AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Jeg har et mål om å gå opp ca. 4 kg slik at jeg blir normalvektig (som jeg var før). Prøvde dette tidligere også, og løsningen min var å spise som vanlig (normalt sunt kosthold, riktig mengde mat til å vedlikeholde nåværende vekt) og i tillegg spise ca. 150 gram peanøttsmør hver dag. Dette funket, og jeg begynte å gå opp i vekt. Men så ble jeg oppmerksom på at det kan være usunt å spise så mye peanøttsmør hver dag, og sluttet med det. Vurderer nå å begynne igjen, siden det faktisk funket. Har dårlig råd, så må kjøpe et billig alternativ, som er Rema 1000 sitt peanøttsmør. Men ønsker ikke å gjøre dette hvis det f.eks. blir usunn mengde mettet fett per dag (får jo også noe mettet fett via det andre jeg spiser). Noen som kan si meg om dette vil være dumt for helsa? Er jo ikke snakk om veldig lang tid, men likevel. Og ønsker svar på det jeg spør om, ikke tips om utallige andre måter å gå opp i vekt på Næringsinnhold pr. 100g/ml Energi 2697 kJ / 651 kcal Fett 55 g — mettede fettsyrer 9 g — en-umettede fettsyrer 25 g — flerumettede fettsyrer 19 g Karbohydrater 14 g — sukkerarter 4,70 g Kostfiber 6,20 g Protein 22 g Salt 0,50 g Anonymkode: bc2cc...385
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, bobleplast_ skrev: Nei, det går helt fint. Så 9 gram fett per 100 gram er ikke mye? Hvis jeg spiser 150 gram daglig + det jeg får i meg ellers i kosten. Kan så lite om næringsstoffer, så mulig jeg spør dumt... Anonymkode: bc2cc...385
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Prat med lege Anonymkode: b776a...bad Jeg trenger ikke prate med lege når jeg faktisk får til å gå opp i vekt på egen hånd. Så det er unødvendig å komme med slike uttalelser. Svar på det jeg spør om, istedet Anonymkode: bc2cc...385 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Prat med lege Anonymkode: b776a...bad Leger har ikke særlig med ernæring i utdanningen sin, så det har liten vits Ts, ville ikke bekymret meg om å spise mye peanøttsmør om du elelrs spiser mye grønt og variert. Spiser du mye rødt kjøtt, fett, melkeprodukter og den slags er det litt verre. Anonymkode: 7c14f...49e 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leger har ikke særlig med ernæring i utdanningen sin, så det har liten vits Ts, ville ikke bekymret meg om å spise mye peanøttsmør om du elelrs spiser mye grønt og variert. Spiser du mye rødt kjøtt, fett, melkeprodukter og den slags er det litt verre. Anonymkode: 7c14f...49e Jeg spiser ganske variert ellers i kosten. Frukt, grønnsaker, egg, kjøtt (både rødt og hvitt kjøtt), fisk, brød/korn, meieriprodukter. Vil ikke si jeg spiser f.eks. unormalt mye ost og fete meieriprodukter. Jeg har jo ost på brødskiva og spiser en del cottage cheese og kesam, men ikke sånne enorme mengder. Men hva som er "mye" synes jeg er vanskelig å vite. Anonymkode: bc2cc...385
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 Men trenger det være peanøttsmør? Du kan jo variere. Nøtter av forskkellig typer ( variere nøttetyper så får du litt forskjellige nææribgstoffer!), avokoado er energirikt og sunt. Du kan lage energikuler av nøtter, dadler og havregryn. Nøttebarer med kokos, kakao osv. Havrekjeks med kokos og havregryn. Så blir det litt mer variert. Anonymkode: dcd5a...d74 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men trenger det være peanøttsmør? Du kan jo variere. Nøtter av forskkellig typer ( variere nøttetyper så får du litt forskjellige nææribgstoffer!), avokoado er energirikt og sunt. Du kan lage energikuler av nøtter, dadler og havregryn. Nøttebarer med kokos, kakao osv. Havrekjeks med kokos og havregryn. Så blir det litt mer variert. Anonymkode: dcd5a...d74 Jeg vil helst ha noe jeg ikke blir så mett av, slik at jeg kan spise det i tillegg til den vanlige kosten. Har prøvd med nøtter og den slags, men det går utover inntaket mitt ellers om dagen, og da blir det ikke nødvendig energioverskudd. Spiser uansett variert (inkludert nøtter) i min normale kost. Så som sagt trenger jeg ikke tips til andre måter å gjøre dette på, kun svar på det jeg spør om Anonymkode: bc2cc...385
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil helst ha noe jeg ikke blir så mett av, slik at jeg kan spise det i tillegg til den vanlige kosten. Har prøvd med nøtter og den slags, men det går utover inntaket mitt ellers om dagen, og da blir det ikke nødvendig energioverskudd. Spiser uansett variert (inkludert nøtter) i min normale kost. Så som sagt trenger jeg ikke tips til andre måter å gjøre dette på, kun svar på det jeg spør om Anonymkode: bc2cc...385 Jeg har jo på en måte svart at det er veldig lite variert. Hvordan får du i deg så mye peanøttsmør og ikke av andre ting? Du kan jo lage cashewnøttsmør osv også? Anonymkode: dcd5a...d74
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 Altså, det er ikke noe problem å spise peanøttsmør hver dag. Det er mange ulike vitaminer og mineraler i det, samt at det er proteinrikt og har mye sunt fett. Det er ikke et problem i seg selv. lurer på hvilke bakgrunn dere har til å si at det virker mye, annet enn at dere synes det virker mye Anonymkode: 7c14f...49e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo på en måte svart at det er veldig lite variert. Hvordan får du i deg så mye peanøttsmør og ikke av andre ting? Du kan jo lage cashewnøttsmør osv også? Anonymkode: dcd5a...d74 Du skjønner ikke hva jeg mener. Jeg spiser normal, variert kost. Peanøttsmøret blir I TILLEGG til dette. Og det er gunstig fordi jeg blir ikke mett av det, slik at det går utover inntaket mitt ellers i løpet av dagen. Hvis jeg skal prøve å gå opp i vekt ved å trykke i meg nøtter, så blir jeg mett og jeg greier ikke få i meg vanlige måltider. Dermed får jeg heller ikke energioverskudd. Kan du gi deg med å presse på at jeg skal gå opp i vekt på andre måter? Jeg ønsker kun svar på spesifikt det jeg spør om. Altså om jeg får i meg for mye mettet fett hver dag hvis jeg spiser ca. 150 gram peanøttsmør (med 9 g fett per 100 g) i tillegg til det fettet jeg får i meg gjennom en normal kost ellers. Anonymkode: bc2cc...385
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke hva jeg mener. Jeg spiser normal, variert kost. Peanøttsmøret blir I TILLEGG til dette. Og det er gunstig fordi jeg blir ikke mett av det, slik at det går utover inntaket mitt ellers i løpet av dagen. Hvis jeg skal prøve å gå opp i vekt ved å trykke i meg nøtter, så blir jeg mett og jeg greier ikke få i meg vanlige måltider. Dermed får jeg heller ikke energioverskudd. Kan du gi deg med å presse på at jeg skal gå opp i vekt på andre måter? Jeg ønsker kun svar på spesifikt det jeg spør om. Altså om jeg får i meg for mye mettet fett hver dag hvis jeg spiser ca. 150 gram peanøttsmør (med 9 g fett per 100 g) i tillegg til det fettet jeg får i meg gjennom en normal kost ellers. Anonymkode: bc2cc...385 Ja!!!!!! Jeg tror ikke det er bra å spise så mye av en ting HVER dag!!!!!!!!!!!!!!!!! Derfor bør du variere litt. Anonymkode: dcd5a...d74
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja!!!!!! Jeg tror ikke det er bra å spise så mye av en ting HVER dag!!!!!!!!!!!!!!!!! Derfor bør du variere litt. Anonymkode: dcd5a...d74 Ok, da tror du feil Anonymkode: 7c14f...49e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ja!!!!!! Jeg tror ikke det er bra å spise så mye av en ting HVER dag!!!!!!!!!!!!!!!!! Derfor bør du variere litt. Anonymkode: dcd5a...d74 Ja, jeg er også enig i dette. Det er en grunn til at dette rådet går igjen og igjen når det kommer til kosthold, ensidighet er ikke bra. Men ser man bort fra dette så tror jeg det går helt fint. Anonymkode: 177a2...18b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 Viss du skal gå opp i vekt må du spise stor frokost, tilsammen ca 6 måltider hver dag! Her er en typisk matplan: Frokost: 2 brødskiver med egg, bacon og tomatbønner, eller 1 omelett av 4 egg og en cottage cheese salat Mellommåltid: 1 banan og en appelsin eller en yoghurt, eller proteinbar. Eller lignende Lunsj: proteinpannekaker eller bananpannekaker (2-4 stk). Tilbehør: hjemmelaget syltetøy av frosne bær uten sukker Middag: laks eller biff, torsk eller annet, husk mye grønnsaker de dagene du slipper karbohydrater som ris, pasta og potet. Mellommåltid: valgfritt siden du skal legge på deg Kvelds: cottage cheese med salat, avocado, brødkrutonger, fetaost, agurk, eple, valnøtter og annet godt. Følger du dette vil du gå opp iallefall 5 kilo i mnd, men du må spise ALT og helst trene, Viss du trener vil du få bedre matlyst, du kan gå turer også. Jeg var undervektig og hadde en bmi på 16, nå har jeg klatret opp til bmi 21. I tillegg kan du også kutte ut koffein, snus/røyk og stress mindre. Anonymkode: ede93...e0f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke hva jeg mener. Jeg spiser normal, variert kost. Peanøttsmøret blir I TILLEGG til dette. Og det er gunstig fordi jeg blir ikke mett av det, slik at det går utover inntaket mitt ellers i løpet av dagen. Hvis jeg skal prøve å gå opp i vekt ved å trykke i meg nøtter, så blir jeg mett og jeg greier ikke få i meg vanlige måltider. Dermed får jeg heller ikke energioverskudd. Kan du gi deg med å presse på at jeg skal gå opp i vekt på andre måter? Jeg ønsker kun svar på spesifikt det jeg spør om. Altså om jeg får i meg for mye mettet fett hver dag hvis jeg spiser ca. 150 gram peanøttsmør (med 9 g fett per 100 g) i tillegg til det fettet jeg får i meg gjennom en normal kost ellers. Anonymkode: bc2cc...385 Det er altfor mye å få i seg 150 gram peanøttsmør om dagen, husk at du får i deg masse fett av alt annet du spise ila en dag! Smør på brødskiva, fett i brød osv... spis heller grove brødskiver med stekt egg og avocado. Avocado inneholder sunt fett. Anonymkode: ede93...e0f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 Du kan eventuelt variere det med å bruke litt ekstra mye olje i/på mat, salater og slikt. Bruke noen skiver ekstra ost ol. På lang sikt vil det vel være bedre å legge om kostholdet, hvis ikke kan det hende du bare går ned igjen? Du vil vel ikke drive og spise masse peanøttsmør resten av livet. Større posjoner vil jo hjelpe en del, samtidig som du spiser litt ekstra av det kaloririke. Anonymkode: d5475...8d1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viss du skal gå opp i vekt må du spise stor frokost, tilsammen ca 6 måltider hver dag! Her er en typisk matplan: Frokost: 2 brødskiver med egg, bacon og tomatbønner, eller 1 omelett av 4 egg og en cottage cheese salat Mellommåltid: 1 banan og en appelsin eller en yoghurt, eller proteinbar. Eller lignende Lunsj: proteinpannekaker eller bananpannekaker (2-4 stk). Tilbehør: hjemmelaget syltetøy av frosne bær uten sukker Middag: laks eller biff, torsk eller annet, husk mye grønnsaker de dagene du slipper karbohydrater som ris, pasta og potet. Mellommåltid: valgfritt siden du skal legge på deg Kvelds: cottage cheese med salat, avocado, brødkrutonger, fetaost, agurk, eple, valnøtter og annet godt. Følger du dette vil du gå opp iallefall 5 kilo i mnd, men du må spise ALT og helst trene, Viss du trener vil du få bedre matlyst, du kan gå turer også. Jeg var undervektig og hadde en bmi på 16, nå har jeg klatret opp til bmi 21. I tillegg kan du også kutte ut koffein, snus/røyk og stress mindre. Anonymkode: ede93...e0f Du kan ikke sitte her og si at hun MÅ spise 6 måltider og en stor frokost. Du kan heller ikke garantere at hun går opp ved å følge dette kostholdet. Det funket kanskje for deg, men det betyr ikke at det funker for alle andre. Anonymkode: b66b6...454
Pringle Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 Mettet fett er ikke farlig. Det høres ut som du under ett har et variert kosthold. Fortsett med det som fungerer, og prøv å ikke bekymre deg så mye. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå