Gå til innhold

Slipper man å betale skatt om man tjener under 2000 kr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av mine venninner sier at man ikke må betale skatt om man får utbetalt under 2000 kr. Stemmer dette?
Synes at det høres litt rart ut.

Jeg har fått en ekstrajobb der jeg får 2000 kr per oppdrag, av 25 oppdrag tilsammen. Man får egentlig utbetalt underveis, men jeg tenkte å be om å få alt i en peising når oppdragene er utført, siden alle 50.000 kr skal på sparekontoen (sparer til bolig).

50.000 er penger som hjelper mye i sparinga mi til egenkapitalen, men med skatten får jeg utbetalt bare 30.000 kr. Det er jo en betydelig lavere sum. Derfor lurer jeg på om jeg bør få det utbetalt stykkvis likevel?

Jeg er student, så det er litt vanskelig å spare mye ellers. Jeg er litt redd for at å få utebalt småsummer skal gjøre at jeg faller for fristelsen til å bruke dem i en trang, økonomisk hverdag. Derfor ville jeg heller ha alt på en gang :P 

Hva bør jeg gjøre for å få mest mulig ut av dette?

(Jeg betaler 35 prosent skatt)

Anonymkode: 7a02e...5fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt om frikort? :) Mener at grensen der er 50 000. Mulig at det finnes unntak som gjør at man må betale skatt likevel 

Anonymkode: e832d...f92

AnonymBruker
Skrevet

Det er din totale inntekt som avgjør. Passerer du 55000 ila året, blir det skatt:-)

Anonymkode: cabf7...bbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ka slippe skatt om du tjener inntil kr 1000 hos hver arbeidsgiver. Men hvis du tjener fra 1001 kr skal du trekkes forskuddskatt.

Hvis du får utbetalt pr oppdrag kan du bli trukket veldig lite /0 i skatt hvis du har tabelltrekk. Uansett vil sluttsummen din bli skattlagt på neste års selvangivelse i hht det du har tjent og vil i såfall bli skyldig. 

Hvis de 50 000 er det eneste du tjener i 2018 kan du ha krav på frikort som gir null i skattetrekk. 

Anonymkode: e01a9...332

AnonymBruker
Skrevet

Grensen for frikort er 55000. Så hvis du tjener mindre enn det i år kan du søke om det.

Anonymkode: 0509a...793

AnonymBruker
Skrevet

Frikort får man bare én gang, ja? Jeg er 26, så brukte det nok da jeg begynte å jobbe for snart 10 år siden :P

Jeg har mange jobber, så tjener mer enn 55.000 kr i året.

Så det har altså ingen forskjell om jeg tar betalingen stykkvis eller alt på en gang? Det blir likevel 30.000 kr?

Er det ingen "ung og egenkapital"-sparende fordeler?

Har fylt BSU-grensa for i år, men hadde det gått an å åpne en BSU-konto hos en annen bank i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Frikort får man hvert år om man tjener mindre enn 55000. Gå inn på skatteetaten.no og regn ut skatten din og søk om skattekort som gir deg riktig trekk.

Anonymkode: eff72...1b3

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frikort får man bare én gang, ja? Jeg er 26, så brukte det nok da jeg begynte å jobbe for snart 10 år siden :P

Jeg har mange jobber, så tjener mer enn 55.000 kr i året.

Så det har altså ingen forskjell om jeg tar betalingen stykkvis eller alt på en gang? Det blir likevel 30.000 kr?

Er det ingen "ung og egenkapital"-sparende fordeler?

Har fylt BSU-grensa for i år, men hadde det gått an å åpne en BSU-konto hos en annen bank i tillegg?

Kommer an på hvor mye fradrag du har til 7 og sist. Men har du flere jobber og passerer 55000 ila året: Skatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frikort får man hvert år om man tjener mindre enn 55000. Gå inn på skatteetaten.no og regn ut skatten din og søk om skattekort som gir deg riktig trekk.

Anonymkode: eff72...1b3

Ok, så det gjelder ikke inntil 55.000 kr, men kun om det er det eneste man tjener?

Og det er tilsammen, ikke for hver arbeidsgiver? Har arbeidsgivere jeg vil tjene mindre enn den summen hos, men når man slår alle sammen blir det mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, så det gjelder ikke inntil 55.000 kr, men kun om det er det eneste man tjener?

Og det er tilsammen, ikke for hver arbeidsgiver? Har arbeidsgivere jeg vil tjene mindre enn den summen hos, men når man slår alle sammen blir det mer enn det.

Ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din totale inntekt overstiger 55.000 kr i året må du betale skatt. Dette er alle arbeidsgivere tilsammen, og det har ingenting å si hvor små beløp du får i måneden. Du kan derimot gjøre småjobber skattefritt hvis du får utbetalt under et visst beløp pr arbeidsgiver. Utifra det du skriver gjelder ikke dette deg.

Det er mulig venninnen din tenker på tabelltrekk. Jeg har oppgitt en årsinntekt på 300 000 kr, og da bestemmes hvor mange prosent skatt jeg skal trekkes den måneden utifra inntekten min den måneden. Siden 300 000 er et ganske høyt beløp, vil jeg mest sannsynlig nesten ikke trekkes i skatt hvis jeg får utbetalt kun 2000 kr en måned. Men for å tjene så mye som 300 000 kr i løpet av et år må jeg få mye mer utbetalt en annen måned, f.eks 30 000, og da vil jeg blir trukket sikkert 50 % i skatt.

Poenget er: hvis du tjener over 55.000 kr i løpet av 2018 må du betale skatt. Det spiller ingen rolle hvor mye eller lite du får utbetalt hver måned. Skatten du betaler til slutt er lik. Hvis du oppgir for høy inntekt får du igjen på skatten neste år, og hvis du oppgir for lav inntekt får du baksmell neste år. Det er ingen vei utenom

Anonymkode: a3da5...a7a

• Liker 1
Skrevet

Hei TS. Her er det en del spørsmål og begrepsbruk som går litt på kryss og tvers, så vi tar det stegvis.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En av mine venninner sier at man ikke må betale skatt om man får utbetalt under 2000 kr. Stemmer dette?

Først og fremst, i overskriften sier du "tjener under", mens her sier du "utbetalt under". Dette vil i det fleste tilfeller ikke være det samme, for det du "tjener" er før skatt (kalles gjerne bruttolønn), mens "utbetalt" er etter skatt (nettolønn). Ettersom vi her snakker om skattefri lønn så blir beløpet nødvendigvis likt, men for fremtiden bør du skille disse to begrepene for det er en viktig nyanseforskjell.

Det jeg for øvrig mistenker at din venninne sikter til, er det som kalles "enkeltoppdrag". Dersom du utfører et lite oppdrag, så kan det lønnes skattefritt. Grensen for skattefritak var i 2017 på kr 1000.

Jeg har fått en ekstrajobb der jeg får 2000 kr per oppdrag, av 25 oppdrag tilsammen. Man får egentlig utbetalt underveis, men jeg tenkte å be om å få alt i en peising når oppdragene er utført, siden alle 50.000 kr skal på sparekontoen (sparer til bolig).

Nå vil 2000 være over grensen ved enkeltoppdrag, men dersom disse 25 oppdragene er for samme oppdragsgiver, så blir det uansett skattepliktig. Når det er sagt, så blir ikke dette mer enn 50.000, hvilket er innenfor frikortgrensen som vel for tiden er på 55000, ergo blir det fremdeles ikke noe skatt.

Som en tilleggsopplysning, så kan det for øvrig nevnes at du kan tjene inntil 6000 per år hos en privat oppdragssgiver uten at det utløser skatteplikt.

(Jeg betaler 35 prosent skatt)

Nei, det gjør du ganske sikkert ikke. Dersom du har fått et skattekort som er riv, ruskende galt, så kan det være at du er satt opp med 35 prosent i forskuddstrekk, men hva du faktisk betaler i skatt blir først avklart i skatteoppgjøret. Med dine inntekter, og hva vi kan anta at du har i formue, så er nok sannheten langt nærmere null.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener du 55k betaler du ikke 25k i skatt altså. Tror kanskje uansett det vil være lurt å få pengene etter at du har utført oppdragene. Blir det noe trøbbel med økonomien til arbeidsgiver kan det være en prosess å få pengene hvis de har brukt de opp.

Anonymkode: 036e3...93b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...