Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Her er situasjonen: Jeg har hadd en leieboer som egentlig alltid har betalt leia si i tide, til og med før datoen. Den ene leia gikk ikke gjennom da det var feil med min Vips, men leier har ikke fått den inn på sin konto heller. Jeg må ha de pengene, han fikk skriftlig farsel om utkastelse og da kom han med oppsigelse da han mente dette var urimelig, han kom også med forslag på nedbetaling først halve summen som han låner så halve summen av ega lønn. Jeg vil ikke ha noe privat nedbetalings plan, jeg må ha disse pengene. Så på Mandag kommer jeg til å gå til namsmannen, hvor fort kan han kaste ut fyren? Han har også en datter boende hver andre uke, kan namsmann melde automatisk til bv? Jeg synes det er synd på datteren hans.

Anonymkode: 6d8e2...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du ikke medlem av Huseiernes Landsforbund? Der får du juridisk hjelp i denne typen saker, på telefon, uten at det koster deg noe. 

Gjør du en liten feil i utkastelsesprosessen så står du med skjegget i postkassen og leieboeren blir boende.

Anonymkode: 842b6...a8d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor synes du syns på datteren hans? Har hun det vondt fordi vippsen din ikke virker?

Anonymkode: e607d...8bf

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du høres jo lur ut...

ÉN leie kom ikke inn pga av feil på DIN vipps og det er det eneste du har på leieboeren. Og da skal du kaste han ut? 

😂😂😂

Ja. Jeg må ha pengene, vil ikke ha de i to deler.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor synes du syns på datteren hans? Har hun det vondt fordi vippsen din ikke virker?

Fordi hun må flytte, barn har ikke godt av å flytte mye. Synes at bv bør blandes inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg må ha pengene, vil ikke ha de i to deler.

Fordi hun må flytte, barn har ikke godt av å flytte mye. Synes at bv bør blandes inn.

WTF?

Anonymkode: f6d71...b03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres virkelig ut som utleieren fra helvete... Det er jo totalt urimelig å straffe leieboeren for at det var noe feil med din Vipps. Om denne leieboeren tidligere har betalt husleie i tide eller før tiden høres det ut som en overreaksjon å kaste ut vedkommende. Hun virker jo løsningsorientert, i motsetning til deg TS.

Har dere begge vært i kontakt i bankene deres angående denne leia som ikke gikk gjennom på Vipps? Jeg opplevde en gang at jeg fikk tilbake pengene for et kjøp jeg hadde gjort pga at selgeren hadde overskredet maksgrensa for hva han kunne ta i mot via Vipps. Han gjorde det han måtte (noe med BankID tror jeg) innenfor en frist og da fikk jeg pengene tilbake etter et par dager.  Hvor lang tid har det gått i ditt tilfelle TS?

Anonymkode: 081e9...f12

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Så... Du har rotet det til med vipsen din, og nå vil du straffe leieboeren for det?

Leieboeren har betalt. At du ikke klarer å holde styr på betalingsmåten er ikke hans feil, og det er ikke urimelig at han ikke klarer å trylle opp enda en leie mens det ordnes opp i din tabbe. At leien blir noen dager forsinket er ene og alene din skyld.

Anonymkode: f8b07...9c8

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres virkelig ut som utleieren fra helvete... Det er jo totalt urimelig å straffe leieboeren for at det var noe feil med din Vipps. Om denne leieboeren tidligere har betalt husleie i tide eller før tiden høres det ut som en overreaksjon å kaste ut vedkommende. Hun virker jo løsningsorientert, i motsetning til deg TS.

Har dere begge vært i kontakt i bankene deres angående denne leia som ikke gikk gjennom på Vipps? Jeg opplevde en gang at jeg fikk tilbake pengene for et kjøp jeg hadde gjort pga at selgeren hadde overskredet maksgrensa for hva han kunne ta i mot via Vipps. Han gjorde det han måtte (noe med BankID tror jeg) innenfor en frist og da fikk jeg pengene tilbake etter et par dager.  Hvor lang tid har det gått i ditt tilfelle TS?

3 uker. Han har vært i kontakt med sin bank, jeg har fått kontoutskrifter. Men jeg driter i at han ikke får de tilbake jeg må ha de!!

AnonymBruker
Skrevet

Har du fulgt det som står her da TS? https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/utkastelse-av-leietaker/

Før det er oppfylt kan du glemme å få hjelp av Namsmannen.  Og når du leier ut bør du faktisk ha rom i økonomien din for at en leie ikke kommer inn i tide - det kan jo skje av flere grunner og det er ikke nødvendigvis leiers feil.

Om han kan bevise i Vipps at han har sendt deg pengene og at du ikke har fått dem pga feil i din Vipps tror jeg ikke du har særlig til sak.  Kontakt bankene deres + Vipps ASAP.

En annen ting ang Vipps: Om betalingsmåten leietaker har oppgitt i Vipps er et kredittkort som ikke er tilknyttet brukskonto er det jo ikke rart pengene ikke har kommet tilbake på konto, da er de jo tilbakeført til kortet. Det er jo noe leier bør sjekke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så jeg har ingen muligheter å få kastet han ut neste uke?? Må jeg bare vente til fyren fjerner seg selv da etter en mnd oppsigelse? Hva med bv kan jeg be namsmann kontakte dem?

AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er tull, for leieboer i historien din skyld. Å ha betalt leie, for så å få en så krakilsk og usympatisk utleier etter seg er vanvittig. 

Uansett, jeg fikk problemer med to damer som leide hos meg. Å få dem kastet ut tok lang tid. Måneder faktisk, selv om namsmannen ble koblet inn. Tapte mye, for de betalte ikke leie, og depositum dekket ikke halvparten av det de hadde ødelagt i leilighet. Det var leieboere fra HELVETE! En uskyldig leieboer, som har betalt, men pengene ikke er kommet frem på grunn av tull med utleiers vipps, EN måned, det er rett og slett uhørt å oppføre seg slik da. Så håper det er tull... og at du ellers trenger penger så sårt fordi du skal ha psykiske hjelp. 

Anonymkode: 9db1b...204

• Liker 25
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg har ingen muligheter å få kastet han ut neste uke?? Må jeg bare vente til fyren fjerner seg selv da etter en mnd oppsigelse? Hva med bv kan jeg be namsmann kontakte dem?

Nei, det har du nok ikke. Leier har jo betalt i tide, men på grunn av en feil hos deg har du ikke mottatt pengene. Leier har betalt i tide eller før under hele leieforholdet, også denne gangen. Det er ikke hans feil at det er feil på din Vipps. 

Og hvorfor i alle dager skal namsmannen kontakte barnevernet? Hvorfor skal barnevernet i det hele tatt involveres når forelderen er ansvarlig og har betalt i tide?

Du høres ut som en utrolig uprofesjonell utleier TS. Foreslår at du driter i å leie ut på nytt og selger boligen du leier ut, for dette fikser du ikke.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag mener du det er behov for å koble inn bv? Det er jo DU som har gjort en feil som DU straffer leietaker med, som gjør at han må flytte. Fordi DU krever det. 

Anonymkode: b633b...182

• Liker 4
Skrevet (endret)

1. Det er ikke leietaker sin feil at det var noe feil med din Vipps, så du kan bare glemme å få medhold hvis du går rettens vei for å få ham/henne kastet ut, spesielt når det er tydelig at han/hun har gjort det han/hun kan for å rette opp i feilen ved å foreslå en løsning, og alltid har betalt leien i tide før. Her har du ikke mye til sak.

2. Det har jo helt klart skjedd en feil i banksystemet, siden han/hun Vippset uten at du fikk inn pengene på din konto, og de heller kom ikke tilbake på leietakers konto. Penger forsvinner ikke ut i intet på den måten uten videre, så det er nå bare å kontakte banken og få rettet opp i hva enn det er som har skjedd.

3. Er det ikke en generell "regel" for utleiere at man ikke bør være økonomisk avhengig av å få inn leien uten en eneste dags forsinkelse at hele økonomien går til helvete hvis leien ikke kommer inn? Er jo mange leietakere der ute som ikke betaler når de skal (eller i det hele tatt). Greit nok at det er fryktelig forargende at leien ikke kommer inn, men det virker jo omtrent som at du ikke har penger til mat uten disse pengene. Litt risikabelt etter min mening.

4. Barnevernet har ingenting i denne saken å gjøre, med mindre det senere viser seg at leietakeren ikke finner et nytt sted å bo og dermed blir hjemløs uten noen som helst mulighet for tak over hodet. Han/hun virker som en oppegående person, så jeg klarer ikke å se for meg at han/hun vil slite med å finne seg et nytt bosted dersom du mot all formodning får ham/henne kastet ut, aka. ingen grunn til at barnevernet skal bli koblet inn.

Ryddet for spekulasjoner. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal svare deg på det du spør om; det tar LANG tid å få noen kastet ut av namsmannen, det kan fort ta flere mnd. Dersom leietaker ellers har betalt bør du forsøke å ordne opp, for det kan koste mer enn det smaker med en utkastelse, og du kan risikerer flere måneders utestående leie. For øvrig er det jo din og ikke leietakers skyld at det ble trøbbel. Du kan lese mer her https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/utkastelse-av-leietaker/

Anonymkode: 53bb0...567

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo uansett ikke pengene fortere ved å kaste ut leieboeren.

Anonymkode: 088bb...0ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo uansett ikke pengene fortere ved å kaste ut leieboeren.

Anonymkode: 088bb...0ef

Jeg mistenker at en venn av Ts står klar til å flytte inn, siden det haster slik med å få ut denne leieboeren.

Og hvem i all verden betaler leie med Vipps? Det hadde jeg aldri godtatt (ja, jeg leier ut).

Anonymkode: b0cc6...fc9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at en venn av Ts står klar til å flytte inn, siden det haster slik med å få ut denne leieboeren.

Og hvem i all verden betaler leie med Vipps? Det hadde jeg aldri godtatt (ja, jeg leier ut).

Anonymkode: b0cc6...fc9

Du vet at det ikke er store forskjellen på å betale via nettbank og vips sant? Man kan skrive akkurat samme info (som dukker opp i nettbank) via vips som i nettbank. Eneste er st du får beskjed med en eneste gang at leien er betalt om det brukes vips.

Anonymkode: fb31e...f9e

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Her er situasjonen: Jeg har hadd en leieboer som egentlig alltid har betalt leia si i tide, til og med før datoen. Den ene leia gikk ikke gjennom da det var feil med min Vips, men leier har ikke fått den inn på sin konto heller. Jeg må ha de pengene, han fikk skriftlig farsel om utkastelse og da kom han med oppsigelse da han mente dette var urimelig, han kom også med forslag på nedbetaling først halve summen som han låner så halve summen av ega lønn. Jeg vil ikke ha noe privat nedbetalings plan, jeg må ha disse pengene. Så på Mandag kommer jeg til å gå til namsmannen, hvor fort kan han kaste ut fyren? Han har også en datter boende hver andre uke, kan namsmann melde automatisk til bv? Jeg synes det er synd på datteren hans.

Nei, han blir ikke meldt til bv av denne grunn😂 Har vanskelig for å tro at dette innlegget er sant, men hvis det er det så skjønner jeg hvorfor han sa opp. Dere kan forresten velge å bruke depositumspengene til å dekke husleie i oppsigelsestiden siden han har sagt opp, så forstår ikke helt problemet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...