AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #1 Skrevet 9. mars 2018 Jeg var i dag på NAV for å skulle få tak i et nytt honnørkort, fikk så beskjed om at det ikke var noe skranke for det der. Fikk beskjed om å henvende meg i en annen kasse... Syns det ble så rotete med veldig ukonkrete svar så jeg bare gikk... Virker ikke som noen av de på nav vet hva som er deres oppgaver.... Hvor henvender jeg meg for å få et nytt honnørkort? Anonymkode: 55bd7...7a2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #2 Skrevet 9. mars 2018 Ring Nav og hør med de der istedet Anonymkode: 7f583...8a8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3 Skrevet 9. mars 2018 https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/honnørkort Et kjapt tastetrykk på Google Anonymkode: 7bb07...0d6 1
Hadley Skrevet 9. mars 2018 #4 Skrevet 9. mars 2018 https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/honnørkort Du kan ringe og be om nytt, eller sende dem en skriftlig melding og be om nytt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #5 Skrevet 9. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i dag på NAV for å skulle få tak i et nytt honnørkort, fikk så beskjed om at det ikke var noe skranke for det der. Fikk beskjed om å henvende meg i en annen kasse... Syns det ble så rotete med veldig ukonkrete svar så jeg bare gikk... Virker ikke som noen av de på nav vet hva som er deres oppgaver.... Hvor henvender jeg meg for å få et nytt honnørkort? Anonymkode: 55bd7...7a2 Du ringer Nav og får kortet i posten. Enda til med nytt design og kredittkortformat. Anonymkode: de072...430 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #6 Skrevet 9. mars 2018 Jo, veiledere på NAV vet hva som er vår oppgave. Men oppgavene våre, på kontorene, er å følge opp brukere mot arbeid og aktivitet, og sosiale tjenester. Det virker som mange tror at alt som har med NAV og gjøre, ordnes fra NAV-kontorene. Men faktum er at det aller meste ordnes fra NAV.no, eller ved å ringe 5555 3333. Det er ikke veiledere på lokalkontoret sin jobb å vite alt om alle ordninger. Anonymkode: 2858e...2b3 3
SesameStreet Skrevet 9. mars 2018 #7 Skrevet 9. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i dag på NAV for å skulle få tak i et nytt honnørkort, fikk så beskjed om at det ikke var noe skranke for det der. Fikk beskjed om å henvende meg i en annen kasse... Syns det ble så rotete med veldig ukonkrete svar så jeg bare gikk... Virker ikke som noen av de på nav vet hva som er deres oppgaver.... Hvor henvender jeg meg for å få et nytt honnørkort? Anonymkode: 55bd7...7a2 Honnørkortene blir ikke lenger produsert på lokalkontorene. De ble tidligere produsert på trygdekontorene og du kunne få dem over skranken. Det opphørte for rundt ti år siden da trygdekontorene, aetat og sosialkontorene gikk sammen til NAV. Deler av arbeidsoppgavene deres ble flyttet til NAV Forvaltning, NAV Pensjon og HELFO (som først het NAV et eller annet før de byttet navn til HELFO). Som nevnt over, så er du nødt til å ringe eller sende en melding gjennom hjemmesiden deres for å få tak i et nytt honnørkort. Det enkleste, om du ikke er under oppfølgning av NAV, er å ringe. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 Hmm, dette viste jeg ikke. Jeg trenger et nytt honnørkort innen neste lørdag. Er dette mulig å få til? Anonymkode: 55bd7...7a2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo, veiledere på NAV vet hva som er vår oppgave. Men oppgavene våre, på kontorene, er å følge opp brukere mot arbeid og aktivitet, og sosiale tjenester. Det virker som mange tror at alt som har med NAV og gjøre, ordnes fra NAV-kontorene. Men faktum er at det aller meste ordnes fra NAV.no, eller ved å ringe 5555 3333. Det er ikke veiledere på lokalkontoret sin jobb å vite alt om alle ordninger. Anonymkode: 2858e...2b3 Så hva er egentlig deres oppgave for å være ærlig? Notere det brukerne sier til dere på møtet dere har en gang i året og skrive et referat tilbake på dårlig norsk? Jeg mener. Det virker for meg som om nav-ansatte er veldig opptatt av hva som IKKE er deres jobb, og hva de IKKE skal gjøre, og jeg lurer veldig på hva dere gjør i det hele tatt? Jeg har aldri hatt en jobb der hvor jeg som ansatt har kunne vært så frempå å markere hva jeg absolutt ikke trengte å gjøre på jobben eller hva som ikke var min oppgave, om det så gjaldt noe så fjernt som å ta i et tak for å rengjøre litt inne på kontorene etter at renholderne hadde gjort en slett jobb. I mine mange år i arbeidslivet gjennom mye variert erfaring så har jeg aldri sett eller møtt andre yrkesgrupper som føler seg så berettiget til å si at noe ikke er deres jobb, som blant nav-ansatte. Hva er egentlig jobben deres? Hva er det dere blir lønnet for lurer jeg på? Anonymkode: 2dcef...ce7 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #10 Skrevet 9. mars 2018 Jeg ringte og spurte. Fikk det i posten etter en uke. Anonymkode: 1b473...367
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm, dette viste jeg ikke. Jeg trenger et nytt honnørkort innen neste lørdag. Er dette mulig å få til? Anonymkode: 55bd7...7a2 Det er stor sjanse for å få til det, det har gjerne tatt 1-2 dager pluss postgang de gangene jeg har hatt med det å gjøre. Men legg inn melding på din side på nav.no i løpet av helga, så ordner det seg nok. Hvis jeg husker riktig kan også vedtaksbrevet om innvilgelse av uføretrygd benyttes. Anonymkode: bc20e...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #12 Skrevet 28. mars 2018 På 9.3.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev: Så hva er egentlig deres oppgave for å være ærlig? Notere det brukerne sier til dere på møtet dere har en gang i året og skrive et referat tilbake på dårlig norsk? Jeg mener. Det virker for meg som om nav-ansatte er veldig opptatt av hva som IKKE er deres jobb, og hva de IKKE skal gjøre, og jeg lurer veldig på hva dere gjør i det hele tatt? Jeg har aldri hatt en jobb der hvor jeg som ansatt har kunne vært så frempå å markere hva jeg absolutt ikke trengte å gjøre på jobben eller hva som ikke var min oppgave, om det så gjaldt noe så fjernt som å ta i et tak for å rengjøre litt inne på kontorene etter at renholderne hadde gjort en slett jobb. I mine mange år i arbeidslivet gjennom mye variert erfaring så har jeg aldri sett eller møtt andre yrkesgrupper som føler seg så berettiget til å si at noe ikke er deres jobb, som blant nav-ansatte. Hva er egentlig jobben deres? Hva er det dere blir lønnet for lurer jeg på? Anonymkode: 2dcef...ce7 Hos NAV følger man gjerne et grensesnitt som viser hva man gjør på lokalt og hva som er statlig. I kommunen er det mye sosialsaker, flyktninger, oppfølging av personer på AAP, og å få folk ut i arbeid. Anonymkode: 983a2...bbf
applestories Skrevet 28. mars 2018 #13 Skrevet 28. mars 2018 På 09.03.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev: Så hva er egentlig deres oppgave for å være ærlig? Notere det brukerne sier til dere på møtet dere har en gang i året og skrive et referat tilbake på dårlig norsk? Jeg mener. Det virker for meg som om nav-ansatte er veldig opptatt av hva som IKKE er deres jobb, og hva de IKKE skal gjøre, og jeg lurer veldig på hva dere gjør i det hele tatt? Jeg har aldri hatt en jobb der hvor jeg som ansatt har kunne vært så frempå å markere hva jeg absolutt ikke trengte å gjøre på jobben eller hva som ikke var min oppgave, om det så gjaldt noe så fjernt som å ta i et tak for å rengjøre litt inne på kontorene etter at renholderne hadde gjort en slett jobb. I mine mange år i arbeidslivet gjennom mye variert erfaring så har jeg aldri sett eller møtt andre yrkesgrupper som føler seg så berettiget til å si at noe ikke er deres jobb, som blant nav-ansatte. Hva er egentlig jobben deres? Hva er det dere blir lønnet for lurer jeg på? Anonymkode: 2dcef...ce7 Å forvente at ansatte på NAV-kontoret skal vite alle regler, lovverk og rutiner NAV jobber etter, blir som å gå inn på en skole, huke tak i en tilfeldig lærer, og forvente å få svar på hva engelsk-pensum i niende klasse er. Du kan jo være så heldig at akkurat den læreren du møter på er norsklærer i niende klasse. Du kan også være heldig å finne noen som ikke vet det, men sier at de skal finne ut av det for deg, for så å bruke et par timer av arbeidsdagen sin på det. Men mest sannsynlig blir du nok vist videre til en engelsklærer som bedre kan hjelpe deg med spørsmålet ditt. Ingen forventer at siden du jobber på en skole så skal du kunne alt om alt som foregår der. Av en eller annen grunn tror folk at NAV-ansatte skal det. 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #14 Skrevet 28. mars 2018 4 minutter siden, applestories skrev: Å forvente at ansatte på NAV-kontoret skal vite alle regler, lovverk og rutiner NAV jobber etter, blir som å gå inn på en skole, huke tak i en tilfeldig lærer, og forvente å få svar på hva engelsk-pensum i niende klasse er. Du kan jo være så heldig at akkurat den læreren du møter på er norsklærer i niende klasse. Du kan også være heldig å finne noen som ikke vet det, men sier at de skal finne ut av det for deg, for så å bruke et par timer av arbeidsdagen sin på det. Men mest sannsynlig blir du nok vist videre til en engelsklærer som bedre kan hjelpe deg med spørsmålet ditt. Ingen forventer at siden du jobber på en skole så skal du kunne alt om alt som foregår der. Av en eller annen grunn tror folk at NAV-ansatte skal det. En ekstremt dårlig sammenligning. Forvaltningsloven gjelder både for den kommunale og den statlige delen av Nav. Kan ikke den ene savre så skal han finne en som kan svare og vise brukeren over til en som kan svare. Der er forvaltningsloven klar. Jeg har nettopp hatt en gjennomgåan og oppfriskning på nettopp den loven med forskrift. Ellers får vi tro at ts nå har klart å løse det problem tråden bygger på. Anonymkode: de072...430 1
applestories Skrevet 28. mars 2018 #15 Skrevet 28. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En ekstremt dårlig sammenligning. Forvaltningsloven gjelder både for den kommunale og den statlige delen av Nav. Kan ikke den ene savre så skal han finne en som kan svare og vise brukeren over til en som kan svare. Der er forvaltningsloven klar. Jeg har nettopp hatt en gjennomgåan og oppfriskning på nettopp den loven med forskrift. Ellers får vi tro at ts nå har klart å løse det problem tråden bygger på. Anonymkode: de072...430 Det er jo nettopp det saksbehandlere gjør når de viser til NAV-telefonen 5555 3333. Der får man ulike tastevalg og kan trykke seg inn til rett sted slik at man får snakke med de som faktisk jobber med det de lurer på. Det er nok mange som opplever ventetid, men det må da være raskere å sitte noen minutter i kø enn å reise helt til NAV-kontoret for så å vente på tur der. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #16 Skrevet 28. mars 2018 På 09.03.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev: Så hva er egentlig deres oppgave for å være ærlig? Notere det brukerne sier til dere på møtet dere har en gang i året og skrive et referat tilbake på dårlig norsk? Jeg mener. Det virker for meg som om nav-ansatte er veldig opptatt av hva som IKKE er deres jobb, og hva de IKKE skal gjøre, og jeg lurer veldig på hva dere gjør i det hele tatt? Jeg har aldri hatt en jobb der hvor jeg som ansatt har kunne vært så frempå å markere hva jeg absolutt ikke trengte å gjøre på jobben eller hva som ikke var min oppgave, om det så gjaldt noe så fjernt som å ta i et tak for å rengjøre litt inne på kontorene etter at renholderne hadde gjort en slett jobb. I mine mange år i arbeidslivet gjennom mye variert erfaring så har jeg aldri sett eller møtt andre yrkesgrupper som føler seg så berettiget til å si at noe ikke er deres jobb, som blant nav-ansatte. Hva er egentlig jobben deres? Hva er det dere blir lønnet for lurer jeg på? Anonymkode: 2dcef...ce7 Beklager sent svar. Vel, jeg har jobbet mange steder jeg også, og aldri i mitt liv blitt forventet å kunne så mye om ting jeg ikke jobber med, som jeg gjør nå. Om du er interessert, så kan du Google kanalstrategien, hvor det står om hvordan vi forventes å kun jobbe med de som trenger mest oppfølging ut mot jobb, mens brukere som er digitale forventes å bruke 5555 3333 eller nav.no for svar på det som ikke angår arbeid og kommunale tjenester i NAV-kontoret. NAV er en stor organisasjon med mange oppgaver. Det er klare forventninger til hva vi bruker tid på, vi måles faktisk. For å bruke tid på de som trenger oss mest, så må vi vise folk videre til riktig kanal. Det handler også om kvalitet i tjenestene vi gir. Å snakke med en ekspert på pensjon, barnetrygd eller mange andre temaer, er bedre enn å snakke med noen som ikke jobber med det, og ikke kan det, på et NAV-kontor. Jeg jobber med litt saksbehandling av sykepenger, arbeidsavklaringspenger, sosialhjelp, jeg følger opp brukere og arbeidsgivere. Gir økonomisk veiledning, og samarbeider med barnevern, skoler, kommunale etater og andre til brukeres og familienes beste. Og når jeg ikke vet svaret på det brukerne mine spør om, så henviser jeg dem dit de kan få best og riktigst hjelp. Noen ganger er det NAV kontaktsenter, like ofte er det Lånekassa, banken deres, Helfo eller mange andre instanser som ikke har med NAV å gjøre. Om brukeren min kaster opp på møterommet, så vasker jeg møterommet etterpå også. Siden renhold ble nevnt her. Anonymkode: 2858e...2b3 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #17 Skrevet 28. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager sent svar. Vel, jeg har jobbet mange steder jeg også, og aldri i mitt liv blitt forventet å kunne så mye om ting jeg ikke jobber med, som jeg gjør nå. Om du er interessert, så kan du Google kanalstrategien, hvor det står om hvordan vi forventes å kun jobbe med de som trenger mest oppfølging ut mot jobb, mens brukere som er digitale forventes å bruke 5555 3333 eller nav.no for svar på det som ikke angår arbeid og kommunale tjenester i NAV-kontoret. NAV er en stor organisasjon med mange oppgaver. Det er klare forventninger til hva vi bruker tid på, vi måles faktisk. For å bruke tid på de som trenger oss mest, så må vi vise folk videre til riktig kanal. Det handler også om kvalitet i tjenestene vi gir. Å snakke med en ekspert på pensjon, barnetrygd eller mange andre temaer, er bedre enn å snakke med noen som ikke jobber med det, og ikke kan det, på et NAV-kontor. Jeg jobber med litt saksbehandling av sykepenger, arbeidsavklaringspenger, sosialhjelp, jeg følger opp brukere og arbeidsgivere. Gir økonomisk veiledning, og samarbeider med barnevern, skoler, kommunale etater og andre til brukeres og familienes beste. Og når jeg ikke vet svaret på det brukerne mine spør om, så henviser jeg dem dit de kan få best og riktigst hjelp. Noen ganger er det NAV kontaktsenter, like ofte er det Lånekassa, banken deres, Helfo eller mange andre instanser som ikke har med NAV å gjøre. Om brukeren min kaster opp på møterommet, så vasker jeg møterommet etterpå også. Siden renhold ble nevnt her. Anonymkode: 2858e...2b3 Signerer denne. Jeg ELSKER jobben min som NAV-veileder, men du verden så tøff den jobben er. Mye på grunn av alle forventningene til hva jeg skulle kunne. Jeg har blitt spurt om jeg kan hjelpe til med skilsmisse, med å ta opp nytt boliglån, med å megle i en arbeidskonflikt og med å korte ned behandlingskøen for psykologer i kommunen. Og jeg har fått kjeft av leger, behandlere og arbeidsgivere som mener jeg personlig bør kunne endre regelverket der og at under et 60 minutters møte. Det er en helt urealistisk forventning til hva nav-veileder skal kunne. Kanalstrategien skal blant annet gjøre at jeg ikke skal kunne feilinformere deg på informasjon jeg ikke har nok kunnskap om. Jeg vet ikke hvor mye du vil kunne få i pensjon eller uføretrygd, for dette er ikke mitt arbeidsområde. Dermed henviser jeg til Nav-telefon, slik at du blir satt over til noen som KAN dette og er spesialister på dette, og du får riktig svar. Dermed unngår du feilinformasjon fra meg, og unngår at du blir sur fordi jeg ga feilinformasjon. Du går ikke til en gynekolog når du egentlig skal ryggopereres. De har hvert sitt spesialfelt. Anonymkode: db564...812 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå