Gå til innhold

Har du noengang sagt hold kjeft til barnet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt/ gamle er de?

Anonymkode: 1d761...ce1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg har sagt ti stille til dem

Anonymkode: 3feca...5a7

Skrevet (endret)

Har sagt det til sønnen min, men ikke i en irettesettende sammenheng. F.eks. når han foreslår noe han vet at jeg ikke kan fordra (f.eks. dra på en dansband festival), så har jeg svart: "Åh, hold kjeft..." :P

EDIT: Glemte å nevne at han er 13.

Endret av GammelSierraFan
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hun er 10. 

Anonymkode: af7cb...dd9

AnonymBruker
Skrevet

En gang, tror jeg. Hun har adhd og innsovningsvansker, klokka var over midnatt og hun turnet og jodlet fremdeles, jeg hadde hodepine og var stuptrøtt og kunne ikke sove pga hennes rabalder. Hun er 6 år, og jeg tror det var i løpet av det siste året. Forøvrig er jeg neimen ikke sikker på om stemmeleiet mitt lå på et nivå som kan betegnes som 'sa'...

Anonymkode: 1184b...501

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ropt når grensen virkelig er nådd, at de må slutte, men aldri sagt "hold kjeft". 

Anonymkode: 452de...d31

• Liker 1
Skrevet

Jada, det har jeg. Nest minste kan iblant være til irritasjon for den mellomste. En dag gikk sistnevnte og kommenterte absolutt alt som den nest minste gjorde, på en negativ måte, samt tok opp alt " galt" lillebroren har gjort de siste to årene.

Jeg begynte pent og forklarte mellomste at lillebroren blir både sint og lei seg når han snakker sånn til han. , da han fortsatte med en lillebror som etterhvert begynte å bli skikkelig sint og lei seg, ga jeg ham kontrabeskjed om å slutte og å tenke på hvordan han ville likt det, dersom vi dro frem alt negativt han har gjort og at her i huset, gjør vi oss ferdig med ting når de pågår og drar ikke slikt frem i all evighet. 

Så gikk det  en liten stund og så begynte han igjen, selv om broren, litt betuttet og trist, satt stille med Lego.

Da ropte jeg " NO HOLD DU  KJÆFT! " .....og stille ble det. - Han var 12 og lillebroren 5. 

Har ikke hatt en sånn dag igjen etter det.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sagt det til noen.

Anonymkode: 9ace1...f42

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg i veldig krevende perioder hvor jeg har vært veldig sliten og gråting/sutring har pågått over lengre tid. Han er snart 4. Jeg ble lei meg etterpå, men han ble stille. Han gråt sutret fordi han ikke fikk viljen sin. Prøvde forklare rolig først at jeg forsto at han ble lei seg, men når man kjører bil og ungen er rabiat og hyler i baksetet kan hvertfall mitt beger renne over, sånn at jeg kanskje ikke blir så pedagogisk korrekt i måten jeg prater til han på. Tror ikke jeg er alene 😅

Anonymkode: b9391...e82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å jada. Jeg tror til og med jeg sa (les: ropte) hold kjeft for faen! Og de overlevde uten varige mén alle sammen.

Anonymkode: 18199...677

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å jada. Jeg tror til og med jeg sa (les: ropte) hold kjeft for faen! Og de overlevde uten varige mén alle sammen.

Anonymkode: 18199...677

Samme her. 

Ikke noe jeg er stolt over og mest sannsynlig ba jeg om unnskyldinger etterpå også. Foreldre er ikke perfekte og jeg tror barna faktisk har godt av å se at vi også kan bli sint, sliten, lei og trist, så lenge det ikke er på jevnlig basis eller belastende for dem. Min er nærmere ti og var sikkert i full krig med den minste på fem. Det ble stilt her også. 

Anonymkode: 3023f...e12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi sier det, vi har en 3,5 åring som snakker nonstopp og må stoppes. Er det ille å si det? :) både jeg og sambo sier det til hverandre også, sånn type, åh hold kjeft, og mener ikke noe med det. Er det dialekt greia (nord Norge) eller er vi uoppdragne. :fnise: Jeg kan jo for så vidt begynne å si ti stille, om det er bedre, men det er bare et utrykk jeg ikke har brukt før. Vi bor jo nå i Oslo så vi burde kanskje snakke pent nå.

Anonymkode: 8592b...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, GammelSierraFan skrev:

Har sagt det til sønnen min, men ikke i en irettesettende sammenheng. F.eks. når han foreslår noe han vet at jeg ikke kan fordra (f.eks. dra på en dansband festival), så har jeg svart: "Åh, hold kjeft..." :P

EDIT: Glemte å nevne at han er 13.

Det er faktisk ikke pent å si det til barn og ikke til voksne. 😳

Anonymkode: 20ddd...34f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hører faktisk ofte at foreldre sier "Hold kjeft" til barna sine. Men det har større effekt hvis det blir sagt sjeldent.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke pent å si det til barn og ikke til voksne. 😳

Anonymkode: 20ddd...34f

Nei, pent er det ikke, men når det er i en fleipete setting, og begge er med på det, gjør det ikke noe. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sønnen min på 8 år kan ha et skikkelig spesielt og barnslig forhold av og til :fnise:  Viss han gjør noe som er ukult, så legger jeg han i gulvet og sier feks "nå skal du få din lille shitunge" på tull altså! Eller "nå holder du kjeft ellers må jeg legge deg i gulvet" med en spøkefull måte som girer han opp og glemmer å være dust :) Han er like mye med på det slik at det alltid bare er morsomt. Men om han fortsetter så klyper jeg han litt og bare "gir du deg nå?". Da slutter han og det blir endt med godt humør, alt ettersom han slutter eller ikke 😂 

Anonymkode: 8e0c9...ec5

AnonymBruker
Skrevet

nei

Anonymkode: dcb6a...cd6

Skrevet

Jeg har ei god venninne som har fått en fostersønn. Han er en krevende gutt, men jeg reagerer likevel på at hun sier «nå holder du kjeft». Jeg har aldri hørt henne bruke det uttrykket før, og hun har tre eldre biologiske barn...

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke huske at jeg har sagt det noen gang. Pleier å si at nå må de tie stille og høre etter. Har også gitt dem beskjed om å skjerpe seg. Det hender at jeg både banner og roper, men for meg er det å si "hold kjeft" til noen mye styggere. 

Skrevet

Ja

Har og sagt kjeften på deg, det er sagt i normalt stemmeleie og er i normal talen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...