straamann Skrevet 9. mars 2018 #1 Del Skrevet 9. mars 2018 Dersom man bare skal ta bachelor, ville du valgt 1) NHH eller 2) høgskole m/spesialisering i regnskap Hva gir best jobbmuligheter ? NHH har best resultat på studiebarometeret, men jeg er usikker på hvor relevant en bachelor derfra er. Bachelor gir ingen spesialisering, og de fleste går jo videre til siviløkonom. Om man kun skal ta bachelor, er det da bedre for jobbmulighetene med spesialisering fra høgskole ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. mars 2018 #2 Del Skrevet 9. mars 2018 Det er flere universiteter som tilbyr bachelor i økonomi og administrasjon, eller lignende ting. Men NHH vil jo alltid enge høyest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3 Del Skrevet 9. mars 2018 Nhh har Norges beste økonomiutdanning. Uansett grad. Anonymkode: e6f6f...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #4 Del Skrevet 9. mars 2018 Jeg vil tro at det spiller liten rolle. Som du sikkert har hørt før, så har ikke bachelor noen særlig tyngde. Jeg vet dog om opptil flere som fikk seg deltidsjobb hos et av de fire store revisjonsbyråene med vanlig høgskolebakgrunn, uten at det var noen kontakter eller A-snitt inne i bildet. Anonymkode: f1147...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 10. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at det spiller liten rolle. Som du sikkert har hørt før, så har ikke bachelor noen særlig tyngde. Jeg vet dog om opptil flere som fikk seg deltidsjobb hos et av de fire store revisjonsbyråene med vanlig høgskolebakgrunn, uten at det var noen kontakter eller A-snitt inne i bildet. Anonymkode: f1147...b18 Deltidsjobb? Ved siden av studiene da eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 10. mars 2018 12 timer siden, Herr Heftig skrev: Det er flere universiteter som tilbyr bachelor i økonomi og administrasjon, eller lignende ting. Men NHH vil jo alltid enge høyest. Ser at bare halvparten av studentene på NHH gjennomfører på normert tid. Bl.a. på grunn av engasjement i studentforening samt at mange tar opp emner for å forbedre karakter. Det kan også forklare hvorfor NHH rager høyere i statistikkene, fordi gjennomsnitt-studenten har bedre resultater både akademisk og i verv. Men det koster ditto i egeninnsats Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Del Skrevet 10. mars 2018 NHH er mest anerkjent. Tror den veier tyngre på en CV, men hvis du skal bli regnskapsfører, tror jeg ikke det spiller noen rolle hva du velger. Hva med BI? Anonymkode: 16e30...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 10. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: NHH er mest anerkjent. Tror den veier tyngre på en CV, men hvis du skal bli regnskapsfører, tror jeg ikke det spiller noen rolle hva du velger. Hva med BI? Anonymkode: 16e30...620 Veier C-snitt fra NHH høyere enn A/B-snitt fra høgskole ? Vurderer mest å gå i retning regnskap, og minuset med NHH er at der må man ta et ekstra år for å få kompetanse til autorisasjon. Det slipper man når man tar det integrert på høgskole. På den annen side vurderes det nå å innføre krav om master for å få autorisasjon. Og da er det kanskje snart like høye formelle krav for regnskap som siviløkonom. Har ikke råd til BI. Dessuten har jeg hørte ymse erfaringer fra bachelornivå der. Ikke verdt pengene før evt master er mitt inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Del Skrevet 10. mars 2018 For å få jobb som regnskapsfører er det underordnet hvor du har tatt utdannelsen din. Viktigst er rett fagkombinasjon. Hadde valgt det som var mest hensiktsmessig med tanke på tid, sted og kostnad. Anonymkode: df431...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Del Skrevet 10. mars 2018 25 minutter siden, straamann skrev: Veier C-snitt fra NHH høyere enn A/B-snitt fra høgskole ? Langt i fra. Jeg ville nesten sagt tvert om, da NHH har høy karakterinflasjon. Gjennomsnittskarakteren ved NHH er rundt (svak) B. Har man C-snitt ved NHH er man faktisk ganske dårlig, statistisk sett. På mindre høyskoler derimot vil et B snitt være blant de beste. Sitat Ser at bare halvparten av studentene på NHH gjennomfører på normert tid. Dette er ganske vanlig, NHH eller ikke. Anonymkode: f1147...b18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. mars 2018 #11 Del Skrevet 10. mars 2018 Husk at du alltids kan ta utdanningen din på universitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Del Skrevet 10. mars 2018 Høgskolen på Vestlandet er bra med at du kan velge fordypning. Hadde nok gått for den bacheloren. Anonymkode: 12796...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #13 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) 45 minutter siden, Herr Heftig skrev: Husk at du alltids kan ta utdanningen din på universitet. Blir vel sosial/samfunnsøkonomi som er nærmest adm.org på universitetet? 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høgskolen på Vestlandet er bra med at du kan velge fordypning. Hadde nok gått for den bacheloren. Anonymkode: 12796...390 Ja, synes det er tryggest, så fremt man ikke har bestemt seg for å bli siviløkonom. Men som sagt, snakkes det om å innføre master for å nå autorisasjonskravet, så det er usikkert hvor relevant bachelor i regnskap er om 5 år. Endret 10. mars 2018 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. mars 2018 #14 Del Skrevet 10. mars 2018 24 minutter siden, straamann said: Blir vel sosial/samfunnsøkonomi som er nærmest adm.org på universitetet? Ja, synes det er tryggest, så fremt man ikke har bestemt seg for å bli siviløkonom. Men som sagt, snakkes det om å innføre master for å nå autorisasjonskravet, så det er usikkert hvor relevant bachelor i regnskap er om 5 år. Nei, som jeg skrev over er det flere universiteter som tilbyr økonomisk-administrative utdanninger. NHH er vel for øvrig også en høyskole om jeg ikke tar veldig feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Del Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, straamann skrev: Blir vel sosial/samfunnsøkonomi som er nærmest adm.org på universitetet? UiT feks tilbyr helt vanlig adm.org. Anonymkode: 3295f...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #16 Del Skrevet 10. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: UiT feks tilbyr helt vanlig adm.org. Anonymkode: 3295f...ce0 Ja ser det. UIS også. Men ikke UiB. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #17 Del Skrevet 11. mars 2018 På 10.3.2018 den 13.15, AnonymBruker skrev: Langt i fra. Jeg ville nesten sagt tvert om, da NHH har høy karakterinflasjon. Gjennomsnittskarakteren ved NHH er rundt (svak) B. Har man C-snitt ved NHH er man faktisk ganske dårlig, statistisk sett. På mindre høyskoler derimot vil et B snitt være blant de beste. Anonymkode: f1147...b18 NHH er blant de strengeste skolene når det gjelder karaktersettingen: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/ På mindre høyskoler er konkurransen om de gode karakterene mindre og det er (vesentlig) lettere å gå ut med et høyt karaktersnitt. Mange eksterne studenter - med skyhøye karaktersnitt fra andre høyskoler - opplever også fall i karakterene når de begynner på MØA på NHH. Selv har jeg erfaring fra både NHH og en mindre høyskole, og det kreves langt mer for å skille seg ut på NHH. Anonymkode: b710b...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Del Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: NHH er blant de strengeste skolene når det gjelder karaktersettingen: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/ På mindre høyskoler er konkurransen om de gode karakterene mindre og det er (vesentlig) lettere å gå ut med et høyt karaktersnitt. Mange eksterne studenter - med skyhøye karaktersnitt fra andre høyskoler - opplever også fall i karakterene når de begynner på MØA på NHH. Selv har jeg erfaring fra både NHH og en mindre høyskole, og det kreves langt mer for å skille seg ut på NHH. Anonymkode: b710b...8e3 Om det er lett eller ikke er ikke relevant. TS spør om en middelmådig NHH'er vil være foretrukket over en toppstudent på en vanlig høyskole eller universitet. Det er ingen seriøse arbeidsgivere som vil foretrekke en C-kandidat fra NHH over en sterk B fra en annen skole. Anonymkode: f1147...b18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 14. mars 2018 Forfatter #19 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) På 11.3.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev: Selv har jeg erfaring fra både NHH og en mindre høyskole, og det kreves langt mer for å skille seg ut på NHH. Anonymkode: b710b...8e3 Er dette positivt eller negativt? På 11.3.2018 den 19.12, AnonymBruker skrev: Om det er lett eller ikke er ikke relevant. TS spør om en middelmådig NHH'er vil være foretrukket over en toppstudent på en vanlig høyskole eller universitet. Det er ingen seriøse arbeidsgivere som vil foretrekke en C-kandidat fra NHH over en sterk B fra en annen skole. Anonymkode: f1147...b18 Noen innvendinger til det, anyone? Endret 14. mars 2018 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 15. mars 2018 Forfatter #20 Del Skrevet 15. mars 2018 Men bare for å ha det klart: På NHH kan man ikke velge en fagkombinasjon som gir spesialisering i bacheloren ? Noe man kan på høgskole evt BI? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå