AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Dette innlegget er ikke ment å være frekt eller støtende på noen måte, jeg lurer oppriktig på en ting. Og det er at jeg vet om aspergere som ikke er i stand til å ha en normal jobb, men jobb på vernede -og skjermede bedrifter. Forutsetningene for å få slik plass er jo at man ikke klarer ordinære jobber, selv ikke de helt enkle og "mekaniske", så da lurer jeg på hvorvidt de er i stand til å ha god nok omsorg for barn? Anonymkode: 0a799...414
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 Har de da omsorgen for barnet alene da tenker du? Anonymkode: 59885...ca6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de da omsorgen for barnet alene da tenker du? Anonymkode: 59885...ca6 Vet de har en mann/samboer, men vet ingen ting om mennene, men generelt sett så finner en jo partner som er på samme "nivå" intellektuelt og følelsesmessig osv. Men mulig mennene kompenserer for noe av en evt. manglende omsorg hos mor? Anonymkode: 0a799...414 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet de har en mann/samboer, men vet ingen ting om mennene, men generelt sett så finner en jo partner som er på samme "nivå" intellektuelt og følelsesmessig osv. Men mulig mennene kompenserer for noe av en evt. manglende omsorg hos mor? Anonymkode: 0a799...414 Folk med Aspergers er like intellektuelle og følesmessige som andre folk. Svært mange klarer også å vise omsorg. Anonymkode: ce03d...de9 13
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #5 Skrevet 10. mars 2018 Jeg er sammen med en med asperger, vi utfyller og lærer av hverandre. Hans diagnose gir mange personlighetstrekk som er veldig positiv hvis man er de bevisste og bruker de riktig. I forhold til sine barn er han mer tolmodig og forklarende enn de fleste. Han ser løsninger som de fleste ikke hadde kommet på , fordi de tenker annerledes. For han er hvert gjøremål veid opp mot hva som er viktig for han og for han er barnas velbefinnende viktigere enn noe annet. De har en far som aldri gir opp om å kjempe for deres fremgang og utvikling. Anonymkode: 59885...ca6 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #6 Skrevet 10. mars 2018 Asberger betyr ikke dum eller mindre smart de har ikke noen hjerne skade. Men noe som er problemet er at skole har ofte hatt et problem å finne nøkkel til den eleven så den har kanskje ikke helt klart seg på skolen. Eller Blir sliten av det sosiale kravet på en normal arbeidsplass. Anonymkode: cb42e...740 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Skrevet 10. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette innlegget er ikke ment å være frekt eller støtende på noen måte, jeg lurer oppriktig på en ting. Og det er at jeg vet om aspergere som ikke er i stand til å ha en normal jobb, men jobb på vernede -og skjermede bedrifter. Forutsetningene for å få slik plass er jo at man ikke klarer ordinære jobber, selv ikke de helt enkle og "mekaniske", så da lurer jeg på hvorvidt de er i stand til å ha god nok omsorg for barn? Anonymkode: 0a799...414 De fleste om ikke alle med psykisk utviklingshemming har foreldre eller andre omsorgs og hjelpe personer. De sørger for at kvinnene får p piller og nødvendig opplæring. Seksualundervisning er og har vært en del av opplæringen på grunnskolen. Der personer med utfordringer får særlig oppfølging. Skyldes spørsmålet ditt uvitenhet? Eller er du ute etter å provosere med en særs ufint problematisering? Anonymkode: 8d20a...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #8 Skrevet 10. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk med Aspergers er like intellektuelle og følesmessige som andre folk. Svært mange klarer også å vise omsorg. Anonymkode: ce03d...de9 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sammen med en med asperger, vi utfyller og lærer av hverandre. Hans diagnose gir mange personlighetstrekk som er veldig positiv hvis man er de bevisste og bruker de riktig. I forhold til sine barn er han mer tolmodig og forklarende enn de fleste. Han ser løsninger som de fleste ikke hadde kommet på , fordi de tenker annerledes. For han er hvert gjøremål veid opp mot hva som er viktig for han og for han er barnas velbefinnende viktigere enn noe annet. De har en far som aldri gir opp om å kjempe for deres fremgang og utvikling. Anonymkode: 59885...ca6 Nå tenker jeg ikke på individuelle personlighetstrekk hos aspergere, men det mer generelle ved diagnosen som kan skape utfordringer ved barneomsorg. Hadde ikke aspergere hatt noe utfordringer, så hadde det heller ikke vært laget en diagnose for det, og de hadde heller ikke jobbet ved skjermede bedrifter for de som gjør det. Anonymkode: 0a799...414 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 Så mange blir utmerkede foreldre som tenker mye på barnet beste osv. Noen velger å ikke få barn. Mye henger på personlighet. Mange i gamle dager hadde foreldre med autisme men siden det var mindre sosiale krav . Klarte de det bedre uten å bli fordømt og sett ned på. Anonymkode: cb42e...740 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste om ikke alle med psykisk utviklingshemming har foreldre eller andre omsorgs og hjelpe personer. De sørger for at kvinnene får p piller og nødvendig opplæring. Seksualundervisning er og har vært en del av opplæringen på grunnskolen. Der personer med utfordringer får særlig oppfølging. Skyldes spørsmålet ditt uvitenhet? Eller er du ute etter å provosere med en særs ufint problematisering? Anonymkode: 8d20a...0f0 Asberger er ikke en psykisk utviklingshemming. Anonymkode: cb42e...740 10
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 her var det jo ikke nyanserte og begrunnede svar å få, så jeg googlet det og fant en side hvor barn av aspergere forteller om sine erfaringer, og til tross for deres så var ikke de særlig god. Ser at dere voksne tar de voksnes perspektiv, og ikke barnas. Anonymkode: 0a799...414 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Skrevet 10. mars 2018 Bli kjent med en person eller to med diagnosen du, virkelig bli kjent , og sett deg inn i hvordan omgås en person med diagnosen, da tenker jeg du får et litt større perspektiv. Anonymkode: 59885...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #13 Skrevet 10. mars 2018 Her forteller en mor med asperger, hun later ikke som hun er som alle andre slik som dere her. forum.doktoronline.no/topic/369616-vi-mammaer-med-asperger-syndrom/ Anonymkode: 0a799...414 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #14 Skrevet 10. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: her var det jo ikke nyanserte og begrunnede svar å få, så jeg googlet det og fant en side hvor barn av aspergere forteller om sine erfaringer, og til tross for deres så var ikke de særlig god. Ser at dere voksne tar de voksnes perspektiv, og ikke barnas. Anonymkode: 0a799...414 Mulig de som hadde det bra ikke har like stort behov for å ytre sine erfaringer? Det fenomenet gjelder jo alle grupper. Anonymkode: 59885...ca6 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Skrevet 10. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Asberger er ikke en psykisk utviklingshemming. Anonymkode: cb42e...740 Nei, det er en utviklingsforstyrrelse. Anonymkode: 0a799...414
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #16 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her forteller en mor med asperger, hun later ikke som hun er som alle andre slik som dere her. forum.doktoronline.no/topic/369616-vi-mammaer-med-asperger-syndrom/ Anonymkode: 0a799...414 Akkurat som du sier EN mor med asperger. Anonymkode: 59885...ca6 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #17 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akkurat som du sier EN mor med asperger. Anonymkode: 59885...ca6 Og er det nødvendig å være som alle andre? Kan ikke livet være like bra om man er litt annerledes? Kanskje til og med litt bedre? Anonymkode: 59885...ca6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #18 Skrevet 10. mars 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette innlegget er ikke ment å være frekt eller støtende på noen måte, jeg lurer oppriktig på en ting. Og det er at jeg vet om aspergere som ikke er i stand til å ha en normal jobb, men jobb på vernede -og skjermede bedrifter. Forutsetningene for å få slik plass er jo at man ikke klarer ordinære jobber, selv ikke de helt enkle og "mekaniske", så da lurer jeg på hvorvidt de er i stand til å ha god nok omsorg for barn? Anonymkode: 0a799...414 Det er ikke sånn at forutsetningen for å jobbe på slike bedrifter er at en ikke mestrer arbeidsoppgavene i det ordinære arbeidslivet. Selve arbeidsoppgavene trenger ikke være noe problem i det hele tatt, men alt rundt - uforutsigbarhet, det sosiale, stress osv osv. - det kan gjøre det vanskelig å fungerer i et ordinært arbeid, og dette er det ikke alle som vil eller kan tilrettelegge rundt. Anonymkode: fb29a...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #19 Skrevet 10. mars 2018 Hvis dere mener at dette for eksempel ikke vil påvirke et spedbarns utvikling, så har kanskje ikke dere heller særlig kunnskap om barns utvikling: "Mennesker med Asperger syndrom har omfattende forståelsesproblem som gjør at sosiale signaler, normer og regler, som resten av samfunnet tar for gitt, ikke oppfattes eller feiltolkes. De kan ha problemer med å skjønne hvilke følelser som knyttes til forskjellige ansikts- og kroppsuttrykk – tonefall, mimikk og kroppsspråk kan bli feiltolket eller ignorert. Mennesker med Asperger syndrom må derfor lære signaler og «usagte regler» i kommunikasjon og sosialt samspill, som andre lærer implisitt gjennom tidlig samhandling med nære personer i et kulturelt fellesskap. Ikke-språklige uttrykk for holdninger, følelser, intensjoner og ønsker er sentrale holdepunkter for å forstå hva andre mennesker gjør, vil, tror, føler og mener. Personer med Asperger syndrom må lære å tolke ulike ansiktsuttrykk og gester eksplisitt for å kunne karakterisere dem som uttrykk for glede, sinne, sorg osv. De «uskrevne» regler som fungerer i en alminnelig kommunikasjon er også forhold som typisk er vanskelig for personer med Asperger syndrom. Her dreier det seg igjen om den implisitte læringen, som barn vanligvis «bare plukker opp», men som barn med Asperger syndrom må lære fra grunnen av. Personer med Asperger syndrom tar vanligvis lite hensyn til samtalepartneren, de gir ofte avvikende tegn på at de lytter og på at de er interesserte i hva den andre sier. De har problemer med å ta andres perspektiv (Theory of Mind). Mange kan også oppføre seg på en måte som samtalepartneren finner ubehagelig. De kan stirre intenst på den de snakker med, gå tett inntil den andre, eller snakke med veldig høy stemme. Et annet fenomen er at personer med Asperger syndrom ofte velger «sine samtaleemner», som kanskje ikke passer inn i sammenhengen. De kan repetere samme ting om og om igjen, slik at samtalen får et stereotypt preg med faste spørsmål og samtaleforløp". Anonymkode: 0a799...414 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #20 Skrevet 10. mars 2018 Som du selv skriver, så er en del av dette noe som gjelder NOEN. Hvis du ser på det som er fellestrekk for diagnosen, kan det som du selv skriver LÆRES. De fleste lærer seg sosiale normer, ansiktsutrykk osv gjennom barndom, ungdom og ung voksenalder. De må jobbe hardere en mannen i gata for å få dette til, men de fleste greier det. Hvordan vil det påvirke livet til en nyfødt der en av foreldrene har asperger ? Anonymkode: 59885...ca6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå