Sovesmurf Skrevet 15. februar 2005 #1 Del Skrevet 15. februar 2005 Vi har arvet et skrivebord som er nærmere 100 år gammelt. Det er ganske så fint, men veldig slitt. Det er av massivt tre, og mørkebrunt. På skrivebordsflaten er mye av lakken vekke. Tenkte at vi ville få ordnet dette. Skuffene og beina er også slitte, men det ser egentlig bare sjarmerendes ut. Men toppflaten vil vi gjøre noe med. Skal vi da pusse vekk/ matte ned lakken med sandpapir ? Finnes det en form for voks eller lignende man kan gni overflaten inn med etterpå? Er det noen som har forslag til fremgangsmåte. Og en ting til. Dette skrivebordet har stått i et gammelt ubebodd hus, og det er en sånn egen gammel lukt av det. Hvordan får vi vekk den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. februar 2005 #2 Del Skrevet 15. februar 2005 Ikke begynn selv, dere risikerer å ødelegge mer enn dere gjør godt. Overlat heller til noen som er eksperter på oppussing av gamle møbler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #3 Del Skrevet 15. februar 2005 Her henger jeg meg på Fakse. Siden bordet er såpass gammelt og det tydeligvis er noe dere vil beholde så få fagkyndige personer til å hjelpe dere. Tror neppe det koster så mye. For med all respekt å melde, det virker ikke som om dere helt vet hva dere gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 16. februar 2005 #4 Del Skrevet 16. februar 2005 Hvis du vil beholde gjenstandens verdi, bør du vel strengttatt ikke gjøre noe med det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annema Skrevet 16. februar 2005 #5 Del Skrevet 16. februar 2005 Et møbel som er nærmere 100 år er ikke nødvendigvis verdifullt (økoniomisk sett). Du ser selv om det er en enkel form på det, og om skadene er så store at den økonomiske verdien vil være lav. Jeg vil tro dere kan pusse i vei og få toppflaten slik dere vil. Vårt hjem er fylt med gamle møbler som alle får ha sine sår og hakk i fred. Men det er smak og behag. Overflatebehandling kan være så mangt...fra oljer og voks til kremer. "Problemet" med voks er at det legger seg utenpå treverket og gir således ikke treverket noen "næring" i form av olje. Den aller beste overflatebehandlingen jeg har utført var med noen gamle krukker nattkrem. (Jeg er trøtt, så derfor ble svaret litt uryddig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sovesmurf Skrevet 16. februar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 16. februar 2005 Det er et bord med affeksjonsverdi, og ikke økonomisk verdi. Ja, jeg vet at fagfolk kunne ha ordnet dette, til en pris som vi ikke er interessert i å betale. Vi vil ordne det selv. Det er helt klart at vi ikke har erfaring i å pusse opp gamle møbler, men her er vi interessert i å beholde bordet sånn som det er, med unntak av skrivebordstoppen som vi vil gjøre noe med. Vi vil ikke ha et "perfekt" skrivebord, men ha det med de hakkene og merkene som årene har gitt det. Spørsmålet ble lagt inn her, for å høre om det var andre "amatører" som hadde erfaring med dette. Takker annema for tips, og så får jeg høre innom en fargehandel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onyx, i.i. Skrevet 16. februar 2005 #7 Del Skrevet 16. februar 2005 Mitt tips er å ringe en konservator ved et museum (f.eks kunstindustrimuseet i Bergen), og spørre om råd. Dette er helt gratis og de vil kunne gi viktige tips i forhold til hvilken produkter du kan og ikke kan bruke! IKKE spør i fargehandel, de som jobber der har ikke kunnskaper om hva deres produkter gjør med gjenstandene over tid! I tillegg kan du ikke være sikker på hvodan lakk etc vil reagere med skrivebordet ditt, og det kan bli ødelagt! Lukten er sannsynligvis fuktskade. Forhåpentligvis vil den forsvinne over tid, men ikke fall for fristelsen å sette bordet på et varmt og tørt sted med en gang. Da kan treverket sprekke, noe some dyrt å reparere. I tillegg bør du se nøye på skivebordet ditt. Snu det opp ned og sjekk alle overflater. Det er mulige at topplaten kan være finer selv om bena er heltre. Prøv ev. produktene på undersiden først for å se hva som skjer. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lina Skrevet 16. februar 2005 #8 Del Skrevet 16. februar 2005 ikke puss det ned, men få tak i en bivoks eller møbelvoks...har gjort dette med flere gamle møbler og de ble fin...glansen kommer tilbake...helt supert! og helt uten å ødelegge møblene...du må gjenta voksingen i ny og ne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krølltoppen Skrevet 16. februar 2005 #9 Del Skrevet 16. februar 2005 Du kan også legge en glassplate på toppen. Da vil det gamle rustikke synes samtidig som det er lett å holde rent. Har også sett slike løsninger med en liten duk under. Fjerning av lukt vet jeg ikke noe om dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sovesmurf ikke innlogget Skrevet 16. februar 2005 #10 Del Skrevet 16. februar 2005 Bivoks ja, ja det var noe sånt jeg hadde i tankene. Det med glassplate var også ganske lurt. Takker alle for gode forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå