Gå til innhold

Fortelle arbeidsgiver og Kolleger om psykiske problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du/ har du fortalt arbeidsgiver/ kollegaer om dine psykiske problemer? 

Anonymkode: 5776a...059

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke går ut over jobb, så nei. 

Anonymkode: d0224...19b

• Liker 3
Skrevet

Nei. Det kan brukes mot deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort.

Jeg har en personlighetsforstyrrelse, og jobber med ungdommer. Sjefene mine, kollegaene mine og ungdommene er veldig fornøyd med meg, og jeg gjør en god jobb.

Sjefene mine og kollegaene mine ville nok fått sjokk dersom de hadde fått vite om diagnosen. Som alle personlighetsforstyrrelser er den veldig stigmatisert. Jeg tror ikke de hadde kjent den igjen i det hele tatt, men de ville nok ha endret syn på meg allikevel.

Det er kun mine nærmeste jeg har valgt å fortelle om diagnosen.

Anonymkode: 820d6...3c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

nei

Anonymkode: 50017...5a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si noe. Jeg var for ærlig mot arbeidsgiver en gang pga fravær og jommen slo det tilbake på meg. Fikk oppsigelse og måtte engasjere advokat. Måten de gjorde det på var ulovlig. Fikk beholde jobben og fikk ny kjekke sjef.

Anonymkode: c8d37...2fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden om jeg ville fortalt noe. Jeg fortalte om en relativt ufarlig kronisk sykdom som ikke fører til annet fravær enn en sykehustime i året (som det ikke er noe problem å få lagt til fritida siden jeg jobber turnus). De benyttet første anledning til å bli kvitt meg.

Anonymkode: 40dda...012

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun hatt en kortvarig psykisk sykdom, og den fortalte jeg ikke om. Har dog to fysiske sykdommen som jobben vet om, men det medfører ingen tilpassning eller fravær, men kan forklare hvorfor jeg periodevis skjelver veldig på hendene som er noe alle ser. Jeg har dog kolleger som har vært åpne om både spiseforstyrrelser og depresjon, og det har gått fint. Jobben tilrettela for hun med spiseforstyrrelse så hun kunne følge "spiseprogram" (sorry, mangel av bedre ord) fra sin behandler, og i dag er hun frisk. Har dog en kollega som alltid var så hissig i oppførselen, og tilslutt ble han konfrontert med at han måtte søke hjelp, for folk syns det var ubehagelig å jobbe med han. Da viste deg seg at han slet psykisk med angst og allerede var i behandling, det hadde nok vært bedre om han sa fra først, så hadde han gjerne sluppet avviksemeldinger og skriftlig advarsel. Så du må rett og slett se an miljøet og hva som er beste for deg. 

Anonymkode: fc93b...6a8

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Nei. Det blir brukt mot deg før eller siden. Jeg gjorde dette en gang, ikke fordi jeg følte de burde vite det, men fordi utredningen førte til fravær som det var vanskelig å forklare på annen måte. Tror det tok fire dager a fire timer pluss reisevei på to timer. Vet at de ikke ville hengt seg opp i dette fraværet. Men senere når det skulle «ryddes» i rekkene så ville de si meg opp pga at denne diagnosen KUNNE bli til hinder i mitt arbeide som de sa..     nevnte for dem at en diagnose som alltid har vært der men først ble skrevet ned på et papir nå ikke forandret noe... 

Men nei, fortell aldri. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært åpen med min sjef. Var lenge borte fra jobb grunnet innleggelse for depresjon og angst. Hun har bare vært fin, og jeg er glad for at hun vet. 

Anonymkode: ee4f8...f14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortalt det til sjef og nærmeste kolleger, dem har vært helt fantastiske, og gitt meg full forståelse og støtte. Har vært sykemeldt lenge, og dem gir veldig uttrykk for å ønske hjelpe meg tilbake i jobben igjen. 

Anonymkode: 173d2...630

• Liker 1
Skrevet

Jeg var åpen i min tidligere jobb, da jeg og sjefen jobbet tett hver dag og ble gode venner. Da ble det naturlig ved fravær. Nå når jeg har begynt i ny jobb der det jobber mange flere mennesker har jeg ingen planer om å være åpen.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt ann på. Ikke fortell noe med mindre du faktisk må. Folk bruker gjerne sånt mot deg eller som er grunn for at du ikke kan fortsette å jobbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...