Gå til innhold

Skal jeg gå for å vere sosial eller få vært litt alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er invitert med på hyttetur med venninnegjengen. Veldig koselig å bli invitert, og dette er personer jeg trives veldig godt med. 

Men. Jeg har en samboer som har slitt psykisk over en periode, og er hjemme for tiden. Han hadde i fjor et suicidforsøk. Dette preger selvfølgelig hverdagen vår og meg. 

Samme helg som det er hyttetur skal også samboeren min bort. Og jeg hadde før det ble snakk på hyttetur sett frem til denne helgen. For da skulle jeg endelig få være alene. 

Jeg er vel litt introvert og selv om jeg liker å være sosial så har jeg også behov for å være alene. Med en jobb hvor det er folk rundt meg hele dagen og samboer som er hjemme hele dagen, så har det blitt lite alenetid. 

Samboer syns jeg skal dra på tur med venner og kose meg for det har jeg fortjent. Og vennene mine sier det samme. 

Er det dumt av meg å si nei og bli hjemme? Det har jo også blitt lite sosial med venner siste tiden. Så på en måte bør jeg dra. Men samtidig så kjenner jeg at det å være alene hjemme en hel helg hadde vært godt. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 6f824...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde dratt på hytteturen. Ofte kan det føles veldig tiltak før man skal dra, men når man først er på vei blir det helt topp. Jeg må "tvinge" meg til sosiale sammenkomster selv, men angrer aldri på at jeg dro. Spesielt viktig hvis du har vært lite med vennene dine nå i det siste.

Endret av Frankie Teardrop
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dratt på turen, det er viktig å pleie venneforhold

Om du savner alenetid, så finnes det vel måer du og samboeren din kan løse dette på? Kanskje ved å være på ulike rom iblant, eller at dere reiser mer hver til sitt. Kan det være at en del av deg ønsker deg bort fra forholdet?

Anonymkode: 378b1...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde dratt på tur, selv om jeg skjønner hva du mener. Jeg er svært introvert selv og akkurat nå sitter jeg selv og banner over en kansellert påskeferie, som er eneste ferien jeg virkelig har for meg selv. Likevel, venner er viktig og vennskapsforhold kommer ikke gratis. Man må rett og slett investere litt i dem. Dette høres ut som et slikt investeringsprosjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts 

Fornuften min sier at jeg bør dra. Men kjenner bare med all praten om ski, pils, drikking osv bare gjør meg sliten. 

Kjenner meg veldig sliten for tida. Sover dårlig og er nok litt nedstemt. Kjenner at jeg egentlig vil være alene og bare være meg. Ikke venninne, kollega, samboer osv. 

Vet ikke om det gir noen mening men. 

Anonymkode: 6f824...9da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du dra, og bare sove én natt? Få søndagen for deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det vil bli et veldig positivt og givende avbrekk for deg å være med bestevennindene dine på hyttetur! Det å kunne være deg selv igjen, få positiv input og ikke måtte ha en omsorgsrolle, og være bekymringsløs rundt positive venninder vil gi mye, selvom du kanskje føler at det er et tiltak og slitsomt nå før du får dratt og faktisk får denne positive energien.

Forstår også veldig godt at du trenger alenetid, men kanskje dere kan gjøre det sånn hjemme fremover at du har det ene rommet på dagtid og samboeren din det andre? Vi har en liten toroms, og jeg trenger mye alenetid, og har lagd soverommet til en "womancave" med sminkebord, en liten bokhylle, tegnesaker, og sitter ofte bare å slapper av med pcen i senga og gjør mitt , mens han har stua, så snakker vi ikke sammen og bare er alene, trenger jeg noe fra kjøleskapet og går gjennom stua så går jeg som om han ikke skulle vært hjemme, han blir ikke fornærma for at jeg "overser" han, og jeg blir ikke stressa av at han er der når han ikke gjør noe ut av seg og vi er i hvert vårt rom og jeg vet at han syntes det er helt ok.
Kanskje dere kan gjøre det litt sånn dere og?

Anonymkode: c5bf6...a4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg har perioder der ting er litt tungt føles det veldig slitsomt å dra, men jeg er alltid glad når jeg faktisk gjør det. Så jeg ville dratt på hyttetur hvis jeg var deg :) 

Anonymkode: 9df88...6ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt hjemme. Du må kjenne på hva du trenger,- ikke hva andre vil du skal. Hvis ikke du drar kan du foreslå at venninnene dine kommer til deg på lunsj/middag eller noe senere feks.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde blitt hjemme. Jeg er som deg, TS, er introvert og nyter tid for meg selv. Både samboer og meg er opptatt både hverdager og helger med skiftjobb, så det er sjelden jeg er hjemme når han er på jobb. Jeg passer dermed alltid på å ta meg noe tid for meg selv - sammenfaller min fritid med hans jobbetid så er den tiden "hellig" for meg. Jeg trenger tid alene for å lade opp. 

Anonymkode: 6982d...a93

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...