Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en liten bedrift, vi er bare 6 ansatte i denne butikken. Leder har alltid sagt at jeg bare skulle ringe om det var noe, men for noen dager siden ble jeg tatt inn på kontoret, og da sa han at han setter pris på den gode kommunikasjonen vi har mellom oss, men at jeg måtte tenke på om samtalen var viktig før jeg ringte. 
Jeg skjønner at jeg kanskje har vært litt for rask med å plukke opp telefonen, men han har jo sagt at jeg kunne ringe uansett. Er det ikke det en leder er der for? Skal han ikke være tilgjengelig om det er noe? Er det jeg som overreagerer? 

Anonymkode: f1530...d7d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oisann, hvor ofte har du ringt da? 

Anonymkode: 0aa8b...c86

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det spørs på samtalene og hyppighet. 

Er det noe som kan vente til leder er innom? Er det spørsmål du kan sende i en melding eller samle opp til slutten av dagen/uka? 

Ringer du for å spørre hvor ting ligger, før du leter, for eksempel? 

Anonymkode: 6ec67...5e5

• Liker 23
Skrevet

Spørs hva du ringer for. Er det ting du burde løse selv eller tenke deg til selv fremstår du som ganske uselvstendig. Han har sagt at du kan ringe om det var noe, ikke at du kan ringe uansett. Men leder burde kanskje definere for deg hva han mente med noe. 

• Liker 19
Skrevet

Hvor ofte ringer du? I hvilke situasjoner tenker du nå i ettertid at du muligens kunne ventet, men der du ringte før?

• Liker 4
Skrevet

Det han sier er vel at han synes du noen ganger ringer om ting du kunne funnet ut av selv og at han gjerne ser at du blir mer selvstendig. Det er en grei tilbakemelding og ingenting å bli fornærmet for. Ta det heller til deg og vis ham at du klarer det fint.

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvis du ringer for hver minste filleting bare fordi du ikke er heeeeelt sikker så skjønner jeg sjefen. Han blir nok lei av å svare på summen spørsmål å ønsker at du skal prøve litt selv. Selvstendighet er gull.

Anonymkode: 41348...6be

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en liten bedrift, vi er bare 6 ansatte i denne butikken. Leder har alltid sagt at jeg bare skulle ringe om det var noe, men for noen dager siden ble jeg tatt inn på kontoret, og da sa han at han setter pris på den gode kommunikasjonen vi har mellom oss, men at jeg måtte tenke på om samtalen var viktig før jeg ringte. 
Jeg skjønner at jeg kanskje har vært litt for rask med å plukke opp telefonen, men han har jo sagt at jeg kunne ringe uansett. Er det ikke det en leder er der for? Skal han ikke være tilgjengelig om det er noe? Er det jeg som overreagerer? 

Om du ringer og maser om hver bidige ting forstår jeg han godt...

Anonymkode: a0147...e4d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hvor ofte er jeg ikke sikker på, men når jeg tenker meg om er det ihvertfall 1 gang hver gang jeg er på jobb. Noe har hastet, andre ting kunne kanskje ventet til jeg så han igjen. Men det var en ekkel tilbakemelding å få, spesielt siden han hele tiden har sagt at jeg bare kunne ringe. Og skal ikke en leder være der for sine ansatte når det gjelder de viktige tingene? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvor ofte er jeg ikke sikker på, men når jeg tenker meg om er det ihvertfall 1 gang hver gang jeg er på jobb. Noe har hastet, andre ting kunne kanskje ventet til jeg så han igjen. Men det var en ekkel tilbakemelding å få, spesielt siden han hele tiden har sagt at jeg bare kunne ringe. Og skal ikke en leder være der for sine ansatte når det gjelder de viktige tingene? 

Ta ansvar selv.

Anonymkode: a0147...e4d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig for oss å vurdere om det har vært viktige ting du har ringt for eller ei....

Anonymkode: da498...232

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes grenser til hvor mye man skal plage en leder å. Dersom det er ting som kan vente så venter du til du møter leder, å dersom det er ting som du kan finne ut av sjøl eller spørre andre på jobb etter så gjør du det. Leder har nok sagt det for å være grei, å for å tilby hjelp dersom du virkelig trenger det. Ta det til deg, ikke tenk mer på det. Å bli mer selvstendig. 

Anonymkode: 41348...6be

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du har muligheten til å jobbe mer selvstendig, og ta avgjørelsene du ringer sjefen din om, evt spørre en kollega? Jeg tenker at daglig for mye, men vet jo ikke hva slags arbeid det gjelder:) 

Anonymkode: 0aa8b...c86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, og det var sikkert det han mente å formidle da han sa at ‘det er bare å ringe’. Men så har nok du ringt en del ganger om Uviktige ting, og da sier han nå fra om det. Tenker at du bare skal spørre deg selv framover om du virkelig trenger å ringe ham om dette. Om svaret er ja, så ring. Mye kan nok siles bort.

Anonymkode: fb8de...8dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Daglig ringing til sjefen er mye. Hva med å heller forsøke å løse ting selv fremfor å ringe hver gang? Er det ikke bedre å prøve å bli litt selstandig i jobben?

Anonymkode: 069a8...6ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er totalt syv personer i butikken jeg jobber, og der har også sjefen sagt at det bare er å ringe hvis det er noe, MEN vi alle er selvstendige og ringer ikke for alt! Med mindre det er noe jeg ikke føler meg sikker på så sender jeg alltid melding fremfor å ringe da sjefen faktisk har et liv utenfor jobben. Haster det som ved for eks. en reklamasjon og jeg er usikker, da er det greit å ringe. Gjelder det for eks. hvor hun har lagt salgsplakater vi skal bruke sender jeg melding. Man må tenke selv 

Anonymkode: 43895...7ed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oops, ble ikke ferdig :P

Man må tenke selv viktighetsgraden av det man lurer på før man plukker opp telefonen. Ofte holder det med ei melding.

Anonymkode: 43895...7ed

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo men det er også noe med å vise selvstendighet og evnen til å finne ut av ting selv. Er det også ting som kan vente så er det unødvendig å plukke opp Tlf å ringe med en gang. Det blir litt masete rett og slett og selv om man som leder skal være der for de ansatte så er det noe med å ikke kaste seg over Tlf ved enhver mulighet. Kan det vente kan du enten sende en tekstmelding eller skrive det opp på en lapp og ta det opp neste gang, eit spørre en av de du jobber med om de vet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før man spør leder, bør man ta en selvsjekk på følgende:

1) Haster det? Hvis ikke er det faktisk ikke noe poeng å ta det med en gang. Jeg er ikke leder, men det er lite som er så irriterende med å bli spurt om ting som ikke haster, og som kanskje ennå ligger 1-2 måneder frem i tid. Jeg har svært mye å gjøre på jobb (12 timers arbeidsdager ikke uvanlig), så er nødt til å effektivisere så mye som mulig. Dersom kollegare skal kjøre 20 questions i tide og utide, så kan jeg bli ytterligere 30 min - 2 timer forsinket hver dag. Det er rett og slett ikke bærekraftig. 

2) Kan man finne ut av det selv? Det andre som er irriterende, er spørsmål om ting som den ansatte burde vite etter lang tid i jobben (noe annet hvis vedkommende er ny selvsagt) eller ting som er godt dokumentert på våre intranettsider. Overraskende mange som spør om ting som man finner ved et enkelt søk på intranettet. 

Anonymkode: c55bf...d52

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener, helt oppriktig, at det hver dag oppstår minst en og helst flere ting som du ikke klarer resonnere selv og som haster såpas at du må ringe sjefen..? Sånn helt på alvor? 

Dersom du ikke justerer, Ts, så vil du verken bli fast ansatt eller få noen god referanse. En god ansatt i Norge skal klare å ta vanskelige avgjørelser selv. Dersom du tviler kan du selvsagt spørre sjefen. Men da bør du i 99% av tilfellene ha en ferdig løsning klar som han kan gi tommel opp eller ned. Så juster oppførsel. Dette er ikke barneskolen. Dumme spørsmål finnes definitivt i arbeidslivet. 

Anonymkode: 11533...8e1

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...