Gå til innhold

Kan man spise for mye frukt?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tenker ikke på akutt forspisning, mer om det er stoffer i frukt som man ikke bør få for mye av i løpet av for eksempel noen dager.

Etter at jeg fikk meg blender for kort tid siden har det gått med veldig mye frukt, spesielt appelsiner. I går tror var kansje 2/3 av maten jeg spiste frukt.

I dag heiv jeg innpå 3 appelsiner og en banan til lunsj. I ettermiddag jeg hatt hodepine og hatt null matlyst, selv om jeg har vært sulten.

Har jeg spist for mange appelsiner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

For mye c vitaminer ikke helt bra da..

Skrevet
For mye c vitaminer ikke helt bra da..

Ekstra c-vitaminer kroppen ikke trenger, skylles ganske enkelt ut med urinen...

Men ellers vil jeg si et ubetinget JA; for mye frukt er ikke bra. For det første får ikke kroppen din det den trenger gjennom bare frukt; frukt inneholder stort sett karbohydrater (fruktose og fiber) og vann, og vanninnholdet gir en metthetsfølelse, men som snart forsvinner.

Kroppen trenger proteiner og fett i tillegg, så et slikt kosthold er langtfra bra i lengden. Selv om frukt ikke er tilsatt sukker, er fruktose like fullt sukker, så du bør ikke bytte ut andre måltider til fordel for frukt.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Ekstra c-vitaminer kroppen ikke trenger, skylles ganske enkelt ut med urinen...

Oki.. Har bare alltid hørt at det ikke er bra jeg. Men det trenger jo ikke stemme fordi om jeg har hørt det :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Bytt gjerne ut sjokoladen eller potetgullet med en appelsin/banan/eple/whatever men ikke bytt for mye ut av annen vanlig mat som du også trenger. Det er variasjonen og balansen som er poenget.

Skrevet
I dag heiv jeg innpå 3 appelsiner og en banan til lunsj. I ettermiddag jeg hatt hodepine og hatt null matlyst, selv om jeg har vært sulten.

Har jeg spist for mange appelsiner?

Tenk på det; appelsiner inneholder masse vann, litt fruktsukker og fiber, men lite annet. Du spiste tre av dem, men fikk ikke i deg noe annet. Klart du føler deg mett, du fikk jo i deg masse vann. Det blir på samme måte som å hive innpå en halvliter vann, du får en metthetsfølelse fordi magesekken er full, men kroppen har allikevel ikke fått sitt. Hodepinen kan komme av blodsukkersvingninger, se forøvrig svaret mitt lenger oppe i tråden...

Gjest Anonymous
Skrevet

Pga kombinasjonen av syre og fiber kan store fruktmengder også bli en vel stor utfordring for fordøyelsessystemet, og gjøre deg uvel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Også c-vitaminer har en grense for giftighet, en grense som riktignok er så høy at den kun kan nås ved å ta c-vitaminer som tilskudd.

Jøss, mye rart man skal lese her. Har du noe mål på hvor mye som er for mye?

Trådstarter skrev vel ikke at han hadde tenkt å kun spise frukt?

Anyway: Et kosthold med mye frukt og grønt er sunt, det trodde jeg faktisk var udiskutabelt. At noen måltider kun er basert på disse produktene er bare fint - Spis frukt og grønt og kos deg, og velkommen til et friskere liv. :)

Frukt og grønt fordøyes mye raskere enn annen mat, derfor blir man gjerne raskere sulten igjen, men da er det jo bare å fylle på med mer. :)

Skrevet

Tror ikke du kan spise for mye frukt, bare du passer på å få i deg noe annet som metter og har litt proteiner og fett. Nyt den deilige friske frukten sammen med en brødskive med ost eller en porsjon müsli og yoghurt.

Men dersom du er plaget med hodepine, kan du være oppmerksom på sitrusfrukter. Sitrusfrukter kan fremkalle hodepine/migrene hos enkelte.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det finnes faktisk de som lever kun av frukt da. Men de spiser nok veldig mange forskjellige typer frukt.

Jeg for min del blir fryktelig oppblåst i magen av å spise for mye frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...