Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ble jeg en smule sjokkert og forbanna på en Oslo-gutt som for tiden bor i Tromsø.

Vi hadde forelesning om samiske barnehager , og der lærte vi at de prøver å få gjennomført en slakting av en rein i året sammen med barna i barnehagen. Dyret er jo selfølgelig avlivet før de tar barna med ut for å se og være med og lære om dette som jo er en veldig vanlig del av deres kultur.

Da sa han luringen: "dette er kansje noe som passer for folk som bor i Lappland (!), men er kansje ikke passende for det siviliserte samfunnet" .

AT DET GÅR AN. Når i all verden ble det kalt for Lappland??? 1800-tallet???

Og når ble det usiviliser å slakte dyr??? Hva med ku, gris og sau??

Herrejemini, nå ble jeg provosert??

Hvor liger allmennkunskapen til søringene, da??(og værsågod, bli gjerne provosert av den betegnelsen)

Skrevet

Lappland, Sameland, Nord-Norge, Finnmark, oppi Gokk, Joikistan, det spiller ingen rolle for oss, vi har ikke tenkt oss dit likevel.

Og jeg må tilstå at jeg kanksje hadde syntes det var litt pussig om en barnehave på Grünerløkken hadde tatt en dagstur til slakteriet.

Men så er jeg bare en sivilisert søring uten allmennkunnskap også, da. :kul:

Skrevet

Selvsagt er det endel av kulturen deres! Selvsagt er det ikke endel av kulturen til oss søringer! Og da, selvsagt, så er alle søringer slik du fremstiller oss; dumme, uvitende naut uten peil på kultur, historie eller geografi.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Du har helt rett, "søringa" er uvitende og kjenner ikke til andre kulturer. Dessuten er de fordomsfulle, generaliserende og trekker hastede konklusjoner ut av enkeltsaker.

Gjest porselen
Skrevet

Ja, du har nok truffet spikeren på hodet her, vi er bare fordomsfulle og uten kultur her nede. Og for ikke å snakke om at vi mangler allmennkunnskap, men samma det bare jeg vet hvor Sinsentrikken går. :ironi:

Du har truffet på ett eksemplar av en søring som sier dette, og derved er vi alle søringer likedan? Det finnes folk av alle slag over alt i dette landet, behandle den ene idioten som en idiot men ikke behandle oss alle som idioter.

Gjest TomKrus
Skrevet

Meg bekjent som søring er Lappland alt nord for Trøndelag. Innbyggere i Lappland er kjent for lite kultivert og sivilisert adferd. Var det sosialantroplogistudier han søringen drev på med der oppe?

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvor liger allmennkunskapen til søringene, da??(og værsågod, bli gjerne provosert av den betegnelsen)

Jeg blir da overhode ikke provosert, jeg ser det som positivt å bli kalt søring.

Gjest Anonymous
Skrevet

Godt å se at det er noen som reagerer, da :roll:

Jeg vet selfølgelig at de aller, aller, aller fleste fra sør for sinsenkrysset vet om at vi har hatt et flerkulturelt samfunn i dette landet lenge før de første pakistanerne kom til Norge på 70-tallet... måtte bare få det ut at det hørtes dumt ut, og at det er enkelte her i verden som får seg til å si så UTROLIG mye teit. Ferdig med det??

Waving the white flag :ironi:

Skrevet

...sorry, det var meg, glemte å logge inn....

Skrevet

Sist jeg var i en bygd i Nord-Norge møtte jeg forresten en dame som sa hun syntes så synd på alle barn fra Oslo, for der kunne de ikke leke ute og alle måtte gå i bånd pga traffikken.

helt sant!!

Hvem er det som mangler kunnskap her?

En kvinne eller ALLE fra Nord-Norge?

Skrevet

helt klart melk, du har herved bevist at alle nordlendinger i oslo går i bånd.

Gjest Kvinne, 34
Skrevet
I dag ble jeg en smule sjokkert og forbanna på en Oslo-gutt som for tiden bor i Tromsø.

Vi hadde forelesning om samiske barnehager , og der lærte vi at de prøver å få gjennomført en slakting av en rein i året sammen med barna i barnehagen. Dyret er jo selfølgelig avlivet før de tar barna med ut for å se og være med og lære om dette som jo er en veldig vanlig del av deres kultur.

Da sa han luringen: "dette er kansje noe som passer for folk som bor i Lappland (!), men er kansje ikke passende for det siviliserte samfunnet" .

AT DET GÅR AN. Når i all verden ble det kalt for Lappland??? 1800-tallet???

Og når ble det usiviliser å slakte dyr??? Hva med ku, gris og sau??

Herrejemini, nå ble jeg provosert??

Jeg synes den lille gutten hørtes svært så fornuftig ut, sin alder tatt i betrtraktning. Jeg er helt enig med ham: jeg synes også at det er barbarisk, primitivt og unødvendig harry å drpepe dyr på den måten for så å spise dem etterpå.

Jeg vilel aldri ha utsatt barna mine for den lsags roveri og barbari med blod og alt. Stakkars dyr!

Skrevet

I og med at det var på en forelesning, så var det nok ingen GUTT som sådann...

Personlig så synes jeg slik slakt er helt ok. Det er jo en nær del av disse barnas kultur, og de skulle jo ikke se på selve slaktingen.

Har lest om andre ikke-samiske barnehager (naturbarnehager) som gjrø det samme, med svært vellykket resultat. Barna er slett ikke skremte, kun undrende og nyskjerrige. Fin anledning til å lære om liv og død, mat, kroppen, naturen osv.

Gjest Anonymous
Skrevet
I og med at det var på en forelesning, så var det nok ingen GUTT som sådann...

Personlig så synes jeg slik slakt er helt ok. Det er jo en nær del av disse barnas kultur, og de skulle jo ikke se på selve slaktingen.

Har lest om andre ikke-samiske barnehager (naturbarnehager) som gjrø det samme, med svært vellykket resultat. Barna er slett ikke skremte, kun undrende og nyskjerrige. Fin anledning til å lære om liv og død, mat, kroppen, naturen osv.

Ooops! Jeg trodde det var en gutt i barnehagen hun snakket om! Leste visst for fort :hoho::hoho:

Uasnett: jeg er fortsatt enig med mannen. Det hører ikke til et sivilisert menneske å drepe dyr på den måten.

Skrevet

Hvis det å slakte dyr ikke er sivilisert, hvordan skal man ellers drepe dem mener du?

Gjest TomKrus
Skrevet
Hvis det å slakte dyr ikke er sivilisert' date=' hvordan skal man ellers drepe dem mener du?[/quote']

Du slakter dem ikke. Du kjøper det ferdiprosesserte kjøttet fra Gilde.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis det å slakte dyr ikke er sivilisert' date=' hvordan skal man ellers drepe dem mener du?[/quote']

Man skal la være.

Eller det skal skje i et sterilt lokale med et slag på riktig sted så det skjer fort, ikke med samekniver, joik og blodgilde.

Dessuten behøver ikke vi forbrukere å se annet enn helt rent kjøtt som selges som "lett" og karbonadedeig...ikke kjøttdeig og fettmat.

Kjøttprodusentene burde kjempe mer for å overbevise oss forbrukere om at det er snakk om helt rent og sterilt kjøtt. Uten muskler og blod og annet samene har for seg når de slakter på gamle måten i lavoen.

:-x

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...