Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt nycoplus gravid vitamintabletter med folat og masse annet. Det er jo anbefalt folat hvertfall de første tre månedene. Jeg er 11+3 uker, holder det å slutte nå? Begynte dere på noe annet vitaminer etter 3. Måned?  

Gikk nettopp tom for tabletter. Kjenner jeg er lei av å svelge tabletter da jeg synes det er litt vanskelig og de lukter jo heller ikke godt. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint fortsette å ta de, jeg tar et gravidtilskudd fra lifeline med folat som kan brukes hele svangerskapet. Er lei av piller selv, men synes det er greit å ta så jeg vet jeg får i meg vitaminer og mineraler (og spesielt D-vitamin). Prøv eventuelt et annet merke? Mine lukter ikke 

Anonymkode: f2622...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Folat er anbefalt de første 12 ukene, men det er ingen ulempe å fortsette å ta vitaminene. Jeg sluttet med folat først rundt uke 18, men grunnet litt lavt jernlager og økt behov for vitamin b så anbefalte legen meg å ta vitaminer anbefalt for gravide/ammende, så da begynte jeg igjen med disse som du angir. 

Anonymkode: b2058...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dropper gravid fra nycoplus, fæle tabletter å svelge når man er kvalm. Gikk på de i 3 uker, så begynte jeg å brekke meg og kaste de opp. Skjønner ikke hva produsenten har tenkt på, gravide sliter jo ofte med kvalme. Jeg har kjøpt egne små tabletter med folsyre som er mye lettere å svelge, plus at jeg tar vitaminbjørner og omega3fisk - så slipper jeg så mye tabletter. 

Jeg tenker sjekke meg for mangel på viraminer ved kontroll uke 12, så fortsetter å ta vitaminer som jeg trenger ifg blodprøver etter avtale med lege. 

Anonymkode: 86e3b...4cd

Skrevet

Du gjør nok ingen skade ved å slutte med tilskudd nå, så nær "grensen". Får du i deg greit med grønnsaker? Regner med at du har 12-ukerskontroll hos lege ganske snart, slik at det fanges opp dersom du har noen vitaminmangler?

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Frances Ha skrev:

Du gjør nok ingen skade ved å slutte med tilskudd nå, så nær "grensen". Får du i deg greit med grønnsaker? Regner med at du har 12-ukerskontroll hos lege ganske snart, slik at det fanges opp dersom du har noen vitaminmangler?

Jeg får i meg lite mat egentlig for tiden. Ikke fordi jeg er kvalm, for det har jeg nesten ikke vært i deg hele tatt, men fordi all matlyst er fullstendig fraværende. Funker best med yoghurt og annen enkel mat. Men jeg prøver! Skal på 12 ukers kontroll til uken. 

Skrevet

Man skal ikke ta tilskudd av folat etter 12 uker... da det ikke er forsket nok på hvilke effekt dette får.. snakket med min fastlege om dette tidligere i uka faktisk.. hun sa det var forsket på hvite mus, de som fikk folat hele tiden mens de var drektig fødte brune mus 😂 mens de som ikke fikk tilskudd fikk hvite bebiser 🤔 Det er kun anbefalt de 12første ukene. Jeg hadde ikke valgt å ta noe ekstra av det, men man bør ta trankapsler 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Snart_mammatil2 said:

Man skal ikke ta tilskudd av folat etter 12 uker... da det ikke er forsket nok på hvilke effekt dette får.. snakket med min fastlege om dette tidligere i uka faktisk.. hun sa det var forsket på hvite mus, de som fikk folat hele tiden mens de var drektig fødte brune mus 😂 mens de som ikke fikk tilskudd fikk hvite bebiser 🤔 Det er kun anbefalt de 12første ukene. Jeg hadde ikke valgt å ta noe ekstra av det, men man bør ta trankapsler 😊

Aw, søte mus 🐭😍 Det gjør ikke noe om jeg får brun bebis, men mulig samboer lurer litt da. 😂

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aw, søte mus 🐭😍 Det gjør ikke noe om jeg får brun bebis, men mulig samboer lurer litt da. 😂

Ja det samme sa jeg til legen 😂😂 poenget var vel at de ikke vet om det vil virke positivt eller negativt 🤔 Jeg tar ikke sjansen hvertfall :-) nycoplus gravid skal også bare taes de første 12 ukene. Når jeg har passert de 12 ukene tar jeg nok bare tran :-)

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, tenkte det samme 😂 

jeg får høre med legen til uka hva som lønner seg. Har en flink fastlege :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...