AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Barnet er nå 4,5 år og vi må bytte sete. Har tenkt på ett forovervendt. Noen som kan hjelpe meg litt. Er det ikke vektbegrensning på 18 kilo på å feste med isofix ? Ser jo seter fra 15 til 36kg selges med isofix. 🤔 Anonymkode: 4cee9...840
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnet er nå 4,5 år og vi må bytte sete. Har tenkt på ett forovervendt. Noen som kan hjelpe meg litt. Er det ikke vektbegrensning på 18 kilo på å feste med isofix ? Ser jo seter fra 15 til 36kg selges med isofix. 🤔 Anonymkode: 4cee9...840 Tester viser at isofix er setets svakeste punkt uansett alder. Derfor er det alltid anbefalt å bruke bilens setebelte i tillegg til isofix. Hvilket sete du skal velge er avhengig av hvilken bil du har. Anonymkode: 9d16b...bab
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet er nå 4,5 år og vi må bytte sete. Har tenkt på ett forovervendt. Noen som kan hjelpe meg litt. Er det ikke vektbegrensning på 18 kilo på å feste med isofix ? Ser jo seter fra 15 til 36kg selges med isofix. 🤔 Anonymkode: 4cee9...840 I en beltestol er det bilens belte som holder ungen - isofixen holder kun stolen på plass. Anonymkode: 25fe9...faa 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 På beltestoler er isofixen der kun for å holde sete på plass, barnet festes med bilens eget belte. Kjekt å ha så du slipper å feste bilstolen hver gang du er ute å kjører, når barnet ikke er med. Men anbefaler deg å prøve sete i bilen før du kjøper slik at du får sett om barnet sitter godt i stolen Anonymkode: 1419c...a25
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: På beltestoler er isofixen der kun for å holde sete på plass, barnet festes med bilens eget belte. Kjekt å ha så du slipper å feste bilstolen hver gang du er ute å kjører, når barnet ikke er med. Men anbefaler deg å prøve sete i bilen før du kjøper slik at du får sett om barnet sitter godt i stolen Anonymkode: 1419c...a25 Men er ikke det litt rart, å spørre om å ta med stolen ut for å prøve i bilen? Men ja , ikke tenkt på at det kan være lurt å ha isofix mtp når barnet ikke er med. ☺️ Anonymkode: 4cee9...840
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det litt rart, å spørre om å ta med stolen ut for å prøve i bilen? Men ja , ikke tenkt på at det kan være lurt å ha isofix mtp når barnet ikke er med. ☺️ Anonymkode: 4cee9...840 Overhodet ikke rart De ansatte blir nok med og hjelper deg med å feste det osv Anonymkode: 1419c...a25
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det litt rart, å spørre om å ta med stolen ut for å prøve i bilen? Men ja , ikke tenkt på at det kan være lurt å ha isofix mtp når barnet ikke er med. ☺️ Anonymkode: 4cee9...840 Ikke rart i det hele tatt. Enkelte steder er det så vidt du får lov til å kjøpe sete hvis du ikke har bilen med. Vi skulle ha et sete til av samme type som vi hadde fra før for å slippe å flytte det mellom bilene, men burde visst helst hatt med begge bilene. Anonymkode: 4ea10...97d
Frostrose Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 Grunnen til isofix er at man da slipper å ta sele på setet om barnet ikke er med (ellers bkir det liggende løst i baksetet). Du må prøve beltestolen med barnet for å sjekke at selen føres rett (over lårene, ikke over hoften). Det er beltestolens formål.
gullhjerte Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 Hvor lang og tung er barnet nå? Bakovervendte seter finnes opp til 25 kg, og er betydelig sikrere enn forovervendte seter. Selv om barnet har fyllt 4 år. 👍 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 Hvor stort er barnet? Bakovervendt så lenge som mulig er best. Axkid Minikid går til 125 cm og 25 kg. Passer fint til 6-7 års alder. Dersom du skal kjøpe en beltestol MÅ du ta med barnet og prøve med barnet i for å vite at barnet får riktig belteføring. Barnet bør ogsp være minst 110 cm høy og 18 kg. Anonymkode: 01d3e...c1e 1
Minlillelykke Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 Barnet må prøve stolen i bilen for å se at det får rett belteføring. Når det er sagt er bakover me tryggere. Spørsmålet er om dere ønsker å kjøpe nytt bakovervendt sete. Hvis dere ikke ønsker det ville jeg sett på besafe izi flex i size og cybex soulution s fix. Isofixen holder stolen på plass i bilen når barnet ikke er med. Når barnet er med er det bilens belre som holder barnet
atropos Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Sjekk om stolen passer i bilens sete også. Vi har cybex sulution, og den passer kjempefint i vår Skoda oktavia, men er for bred i Volvo v50 som vi har nå. Veldig irriterende når setebeltets feste nesten er bak stolen.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 Barnet er 107 cm og veier ca 16 kg. Vi har en Volvo s60, altså sedan , med sportsseter både foran og bak 🙈 Så ja, vi burde kanskje ta med både bil og barn. Men hvilke butikker er det man får hjelp til å sjekke alt dette? Vi har besafe nå, men er veldig usikker på hvilket. Har tenkt litt på det, og kanskje det er sånn som kan brukes begge veier og opp til 25 kg 🤔 Men det står kanskje på stolen hvilket det er? Men annen ting er at stolen er veldig stor, med basen og alt. Og bilen er ikke så stor . Anonymkode: 4cee9...840
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 En annen ting , jeg vet at bakovervendt er mer sikkert en forovervendt. Jeg har vært veldig på det, at vi skal ha bakovervendt lenge lenge. Men nå sitter han jo med bena oppunder haka nesten, litt overdrevet såklart, men ikke behagelig når man skal kjøre et stykke. Anonymkode: 4cee9...840
Minlillelykke Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting , jeg vet at bakovervendt er mer sikkert en forovervendt. Jeg har vært veldig på det, at vi skal ha bakovervendt lenge lenge. Men nå sitter han jo med bena oppunder haka nesten, litt overdrevet såklart, men ikke behagelig når man skal kjøre et stykke. Anonymkode: 4cee9...840 Minikid har bedre løsniniger for bena enn besafe. Den er ikke så høy rundt kantene. Og, kombi seter bør ikke brukes fremover. De er veldih tunge. Jeg ville nok sett på besafe izi flex i size eller cybex solution. Styr iallefall unna magepute 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #16 Skrevet 13. mars 2018 Bakovervendt Mest sannsynlig har ungen noen gode år igjen den vei, i feks Axkid minikid. Anonymkode: 2952c...963
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #17 Skrevet 13. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting , jeg vet at bakovervendt er mer sikkert en forovervendt. Jeg har vært veldig på det, at vi skal ha bakovervendt lenge lenge. Men nå sitter han jo med bena oppunder haka nesten, litt overdrevet såklart, men ikke behagelig når man skal kjøre et stykke. Anonymkode: 4cee9...840 Min gutt er nesten 100 cm og sitter med såååvidt bøy på føttene i minikid Vet om flere andre som bruker det og som sitter helt fint. Anonymkode: 2952c...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå