AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #1 Skrevet 9. mars 2018 Kjøpte en bukse som jeg reklamerte på pga overdreven slitasje etter kun én vask (før den i det hele tatt var brukt). Fikk ny bukse på reklamasjonen. Men er veldig usikker på om jeg tør å stole på at ikke det samme også skjer med den nye buksa. Det er ei dyr bukse, så skulle egentlig heller ha brukt pengene på to bukser i et billigere merke som jeg opplever har bedre kvalitet. Men får jeg bytta ei bukse som jeg nå har fått ny etter reklamasjon? Fikk jo ny kvittering, bare at denne viser at varen er reklamert på. Den opprinnelige buksa ble kjøpt for et par måneder siden, men det fremkommer ikke av kvitteringen. Setter pris på svar fra folk som vet hva de snakker om når dere svarer her! Anonymkode: 318c8...3da
Ullvott Skrevet 9. mars 2018 #2 Skrevet 9. mars 2018 Nei, det har du ikke rett til. Angrefrist, som du egentlig spør om, gjelder for det første nettsalg (du sier ikke om buksa var kjøpt på nett eller i butikk) og for det andre kun 14 dager. Du sier selv at det er et par måneder siden du kjøpte buksa. Det du HAR rett til, er at hvis den nye buksa du fikk også har samme feil, kan du reklamere på den også. Dersom du skulle få samme problemet ENDA en gang etter det, TROR jeg du har rett til å heve kjøpet. Dette fordi selger skal ha rett til å avbøte den samme feilen to ganger, men kjøper har rett til å heve kjøpet etter tredje feil.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3 Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, Ullvott skrev: Nei, det har du ikke rett til. Angrefrist, som du egentlig spør om, gjelder for det første nettsalg (du sier ikke om buksa var kjøpt på nett eller i butikk) og for det andre kun 14 dager. Du sier selv at det er et par måneder siden du kjøpte buksa. Det du HAR rett til, er at hvis den nye buksa du fikk også har samme feil, kan du reklamere på den også. Dersom du skulle få samme problemet ENDA en gang etter det, TROR jeg du har rett til å heve kjøpet. Dette fordi selger skal ha rett til å avbøte den samme feilen to ganger, men kjøper har rett til å heve kjøpet etter tredje feil. Takk for svar!! Jeg er veldig spent på det du skriver da, for jeg måtte faktisk "krangle" litt for å få reklamert på buksa. Først mente de at det ikke var grunn for reklamasjon, og at det var en helt vanlig slitasje og de så ikke at det var så galt... Vel, når man kjøper ei svart bukse så forventer man jo at den i det aller minste holder seg svart etter første vask og ikke blir blass, nærmest mørkeblå i sømmene... Eller??? Anonymkode: 318c8...3da
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #4 Skrevet 9. mars 2018 Særlig når det er LEVIS-bukse til 1000 kroner. Hadde ikke brydd meg like mye om det var Bik Bok til 200 kr... - TS Anonymkode: 318c8...3da
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #5 Skrevet 9. mars 2018 Hvorfor vasker du buksen før den ens er brukt? Det ødelegger både farge og fasong. Om du får returnere den spørs nok veldig på hvor den er kjøpt. Privat butikk eller kjede? Privat butikk så får du nok bare ny bukse igjen hvis det samme skjer igjen. Kjede så får du nok levert den tilbake. Anonymkode: 86f04...200
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #6 Skrevet 9. mars 2018 Hvilken rett du har til å returnere denne buksen vil følge av kvitteringen din (altså av butikkens egen regler). Anonymkode: f6db7...0a3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #7 Skrevet 9. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Særlig når det er LEVIS-bukse til 1000 kroner. Hadde ikke brydd meg like mye om det var Bik Bok til 200 kr... - TS Anonymkode: 318c8...3da Dongeri bukser skal ikke vaskes før bruk, farge og fasong må få tid til å sette seg først. Du har jo ødelagt buksen selv så ikke rart du måtte krangle. Anonymkode: 86f04...200
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vasker du buksen før den ens er brukt? Det ødelegger både farge og fasong. Om du får returnere den spørs nok veldig på hvor den er kjøpt. Privat butikk eller kjede? Privat butikk så får du nok bare ny bukse igjen hvis det samme skjer igjen. Kjede så får du nok levert den tilbake. Anonymkode: 86f04...200 Mener du at ei bukse kun er ment for 1 gangs bruk? Jeg vasker den for å bli kvitt giftstoffer fra produsenten, trodde det var vanlig. Men det er ikke det som er spørsmålet her uansett Det er kjedebutikk. Anonymkode: 318c8...3da
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dongeri bukser skal ikke vaskes før bruk, farge og fasong må få tid til å sette seg først. Du har jo ødelagt buksen selv så ikke rart du måtte krangle. Anonymkode: 86f04...200 Dette har ikke butikken informert noenting om, så det tviler jeg på kan stemme. Isåfall skulle de ha inormert om det før man kan påstå at det er min feil. Aldri hørt dette noe sted før. Anonymkode: 318c8...3da
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #10 Skrevet 9. mars 2018 Står heller ikke noe i vaskeanvisningene om at den skal brukes før vask Anonymkode: 318c8...3da
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #11 Skrevet 9. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte en bukse som jeg reklamerte på pga overdreven slitasje etter kun én vask (før den i det hele tatt var brukt). Fikk ny bukse på reklamasjonen. Men er veldig usikker på om jeg tør å stole på at ikke det samme også skjer med den nye buksa. Det er ei dyr bukse, så skulle egentlig heller ha brukt pengene på to bukser i et billigere merke som jeg opplever har bedre kvalitet. Men får jeg bytta ei bukse som jeg nå har fått ny etter reklamasjon? Fikk jo ny kvittering, bare at denne viser at varen er reklamert på. Den opprinnelige buksa ble kjøpt for et par måneder siden, men det fremkommer ikke av kvitteringen. Setter pris på svar fra folk som vet hva de snakker om når dere svarer her! Anonymkode: 318c8...3da Les Forbrukerkjøpsloven. Da forstår du at dunikke får hevet kjøpet når du har fått ny vare. Ny vare kan butikken gi deg tre ganger. Oppstår samme feilen/mangelen med alle tre, så kan du heve kjøpet. Anonymkode: da800...93f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #12 Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les Forbrukerkjøpsloven. Da forstår du at dunikke får hevet kjøpet når du har fått ny vare. Ny vare kan butikken gi deg tre ganger. Oppstår samme feilen/mangelen med alle tre, så kan du heve kjøpet. Anonymkode: da800...93f Tydeligvis ulik praksis der. Men det jeg har fått med meg er at forbrukerkjøpsloven sier to rettinger (to nye varer) før heving av kjøp, og ikke tre. Anonymkode: 318c8...3da
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #13 Skrevet 10. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis ulik praksis der. Men det jeg har fått med meg er at forbrukerkjøpsloven sier to rettinger (to nye varer) før heving av kjøp, og ikke tre. Anonymkode: 318c8...3da Fra Forbrukerkjøpsloven: § 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. - Hvordan forstår du to avhjelpsforsøk? Dvs. Selger kan gi deg to nye bukser, etter førstekjøpsbuksa. Ett avhjelpsforsøk er gjort med bukse nummer to og to avhjelpsforsøk blir gjort når bukse nummer tre går ut av butikken. Er bukse nummer tre like dårlig kvalitet på som bukse nummer en, så kan ts kreve å heve kjøpet. Men hun må da ha gått tilbake med første, andre og tredje buksa, tredje buksa er siste buksa hun kan ta i bruk før heving kan gjøres gjeldende med mindre butikken bestemmer noe annet Anonymkode: da800...93f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #14 Skrevet 10. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra Forbrukerkjøpsloven: § 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. - Hvordan forstår du to avhjelpsforsøk? Dvs. Selger kan gi deg to nye bukser, etter førstekjøpsbuksa. Ett avhjelpsforsøk er gjort med bukse nummer to og to avhjelpsforsøk blir gjort når bukse nummer tre går ut av butikken. Er bukse nummer tre like dårlig kvalitet på som bukse nummer en, så kan ts kreve å heve kjøpet. Men hun må da ha gått tilbake med første, andre og tredje buksa, tredje buksa er siste buksa hun kan ta i bruk før heving kan gjøres gjeldende med mindre butikken bestemmer noe annet Anonymkode: da800...93f At man har hatt tre bukser er da ikke det samme som tre rettinger. Den første buksa teller jo ikke som retting. - TS Anonymkode: 318c8...3da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå