Gå til innhold

Utøyafilmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sett den? Hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grusomt sterk film man virkelig bør vurdere sterkt om man ønsker å se. Jeg personlig kjente flere på øya, og det var utrolig tungt, vondt, men på en merkelig måte godt, å se ting på denne måten. Gråt ganske lenge etter at filmen var over, for å si det sånn. Men en god film, det er det virkelig! 

Anonymkode: 92479...e96

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tar den for seg drapene, eller følger den de som overlever?

Anonymkode: c6163...8f0

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar den for seg drapene, eller følger den de som overlever?

Anonymkode: c6163...8f0

Den følger ei jente, vi ser hvordan hun flykter og hjemmer seg

• Liker 1
Skrevet

Veldig bra lagd film, veldig sterk. Man fikk til en viss grad føle litt på hvordan det var der, selv om jeg aldri i det hele tatt kan forestille meg hvordan det virkelig var for ofrene. 

• Liker 3
Gjest Optimo
Skrevet

Trenger noen denne filmen? Hvorfor er den laget?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Guile skrev:

Trenger noen denne filmen? Hvorfor er den laget?

Ja, jeg mener vi trenger denne filmen. Vi får mulighet til å sette oss inn i de grusomhetene ofrene har opplevd, i en svært liten grad selvsagt, men mer enn om filmen aldri ble laget. Jeg føler i alle fall jeg forstår mye mer nå enn før jeg så den. Jeg mener det er viktig at denne dagen ikke blir glemt, at ofrene ikke blir glemt og at de overlevende får den støtten og forståelsen de kan få. 

• Liker 20
Gjest Optimo
Skrevet (endret)

Dagen vil aldri bli glemt i Norge. Aldri. Trengte ingen film for det.

Å se noe på en skjerm vil heller aldri være som å ha opplevd det på kroppen.

Jeg ser virkelig ikke poenget med denne filmen. Regissøren tjener vel litt på det da. Det er jo et poeng for han.

De filmene vi trenger ligger allerede på YouTube:
(advarsel: sterke inntrykk)

Endret av Guile
AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger filmen. Det vokser opp en generasjon nå som aldri opplevde Utøya, slik vi gjorde det. 

Anonymkode: 7eb22...28a

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Guile skrev:

Jeg ser virkelig ikke poenget med denne filmen. Regissøren tjener vel litt på det da. Det er jo et poeng for han.

Det er mange grusomme historiske hendelser som aldri vil bli glemt i verden. Aldri. Trenger vel ikke noen av de filmatiserte filmene om dem heller? Vi trenger vel strengt tatt ingen filmer om andre verdenskrig f.eks? Å se hva jødene gikk i gjennom under andre verdenskrig på en skjerm vil heller aldri være som å ha opplevd det på kroppen. Regissørene tjener jo penger på filmene, så det er jo litt poeng for dem. Dette er vel noe du er totalt enig i? Du er vel sterkt i mot alle filmer om grusomme historiske hendelser ja? For det er jo nøyaktig det samme! 

Anonymkode: 54375...e78

• Liker 7
Gjest Optimo
Skrevet

Og du tror Schindlers liste er en dokumentar?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Guile skrev:

Og du tror Schindlers liste er en dokumentar?

Nei? Og du tror kanskje Utøyafilmen er en dokumentar, du? 

Anonymkode: 54375...e78

• Liker 5
Gjest Optimo
Skrevet

Tror at du er kranglete hvertfall. 

Vi har nok autentisk videomateriale av denne hendelsen. Trenger ikke lage underholdning av det. Eller kanskje du er typen som spiser popcorn og koser deg med å se ungdom bli slaktet, hva vet jeg. 

Og nei, jeg syns ikke vi *trenger* filmer fra andre verdenskrig heller. Det er nok av autentiske vitneutsagn å dykke ned i, og du kan reise til Auschwitz om du vil se det på nært hold. At en eller annen løk skal lage en filmatisering av hvordan han tror det var, det betyr fint lite. 

Skrevet
1 minutt siden, Guile skrev:

Vi har nok autentisk videomateriale av denne hendelsen. Trenger ikke lage underholdning av det. Eller kanskje du er typen som spiser popcorn og koser deg med å se ungdom bli slaktet, hva vet jeg. 

Og nei, jeg syns ikke vi *trenger* filmer fra andre verdenskrig heller. Det er nok av autentiske vitneutsagn å dykke ned i, og du kan reise til Auschwitz om du vil se det på nært hold. At en eller annen løk skal lage en filmatisering av hvordan han tror det var, det betyr fint lite. 

Så ikke se filmen du da, ditt valg.

Jeg følte også jeg fikk litt mer forståelse og innblikk i hvordan det opplevdes.

Og alvorlig talt. «Koser du deg mens ungdommer slaktes?» Det der fortjener ikke et svar en gang, for et idiotisk utsagn. Hold deg for god til det.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Guile skrev:

Wow, den der fortjener egentlig ikke et svar engang, da du tydelig bare er ute etter å provosere. 

Til info har denne såkalte «løken» jobbet i månedsvis sammen med overlevende for å få en så riktig film som overhodet mulig. Historien som fortelles er en miks av alle historiene de intervjuede har fortalt om. 

Dette er en god og viktig film, forstår du ikke det så driter du i å se den  -  så enkelt er det. Men sitt ikke her å rakk ned på oss som har et nært forhold til øya og som virkelig føler at dette er en helt nødvendig film! 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

uintressantr

Anonymkode: a0f0a...2bd

Gjest Fjelldronning
Skrevet
7 timer siden, brainstorm skrev:

Noen som har sett den? Hva syntes dere?

Den skal jeg aldri se!

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Guile skrev:

Det gjør han aldeles ikke!

Anonymkode: 95f56...1e9

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Guile skrev:

Jobber han gratis? 

Du får begynne å følge med på nyhetene så ville du fått sett hvorfor han lagde den.

Anonymkode: 95f56...1e9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...