AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Del Skrevet 10. mars 2018 Hva legger dere i uttrykket "stakkars deg"? Jeg og samboeren diskuterer dette stadig vekk, og vi er heftig uenige. Der hvor jeg kommer fra, så er "stakkars deg" negativt ladet. Da er vedkommende så dum og naiv at vedkommende ikke vet bedre. Man gjør vedkommende til et offer for alt fælt her i verden, og det er ikke positivt. Når noen sier "stakkars deg" til meg så føler jeg at jeg blir redusert til et hjelpeløst vesen. Jeg blir faktisk litt tom for ord når jeg får den frasen. Å bli syns synd på skal ikke være noe å trakte etter. (Nå høres jeg ut som en kald bitch. Det er ikke sånn at jeg hveser tilbake eller noe, fordi som regel er det jo godt ment. Men jeg vet faktisk ikke hva jeg skal svare liksom) Samboeren min mener at han, og resten av befolkningen, ser på "stakkars deg" som et positivt utsagn. Det å synes synd i noen er å vise omtanke. Det er det samme som å si "jeg føler med deg". Men for meg er "stakkars deg" og "jeg føler med deg" to helt forskjellige ting. Derfor hadde det vært interessant å høre hva andre mener? Anonymkode: a2d0d...bf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #2 Del Skrevet 10. mars 2018 Det kommer helt an på settingen om "stakkars deg" er negativt eller positivt fra den andre. "Ja, stakkars deg, det er så synd på deg atte. NOT" er i den negative siden, men en annen måte og fra en annen person kanskje det bare er for støtte. Uansett er "stakkars deg" negativt, syns jeg. Det er ikke mer synd på meg enn alle andre. Og å synes synd på seg selv er veldig lite konstruktivt. http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/det-er-ikke-mer-synd-pa-deg-enn-andre/ Hvis noen prøver seg på det med meg så svarer jeg alltid bare at det er ikke noe synd på meg. Jeg er ikke kald eller bitch av den grunn. Det er nøytralt. Anonymkode: a08b6...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 10. mars 2018 #3 Del Skrevet 10. mars 2018 Ehm, nei kan bety ja, og ja kan bety nei. Hvis man sier det med en nedlatende sakrastisk tone. Jeg har da brukt «stakkars deg», både som et stikk, og som en måte å vise medfølelse på. Så dere tar nok begge feil, i deres stahet i at uttrykket kun kan brukes på én måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #4 Del Skrevet 10. mars 2018 De kommer jo an på om det er ment serkastisk eller ikke. Hvordan har dere to aldri komt frem til at ord og utrykk har forskjellige bruksmåter om dere diskuterer det så ofte? Stakkars folk.. Anonymkode: 9e71b...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #5 Del Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kommer jo an på om det er ment serkastisk eller ikke. Hvordan har dere to aldri komt frem til at ord og utrykk har forskjellige bruksmåter om dere diskuterer det så ofte? Stakkars folk.. Anonymkode: 9e71b...d27 Stakkars deg.......... Anonymkode: 5e915...dcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #6 Del Skrevet 10. mars 2018 Før tenkte jeg at "stakkars deg" var positivt i den forstand at det er noe man sier hvis man virkelig bryr seg og har empati med den andre, men tenker nå som deg TS at det er en form for nedvurdering fordi man egentlig gjør den andre liten. Man tar avstand og føler ikke med som empati kanskje egentlig handler om. Anonymkode: 14cfa...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Del Skrevet 10. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger dere i uttrykket "stakkars deg"? Jeg og samboeren diskuterer dette stadig vekk, og vi er heftig uenige. Der hvor jeg kommer fra, så er "stakkars deg" negativt ladet. Da er vedkommende så dum og naiv at vedkommende ikke vet bedre. Man gjør vedkommende til et offer for alt fælt her i verden, og det er ikke positivt. Når noen sier "stakkars deg" til meg så føler jeg at jeg blir redusert til et hjelpeløst vesen. Jeg blir faktisk litt tom for ord når jeg får den frasen. Å bli syns synd på skal ikke være noe å trakte etter. (Nå høres jeg ut som en kald bitch. Det er ikke sånn at jeg hveser tilbake eller noe, fordi som regel er det jo godt ment. Men jeg vet faktisk ikke hva jeg skal svare liksom) Samboeren min mener at han, og resten av befolkningen, ser på "stakkars deg" som et positivt utsagn. Det å synes synd i noen er å vise omtanke. Det er det samme som å si "jeg føler med deg". Men for meg er "stakkars deg" og "jeg føler med deg" to helt forskjellige ting. Derfor hadde det vært interessant å høre hva andre mener? Anonymkode: a2d0d...bf1 Det er ingen som bruker utrykket «stakkars deg» positivt ladet. Stakkars ligger nær stakkarslig av en grunn. Ingen oppegående mennesker er på jakt etter å bli synes synd på, så derfor uttrykker vi ikke i normalt høflig samtale at vi synes synd på noen. Vi kan uttrykke at de har vært uheldig med tildelt sykdom/familie/skjebne, vi kan uttrykke et ønske om bedring eller om forbedring, men det er ikke høflig å sette ord på at vi synes synd på folk. Dette fordi å synes synd på var sånn bestemødrene til folk flest drev sosial kontroll i gamle dager. Den gang da det faktisk var sosialt ok å hierarkisk bestemme folk. Da sa man «stakkars deg». Poenget var ikke å være snill, det var å heve seg selv over vedkommende som var stakkarslig og dermed mindre verdt enn dem selv. Jeg tror kanskje samboeren din bør ta en titt på strukturene i sin nære familie og spørre seg selv om de er tungt preget av sosial kontroll og hierarkiske strukturer. Det er nemlig ikke uvanlig. Anonymkode: 77017...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 10. mars 2018 #8 Del Skrevet 10. mars 2018 Å stakkarsliggjøre noen kunne ikke falle meg inn. Jeg er enig med Ts. En sier ikke "stakkars deg" om det da ikke ligger litt humor under. Som når noen har hatt en dag full av uhell uten av noen alvorlig grad. Bare en kaotisk dag hvor alt har gått på tverke. Da kan jeg le og si "stakkars deg". Da er dialogen sånn at begge ser humoren i kaoset. Men når det gjelder mer alvorlige ting sier jeg det aldri. Jeg sier heller for eksempel " det må ha vært tøft/vanskelig" og liknende. Ser at det er ulike meninger her. Interessant tema egentlig, men jeg hadde reist vist om noen sa "stakkars deg" til meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Del Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, puppi skrev: Ehm, nei kan bety ja, og ja kan bety nei. Hvis man sier det med en nedlatende sakrastisk tone. Jeg har da brukt «stakkars deg», både som et stikk, og som en måte å vise medfølelse på. Så dere tar nok begge feil, i deres stahet i at uttrykket kun kan brukes på én måte. Ingen av oss påstår hardnakka at uttrykket kun kan brukes på én måte, vi diskuterer bare hva vi legger i uttrykket og hva vi assosierer med det. ts Anonymkode: a2d0d...bf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Del Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på settingen om "stakkars deg" er negativt eller positivt fra den andre. "Ja, stakkars deg, det er så synd på deg atte. NOT" er i den negative siden, men en annen måte og fra en annen person kanskje det bare er for støtte. Uansett er "stakkars deg" negativt, syns jeg. Det er ikke mer synd på meg enn alle andre. Og å synes synd på seg selv er veldig lite konstruktivt. http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/det-er-ikke-mer-synd-pa-deg-enn-andre/ Hvis noen prøver seg på det med meg så svarer jeg alltid bare at det er ikke noe synd på meg. Jeg er ikke kald eller bitch av den grunn. Det er nøytralt. Anonymkode: a08b6...1a0 Kjenner meg igjen i det siste du beskriver. Jeg reagerer på samme måte. Jeg forstår at det er sagt i god mening, men syns uansett at det aldri faktisk ER synd på meg. Jeg sier heller aldri "stakkars deg" med mindre det er i en sarkastisk setting. ts Anonymkode: a2d0d...bf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bortebra Skrevet 10. mars 2018 #11 Del Skrevet 10. mars 2018 Kommer an på tonefall og kontekst. Jeg har sikkert brukt det på begge måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Del Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De kommer jo an på om det er ment serkastisk eller ikke. Hvordan har dere to aldri komt frem til at ord og utrykk har forskjellige bruksmåter om dere diskuterer det så ofte? Stakkars folk.. Anonymkode: 9e71b...d27 Så dersom vi skal følge den slutningen som du gjør om oss, så kan vi aldri diskutere noe som helst annet enn matematikk der det er helt konkrete svar? Altså, vi er selvsagt klar over at ord og uttrykk kan brukes forskjellig i ulike settinger, og at samme uttrykk kan ha ulik betydning for forskjellige personer. Vi kan da likevel diskutere hvordan og hvorfor vi assosierer visse ting med visse uttrykk. Jeg spurte heller ikke om hvem av oss som har rett. Jeg lurte bare på hva andre folk mener. ts Anonymkode: a2d0d...bf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #13 Del Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars deg.......... Anonymkode: 5e915...dcd Nettopp slik ja!😊 Anonymkode: 9e71b...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 10. mars 2018 #14 Del Skrevet 10. mars 2018 Jeg forstår i utgangspunktet tankegangen din, men samtidig tenker jeg at når noen sier "stakkars deg", så er det vel ment situasjonsbestemt, og ikke at det generelt er stakkars den personen. Altså, om noen forteller meg at hun har knekt ankelen, så kan jeg si "stakkars deg", og mene at det er synd i henne kun i den, og på grunn av, den situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Del Skrevet 10. mars 2018 Klart det kan brukes på flere måter, det har med konteksten å gjøre. Hvis jeg opplever noe svært vanskelig, betror meg til en person, og vedkommende sier "stakkars deg", så føler jeg at vedkommende forstår og anerkjenner at jeg har det tungt. Hvis jeg sutrer og klager over en bagatell, og noen sier "stakkars deg", er det sarkastisk ment. Forstår ikke at man ikke skal kunne synes synd på folk og uttrykke det. Man trenger jo ikke å ta alt i verste mening ... Anonymkode: 1c4e2...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #16 Del Skrevet 10. mars 2018 Jeg kan fint si "stakkars deg" om en venninne forteller meg om noe hun sliter med. Har aldri tenkt noe særlig over forskjellen mellom det og "jeg føler med deg". Men ser også at det kan brukes sarkastisk. Men er det egentlig så ille om folk skulle synes synd på meg? Føler meg ikke nedgradert til et hjelpeløst vesen av den grunn. Har jeg opplevd noe vanskelig er det vel helt OK at andre synes at det er trist. Anonymkode: df1bd...8be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #17 Del Skrevet 10. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som bruker utrykket «stakkars deg» positivt ladet. Stakkars ligger nær stakkarslig av en grunn. Ingen oppegående mennesker er på jakt etter å bli synes synd på, så derfor uttrykker vi ikke i normalt høflig samtale at vi synes synd på noen. Vi kan uttrykke at de har vært uheldig med tildelt sykdom/familie/skjebne, vi kan uttrykke et ønske om bedring eller om forbedring, men det er ikke høflig å sette ord på at vi synes synd på folk. Dette fordi å synes synd på var sånn bestemødrene til folk flest drev sosial kontroll i gamle dager. Den gang da det faktisk var sosialt ok å hierarkisk bestemme folk. Da sa man «stakkars deg». Poenget var ikke å være snill, det var å heve seg selv over vedkommende som var stakkarslig og dermed mindre verdt enn dem selv. Jeg tror kanskje samboeren din bør ta en titt på strukturene i sin nære familie og spørre seg selv om de er tungt preget av sosial kontroll og hierarkiske strukturer. Det er nemlig ikke uvanlig. Anonymkode: 77017...3f4 Jøss. Om jeg sier "Stakkars deg" så betyr det at jeg føler med deg, jeg forstår at dette føles opprivende og vanskelig, og jeg håper det blir bedre snart. Noen "sosial kontroll", "å heve meg over deg" og å definere deg som "stakkarslig fordi du ikke tar ler av det og tar det på strak arm" er så langt fra begrepsinnholdet som det er mulig å komme. For spontanabort eller kreft kan det være helt naturlig å si "stakkars deg" til folk man kjenner svært godt. Skjønner jeg er unormal når jeg ser kommentarene i denne tråden Anonymkode: 2fd19...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #18 Del Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jøss. Om jeg sier "Stakkars deg" så betyr det at jeg føler med deg, jeg forstår at dette føles opprivende og vanskelig, og jeg håper det blir bedre snart. Noen "sosial kontroll", "å heve meg over deg" og å definere deg som "stakkarslig fordi du ikke tar ler av det og tar det på strak arm" er så langt fra begrepsinnholdet som det er mulig å komme. For spontanabort eller kreft kan det være helt naturlig å si "stakkars deg" til folk man kjenner svært godt. Skjønner jeg er unormal når jeg ser kommentarene i denne tråden Anonymkode: 2fd19...014 Enig med deg, hvis jeg bruker det er dersom noen er i en situasjon hvor jeg vil uttrykke medfølelse. Jeg har også fått høre det i enkelte situasjoner selv i slike sammenhenger, feks etter en stygg skiulykke jeg hadde. Anonymkode: de58c...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #19 Del Skrevet 10. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva legger dere i uttrykket "stakkars deg"? Jeg og samboeren diskuterer dette stadig vekk, og vi er heftig uenige. Der hvor jeg kommer fra, så er "stakkars deg" negativt ladet. Da er vedkommende så dum og naiv at vedkommende ikke vet bedre. Man gjør vedkommende til et offer for alt fælt her i verden, og det er ikke positivt. Når noen sier "stakkars deg" til meg så føler jeg at jeg blir redusert til et hjelpeløst vesen. Jeg blir faktisk litt tom for ord når jeg får den frasen. Å bli syns synd på skal ikke være noe å trakte etter. (Nå høres jeg ut som en kald bitch. Det er ikke sånn at jeg hveser tilbake eller noe, fordi som regel er det jo godt ment. Men jeg vet faktisk ikke hva jeg skal svare liksom) Samboeren min mener at han, og resten av befolkningen, ser på "stakkars deg" som et positivt utsagn. Det å synes synd i noen er å vise omtanke. Det er det samme som å si "jeg føler med deg". Men for meg er "stakkars deg" og "jeg føler med deg" to helt forskjellige ting. Derfor hadde det vært interessant å høre hva andre mener? Anonymkode: a2d0d...bf1 Mener som samboeren din. Men om du legger noe annet i det, så bør han respektere det og velge å ordlegge seg på en annen måte for nå fram med det han ønsker. Anonymkode: 50071...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå