Gjest piarina (ikke innlogget) Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 Hunden min, en irsk setter på snart 9 år, kaster opp med jevne mellomrom, ca en gang i uken. Han begynner å brekke seg, og står og "hyperventilerer" til han spyr. Det skjer helt uprovosert, og uten at han har fått i seg noe annet enn sin vanlige hundemat. Han har stort sett drevet med dette siden han var liten, men det siste året har jeg begynt å bløtlegge hundematen (tørrfor). Dette har hjulpet litt. Men hva skyldes dette? Hvorfor gjør han det? Er han virkelig kvalm eller er han nervøs? Er det for å få oppmerksomhet? Og hvordan bør jeg håndtere det? Skal jeg kjefte på han eller synes synd på han? Man blir jo litt irritert, det er jo pyton å tørke opp...særlig når han alltid spyr på matten sin eller på matten innenfor inngangsdøren. Aldri på tregulvet, noe som hadde vært enklere... Jeg prøver å si SLUTT til han når han "hyperventilerer", og noen ganger har han faktisk stoppet da, og alt har vært greit igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #2 Skrevet 15. februar 2005 Så nettopp et innlegg nedenfor om oppkast også. Kan jo tilføye at hunden min ikke nærmer seg oppkastet sitt, uansett. Han skygger unna, vil ikke engang være i samme rom som det. Å spise det er helt utelukket, det har han aldri gjort.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 Har du noen gang tatt dette opp med en vetrinær?
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #4 Skrevet 15. februar 2005 Nei, det har jeg ikke... Han er jo veldig frisk og rask ellers, men det er sikkert best å høre med en vetrinær ja.
smidja Skrevet 16. februar 2005 #5 Skrevet 16. februar 2005 Jeg hadde snakket med veterinæren min ja. Kan jo hende at det er noe allergisk også.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 Har du prøvd å legge merke til om dette er noe som skjer i forbindelse med en spesiell hendelse etc? Hvis noen krangler, er sure og stressa etc. Ofte kan hunder være overfølsomme for stemninger i hjemmet og da kan de bli stresset. Prøve å notere hva som foregår/har skjedd når hunden din kaster opp og om det kanskje er et mønster?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå