AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Hva kommer det av at Amerika som er et rikt land har så dårlige standarder når det gjelder helse-systemet deres? Hvis de ikke er forsikret så får de ikke «ordentlig tilsyn av lege» og selv om de er forsikret så koster det masse penger allikevel. Det skjønner jeg ikke. Hvis de eier hus må de låne på husene og det virker grusomt i USA. Det virker ikke som det er nye positivt der og det skjønner jeg hvis de går rundt og blir «vanskjøttet» titt og ofte (nå tar jeg litt hardt i men det var bare for å få frem et poeng med hvor ille det kan være i USA). Herregud Kabul virker bedre innimellom. Midt oppi det «rike systemet» så virker det litt fattig og er vel det også, samtidig som det hele har litt u-landstendenser og de blir ikke noe bedre. Det virker som det bare blir verre og verre med Amerika. Det må jo forkorte levealderen til amerikanere når de åpenbart ikke får legehjelpen de trenger og enkelte har ikke råd til mat i USA i perioder og må leve av kuponger og da får de bare dopapir, deodoranter og tannbørste som det holder til et helt liv, men det er sjeldent de får kjøtt på tilbud. Stakkars folk i USA. De syns jeg nesten synd på! Hvorfor forfaller amerika sånn? Noen har det nok bra der men da tror jeg man må være søkk-rik altså. Anonymkode: 76e29...aa9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 Ja, det blir Great Again, for det har onkel Donald sagt. Anonymkode: a2318...d08 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 I Norge får man ikke behandling hvis behandlingen er for dyr. I USA får man den samme beandlingen gratis/billig hvis man har helseforsikring. For den jevne amerikaner er helseforsikring ikke så dyrt at det gjør noe, og disse er redde for "norske tilstander" der staten bestemmer om man får leve eller død.
T-Rex Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hva kommer det av at Amerika som er et rikt land har så dårlige standarder når det gjelder helse-systemet deres? Hvis de ikke er forsikret så får de ikke «ordentlig tilsyn av lege» og selv om de er forsikret så koster det masse penger allikevel. Det skjønner jeg ikke. Hvis de eier hus må de låne på husene og det virker grusomt i USA. Det virker ikke som det er nye positivt der og det skjønner jeg hvis de går rundt og blir «vanskjøttet» titt og ofte (nå tar jeg litt hardt i men det var bare for å få frem et poeng med hvor ille det kan være i USA). Herregud Kabul virker bedre innimellom. Midt oppi det «rike systemet» så virker det litt fattig og er vel det også, samtidig som det hele har litt u-landstendenser og de blir ikke noe bedre. Det virker som det bare blir verre og verre med Amerika. Det må jo forkorte levealderen til amerikanere når de åpenbart ikke får legehjelpen de trenger og enkelte har ikke råd til mat i USA i perioder og må leve av kuponger og da får de bare dopapir, deodoranter og tannbørste som det holder til et helt liv, men det er sjeldent de får kjøtt på tilbud. Stakkars folk i USA. De syns jeg nesten synd på! Hvorfor forfaller amerika sånn? Noen har det nok bra der men da tror jeg man må være søkk-rik altså. Anonymkode: 76e29...aa9 Hei, hei.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #5 Skrevet 10. mars 2018 3 minutter siden, Herr Heftig skrev: I Norge får man ikke behandling hvis behandlingen er for dyr. I USA får man den samme beandlingen gratis/billig hvis man har helseforsikring. For den jevne amerikaner er helseforsikring ikke så dyrt at det gjør noe, og disse er redde for "norske tilstander" der staten bestemmer om man får leve eller død. Vet du hva? Nå må jeg nesten si: lever du på samme planet som meg eller? Det er jo tilstander som er helt forferdelige der. Det du mener stemmer ikke. Da sitter de amerikanerne jeg kjenner og lyver til meg. Og det vet jeg de ikke gjør. Du snudde jo alt på hodet. Følger du ikke med i timen nå? Anonymkode: 76e29...aa9 1
T-Rex Skrevet 10. mars 2018 #6 Skrevet 10. mars 2018 5 minutter siden, Herr Heftig said: I Norge får man ikke behandling hvis behandlingen er for dyr. I USA får man den samme beandlingen gratis/billig hvis man har helseforsikring. For den jevne amerikaner er helseforsikring ikke så dyrt at det gjør noe, og disse er redde for "norske tilstander" der staten bestemmer om man får leve eller død. Den er faktisk så dyr at de ikke forsikrer seg. I alle fall gjelder dette noen millioner mennesker. De som ikke forsikrer seg, får ikke et tilbud som enhver uforsikret nordmann/-kvinne får. Det de får er et absolutt minimum, for å sørge for akutt overlevelse. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Skrevet 10. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir Great Again, for det har onkel Donald sagt. Anonymkode: a2318...d08 Nå har han vel strengt talt gjort det verre der. Jeg tror ikke det blir great again. Heldigvis bestemmer han ikke altså. Hadde han gjort det hadde jeg blitt redd altså. Anonymkode: 76e29...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #8 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Den er faktisk så dyr at de ikke forsikrer seg. I alle fall gjelder dette noen millioner mennesker. De som ikke forsikrer seg, får ikke et tilbud som enhver uforsikret nordmann/-kvinne får. Det de får er et absolutt minimum, for å sørge for akutt overlevelse. Det er jo nettopp det jeg sier. Hallo? Følger du ikke med? Du gjentar jo bare det jeg sier. Regner med at en pensjonist som har jobbet er forsikret og enda koster det så mye. Det er noe som ikke stemmer. Anonymkode: 76e29...aa9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 8 minutter siden, Herr Heftig skrev: I Norge får man ikke behandling hvis behandlingen er for dyr. I USA får man den samme beandlingen gratis/billig hvis man har helseforsikring. For den jevne amerikaner er helseforsikring ikke så dyrt at det gjør noe, og disse er redde for "norske tilstander" der staten bestemmer om man får leve eller død. En annen ting er jo at flere jobber der det krever utdanning allerede dekker "blå" helseforsikring i USA i den form av at det blir trukket fra lønnen din, så dersom man har en god inntektskilde så er USA egentlig veldig greit. Problemet oppstår derimot om man ikke har råd, tar seg råd, eller prioriterer helseforsikring. De får jo selvsagt helsehjelp siden sykehusene etter loven er nødt til å behandle akutte pasienter, men de risikerer å sitte med hundretusener i lån og høye renter. Anonymkode: 41b75...2ff
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er jo at flere jobber der det krever utdanning allerede dekker "blå" helseforsikring i USA i den form av at det blir trukket fra lønnen din, så dersom man har en god inntektskilde så er USA egentlig veldig greit. Problemet oppstår derimot om man ikke har råd, tar seg råd, eller prioriterer helseforsikring. De får jo selvsagt helsehjelp siden sykehusene etter loven er nødt til å behandle akutte pasienter, men de risikerer å sitte med hundretusener i lån og høye renter. Anonymkode: 41b75...2ff Der sier du det jeg mener. Så de rike får bli friske i USA men de fattige får «bare overleve» så vidt det er. For et land som sitter og skryter så mye av seg selv så er det jo en skam. Anonymkode: 76e29...aa9
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 10 minutter siden, T-Rex said: Den er faktisk så dyr at de ikke forsikrer seg. I alle fall gjelder dette noen millioner mennesker. De som ikke forsikrer seg, får ikke et tilbud som enhver uforsikret nordmann/-kvinne får. Det de får er et absolutt minimum, for å sørge for akutt overlevelse. Der tror jeg du hoppet bukk over at jeg skrev "den jevne amerikaner". Det er mellom 10-15 % av befolkningen under 65 som ikke har helseforsikring. (alle over 65 får av myndighetene). Av disse er 33% - 50% ulovlige innvandrere. Endret 10. mars 2018 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Der sier du det jeg mener. Så de rike får bli friske i USA men de fattige får «bare overleve» så vidt det er. For et land som sitter og skryter så mye av seg selv så er det jo en skam. Anonymkode: 76e29...aa9 "De rike" er et svært negativt ladet uttrykk i denne sammenhengen, jeg ville heller sagt middelklassen for de har jo råd til helseforsikring. Å drive med polarisering mellom rike og fattige i denne debatten vil ikke føre til noe som helst. Jeg mener personlig at det bør skapes et tilbud for den som ikke har råd til helseforsikring, ikke Obamacare for den hadde flere mangler, men et bedre tilbud. Problematikken her ligger likevel i at dem som i grunn har råd til å betale et månedlig beløp til helseforsikring vil heller prioritere å spare disse pengene og bruke en gratis tjeneste dersom det var tilgjengelig. Det er jo nettopp dette de prøver å forhindre. Anonymkode: 41b75...2ff
T-Rex Skrevet 10. mars 2018 #13 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 4 minutter siden, Herr Heftig said: Der tror jeg du hoppet bukk over at jeg skrev "den jevne amerikaner". Det er mellom 10-15 % av befolkningen under 65 som ikke har helseforsikring. (alle over 65 får av myndighetene). Av disse er 33% - 50% ulovlige innvandrere. Så da er det greit at de ikke har et brukbart helsetilbud? Jeg tenker spesielt på de amerikanske statsborgerne. Endret 10. mars 2018 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #14 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, Herr Heftig skrev: Der tror jeg du hoppet bukk over at jeg skrev "den jevne amerikaner". Det er mellom 10-15 % av befolkningen under 65 som ikke har helseforsikring. (alle over 65 får av myndighetene). Av disse er 33% - 50% ulovlige innvandrere. Da kan dem jo slutte å klage da hvis det er som du sier. Og en annen ting, et eksempel: vedkommende var på sykehus i noen dager, er pensjonist, kommer på et kort opphold på sykehjem - regningen de får presentert er på 30 000 kroner, og jeg vet at vedkommende har forsikring. Så hvor du har de tallene dine i fra (det er så mange nettsteder og sider hvor tall og såkalt fakta overhode ikke stemmer). Har aldri sett så mange nyheter jeg hvor det står fake news, fake news som i amerikanske nyheter. Anonymkode: 76e29...aa9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Så da er det greit at de ikke har et brukbart helsetilbud? Beklager, men jeg føler jeg prater til gråstein. Tydeligvis ikke noe vits å ta opp noen andre temaer enn hva person y sa til person x og sånne ting. Intellektuelt sett så strekker ikke ting seg så mye lenger. enn det Blir overrasket over hvor dårlige svar det er. Nå sporer jeg litt av, men politisk så mener jeg: fattig eller rik: lik behandling for lik sykdom. Så hvorfor USA er så høye på seg selv skjønner jeg ikke altså. Anonymkode: 76e29...aa9
Gjest Overrasket Skrevet 10. mars 2018 #16 Skrevet 10. mars 2018 Jeg ser det er mange her som synser om ting de ikke faktisk kjenner til. Helseforsikringene i USA er dyre. Selv for en helt grunnleggende forsikring betaler man flere titalls tusen kroner i året. Helseforsikringene dekker overraskende lite. Ikke bare betaler man flere tusen kroner i måneden, men når man faktisk trenger legehjelp er det vi i Norge ville kaldt egenandel utrolig høy, kanskje 30 %, kanskje 60 %, kanskje 100 % av svimlende beløper. Ja, noen får trukket kostnadene til helseforsikring fra lønnen, men for mange på helt vanlige lønninger går en hel lønn med til bare å dekke helseforsikring for seg selv og eventuelle barn. Noen har en jobb kun for å dekke helseforsikring, og sitter igjen med småtterier hver måned. Jeg har vært personlig vitne til nære venner få direkte feilbehandling eller manglende behandling i det amerikanske helsesystemet. Man kan bli overbehandlet og overmedisinert fordi det genererer fortjeneste, eller man kan ikke bli tilbudt noe minimalt som man faktisk trenger fordi det ikke er nok fortjeneste i det. Tenk på fødsel. Vi tar for gitt at vi kan gratis oppfølging fra graviditeten starter til fødsel til barnets helsehjelp etter fødsel. I USA kommer dette på 100 00 kroner, lett. Jeg har personlig erfaring med å være bruker eller pårørende i helsesystemer i fem vestlige land, og av alle de landene er det amerikanske helsesystemet i mine øye det dårligste og mest mangefulle.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #17 Skrevet 10. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: "De rike" er et svært negativt ladet uttrykk i denne sammenhengen, jeg ville heller sagt middelklassen for de har jo råd til helseforsikring. Å drive med polarisering mellom rike og fattige i denne debatten vil ikke føre til noe som helst. Jeg mener personlig at det bør skapes et tilbud for den som ikke har råd til helseforsikring, ikke Obamacare for den hadde flere mangler, men et bedre tilbud. Problematikken her ligger likevel i at dem som i grunn har råd til å betale et månedlig beløp til helseforsikring vil heller prioritere å spare disse pengene og bruke en gratis tjeneste dersom det var tilgjengelig. Det er jo nettopp dette de prøver å forhindre. Anonymkode: 41b75...2ff Det er jo nettopp det som er, da må låne på husene sine og sånn for å ha råd til helseforsikring. De er relativt rike, de er overhode ikke det rikeste landet i verden men de er rike nok til at dette ikke burde være et økonomisk problem for USA for det er det jo. Kan de ikke spare inn på andre ting da, sånn at folk for ordentlig behandling? Anonymkode: 76e29...aa9
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. mars 2018 #18 Skrevet 10. mars 2018 4 minutter siden, T-Rex said: Så da er det greit at de ikke har et brukbart helsetilbud? Jeg tenker spesielt på de amerikanske statsborgerne. Ikke nødvnegidvis. Men det er viktig å se hvorfor ting er som de er. Jeg har stor forståelse for at folk som er forsikret mot "all verdens sykdom" ikke er så gira på å gå over til et europeisk system der de risikerer å dø fordi myndighetene ikke har råd. Det blir som om vi skulle bedt nordmenn/"folk i vesten" bli vegitarianere for å forhindre sult i Afrika. Dersom den jevne i-lands-innbygger hadde vært interressert i dette så hadde vi vel gjort det for lengst. Generelt synes jeg norsk debatt om amerikansk helsepolitikk er svært unyansert og etnosentrisk. Noe som gir den et veldig lavt intellektuelt nivå.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #19 Skrevet 10. mars 2018 16 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg ser det er mange her som synser om ting de ikke faktisk kjenner til. Helseforsikringene i USA er dyre. Selv for en helt grunnleggende forsikring betaler man flere titalls tusen kroner i året. Helseforsikringene dekker overraskende lite. Ikke bare betaler man flere tusen kroner i måneden, men når man faktisk trenger legehjelp er det vi i Norge ville kaldt egenandel utrolig høy, kanskje 30 %, kanskje 60 %, kanskje 100 % av svimlende beløper. Ja, noen får trukket kostnadene til helseforsikring fra lønnen, men for mange på helt vanlige lønninger går en hel lønn med til bare å dekke helseforsikring for seg selv og eventuelle barn. Noen har en jobb kun for å dekke helseforsikring, og sitter igjen med småtterier hver måned. Jeg har vært personlig vitne til nære venner få direkte feilbehandling eller manglende behandling i det amerikanske helsesystemet. Man kan bli overbehandlet og overmedisinert fordi det genererer fortjeneste, eller man kan ikke bli tilbudt noe minimalt som man faktisk trenger fordi det ikke er nok fortjeneste i det. Tenk på fødsel. Vi tar for gitt at vi kan gratis oppfølging fra graviditeten starter til fødsel til barnets helsehjelp etter fødsel. I USA kommer dette på 100 00 kroner, lett. Jeg har personlig erfaring med å være bruker eller pårørende i helsesystemer i fem vestlige land, og av alle de landene er det amerikanske helsesystemet i mine øye det dårligste og mest mangefulle. Ja, tror ikke noen kan så mye om dette. Det er helt forferdelige tilstander i USA. Synd at den svake gruppen blir rammet, de er jo syke. Må da vel være andre måter for USA å få penger inn i statskassen på? Anonymkode: 76e29...aa9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #20 Skrevet 10. mars 2018 14 minutter siden, Herr Heftig skrev: Ikke nødvnegidvis. Men det er viktig å se hvorfor ting er som de er. Jeg har stor forståelse for at folk som er forsikret mot "all verdens sykdom" ikke er så gira på å gå over til et europeisk system der de risikerer å dø fordi myndighetene ikke har råd. Det blir som om vi skulle bedt nordmenn/"folk i vesten" bli vegitarianere for å forhindre sult i Afrika. Dersom den jevne i-lands-innbygger hadde vært interressert i dette så hadde vi vel gjort det for lengst. Generelt synes jeg norsk debatt om amerikansk helsepolitikk er svært unyansert og etnosentrisk. Noe som gir den et veldig lavt intellektuelt nivå. På kg er det et meget lavt nivå ja, men så lenge det er så mye prat om USA så syns jeg ikke akkurat det er uintelligent jeg. Når det er spionasje, nord-korea truer med atombomber på hverandre så er det ikke så rart at amerika blir et tema. Ikke i det hele tatt. Det er jo ganske aktuelt. Man kan jo ikke bare sitte å diskutere hva person y sa og utroskapen til person B. Kjære vene... Anonymkode: 76e29...aa9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå