Gå til innhold

Bivirkninger av Naproxen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes de er ganske sterke og pga faren for magesår, så er jeg forsiktig. Tar alltid en halv først. Venter 1-2 timer. Om det da ikke er nok; tar siste halvdel. Ofte er en halv mer enn nok. 

Anonymkode: eed89...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Hvis du har så sterke mensensmerter så bør du bli undersøkt av en lege, ved vanlig mens uten sykdom så skal paracet fungere mer en nok. Ved veldig sterke smerter så kan det skyldes kvinnesykdommen Endometriose eller Adenomyose. Da kan en få andre smertestillende på resepter.

Det er helt normalt å ha menssmerter, de aller fleste har såpass smerter at man trenger smertestillende. Og for de fleste så fungerer NSAIDS veldig bra. Paracet har svært liten effekt på menssmerter. Grunnen til at NSAIDS virker så bra er at de hindrer prostaglandinene å dannes. Det er disse som er med på å gi smertene. Paracet gjør ingenting for dette. Det er også derfor man skal ta de så fort som mulig, for å hindre at det dannes mye. 

Anonymkode: 70070...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt å ha menssmerter, de aller fleste har såpass smerter at man trenger smertestillende. Og for de fleste så fungerer NSAIDS veldig bra. Paracet har svært liten effekt på menssmerter. Grunnen til at NSAIDS virker så bra er at de hindrer prostaglandinene å dannes. Det er disse som er med på å gi smertene. Paracet gjør ingenting for dette. Det er også derfor man skal ta de så fort som mulig, for å hindre at det dannes mye. 

Det vet jeg. Men det er forskjell på smerter og mensensmerter. Ved veldig sterke smerter så bør det utredes da det kan bli langt mer alvorlig. De aller fleste med vanlig mensensmerter så trengs det sjeldent smertestillende. Isåfall er det andre årsaker som forårsaker mensensmertene. Med mindre du har Endometriose / Adenomyose så syns jeg virkelig ikke at du skal uttale deg, for da vet du garantert ikke hva sterke smerter under menstruasjon/i syklus faktisk er. Jeg snakker av egen erfaring. Ved Endometriose / Adenomyose er det helt vanlig og bli innlagt pga smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen bivirkninger av Naproxen, og har veldig god effekt om jeg tar de tidlig nok. Ofte holder det med en eller to tabletter i løpet av menstruasjonen. Som flere sier, ikke ta dem på tom mage.

Anonymkode: 8b37a...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg var fornøyd med informasjonen i pakningsvedlegget og ikke ville ha andres erfaringer, så ville jeg ikke laget denne tråden. 

Ellers: tusen takk til dere som svarer ordentlig :-)

Anonymkode: 0461f...38a

Så jeg svarer ikke ordentlig fordi jeg mener at du vil få bedre informasjon i pakningsvedlegget? Da lurer jeg på hva definisjonen av ordentlig er for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, BeautyBox skrev:

Så jeg svarer ikke ordentlig fordi jeg mener at du vil få bedre informasjon i pakningsvedlegget? Da lurer jeg på hva definisjonen av ordentlig er for deg. 

Jeg hadde allerede skrevet at jeg hadde lest pakningsvedlegget, men at det jeg var ute etter var personlige erfaringer. Du får ikke det der, og man trenger ikke ty til fora for den informasjonen, så det var bare et unødvendig innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

Det vet jeg. Men det er forskjell på smerter og mensensmerter. Ved veldig sterke smerter så bør det utredes da det kan bli langt mer alvorlig. De aller fleste med vanlig mensensmerter så trengs det sjeldent smertestillende. Isåfall er det andre årsaker som forårsaker mensensmertene. Med mindre du har Endometriose / Adenomyose så syns jeg virkelig ikke at du skal uttale deg, for da vet du garantert ikke hva sterke smerter under menstruasjon/i syklus faktisk er. Jeg snakker av egen erfaring. Ved Endometriose / Adenomyose er det helt vanlig og bli innlagt pga smertene.

Tro meg jeg vet hva sterke menstruasjonssmerter er. På meg fungerer ikke NSAIDS, jeg bruker sterkere medisiner enn det. Jeg har ikke endometriose, men har blitt sjekket for det. 

Jeg synes det er rart at du påstår at det er vanlig å ha så milde menssmerter at man ikke trenger smertestillende. For det er ikke sånn. Det er helt normalt å trenger smertestillende som Ibux eller Naproxen. Man skal ikke sykeligjøre vanlige menssmerter heller. 

Hvis anbefalte doser av Naproxen eller annen NSAIDS ikke fungerer så skal man selvfølgelig få en legetime slik at man kan bli utredet. Men Paracet fungerer sjelden godt mot menssmerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde allerede skrevet at jeg hadde lest pakningsvedlegget, men at det jeg var ute etter var personlige erfaringer. Du får ikke det der, og man trenger ikke ty til fora for den informasjonen, så det var bare et unødvendig innlegg.

Som sagt, du finner et mye mer 'ordentlig' svar om du ser i pakningsvedlegget, som er basert på forskning, enn om du spør random folk på et forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse
5 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg jeg vet hva sterke menstruasjonssmerter er. På meg fungerer ikke NSAIDS, jeg bruker sterkere medisiner enn det. Jeg har ikke endometriose, men har blitt sjekket for det. 

Jeg synes det er rart at du påstår at det er vanlig å ha så milde menssmerter at man ikke trenger smertestillende. For det er ikke sånn. Det er helt normalt å trenger smertestillende som Ibux eller Naproxen. Man skal ikke sykeligjøre vanlige menssmerter heller. 

Hvis anbefalte doser av Naproxen eller annen NSAIDS ikke fungerer så skal man selvfølgelig få en legetime slik at man kan bli utredet. Men Paracet fungerer sjelden godt mot menssmerter. 

Hvordan ble du sjekket for endometriose? Jeg sier at de aller fleste trenger ikke det, men ja, så klart finnes det noen som skiller seg ut. Jeg kan bare snakke for meg selv, egentlig. Jeg får morfin, og sterkere enn det får man vel ikke. Du vet at det kan være andre grunner til at du får smertene dine?  Det er aldri bra og gå for lenge med store smerter, da du kan ødelegge kroppen din tvert. Så du bør absolutt bli ordentlig utredet for andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, BeautyBox skrev:

Som sagt, du finner et mye mer 'ordentlig' svar om du ser i pakningsvedlegget, som er basert på forskning, enn om du spør random folk på et forum. 

Har du ekstremt tungt for det, eller gidder du ikke å lese det jeg skriver? Jeg HAR LEST pakningsvedlegget, jeg ville høre andres erfaringer. Det er det et forum er til for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ekstremt tungt for det, eller gidder du ikke å lese det jeg skriver? Jeg HAR LEST pakningsvedlegget, jeg ville høre andres erfaringer. Det er det et forum er til for. 

Du hadde skikkelige menssmerter for et døgn siden. Har du ennå ikke funnet ut hvilke bivirkninger du får av Naproxen?

Forøvrig er denne tråden et godt eksempel på hvorfor man bør være forsiktig med å konsultere et forum i helsespørsmål. Her er det mye rør og feilinformasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker som det er du som har tungt for å lese hva jeg skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, bivirkningene som er listet opp i pakningsvedlegget ER folks erfaringer. Og de er basert på en mye større gruppe mennesker enn de som leser tråden din i et forum. 

Men hvis du vil ha min erfaring, så skal du få den: Naproxen gjorde ingenting for meg. Verken virkning eller bivirkning. Nobligan derimot fungerer helt greit.

Siden du normalt sett klarer deg med Ibux og jeg med Nobligan, så burde det være lett å skjønne at vi to ikke har samme utgangspunkt og at mine erfaringer egentlig ikke har noe å si for deg. Pakningsvedlegget derimot, det er nok mer egnet på deg og din situasjon.

Anonymkode: 383cc...e13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...