ville jeg tatt det argumentet med en stor klype salt. Jeg tviler på at hun har oversikt over dette. Når ser hun for seg at hun skal bruke den, eller er det bare for å kunne si at hun også har? De fleste skoler tillater ikke bruk av mobil i skoletiden eller på SFO så det er ingen vits i å ha den med dit. Hun trenger den som du sier heller ikke på hjemveien. Personlig hadde jeg da ikke gitt henne mobil så tidlig. Ellers tenker jeg at dette er noe dere kunne snakket om på neste foreldremøte. Her tas det opp nettopp slike aktuelle saker og foreldrene deler seg i mindre grupper og diskuterer alt fra mobil og mobilbruk, spill og aldersgrenser, sosiale media, innetider på kveldene osv. Det er veldig fint å få vite litt om hvordan andre gjør det hos seg. Endret 11. mars 2018 av Arkana 1
Gjest Fjelldronning Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 Jeg synes det er tidlig med telefon for en 6-åring. Mine barn fikk tlf når de var 8 år. Det var/er greit å ringe til barna når de er ute å leker og på besøk med venner osv.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 Her skal hun få til 8 årsdagen (rett før hun begynner i tredje). Dette fordi hun skal begynne å være litt hjemme alene, og vi ikke har hustelefon. Hun har iPad, men jeg kjøper ikke smarttelefon, det blir en standard "knappetelefon". Anonymkode: fcca0...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 Har hun ikke behov så har hun jo ikke det, det er det vel dere selv som vet best, ikke "alle andre". Min 6-åring har telefon, men får bare bruke den hjemme fordi han er så distré og vimsete. Den er grei å ha av og til når han kommer hjem før oss, men hadde det ikke vært for det så hadde han absolutt ikke hatt behov for den. Han spiller litt på den, men de spillene kan man like gjerne spille på nettbrett. Anonymkode: e601d...9d5
2018_gjest Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 En 6 åring har ikke bruk for telefon. De må ikke ha fordi "alle andre" har..ærlig talt.. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem sier at alle andre har? Brukte du ikke selv det argumentet da du var barn, har du kanskje glemt det? Å kjøpe en telefon til barn, på seks åring er neppe nødvendig. De fleste har vel en eldre telefon liggende? Anonymkode: 98da7...b3f 38 minutter siden, Arkana skrev: Så fremt du ikke har spurt alle og faktisk vet at alle har så ville jeg tatt det argumentet med en stor klype salt. Jeg tviler på at hun har oversikt over dette. Når ser hun for seg at hun skal bruke den, eller er det bare for å kunne si at hun også har? De fleste skoler tillater ikke bruk av mobil i skoletiden eller på SFO så det er ingen vits i å ha den med dit. Hun trenger den som du sier heller ikke på hjemveien. Personlig hadde jeg da ikke gitt henne mobil så tidlig. Ellers tenker jeg at dette er noe dere kunne snakket om på neste foreldremøte. Her tas det opp nettopp slike aktuelle saker og foreldrene deler seg i mindre grupper og diskuterer alt fra mobil og mobilbruk, spill og aldersgrenser, sosiale media, innetider på kveldene osv. Det er veldig fint å få vite litt om hvordan andre gjør det hos seg. Tok det opp på felles samling for de tre klassene og da var vi de eneste som ikke hadde gått til innkjøp av mobil. Så dette hadde har jeg faktisk fått bekreftet. Grunnen for at jeg tok det opp var jo for at jeg tenkte at dette var et greit tema å diskutere. Hadde aldri tenkt at alle hadde gått til innkjøp av telefon allerede... Anonymkode: cd625...976
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 Må bare legge til at jeg hadde tenkt at hun skulle får telefon når hun blir 8, eller rettere sagt når hun begynner i 3 klasse. Og da hadde jeg tenkt en knappetelefon for jeg føler ikke så små barn trenger en smarttelefon men jeg er visst skikkelig streng og umoderne...Anonymkode: cd625...976
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 Hvor mange elever er det i klassen? En normalklasse har ca 23-25 elever. Så f.eks 23 av 24 1.klassinger har telefon? Det tror jeg ikke noe på! Anonymkode: 9ac0a...55f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 Vanlig gammel telefon som ikke har apper. Som kun kan ringe og sende SMS - Ja ved behov. Du sier hun ikke trenger, da har hun ikke behov. Behov vil si når barn er ute fra morgen til kveld for å leke. Lang skolevei, er hjemme alene i en time etter skoledagen. Og du da ikke har hustelefon, da må jo barnet ha en måte å få kontakt ved behov. Smarttelefon til noen under 10 år. Det mener jeg blir feil. Det er som å be om trøbbel. Anonymkode: 26373...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange elever er det i klassen? En normalklasse har ca 23-25 elever. Så f.eks 23 av 24 1.klassinger har telefon? Det tror jeg ikke noe på! Anonymkode: 9ac0a...55f Hos oss så er de cirka 20 elever i hver av klassene så er de er rundt 60 på førstetrinn. Alle foreldrene var med på møtet med unntak av disse som aldri dukker opp, så godt over 45 av barna var representert. Hvordan ståa er hos de som ikke dukket opp vet jeg veldig lite om men vet at 2 av de barna som har foreldre som prioriterer annerledes har den nyeste iphonen. Så majoriteten har telefon, noe jeg finner rart for det er veldig få av de som går til og fra skolen alene. Anonymkode: cd625...976
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vanlig gammel telefon som ikke har apper. Som kun kan ringe og sende SMS - Ja ved behov. Du sier hun ikke trenger, da har hun ikke behov. Behov vil si når barn er ute fra morgen til kveld for å leke. Lang skolevei, er hjemme alene i en time etter skoledagen. Og du da ikke har hustelefon, da må jo barnet ha en måte å få kontakt ved behov. Smarttelefon til noen under 10 år. Det mener jeg blir feil. Det er som å be om trøbbel. Anonymkode: 26373...e8e Det er jeg enig i. Men da vi bor i storby så er det sjelden barna er på villstyr og leker over lengre tid alene. Foreldre er alltid med hvis de ikke er på lekeplassen utfor. Derfor mener jeg vi ikke har behov for mobil. Jenta mi er ikke så opptatt av denne telefonen, er heller de rundt som maser om hvorfor hun ikke får. Anonymkode: cd625...976
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 Nei, mine barn fikk ikke mobil før de var 10 år gamle Anonymkode: 18139...b70
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har det seg slik at alle seksåringene på første trinn har fått seg mobil utenom mitt barn. Jeg trodde ikke dette ville bli et tema før 3 klasse men tydeligvis så har alle fått nå... Jeg kjenner det sitter veldig langt inne å kjøpe en telefon til en seksåring, vi følger til skolen og henter så da er det i mitt hodet ikke behov for at hun trenger en telefon. Men så er det det at alle andre har, men noen av de går jo hjem alene så da ser jeg mer behovet. På grunn av mye trafikk og relativt lang skolevei så blir det slik at vi følger barnet på vei til jobb og henter når vi går hjem. Og da mener jeg at det ikke er noe umiddelbart behov for at en seksåring skal ha en telefon. Hva mener dere? Vi har Ipad og all slags spilledingser så føler ikke det argumentet er godt nok. Anonymkode: cd625...976 Når det ikke er behov for det, så burde dere vente. Anonymkode: 19bfc...e20
Sushi Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 Synes ikke dere skal kjøpe mobil til en seksåring. Vi har også en førsteklassing, men hun går til og fra skolen selv. Vi har en vanlig knappemobil liggende hjemme slik at hun kan få tak i oss, men det er ikke hennes mobil. Hadde det ikke vært for at hun er alene hjemme innimellom så hadde vi ikke hatt en slik «hjemmetelefon» heller. Noen av vennene hennes (2. klassinger) har telefon, men det virker helt meningsløst for meg...
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 Sjøl var jeg 10 da jeg fikk i 2006, og synes det var tidlig nok søstra mi fikk litt tidligere, men det var pga vi skulle kvitte oss med hustelefon. Synes uansett at 6 pr er for tidlig. Anonymkode: 82748...016
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå