AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Da jeg ikke hadde noen mulighet til å ta realfag på videregående den gangen jeg gikk på skole, så har jeg i dag kun generell studiekompetanse. Jeg ønsker nå å utdanne meg til noe nytt og ser at mange av de studiene jeg ønsker å gå, krever realfag. Jeg tenker derfor å bruke det neste skoleåret på å ta realfag, men er usikker å hvordan jeg skal gjøre det. Ser at det er mange private aktører der ute, som tilbyr realfag, men dette koster veldig mye! Har også lest meg til at man kan ta det hos privatist, men det krever jo at jeg klarer å lese meg til alt på egenhånd, uten noen undervisning, noe jeg tror kan være vanskelig og tøft. Har også hørt at man kan følge undervisningen på videregående skole, dersom de har plass. Er det noen som har erfaring med det? Hva anbefaler dere å gjøre? Noen som har tatt realfag i voksen alder(er 30 år) og hvordan løsning valgte dere? Hva var erfaringen med den løsningen dere landet på? Fagene jeg tenker å ta er Matte R1(jeg har matte 1MY fra videregående og har hørt at det tilsvarer dagens S1, men er usikker og finner lite info, derfor er det kanskje best å ta R1 istedenfor å satse på at det jeg har er S1 og søke S2?), Kjemi1 og enten Biologi1 eller Fysikk1. Ser at ved Farmasi kan jeg også velge Kjemi2, istedenfor biologi eller fysikk. Anonymkode: 22916...f03
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Er du sikker på at du ikke trenger for eksempel biologi 1 og biologi 2? Matten din kan du enkelt finne ut av ved å kontakte en videregående skole og spørre. Du kan også høre om muligheten for å delta på undervisning. Ellers finnes det som du selv skriver kurs du kan delta på som koster en del penger, men du må da likevel ta eksamen så pass på frister for oppmelding. Jeg leste hjemme og tok eksamen som privatist. Jeg tok biologi og det gikk veldig greit, matten var det litt verre med men jeg kom meg igjennom. Det er også universiteter/høgskoler som tilbyr forkurs til de som mangler realfag, gjerne sjekk dette nå for fristen for å søke høyere utdanning går ut den 15 april. Jeg vet ikke helt hvordan de forkursene er. Det finnes også mye tilgjengelig på nett som er gratis for deg, som tidligere eksamen, oppgaver, videoer i matte hvor de forklarer og viser med eksempler osv. Det handler mye om å være motivert og flink til å lese og løse oppgaver. Anonymkode: d6b7b...465 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at du ikke trenger for eksempel biologi 1 og biologi 2? Matten din kan du enkelt finne ut av ved å kontakte en videregående skole og spørre. Du kan også høre om muligheten for å delta på undervisning. Ellers finnes det som du selv skriver kurs du kan delta på som koster en del penger, men du må da likevel ta eksamen så pass på frister for oppmelding. Jeg leste hjemme og tok eksamen som privatist. Jeg tok biologi og det gikk veldig greit, matten var det litt verre med men jeg kom meg igjennom. Det er også universiteter/høgskoler som tilbyr forkurs til de som mangler realfag, gjerne sjekk dette nå for fristen for å søke høyere utdanning går ut den 15 april. Jeg vet ikke helt hvordan de forkursene er. Det finnes også mye tilgjengelig på nett som er gratis for deg, som tidligere eksamen, oppgaver, videoer i matte hvor de forklarer og viser med eksempler osv. Det handler mye om å være motivert og flink til å lese og løse oppgaver. Anonymkode: d6b7b...465 Takk for svar og gode tips Tror det kommer helt ann på hva jeg skal studere, men har tenkt mest på Farmasi og der er opptakskravene fra 2018 generell studiekompetanse og Matematikk R1 / (S1+S2) og kjemi 1 + enten kjemi 2 eller fysikk 1 eller biologi 1. Har spurt et sted, men der var personen jeg spurte veldig usikker, men kan selvsagt spørre et annet sted hvor det kanskje jobber noen som vet. Regner med at ikke jeg er den eneste med "gammel" matte som ønsker å ta mer fag nå i voksen alder. Tror at jeg kunne ha lest meg til biologi på egenhånd, men tror at med matte/kjemi/fysikk så kan det bli verre dersom jeg ikke har en lærer eller noen andre å støtte meg til dersom jeg står fast eller det er noe jeg ikke forstår. Har greie karakterer fra videregående, men det er snart 11 år siden, så kunnskapene har blitt borte med tiden. Men tenker at dersom jeg kunne fått lov til å følge en klasse på videregående til høsten, så kunne jeg brukt våren og sommeren til å forberede meg, slik at jeg ikke er helt grønn på alt... Jeg jobber i en ganske høy stillingsprosent og er avhengig av å jobbe det året jeg skal ta realfag, derfor blir det vanskelig å kombinere det med å gå på forkurs på en høyskole, pga lange avstander og ofte lange dager. Lettere med nettstudier eller å følge en videregående klasse, for da kan jeg jobbe kveldsvakt etter skolen. Anonymkode: 22916...f03
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar og gode tips Tror det kommer helt ann på hva jeg skal studere, men har tenkt mest på Farmasi og der er opptakskravene fra 2018 generell studiekompetanse og Matematikk R1 / (S1+S2) og kjemi 1 + enten kjemi 2 eller fysikk 1 eller biologi 1. Har spurt et sted, men der var personen jeg spurte veldig usikker, men kan selvsagt spørre et annet sted hvor det kanskje jobber noen som vet. Regner med at ikke jeg er den eneste med "gammel" matte som ønsker å ta mer fag nå i voksen alder. Tror at jeg kunne ha lest meg til biologi på egenhånd, men tror at med matte/kjemi/fysikk så kan det bli verre dersom jeg ikke har en lærer eller noen andre å støtte meg til dersom jeg står fast eller det er noe jeg ikke forstår. Har greie karakterer fra videregående, men det er snart 11 år siden, så kunnskapene har blitt borte med tiden. Men tenker at dersom jeg kunne fått lov til å følge en klasse på videregående til høsten, så kunne jeg brukt våren og sommeren til å forberede meg, slik at jeg ikke er helt grønn på alt... Jeg jobber i en ganske høy stillingsprosent og er avhengig av å jobbe det året jeg skal ta realfag, derfor blir det vanskelig å kombinere det med å gå på forkurs på en høyskole, pga lange avstander og ofte lange dager. Lettere med nettstudier eller å følge en videregående klasse, for da kan jeg jobbe kveldsvakt etter skolen. Anonymkode: 22916...f03 https://ndla.no/nb dette er en grei side med litt eksempler og info innen noen fag på vgs. Ellers som sagt finnes det filmer i alle fall til matten, søk opp på youtube. Nå husker jeg ikke helt hvilke andre sider jeg brukte da jeg lese, men det finner du nok også. Og skolebøkene har sine egne hjemmesider med interaktive oppgaver osv. Du kan jo kjøpe skolebøker nå og lese litt og prøve deg på noen oppgaver, så får du sett an om dette er noe du klarer på egenhånd eller trenger ekstra hjelp til. For å følge undervisning på vgs ville jeg spurt nå om mulighetene for det, men nettkurs ol. kan du nok melde deg på litt mer fortløpende. Og om du ikke får svar fra videregående skole angående matten, så hør med fylkeskommunen eller privatiskontoret. Jeg hadde ikke noen fag da jeg tok opp, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med akkurat den biten... Anonymkode: d6b7b...465
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Først må du være sikker på hvilke studier du skal søke på - hvis noen andre studier enn farmasi er aktuelle, bør du velge slik at du har flest mulig muligheter. Dumt å ta masse fag, men så ender du opp med å mangle ett fag til den studieretningene du finner ut du ønsker mest... Matten tror jeg nok er det mest krevende faget å ta på egenhånd av de fagene. Biologi vil være enklest. Kjemi 1 er ikke kjempeavansert, men om du ikke har mulighet til å følge undervisning, kan det hjelpe mye hvis i kjenner noen som kan sette seg ned med deg et par timer og hjelpe deg hvis du står helt fast. Det er også mange gode ressurser på YouTube i de fleste fag, så det ville jeg sjekket ut. Anonymkode: 7c044...d90
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 Hvis du bor i Bergen så ville jeg sjekke ut mulighehten for å ta fagene på Danielsen Intensivgymnas. Kjenner flere som har gått der og er veldig fornøyd. Anonymkode: 94f8b...1c6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 1MY blir vel 1P nå? (og 2P må man ta om man ikke tar S1 eller R1 slik jeg forstår det) S1 og S2 var 2MZ og 3MZ og R1 og R2 var 2MX og 3MX. 1MX er nå 1T. Anonymkode: 90e57...dde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå