Gå til innhold

jord til dyrking av grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal bygge et mini driv hus, skal basicly dyrke grønnsaker i kasser med trekk over,

Det jeg lurer på er at, hva slags jord skal jeg bruke( hørte at det skal være nøringsfattig jord) til å dyrke grønnsaker? skal jeg bruke kompost eller ikke? fordi jeg har hørt at frøe kan svi siden det jorda kan bli for  sterkt, som som jeg har lest å sett på youtube så legger de jorda og kompost i 2 lag, altså jord på bunnen av kassa og et lag med kompost på toppen av jorda, stemmer dette? har blitt veldig forvirret om hva slags jord og blanding det skal brukes, 

og hvor får man kjøpt store mengder med jord, siden det kan bli dyrt å kjøpe jord i sekker når jeg skal ha mye..

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få rundt 80 liter med jord for rundt 80 kr, bare sjekk at jorden inneholder lite eller ingenting torv. Plantasjen har gode tilbud (men ofte med torv), så jeg ville også sjekket ut mindre hagesentre. 
Du kan også kjøpe kukompost og blande med vanlig jord 50-50 eller 2 deler jord og 1 del kompost, men jeg ville uansett spurt etter en gartner om tips :) 

Anonymkode: e6e06...6a8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få rundt 80 liter med jord for rundt 80 kr, bare sjekk at jorden inneholder lite eller ingenting torv. Plantasjen har gode tilbud (men ofte med torv), så jeg ville også sjekket ut mindre hagesentre. 
Du kan også kjøpe kukompost og blande med vanlig jord 50-50 eller 2 deler jord og 1 del kompost, men jeg ville uansett spurt etter en gartner om tips :) 

Anonymkode: e6e06...6a8

takk! skal sjekke det ut og se hva de har, ja spurte gartneren og da ble jeg bare mer forvirret :)

Skrevet (endret)

Du vil absolutt ha næringsrik jord for grønnsaker. Hva ulike sorter vil ha av gjødsel kan variere så der må du sjekke (søke på nettet). Mange sår frø i næringsfattig jord/torv (selges ofte som så- og kakusjord), men tror egentlig ikke det betyr allverden. Etter noen uker flyttes plantene til mer næringsrik jord. Ren posejord vil jeg ikke anbefale ute, det er for mye torv og vil ikke noe god konsistens utover sommeren. Jeg ville anskaffet kompostjord fra returstasjonen og blandet inn kugjødselkompost fra poser. Til høsten ville jeg har gravet ned så mye blader som mulig i jorden.

Endret av skrue
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk posejord full av torv. Kjøp jord på steder som driver med kompost osv. Da får man næringsrik jord til en rimelig penge. Du trenger heller ikke tenke på lag eller annet hokus pokus. Dyrking av grønnsaker trekker mye næring ut fra jorda, så du bør ikke velge næringsfattig jord. Jeg tilfører også flytende næring i løpet av sesongen ved vanning. Fin, stor avling hvert år 👍

Anonymkode: 975b3...207

Skrevet
På 10.3.2018 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk posejord full av torv. Kjøp jord på steder som driver med kompost osv. Da får man næringsrik jord til en rimelig penge. Du trenger heller ikke tenke på lag eller annet hokus pokus. Dyrking av grønnsaker trekker mye næring ut fra jorda, så du bør ikke velge næringsfattig jord. Jeg tilfører også flytende næring i løpet av sesongen ved vanning. Fin, stor avling hvert år 👍

Anonymkode: 975b3...207

takke! tror det er det beste alternative, skal finne et som selger det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...