Gå til innhold

Er det frekt å rette på dyslektikere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke dysleksi selv, og kjenner heller ingen som har det. Men jeg lurer altså på om dyslektikere blir sur om de blir rettet på? Spesielt om de skriver den samme feilen gang på gang? Er det mulig for dyslektikere å lære at de skriver feil, og huske det til neste gang? 

Føles som om veldig mange som får et ord eller to rettet på, stadig vekk kommer med kommentaren "har dysleksi", og ikke virker å ta til seg kommentaren på hva de gjør feil. Er det sånn at man aldri kan rette på dyslektikere nettopp fordi de har dysleksi? 

Håper på en hyggelig diskusjon, og ikke for mange sure miner. :lillesky2:

Anonymkode: 51699...155

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Retter du på enn som er fargeblind? For et idiotisk spørsmål du stiller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er frekt. Sier da seg selv.

Anonymkode: ea830...104

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, SoWhat? said:

Retter du på enn som er fargeblind? For et idiotisk spørsmål du stiller. 

Jeg er fargeblind og folk må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil. Det kan potensielt forhindre eller oppklare misforståelser.

Hvis de derimot ber meg skjerpe meg litt og si riktig farge, så tenker jeg jo mitt.

Anonymkode: f1dfc...4cd

• Liker 2
Skrevet

Kommer helt an på situasjonen. Er det et viktig dokument de skriver (typ oppgave, eller innlegg på KG :closedeyes:), ville jeg rettet det. Er det en typo på messenger, driter jeg i det. Synes uansett ikke det er frekt, man lærer så lenge man lever.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du læreren til vedkommende eller dysletikeren ber om hjelp, så er det ikke feil å rette på vedkommende. Du kan selvsagt spørre vedkommende om de ønsker hjelp? Men ellers så syns jeg du la vedkommende være. Selv om du mener det godt, så kan det oppfattes pirkete og ubehagelig. 

Anonymkode: c9e55...8bf

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner forsøker iallefall å skrive mest mulig korrekt.

Men det finnes også noen som gir blanke pokker i om skribleriene deres er nærmest uleselige...

Anonymkode: 63e86...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dysleksi i mild grad, og selvfølgelig ønsker jeg å bli bedre. Og jobbet utrolig hardt, for å få 4 i norsk skriftlig. Skriver jeg oppgaver, viktige mail osv. Så er det fint om noen retter på meg, da spør jeg ofte noen om hjelp og. Men skriver jeg på forum, messenger osv. Så ikke rett på meg, jeg er fullstendig klar over det.

Jeg har og sett at noen skal rett på andre, samme hva. Og jeg lurer på hvorfor noen har så stort behov, for å rette på andre mennesker?

Anonymkode: 811ba...d54

AnonymBruker
Skrevet

Alle synes det er plagsomt å bli rettet ofte. Om alle venner og kjente av en med dysleksi skal rette dem hele tiden, så blir de selvsagt dritlei

Ikke rett på folk med mindre det er ytterst nødvendig. I jobbsammenheng der det er viktig- ok

På fritiden, sms eller andre uviktige situasjoner - la være

Om noen forteller deg at de har dysleksi når du retter på dem, ta dette som et hint om at de er dritlei av å bli rettet på av alle hele tiden og ti still

Anonymkode: 90469...406

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt ok at du retter på dem

Anonymkode: 2ae5a...2fa

• Liker 2
Skrevet

Pleier ikke å rette på en jeg vet har dysleksi, med mindre det er noe viktig, eller ord som får en helt annen betydning. Har ei venninne med dysleksi som skrev i chatten at hun hadde tenkt å prøve en ny runkekrem, da tillot jeg meg å kommentere. :P 

Skrevet

Dyslektikere er akkurat like forskjellige som alle andre. Noen ønsker å bli rettet på, enten de ber om det eller ei. Andre, derimot, opplever slik retting som invaderende og vond kritikk. På spørsmålet om dyslektikere kan lære av korrektur er også svaret både ja og nei. Om du skal rette på en dyslektiker må dermed vurderes utfra både hvor godt du kjenner vedkommende og hvilken situasjon dere befinner dere i. Hvis h*n har skrevet noe som kan misforstås, kan det være riktig nevne det. Hvis noe skal publiseres, eller leses av svært kritiske lesere (f.eks en jobbsøknad), kan det også være greit å hjelpe til med rettskrivingen. 

Hvis du kjenner dyslektikeren, og vet noe om hvordan h*n lærer, hva h*n pleier å be om hjelp til osv og at vedkommende er trygg på deg, vet du også svaret på om du skal korrigere eller ikke. Hvis du ikke kjenner vedkommende - vær heller restriktiv med korrekturen. 

• Liker 1
Skrevet

Alt til sin tid. Å rette på innlegg på KG der den som skriver har en helt annen agenda enn å nødvendigvis skrive feilfritt, blir helt på siden og for de fleste irriterende, dysleksi eller ei.

Å gi noen sjansen til å rette skrivefeil i for eksempel en jobbsøknad før den er sendt, blir noe helt annet.

Skrevet

Det kommer jo an på situasjonen.

Om den informasjonen personen deler kommer klart fram er det jo liten grunn til å rette på skrivefeil.

Men om det som er skrevet skal brukes offentlig eller er slik at det kan oppstå misforståelser er kan det jo være galt å ikke rette på det.

En grei kombinasjon av sunn fornuft, folkeskikk og vurdering av konsekvens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...