AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Jeg har to døtre med to forskjellige fedre. Faren til mitt eldste barn har alltid kjøpet masse til datteren sin. Hun har hest hos faren sin og de drar på kjempefine ferier og han spanderer det meste på henne. Hun har også en dyr fritidsinteresse som han betaler etc. faren til min minste datter er ganske så udugelig. Han har sjeldent penger og er lite engasjert i barnet sitt, hun blir neglisjert både økonomisk og oppmerksomhetsmessig. Jeg får så dårlig samvittighet! for min yngste. Hun begynner nå å komme i en alder der hun legger merke til slike ting. Jeg vet jo at hun ikke kommer til å få hjelp av sin far inn på boligmarkedet for eksempel, og lurer på om det blir feil av meg å spare bare til min ene datter til dette? Jeg vil jo aldri kunne kompensere fult ut for denne skjevheten, men er det riktig av meg å tenke slik? Anonymkode: 027e0...3c9 2
Momma Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 Jeg synes det er riktig av deg å tenke slik, men er usikker på hvordan det går når dette skal settes ut i praksis. Men du er jo ikke nødt til å øremerke sparingen din allerede nå, kan du ikke bare spare i vei, og så fordeler du sparepengene etter behov når den tid kommer, og når du ser hvor mye den rike faren bidrar til sin datter? 29
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 Det tror jeg faktisk jeg ville gjort hvis det var mine barn. Jeg ville samtidig vært åpen om hvorfor jeg valgte å gjøre det sånn og forklart for barna at jeg ønsket å sørge for at de får en så lik start på voksenlivet som mulig. Anonymkode: dc1b7...74b 26
Biloba Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: faren til min minste datter er ganske så udugelig. Han har sjeldent penger og er lite engasjert i barnet sitt, hun blir neglisjert både økonomisk og oppmerksomhetsmessig. Anonymkode: 027e0...3c9 Hva mener du med at han neglisjerer henne økonomisk? Betaler han ikke det NAV regner ut at han er pliktig til i bidrag, eller velger han å ha lavere inntekt enn han er i stand til? I noen tilfeller kan NAV beregne bidrag ut fra hans forventede inntektsevne i stedet. De godene din eldste datter får er sjeldne, selv for barn i toforeldrefamilier. 7
Annonym91 Skrevet 10. mars 2018 #5 Skrevet 10. mars 2018 Nesten samme situasjon. Bare omvent. Her får minsten alt av fars familie å far. Men største får ingenting av fars familie eller far. Enesre jeg kan sørge for er at det ikke er sjevt fordel her i huset. Så får fedrene å familiesiden der gjøre så de vil det kan jeg ikke styre. Å spar meg folk for dette pisset at vi har spredd bena å må ta konsenkvensene. Dere vet ingenting om hvorfor barna har forskjellige fedre! 12
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #6 Skrevet 10. mars 2018 2 hours ago, Annonym91 said: Å spar meg folk for dette pisset at vi har spredd bena å må ta konsenkvensene. Dere vet ingenting om hvorfor barna har forskjellige fedre! Joda- dette landet er fullt av kvinner som ser babyer som inntekt, økt status på insta/snap og uten moraler går fra mann til mann ved å bare blunke. Eneste jeg har sympati over er barna som havner opp i denne søppelsuppen. Anonymkode: b881f...73e 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Skrevet 10. mars 2018 Nei, du skal ikke gjøre forskjell på barna dine ift økonomiske disposisjoner. Det hil fort skape splid dem i mellom når de blir eldre. Anonymkode: 40c9c...132 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #8 Skrevet 10. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda- dette landet er fullt av kvinner som ser babyer som inntekt, økt status på insta/snap og uten moraler går fra mann til mann ved å bare blunke. Eneste jeg har sympati over er barna som havner opp i denne søppelsuppen. Anonymkode: b881f...73e Ja for aaaalle er jo sånn 🙄 gå vekk! Anonymkode: 5d916...649 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du skal ikke gjøre forskjell på barna dine ift økonomiske disposisjoner. Det hil fort skape splid dem i mellom når de blir eldre. Anonymkode: 40c9c...132 Søsknene mine får mer penger av foreldrene mine enn meg. Jeg gir en god faen, det viktigste for meg er at jeg klarer meg økonomisk. Ikke alle er like smålige og opptatt av penger Anonymkode: b2ee3...b9e 7
Gjest O.G. Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to døtre med to forskjellige fedre. Faren til mitt eldste barn har alltid kjøpet masse til datteren sin. Hun har hest hos faren sin og de drar på kjempefine ferier og han spanderer det meste på henne. Hun har også en dyr fritidsinteresse som han betaler etc. faren til min minste datter er ganske så udugelig. Han har sjeldent penger og er lite engasjert i barnet sitt, hun blir neglisjert både økonomisk og oppmerksomhetsmessig. Jeg får så dårlig samvittighet! for min yngste. Hun begynner nå å komme i en alder der hun legger merke til slike ting. Jeg vet jo at hun ikke kommer til å få hjelp av sin far inn på boligmarkedet for eksempel, og lurer på om det blir feil av meg å spare bare til min ene datter til dette? Jeg vil jo aldri kunne kompensere fult ut for denne skjevheten, men er det riktig av meg å tenke slik? Anonymkode: 027e0...3c9 Nei, det blir ikke feil av deg.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 jeg syns forslaget om å spare - uten å øremerke beløpet blir mest riktig. om "rik" pappa betaler mest i barnebidrag - så bør du spare likt. blir fort slik at økonomisk sterke fedre ender opp med å sponse eksens "andre kull " med unger.. på en annen side : om du VET at bidraget fra rik pappa i sin helhet går med til han unge, og du får midre fra "fattig" pappa- så skal du jo betale mer på barnet med fattig pappa.. Anonymkode: 6b4c6...f9e 6
SesameStreet Skrevet 10. mars 2018 #12 Skrevet 10. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to døtre med to forskjellige fedre. Faren til mitt eldste barn har alltid kjøpet masse til datteren sin. Hun har hest hos faren sin og de drar på kjempefine ferier og han spanderer det meste på henne. Hun har også en dyr fritidsinteresse som han betaler etc. faren til min minste datter er ganske så udugelig. Han har sjeldent penger og er lite engasjert i barnet sitt, hun blir neglisjert både økonomisk og oppmerksomhetsmessig. Jeg får så dårlig samvittighet! for min yngste. Hun begynner nå å komme i en alder der hun legger merke til slike ting. Jeg vet jo at hun ikke kommer til å få hjelp av sin far inn på boligmarkedet for eksempel, og lurer på om det blir feil av meg å spare bare til min ene datter til dette? Jeg vil jo aldri kunne kompensere fult ut for denne skjevheten, men er det riktig av meg å tenke slik? Anonymkode: 027e0...3c9 Bare for å ha det på det tørre. Far til det eldste barnet har sagt at han kommer til å hjelpe henne inn på boligmarkedet når den dagen kommer? Om du sparer så trenger du ikke å øremerke pengene. Du kan lage deg en sparekonto som du setter pengene inn på. Jeg tenker at om eldste er en grei jente så vil hun selv legge merke til forskjellene mellom henne og lillesøster gjennom oppveksten. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #13 Skrevet 10. mars 2018 3 timer siden, Biloba skrev: Hva mener du med at han neglisjerer henne økonomisk? Betaler han ikke det NAV regner ut at han er pliktig til i bidrag, eller velger han å ha lavere inntekt enn han er i stand til? I noen tilfeller kan NAV beregne bidrag ut fra hans forventede inntektsevne i stedet. De godene din eldste datter får er sjeldne, selv for barn i toforeldrefamilier. Han betaler ganske ofte bidraget, men plutselig gjør han ikke det, og han kjøper absolutt aldri noe til henne ellers. Hvis hun er på besøk der, så er det aldri snakk om at hun har fått så mye som en is, eller en kinobillett. Jeg gir med lommepenger fordi jeg vet moren til halvbroren hennes på andre siden gjør det. Så får de kost seg litt når de er hos pappaen sin. Ts Anonymkode: 027e0...3c9 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. mars 2018 #14 Skrevet 10. mars 2018 Hva med å spare til en utleiebolig som yngste kan få bo billig i når hun er tidlig i 20-årene, mens eldste da mest sannsynelig har fått egen bolig med fars hjelp.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Skrevet 10. mars 2018 20 minutter siden, SesameStreet skrev: Bare for å ha det på det tørre. Far til det eldste barnet har sagt at han kommer til å hjelpe henne inn på boligmarkedet når den dagen kommer? Om du sparer så trenger du ikke å øremerke pengene. Du kan lage deg en sparekonto som du setter pengene inn på. Jeg tenker at om eldste er en grei jente så vil hun selv legge merke til forskjellene mellom henne og lillesøster gjennom oppveksten. Ja, han har sagt det mange ganger, og har hjulpet sine andre barn inn på markedet, så det gjør han nok med vår datter også. ts Anonymkode: 027e0...3c9 2
SesameStreet Skrevet 10. mars 2018 #16 Skrevet 10. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han har sagt det mange ganger, og har hjulpet sine andre barn inn på markedet, så det gjør han nok med vår datter også. ts Anonymkode: 027e0...3c9 Så bra Om du vet med sikkerhet at han kommer til å gjøre så ville jeg ikke hatt noen form for dårlig samvittighet. Lillesøster kjenner nok allerede på skjevhetene. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #17 Skrevet 10. mars 2018 Kjenner jeg er takknemlig for at min far og hans familie hadde evne til å gi gaver og oppmerksomhet til mitt søsken som ikke hadde far. Anonymkode: dc348...87a 13
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #18 Skrevet 10. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to døtre med to forskjellige fedre. Faren til mitt eldste barn har alltid kjøpet masse til datteren sin. Hun har hest hos faren sin og de drar på kjempefine ferier og han spanderer det meste på henne. Hun har også en dyr fritidsinteresse som han betaler etc. faren til min minste datter er ganske så udugelig. Han har sjeldent penger og er lite engasjert i barnet sitt, hun blir neglisjert både økonomisk og oppmerksomhetsmessig. Jeg får så dårlig samvittighet! for min yngste. Hun begynner nå å komme i en alder der hun legger merke til slike ting. Jeg vet jo at hun ikke kommer til å få hjelp av sin far inn på boligmarkedet for eksempel, og lurer på om det blir feil av meg å spare bare til min ene datter til dette? Jeg vil jo aldri kunne kompensere fult ut for denne skjevheten, men er det riktig av meg å tenke slik? Anonymkode: 027e0...3c9 Når du har laget og fått barn med to så totalt ulike fedre så er det høyst merkelig at du ikke har tenkt over disse skjevhetene på et langt tidligere tidspunkt. I tillegg til det merkelige ved at du har fallt for to så vidt forskjellige personligheter. Anonymkode: f6c1d...88f 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #19 Skrevet 10. mars 2018 Wow..stakkars barn. Dette får hun slite lenge med. Anonymkode: 1aff3...37e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #20 Skrevet 10. mars 2018 Ta å spar likt. Jeg er i den situasjonen der lillesøsteren min har en rik far. Og jeg ville blitt sur hvis jeg fant ut at mamma forskjellsbehandlet oss. Verden er urettferdig, slik er det bare. Anonymkode: d52ff...3fe 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå