Gå til innhold

Rapartist med kontroversielle tekster

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=266943

Man kan lese på vg.no at rapartist Cast hyller etterlyste David Toska og ytrer ønsker om å se flere snut med kulehull, helst på venstre side av brystet.

Politiets Fellesforbund reagerer med sjokk og skal vurdere uttalelsen juridisk.

Er dette godtatt som artistisk utfoldelse? Eller blir det for drøy kost for allmuen å svelge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg synes at det er å gå langt over streken, men mulig jeg er gammeldags og intolerant som ikke godtar at andre ønsker å ytre at de vil drepe enkeltmennesker eller en gruppe. Sånn mot anarki og sånne greier, jeg synes faktisk også det er fint at vi har et politi i Norge.

Lurer på hva som hadde skjedd hvis noen ytret at de ville plassert noen kuler i venstre bryst til medlemmer i den rap-gruppa?

Skrevet

Jeg synes også det er å gå for langt, selv om jeg forsåvidt liker rap og skjønner at mange av dem sier slike ting kun for å provosere...

Jeg gikk forresten på ungdomsskolen sammen med Cast.... :o

Skrevet
Jeg synes at det er å gå langt over streken, men mulig jeg er gammeldags og intolerant som ikke godtar at andre ønsker å ytre at de vil drepe enkeltmennesker eller en gruppe. Sånn mot anarki og sånne greier, jeg synes faktisk også det er fint at vi har et politi i Norge.

Lurer på hva som hadde skjedd hvis noen ytret at de ville plassert noen kuler i venstre bryst til medlemmer i den rap-gruppa?

Drive-by-shooting vil jeg tippe? ;)

Men jeg er enig med deg, det er flott at vi har en lovhevende makt her i landet, og den kunne gjerne vært litt større (i antall). Jeg synes heller ikke at noen burde ytre ønske om å drepe eller hylle drap av enkeltmennesker eller en gruppe.

Men samtidig kan jeg forstå at de i miljøet godtar det. Jeg husker da Mayhem spilte på Quartfestivalen for noen år siden ble det hyling og skriking fra Bibelbeltet med Kleppe i spissen. Midt under konserten tok vokalisten frem en kniv som han stakk i et grisehode som sto på scenen og forbannet Kleppe. Jeg må si jeg flirte og så på det som stageshow. Kan det sammenlignes med hyllesten til Cast?

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen hyller David Toska, andre fucker for foresten. Uansett biter pressen på, og gir gratisreklame i millionklassen.

Verden vil (be)dras!

Skrevet

Det som provoserer mest er vel at han hyllet Toska, "eller han som drepte snuten", og da går han til angrep på en avdød politimann som ble skutt under ranet uten å i det hele tatt ha en sjanse til å forsvare seg selv (jmf debatten om retten til livet :ler:).

*redigere seg selv* lattersmiley var rettet til trøffel, og trøffel vet hva jeg mente med den. Det er IKKE rettet mot den avdøde politimannen.

Gjest TomKrus
Skrevet

Patetisk. Rett og slett patetisk. En ting er at LA-rappere som føler politiets tidvise rasisme på kroppen, og har blitt skutt på eller kjenner noen som har blitt skutt på og drept. Noe annet er det når vestkantrappere (sammenlignet med amerikanske rappere) kommer med det samme. Hvor mange av Casts kamerater har blitt skutt på av politiet?

Også er fyren 25. Kunne latt det glatt gå forbi hvis han var 14.

Like patetisk som liksomsatanister som bare ikke har skjønt at de er ateister.

Gjest Anonymous
Skrevet

På en måte kan man kanskje sammenlikne dette med Gatas Parlaments "trusler" mot Bush? Jeg tror (merk: TROR) både Gatas og Cast vet at de ikke har noen reell påvirkningskraft eller noe, at det blir mer et gimmick. Men jeg er enig i at det er stusslig, patetisk og hensynsløst (på den barnslige måten) å hylle et faktisk drap på en politimann - et drap som ble begått i en sammenheng hvor enhver med LITT fornuft ser hvem som er offer og hvem som er kriminell.

Ellers synes jeg det skal være lov å ytre slikt, jeg skulle bare ønske man også fikk vite hva de EGENTLIG mente. Jeg kjenner til nok av dumme fjortiser som ikke skiller mellom sitt eget stillestående og hendelsesløse bygdesentrum og gettoen i LA - noe som medfører at de tar dels tragiske virkemidler i bruk i form av vold og dop (itte bærre hasjis, nei) fordi de tror det er nødvendig... Nå innser de det kanskje året etter, at det er en viss forskjell på LA og Gol, men...

Hm, det skle litt ut på slutten her. Men mener man burde hatt en mer aktiv debatt i media om hva det EGENTLIGE innholdet i diverse tekster og utsagn er... ikke bare i musikken:)

Skrevet

Helt enig. Nå har det seg slik at media mesker seg i nyheter som er kontroversielle og vil derfor kun presentere overflaten for å selge mest mulig.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det driter jeg i, han er en en ikke person og driter bare seg selv ut. Absolutt ytringfrihet.

Gjest kenneth
Skrevet
Det driter jeg i' date=' han er en en ikke person og driter bare seg selv ut. Absolutt ytringfrihet.[/quote']

Poenget er vel ikke at han driter seg ut, sett fra et mer "voksent" perspektiv. Cluet er vel at fyren faktisk - potensielt - har en påvirkningskraft overfor en rekke hjernedøde og fortapte sjeler som ikke helt har fått bitene til å falle på plass i livet. I tillegg er det totalt respektløst overfor den avdøde politimannen.

Hvis man inntar et "religiøst" standpunkt hvor absolutt ytringsfrihet er det ultimate mål i samfunnet, vil jo enhver ytring bli tatt for god fisk. Dette blir bare for dumt.

Jeg vil påstå at folk som overhodet ikke ser det problematiske med denne latterlige opptredenen, har en alvorlig mangelsykdom.

Gjest Valhalla
Skrevet

Derfor bør uttalelsen hans bli møtt med avsky og latterliggjøring, men han bør absolutt ikke straffes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis man inntar et "religiøst" standpunkt hvor absolutt ytringsfrihet er det ultimate mål i samfunnet, vil jo enhver ytring bli tatt for god fisk. Dette blir bare for dumt.

Ytringsfrihet betyr ikke at enhver ytring blir tatt for god fisk - alt som blir sagt er ikke sant eller riktig, feks.

En ytring som dette bør være lov som en del at vet artistisk uttrykk (sorry, fant ikke noe bedre ord), MEN, som det blir påpekt over her, media og vi andre har et ansvar for å debattere innholdet i det som blir sagt, eller hvorvidt det er ment slik det refereres i Dagbladet.

Kjenner fjortiser som seriøst tror at norske bygderappere som Diaz og han der OnkL et-eller-annet synes det er drittøft at man går med kniv og tror man bor i suburbia selv om man er tolv år og bor på Grong, men all den tid disse rapperne faktisk ikke mener dette selv - vel, da er det noen som har sviktet i tolkningsarbeidet. Evt barneoppdragelsen.

Skrevet

Jeg husker da Mayhem spilte på Quartfestivalen for noen år siden ble det hyling og skriking fra Bibelbeltet med Kleppe i spissen. Midt under konserten tok vokalisten frem en kniv som han stakk i et grisehode som sto på scenen og forbannet Kleppe.

hoho.. Der var jeg og! Fet konsert! En av de bedre gangene jeg har sett mayhem.. selvom det var utrolig kjipt at det var lyst ute og fult av idiotfolk som ikke hørte hjemme der.. Ødela liksom endel av stemningen.

Skrevet

Slik jeg ser det er formålet med yttringsfrihet å sikkre enkelindividets rett til å mene og uttrykke skepsis til statsforvaltning, politikk, religion osv. Det er ikke et altomfattende skjold ment for å beskytte rasistiske holdninger eller oppfordring til mord. I min verden har ett hvert menneske rett til å leve på sin måte, men også en plikt til å påse at sin egen livsutfoldelse ikke skader andre. Generelt koser jeg meg litt når etablert tankesett blir utfordret, men oppfordring til mord blir way off. Det vitner om manglende innsikt spør du meg. Jeg har også litt problemer med den komersielle biten i dette. At man benytter seg av mordtrusler for å øke sin komersielle interrese har ikke noe som helst med kunstnerisk frihet, eller yttrigsfrihet for den saks skyld, det er bare utspekulert og kvalmt spør du meg. Screw that...

Problemet er at når man tillater slikt underminerer man også yttringsfriheten til en viss grad. Man risikerer at det blir stilt spørsmålstegn til verdien, og i hvilken grad den er hensiktsmessig. Yttringsfriheten er et særdeles viktig fundament og derfor er det trist hvis den utvannes slik.

Et annet problem er at for hver komersiell artist som har fått en "helterolle" med en stor tilhengerskare, så finnes det minst en idiot som blind vil tro på hva som blir sagt, og vil være tilbøyelig til å akseptere budskapet uten å tenke seg om. Skummelt....

Kort sagt: Stikk all verdens av kniver i død dyr som del av et stageshow, men ikke gjør det til en symbolsk handling mot enkeltindivid. Kritiser gjerne "politistaten", men ikke oppfordre til henrettelse av snut. Der går grensen min i alle fall.

Gjest en gjest
Skrevet

Synes flere av inleggene virker veldig gode og fornuftige, men Lestat sitt innlegg var veldig godt synes jeg. Mange gode tanker der. Du sa det på en fin måte også.

Jeg synes det forøvrig var mest trist da jeg hørte om dette. Etterpå ble jeg provosert over hvor hjernedøde noen mennesker kan være....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...