AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #1 Skrevet 9. mars 2018 Er barnet ditt venner med noen som har foreldre med en helt annen økonomi enn det dere har? Jeg lurer i tilfelle på om dette påvirker vennskapet deres på noen måte? Anonymkode: 11acc...e77
Peaches Skrevet 9. mars 2018 #3 Skrevet 9. mars 2018 Hvorfor i alle dager skal det ha noe av betydning?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #4 Skrevet 9. mars 2018 Hadde veldig rike venner som liten når vi ikke hadde mye selv. Såklart ble jeg misunnelig av alle ferier, hytteturer, båtreiser i den fine båten de hadde. Men var ikke store greiene. Anonymkode: a66a5...808
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #5 Skrevet 9. mars 2018 Det er kjedelig når man blir misunnelig på båten/hesten/det overdådige bursdagsselskapet, men en eller annen gang må man jo bare lære seg at livet er urettferdig. Anonymkode: 6f116...200
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #6 Skrevet 9. mars 2018 Ja, og det påvirker til en viss grad. Årsak er at vi ofte er på aktiviteter eller kjøper ting som vi har god nok økonomi til, men familien til venninnen ikke har. Vi inviterer henne ofte med på ting, og betaler hver gang. (Har sagt at vi ønsker å gjøre det, siden vår datter som er enebarn også har glede av å ha noen med seg) Jeg har pratet med foreldrene og spurt om dette er greit, og vi spør alltid de før vi spør jenta. Og det er litt til og fra hvordan de responderer, siden de føler på at det ikke er noe de har økonomi til å gjøre sammen med datteren, så de tingene gjør hun da bare sammen med oss. (Mor har sagt det) Skal sies at de også er masse sammen hjemme hos de, og jeg har ikke inntrykk av at vår datter synes det er noe mindre stas å være der, enn med oss. (Og nei vi gjør ikke bare ting som koster penger vi heller, men om vi har lyst til det så gjør vi det.) Så jeg opplever ikke at dette er noen problem for jentene, men kanskje mer for foreldrene. Anonymkode: 3eb50...232 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #7 Skrevet 9. mars 2018 Ts her. Det er ikke noe jeg spekulerer i. Har selv ikke så god råd. Barna har venner med særdeles god råd. De er små ennå. Tenker at hverdagene er tilnærmet like for alle i bhg og på skole og at familienes økonomi ikke spiller noen nevneverdig rolle. Men jeg har ikke skolebarn ennå. Jeg begynte bare å tenke på om det kunne bli et skille etterhvert som de blir større. Ville bare høre om noen hadde noen erfaringer. Anonymkode: 11acc...e77
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 13 minutter siden, Peaches said: Hvorfor i alle dager skal det ha noe av betydning? Hvis ikke du skjønner dét så har du i alle fall aldri befunnet deg på den fattige siden av et slikt vennskap.. Anonymkode: 80a44...716 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 Livet gir forskjellige ting da... jeg har en halvsøster som er mangemillionær pga arv. Selv er jeg ganske vanlig middelklasse med 3 mill i gjeld og tre unger i bhg. Søstern har et turbulent liv med mange dårlige partnere, sliter med barnet sitt som nå utredes for adhd, og hun må ta vare på sin psykisk syke far som hadde slag for noen år siden og trenger mye hjelp samtidig som at han er helt umulig. Jeg har en god familie, støttende mann som ikke er ustabil og vi har et kjærlig forhold til hverandre. Hun har pengene, men det hjelper ikke så mye når alt annet er dritt. Selvsagt har jeg kjent på det når vi sitter og sjonglerer med regninger fra verksted/elektriker/rørlegger, men jeg vil heller ha det livet jeg lever enn hennes. Anonymkode: 41ad0...c7f 2
Peaches Skrevet 9. mars 2018 #10 Skrevet 9. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke du skjønner dét så har du i alle fall aldri befunnet deg på den fattige siden av et slikt vennskap.. Anonymkode: 80a44...716 Penger har aldri betydd noe som helst for meg når det kommer til venner. Hverken da jeg var liten og foreldrene mine hadde dårlig råd, eller i senere ungdomsalder da jeg hadde mer penger enn mine venner. Så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det har noe av betydning for et vennskap, nei...
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #11 Skrevet 9. mars 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Det er ikke noe jeg spekulerer i. Har selv ikke så god råd. Barna har venner med særdeles god råd. De er små ennå. Tenker at hverdagene er tilnærmet like for alle i bhg og på skole og at familienes økonomi ikke spiller noen nevneverdig rolle. Men jeg har ikke skolebarn ennå. Jeg begynte bare å tenke på om det kunne bli et skille etterhvert som de blir større. Ville bare høre om noen hadde noen erfaringer. Anonymkode: 11acc...e77 Så lenge DU ikke gjør noe sak ut av det så blir det ikke stor sak for barna heller. Alle lærer seg når man blir eldre at ting koster penger og at man alltid ikke har råd. Anonymkode: a66a5...808
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #12 Skrevet 9. mars 2018 55 minutter siden, Peaches skrev: Hvorfor i alle dager skal det ha noe av betydning? Den ene reiser til Venezia og Boston, den andre til Tusenfryd - og slik fortsetter det? Anonymkode: 70f46...905 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #13 Skrevet 9. mars 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Det er ikke noe jeg spekulerer i. Har selv ikke så god råd. Barna har venner med særdeles god råd. De er små ennå. Tenker at hverdagene er tilnærmet like for alle i bhg og på skole og at familienes økonomi ikke spiller noen nevneverdig rolle. Men jeg har ikke skolebarn ennå. Jeg begynte bare å tenke på om det kunne bli et skille etterhvert som de blir større. Ville bare høre om noen hadde noen erfaringer. Anonymkode: 11acc...e77 Kanskje. Mulig. Men ikke nødvendigvis ;-) Anonymkode: 70f46...905
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #14 Skrevet 9. mars 2018 Når jeg var ungdom betydde det en del. Mine foreldre hadde dårlig råd, og det var vanskelig å «flaut» når man var på turneringer med fotballaget, klasseturer å nesten ikke hadde noe med seg. Er mye press på klær, sminke, fritid osv. Det er ikke noe jeg føler på i dag som voksen, men som ungdom husker jeg at jeg kjente veldig på det. Begynte jobbe når jeg var 14/15 da, så noe godt kom det vel ut av det å! Anonymkode: 91d51...ca8
Peaches Skrevet 9. mars 2018 #15 Skrevet 9. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den ene reiser til Venezia og Boston, den andre til Tusenfryd - og slik fortsetter det? Anonymkode: 70f46...905 Man må ikke bruke penger for å ha det gøy 😉
SesameStreet Skrevet 9. mars 2018 #16 Skrevet 9. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er barnet ditt venner med noen som har foreldre med en helt annen økonomi enn det dere har? Jeg lurer i tilfelle på om dette påvirker vennskapet deres på noen måte? Anonymkode: 11acc...e77 Nei. Jeg vet ikke helt hvordan det skulle ha påvirket noe.
SesameStreet Skrevet 9. mars 2018 #17 Skrevet 9. mars 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den ene reiser til Venezia og Boston, den andre til Tusenfryd - og slik fortsetter det? Anonymkode: 70f46...905 Min erfaring er at det påvirker ikke relasjonen mellom barn. Vi bor et sted der rundt 90 % av familiene reiser utenlands hver vinterferie, hver påskeferie, hver sommerferie, hver høstferie og de er venner på tross av det som kan klassifiseres som klasseskiller. Det er gjerne de voksne som blir opphengt i sånne detaljer. Endret 9. mars 2018 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #18 Skrevet 9. mars 2018 Vokste opp utrn å merke så mye sånt. Følte vi var rike, men da kjente jeg ikke så mange med fantastiskr hus. Men flere av de var alikevek ganskr rike. Merka alikevel ikke mye av forskjellen. Sånn var vel bøgda på 90 tallet. Sikkert annerledes nå. Anonymkode: ddf5a...220
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #19 Skrevet 9. mars 2018 Har begynt å merke det nå som hun er tenåring. Hun får ikke sveajakke og nyeste iPhone hvert år. Vi reiser ikke til London og Paris i helger/ferier. Vi har ikke stor enebolig og to biler. De aller fleste venninnene hennes har foreldre med god råd og jeg ser at pengebruken er ganske løs. Vi er ikke fattige men det går rundt og hun mangler ingenting. Problemet her selv er kanskje at vi var 19 og 20 år når vi fikk førstemann(altså tenåringen) så vi er på et litt annet stadie enn de andre foreldrene som er i 40-50 årene. Hun sier ofte "åhh jeg er så lei av at vi er fattige" men jeg Vet at hun har alt hun trenger og litt til så hun er bortskjemt nok til å lire av seg en sånn kommentar. Anonymkode: 85f47...afc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #20 Skrevet 9. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Det er ikke noe jeg spekulerer i. Har selv ikke så god råd. Barna har venner med særdeles god råd. De er små ennå. Tenker at hverdagene er tilnærmet like for alle i bhg og på skole og at familienes økonomi ikke spiller noen nevneverdig rolle. Men jeg har ikke skolebarn ennå. Jeg begynte bare å tenke på om det kunne bli et skille etterhvert som de blir større. Ville bare høre om noen hadde noen erfaringer. Anonymkode: 11acc...e77 Tja... her i huset har vi måttet ta en prat med fireåringen på at vi ikke har penger til å kjøpe dyre lekebiler fra bruder hver mnd. (Fetteren kan fort få det, og fireåringen vår har jo selvsagt lyst på det samme) Det er jeg som har en søster som er millionær. Når spørsmålet kommer opp, sier vi til barnet vårt at vi har ikke penger til dyre leker, men at han ønske seg til jul/bursdag, og at vi heller kan gjøre noe hyggelig sammen. Gå en skitur, sykle til byen, bake en kake... Det er like viktig å vise barna at man kan ha det fint uten at det trenger å koste så mange penger. Når det er sagt, har vi til tider strekt oss litt lenger enn budsjett noen ganger for å møte ønskene til søsteren min og barnet. Anonymkode: 41ad0...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå