Gå til innhold

Kan jeg spørre om hun må overnatte..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...eller formulere på en annen måte at jeg ikke vil ha overnattingsbesøk? Har kjøpt meg leilighet. Da vil mange komme på besøk, og det er kjempe koselig det. Problemet er bare at det er en som inviterer seg selv på overnatting, noe jeg ikke ønsker pga at jeg sliter med sykdom. Jeg har ikke lyst eller ork til overnatting, men syns det er så vanskelig å si fra. Vet ikke hvordan jeg skulle sagt det. Hun har sagt at hun gleder seg masse til å komme på overnattingsbesøk... Noe jeg ikke har invitert til. Jeg hater overnatting siden jeg sliter med sykdom. Vil heller avlyse hele besøket enn å ha overnatting... Er det slemt å spørre om hun må sove over? 

Anonymkode: b56e3...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å spørre er teit. Du er jo et voksent menneske. Si: "Du er hjertelig velkommen på besøk, men du kan dessverre ikke overnatte. Det passer dårlig med tanke på **** (sykdom)" Vær klar og tydelig. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, bortebra skrev:

Å spørre er teit. Du er jo et voksent menneske. Si: "Du er hjertelig velkommen på besøk, men du kan dessverre ikke overnatte. Det passer dårlig med tanke på **** (sykdom)" Vær klar og tydelig. 

Men hun bor i en annen by.... ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler deg, har akuratt samme problem , og syntes det er veldig vanskelig å si fra om. Blir til at jeg da unngår samværet og besøket, og det er jo synd , for fører til at man mister venner etterhvert.

Anonymkode: 45d45...a78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler deg, har akuratt samme problem , og syntes det er veldig vanskelig å si fra om. Blir til at jeg da unngår samværet og besøket, og det er jo synd , for fører til at man mister venner etterhvert.

Anonymkode: 45d45...a78

Ja... :/ Hun er ofte her i ferier og på besøk hos andre. Hun kjenner mange andre i byen og har en fyr hun holder på med. Hadde håpet hun kunne bo hos han eller noen andre venner. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, bortebra skrev:

denen

Anonymkode: f59d3...5ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si det som det er! Det er jo heller ikke noe problem siden hun har andre å overnatte hos. Hvis ikke kan hun sikkert leie et hotellrom i nærheten. Det er ikke ditt ansvar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Apekatten skrev:

Bare si det som det er! Det er jo heller ikke noe problem siden hun har andre å overnatte hos. Hvis ikke kan hun sikkert leie et hotellrom i nærheten. Det er ikke ditt ansvar.

Ja, jeg hadde tenkt å invitere henne en av gangene hun er i byen fra før, ikke invitere til helgebesøk med overnatting. Hvis hun kommer helt fra byen sin kun for å besøke meg, så føler jeg at det ikke går ann å si hun ikke kan overnatte, men jeg hadde ikke tenkt til at hun skulle komme hit en langhelg. Hadde tenkt i forbindelse med ferier o.l hvor hun skal hit uansett. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hun bor i en annen by.... ts

Nå tar du på deg et problem som ikke er ditt.

Si det like enkelt som du har fått råd om:

19 timer siden, bortebra skrev:

Si: "Du er hjertelig velkommen på besøk, men du kan dessverre ikke overnatte. Det passer dårlig med tanke på **** (sykdom)"

Blir det ikke bare dumt om du skal gjemme deg og ikke tørre å fortelle henne at det er hyggelig med besøk, men hun kan ikke overnatte hos deg sånn som du har det akkurat nå? 

Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for å ikke håndtere overnatting? 

Anonymkode: 747f5...64d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tar du på deg et problem som ikke er ditt.

Si det like enkelt som du har fått råd om:

Blir det ikke bare dumt om du skal gjemme deg og ikke tørre å fortelle henne at det er hyggelig med besøk, men hun kan ikke overnatte hos deg sånn som du har det akkurat nå? 

Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for å ikke håndtere overnatting? 

Anonymkode: 747f5...64d

Syns det er veldig vanskelig å si fra bare, men du har rett. Jeg må sette helsen først. Kan ikke anstrenge meg og ta meg sammen fordi jeg ikke tørr å si fra. Må bare klare det. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er veldig vanskelig å si fra bare, men du har rett. Jeg må sette helsen først. Kan ikke anstrenge meg og ta meg sammen fordi jeg ikke tørr å si fra. Må bare klare det. Ts

Jeg synes selv det var super koselig med overnatting da jeg fikk meg leilighet for første gang. Så kunne vi spleise på en deilig frokost, sitte opp lenge sammen i bare pysj og se film/drikke vin/ spise noe godt osv.. 

Er det lov å spørre hvordan syk du er? 

Jeg tenker at om hun bor langt unna og du ikke vil ha henne på overnatting så legger du ansvaret over på henne, hun skal komme når det passer deg og dra når det passer deg. Det setter nok også flere begrensninger for henne; Om hun ligger over til noen andre er det vel naturlig at hun prioriterer tid med dem, og ikke kun «bruker» dem for overnatting ? Du har selvfølgelig all rett til å si nei samtidig som at du må da akseptere at det kan sette begrensninger for når hun faktisk kan komme og hvor lenge hun kan bli. Kanskje blir det ikke noe besøk med det første fordi det da blir mye kjøring og styr for hennes del, eller det blir kanskje en kortvarig kaffekopp og dett var dett.. 

Jeg er idag nærmere 40 og har fortsatt folk på overnatting om det er hva som skal til for at et besøk er gjennomførbart og enklest for alle parter. 

Kanskje ville du også synes overnatting var koselig om du ga det en sjanse? :) 

Anonymkode: e7783...a8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

...eller formulere på en annen måte at jeg ikke vil ha overnattingsbesøk? Har kjøpt meg leilighet. Da vil mange komme på besøk, og det er kjempe koselig det. Problemet er bare at det er en som inviterer seg selv på overnatting, noe jeg ikke ønsker pga at jeg sliter med sykdom. Jeg har ikke lyst eller ork til overnatting, men syns det er så vanskelig å si fra. Vet ikke hvordan jeg skulle sagt det. Hun har sagt at hun gleder seg masse til å komme på overnattingsbesøk... Noe jeg ikke har invitert til. Jeg hater overnatting siden jeg sliter med sykdom. Vil heller avlyse hele besøket enn å ha overnatting... Er det slemt å spørre om hun må sove over? 

Si det helt enkelt akkurat som det er. Sagt på en hyggelig, enkel måte er det veldig forståelig. 

Anonymkode: ca54b...6b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes selv det var super koselig med overnatting da jeg fikk meg leilighet for første gang. Så kunne vi spleise på en deilig frokost, sitte opp lenge sammen i bare pysj og se film/drikke vin/ spise noe godt osv.. 

Er det lov å spørre hvordan syk du er? 

Jeg tenker at om hun bor langt unna og du ikke vil ha henne på overnatting så legger du ansvaret over på henne, hun skal komme når det passer deg og dra når det passer deg. Det setter nok også flere begrensninger for henne; Om hun ligger over til noen andre er det vel naturlig at hun prioriterer tid med dem, og ikke kun «bruker» dem for overnatting ? Du har selvfølgelig all rett til å si nei samtidig som at du må da akseptere at det kan sette begrensninger for når hun faktisk kan komme og hvor lenge hun kan bli. Kanskje blir det ikke noe besøk med det første fordi det da blir mye kjøring og styr for hennes del, eller det blir kanskje en kortvarig kaffekopp og dett var dett.. 

Jeg er idag nærmere 40 og har fortsatt folk på overnatting om det er hva som skal til for at et besøk er gjennomførbart og enklest for alle parter. 

Kanskje ville du også synes overnatting var koselig om du ga det en sjanse? :) 

Anonymkode: e7783...a8a

Jeg har en fysisk og en psykisk sykdom, så ikke lett.. Jeg skjønner de begrensingene det setter for henne, men samtidig setter helsen begrensninger for meg. Er ikke det at jeg ikke syns det er koselig. Syns det er kjempe koselig med besøk, men har en helse som ikke tillater alt. En av foreldrene hennes bor også 20minutter unna byen, så hun har jo flere steder det er mulig å sove. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da syntes jeg ikke du skal innvitere henne noen gang. Om du ikke kan ha henne på overnatting og hun må i tilegg med reisepenger ut for hotell, da dropper du vennskapet. Jeg er psykisk syk og presser meg de få gangene jeg får besøk. Ikke faen at noen av mine venner skal ut med 800kr + for å besøke meg.

Anonymkode: 63b15...305

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da syntes jeg ikke du skal innvitere henne noen gang. Om du ikke kan ha henne på overnatting og hun må i tilegg med reisepenger ut for hotell, da dropper du vennskapet. Jeg er psykisk syk og presser meg de få gangene jeg får besøk. Ikke faen at noen av mine venner skal ut med 800kr + for å besøke meg.

Anonymkode: 63b15...305

Det går ann å invitere til lunsj/middag/vinkveld når hun er i byen fra før da. Jeg er enig i at det ikke går ann å be henne ta inn på hotel om hun kommer bare for å besøke meg, men når hun er her jevlig går det ann å invitere på et besøk uten overnatting. Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ts, jeg synes forslaget til @bortebra var fint, jeg; men jeg forstår det slik at det kanskje er litt vanskelig for deg å si ting rett ut til folk. At du er redd for å såre eller skuffe den andre, samtidig som du kjenner at du må sette grenser for hva du orker.

Hadde det vært meg, hadde jeg gjerne sagt noe sånt som "Det hadde vært koselig å ha deg på overnatting, men jeg må ha huset for meg selv om natten på grunn av sykdommen."

Hvordan venninnen din så ordner seg med overnatting får være helt opp til henne å finne ut av; siden hun har nær familie og andre i byen, bør det være lett nok for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å spørre om hun må overnatte, men du kan si at det ikke passer at hun overnatter. 

Anonymkode: 4e241...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...