Gå til innhold

Utøyafilmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må se denne. Tror nok jeg kommer til å bli ganske emosjonell. Kjente ingen der, men likevel. Utrolig mørk dag for vårt lille trygge land. Blir aldri glemt!

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 timer siden, Guile skrev:

Tror at du er kranglete hvertfall. 

Vi har nok autentisk videomateriale av denne hendelsen. Trenger ikke lage underholdning av det. Eller kanskje du er typen som spiser popcorn og koser deg med å se ungdom bli slaktet, hva vet jeg. 

Og nei, jeg syns ikke vi *trenger* filmer fra andre verdenskrig heller. Det er nok av autentiske vitneutsagn å dykke ned i, og du kan reise til Auschwitz om du vil se det på nært hold. At en eller annen løk skal lage en filmatisering av hvordan han tror det var, det betyr fint lite. 

Det kan se ut til at du ikke har forstått at film kan ha andre funksjoner enn bare ren underholdning. Det er ingen som kommer til å sette seg ned og kose seg med en slik film, eller lignende typer filmer. Det er svært sterke følelsesmessige saker, men det er viktig. Det er viktig for å forstå, for å ikke glemme. Film er mye mer enn bare ren underholdning. 

• Liker 5
Gjest Optimo
Skrevet

Det er da nok av annet materiale man kan bruke for å lære om og forstå denne hendelsen. Men men, folk får se de som vil. 

Hvertfall bedre at det ble laget en norsk film, og ikke en amerikansk greie. 

Skrevet
20 timer siden, Guile skrev:

Trenger noen denne filmen? Hvorfor er den laget?

jeg tror ingen filmer blir laget fordi noen trenger dem.

• Liker 3
Skrevet

Sterk film. En av få filmer jeg fikk tårer i øynene av. 

Skrevet

Vet ikke om jeg vil se den.

Det er den desidert verste dagen/hendelsen i livet mitt hvor jeg ikke har vært personlig berørt.

AnonymBruker
Skrevet

Den er sinnsykt sterk å se. Vanvittig vondt å "sette" seg inn i hvordan det var, på denne måten, enn å høre det på tv og lese om det, på en måte.

Nå sier jeg ikke at jeg forstår hvordan de som var der hadde det, men ved filmen så får man et annet innsyn i hva som skjedde. Klarer ikke helt å formulere hva jeg mener, men satser på dere forstår. 

Jeg kjente ingen som var der godt, men en jeg gikk på skole med fra barneskolen og ut ungdomsskolen var der, og ble drept. Så det var ganske vondt å tenke på når vi satt der i kinosalen.

I slutten, når skjermen ble svart noen ganger og alt stille, så var alt du kunne høre fra folkene i kinosalen, snufsing. 

Anonymkode: db2d2...5a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så filmen igår. 

Jeg trodde jeg hadde forstått alt hva de ungdommene gikk igjennom, men det gjorde jeg ikke. Denne filmen er viktig for at vi skal forstå, for at neste generasjoner skal forstå, og at vi ikke skal glemme. Regissøren sa i et intervju at pårørende og Aufere (tror jeg) hadde opplevd at folk hadde begynt å glemme, at fremmedfrykten hadde blitt forsterket og at folk nesten bagatelliserer Utøya. og 22. juli og hva fremmedfrykten har fått en person til å gjøre.

Filmen er ikke en underholdningsfilm, den er ikke fin, den er ikke spennende, men den er viktig og opplysende. Alle burde se den.

Det jeg lot meg mest merke i var skuddene man kunne høre i filmen, hvor jævlige de var, hvor høye de var og brutalt det var å høre skrikene. Man ser ikke gjerningsmannen i filmen, kun et par ganger som en silhuett, det er ungdommenes opplevelse som er i fokus i filmen.

Anonymkode: 6e976...c8f

• Liker 9
Skrevet (endret)

Ja det var skikkelig fælt med de skuddene... Og det at man aldri visste hvor de kom fra. Hvor skal man løpe? Hvor er det trygt å gjemme seg? Hvor lenge er man trygg her før man må rømme igjen? Og se folk løper i forskjellige retninger.

Nei fy søren, det må ha vært helt grusomt. Ord kan ikke beskrive det engang.

Og jeg har aldri opplevd en kinosal så stille før. Under reklamene så snakker jo alle, alle slags lyder av latter, popcornspising og godteriposer. Men med én gang filmen begynte (den begynte ganske rett på) så ble det HELT stille i hele salen. Det er nesten som man kunne ha hørt en nål dette på gulvet. Og sånn var det under hele filmen. Helt utrolig

Endret av Rosewood
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på å se filmen, men jeg lurer litt på hvor grusom den egentlig er? Hvor mye ser man, og hvor dramatisk er det? Jeg tåler slike voldsomme scener ganske dårlig, så det er jo åpenbart ikke noe poeng i å se den om jeg ender med hendene foran øynene mesteparten av tiden.

Anonymkode: cbb05...7b5

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg har ikke sett den enda, venter til den kommer på tv, har ikke lyst å sitte å gråte blant fremmede.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så den i dag. Hovedsakelig følger man en jente som gjemmer seg mens det smeller i skogen. Litt lite handling, fikk inntrykk av en lavbudsjett film laget i full fart. De kunne fulgt flere personer, eller vist mere handling 

Anonymkode: d577a...17d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så den i dag. Hovedsakelig følger man en jente som gjemmer seg mens det smeller i skogen. Litt lite handling, fikk inntrykk av en lavbudsjett film laget i full fart. De kunne fulgt flere personer, eller vist mere handling 

Anonymkode: d577a...17d

Bedre enn denne i hvert fall 

Anonymkode: 95f56...1e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...