Gå til innhold

Gressallergi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått prøvesvar på allergitest. Slo ut på gress Er IgE på 3.0 mye eller hvor høyt går den skalaen?

Anonymkode: 500ea...707

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingen betydning.
Du kan ha høye verdier, og ingen reaksjon, eller du kan ha lave verdier, og sterk reaksjon.

Den eneste sammenhengen der verdier kan være et nyttig verktøy er der det er snakk om allergener som er kjent for å gi allergisk sjokk (sitrus, egg, veps, bie, fisk, nøtter osv), for da er det veldig viktig å være ekstra påpasselig, og alltid ha en epipen tilgjengelig.

Gresspollenallergi (eller pollenallergi generelt) gir veldig sjeldent allergisk sjokk.

Anonymkode: a0f19...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men for å svare på spørsmålet ditt, det er mange måter å gradere allergi på.

Noen bruker en skala fra 1-6, der 1 er lavt, og 6 er ekstremt allergisk.
Andre bruker prøveresultatet som skala, og resultatene kan variere fra lab til lab.

Jeg er vant til denne inndelingen:

Grad 1: 0,3-0,7
Grad 2: 0,7 - 3,5
Grad 3: 3,5 - 17,5
Grad 4: 17,5 - 50
Grad 5; 50-100
Grad 6: 100 +

Gjest N-Nøff
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre bruker prøveresultatet som skala, og resultatene kan variere fra lab til lab.

Grad 5; 50-100

Jeg har grad 6, og reagerer med nysing og kløe. Kryssallergiene er verst. 

Hvordan kan det kalles ekstremt allergisk?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Neinøff skrev:

Jeg har grad 6, og reagerer med nysing og kløe. Kryssallergiene er verst. 

Hvordan kan det kalles ekstremt allergisk?

Se første svar:

Det (verdiene) har ingen betydning.
Du kan ha høye verdier, og ingen reaksjon, eller du kan ha lave verdier, og sterk reaksjon.

Ekstremt allergisk kalles det fordi IgE-verdiene er høye, ikke fordi reaksjonen er sterk.

Gjest N-Nøff
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se første svar:

Det (verdiene) har ingen betydning.

Ekstremt allergisk kalles det fordi IgE-verdiene er høye, ikke fordi reaksjonen er sterk.

Ja, nettopp. Men leger forholder seg til det litt som de føler, og litt etter dagsformen, kan det virke som. Noen tror ikke på allergier selv om de slår ut på prøven. Noen mener du må kutte ut skalldyr fordi det slo ut på prøven, selv om du ikke får reaksjon på det når du spiser det. 

Så hvorfor tar de prøver egentlig?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Neinøff skrev:

Ja, nettopp. Men leger forholder seg til det litt som de føler, og litt etter dagsformen, kan det virke som. Noen tror ikke på allergier selv om de slår ut på prøven. Noen mener du må kutte ut skalldyr fordi det slo ut på prøven, selv om du ikke får reaksjon på det når du spiser det. 

Jeg får ganske kraftig reaksjon på reker. Men jeg kan spise reker, men jeg kan ikke pelle reker. Samme er det med appelsin, jeg kan spise den, men ikke skrelle den, og helst ikke ta på den.

Og jeg har allergier for ting jeg ikke får utslag på. Så det er ikke lett å se. Jeg har og atopisk dermatitt, så jeg har latterlig mye Ige i blodet mitt, faktisk flere millioner.

Men de tar jo prøvene for å se, det gir jo en indikasjon, på hva du er allergisk mot, og evt hvor kraftig det kan være.

Anonymkode: e1b39...011

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Neinøff skrev:

Det er et veldig godt spørsmål.

Legen min bruker å si at det er reaskjonen som avgjør allergi og ikke, ikke hva blodprøven viser.

Har det blitt påvist allergi på blodprøve, men ikke merker reaksjon på allergenet, mener han at det ikke er allergi.
Men med ett unntak, de allergenene som jeg nevnte over som ofte gir allergisk sjokk.

Høye verdier ved denne typen allergier skal i følge ham alltid behandles som livstruende, selv om vi ikke fikk reaksjon med en gang.

Som legen sa, det kan gå bra de første 9 gangene, men den 10. gangen kan det smelle skikkelig.

Han fikk rett!

Gjest N-Nøff
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et veldig godt spørsmål.

Legen min bruker å si at det er reaskjonen som avgjør allergi og ikke, ikke hva blodprøven viser.

Har det blitt påvist allergi på blodprøve, men ikke merker reaksjon på allergenet, mener han at det ikke er allergi.
Men med ett unntak, de allergenene som jeg nevnte over som ofte gir allergisk sjokk.

Høye verdier ved denne typen allergier skal i følge ham alltid behandles som livstruende, selv om vi ikke fikk reaksjon med en gang.

Som legen sa, det kan gå bra de første 9 gangene, men den 10. gangen kan det smelle skikkelig.

Han fikk rett!

Lege i Oslo?

Jeg spiser mat jeg ikke tåler hver eneste dag. Hvorfor? Fordi jeg ikke tåler noe som helst. Idag har jeg fastet hele dagen, kun drukket Farris, fordi jeg ikke orker å være allergisk idag. Går heller og legger meg så jeg ikke kjenner at jeg er sulten - smart, jeg vet. Men tenker på det du skrev om den 10.gangen. Da tar de deg i hvert fall på alvor! 

Gjest N-Nøff
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ganske kraftig reaksjon på reker. Men jeg kan spise reker, men jeg kan ikke pelle reker. Samme er det med appelsin, jeg kan spise den, men ikke skrelle den, og helst ikke ta på den.

Og jeg har allergier for ting jeg ikke får utslag på. Så det er ikke lett å se. Jeg har og atopisk dermatitt, så jeg har latterlig mye Ige i blodet mitt, faktisk flere millioner.

Men de tar jo prøvene for å se, det gir jo en indikasjon, på hva du er allergisk mot, og evt hvor kraftig det kan være.

Anonymkode: e1b39...011

Men de forholder seg ikke til prøvesvarene.. På prikktest slo det litt ut på nøtter. Jeg kan love deg at hvis jeg spiser det må jeg på legevakten (i tillegg til å forvente ca 5-10 nye allergier det neste halve året). Det slo ikke ut på egg, men det kan jeg ikke spise. Så skjønner ikke hvorfor de tar prøvene.

For min del tar jeg dem for å ha noe sort på hvitt. Hvis jeg skulle møte på en lege si  tror på prøvesvar.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Neinøff skrev:

Lege i Oslo?

Jeg spiser mat jeg ikke tåler hver eneste dag. Hvorfor? Fordi jeg ikke tåler noe som helst. Idag har jeg fastet hele dagen, kun drukket Farris, fordi jeg ikke orker å være allergisk idag. Går heller og legger meg så jeg ikke kjenner at jeg er sulten - smart, jeg vet. Men tenker på det du skrev om den 10.gangen. Da tar de deg i hvert fall på alvor! 

Nei, ikke i Oslo.

Sønnen min er hyperallergisk mot veps  og bie, og da fikk han epipen med en gang, og det var veldig bra, for 3. gangen han ble stukket kunne det gått galt om vi ikke hadde satt den med en gang.
De første 2 gangene vi brukte den kunne han sikkert greit ha klart seg uten.

Men jeg kjenner godt til det med kryssallergier, for jeg sliter med det selv.

Håper du finner ut av det, og får hjelp.
Kanskje hyposensibilisering kan hjelpe deg mot kryssallergiene.  (Det hjalp for min mor)

Gjest N-Nøff
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke i Oslo.

Sønnen min er hyperallergisk mot veps  og bie, og da fikk han epipen med en gang, og det var veldig bra, for 3. gangen han ble stukket kunne det gått galt om vi ikke hadde satt den med en gang.
De første 2 gangene vi brukte den kunne han sikkert greit ha klart seg uten.

Men jeg kjenner godt til det med kryssallergier, for jeg sliter med det selv.

Håper du finner ut av det, og får hjelp.
Kanskje hyposensibilisering kan hjelpe deg mot kryssallergiene.  (Det hjalp for min mor)

Har epipen jeg og. Greit å ha. Takk for påminnelsen forresten, skulle hente ut ny idag, men glemte det :rolleyes:

Kjenner til det med veps etc.og at det blir verre for hver gang. Er gjerne sånn. 

Skulle starte på vaksine, men legen ville høre med sykehuset, som ikke tok telefonen, og jeg spurte legen flere ganger (min lege kan gi det på kontoret), men så dro jeg inn til sykehuset, som sa at det er opp til fastlegen. Og nå mener han det er for seint:raven::fnise: 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Neinøff skrev:

Har epipen jeg og. Greit å ha. Takk for påminnelsen forresten, skulle hente ut ny idag, men glemte det :rolleyes:

Kjenner til det med veps etc.og at det blir verre for hver gang. Er gjerne sånn. 

Skulle starte på vaksine, men legen ville høre med sykehuset, som ikke tok telefonen, og jeg spurte legen flere ganger (min lege kan gi det på kontoret), men så dro jeg inn til sykehuset, som sa at det er opp til fastlegen. Og nå mener han det er for seint:raven::fnise: 

Dette hører da ikke hjemme noe sted, men beklageligvis er jeg ikke overrasket.

Jeg ville ikke slått meg til ro med at det var for sent, i det minste ville jeg krevd en annen vurdering!

Gjest N-Nøff
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hører da ikke hjemme noe sted, men beklageligvis er jeg ikke overrasket.

Jeg ville ikke slått meg til ro med at det var for sent, i det minste ville jeg krevd en annen vurdering!

Ja.. Men er litt hva en orker og, ofte blir jeg passiv etter perioder med mye legegreier og tenker bare at jeg får se hvordan det går. Er slitsomt å dra frem og tilbake, ringe, fortelle, kreve etc :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Neinøff skrev:

Ja.. Men er litt hva en orker og, ofte blir jeg passiv etter perioder med mye legegreier og tenker bare at jeg får se hvordan det går. Er slitsomt å dra frem og tilbake, ringe, fortelle, kreve etc :)

Jeg kjenner til det, er i runddansen selv, og forstår deg godt!

Håper det blir bedre etter hvert.

Ps: min allergi ble bedre etter at jeg ble gravid første gang, og jeg hadde 14 herlige (nesten) allergifri år.  Det kom sterkere tilbake 14 år senere, men det var godt så lenge det varte. 
Den gangen fikk jeg forklart at allergiene kunne endres ved hormonelle endringer, det er derfor mange merker allergier endret seg når de kommer i puberteten,  ved svangerskap, overgangsalder og lignende.
Men i alle fall, spesialisten jeg gikk til den gangen (han er dessverre borte nå) oppfordret ofte til hormonsjekk hvis allergiene forverret seg kraftig.
Kanskje det kunne vært noe for deg å tenke på?

Annonse
Skrevet

Jeg har gressallergi og har plager fra mai-august, noen gange lengre.  De siste 4-5 årene har jeg tatt kenacort injeksjon i mai og fått et nytt liv. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fått prøvesvar på allergitest. Slo ut på gress Er IgE på 3.0 mye eller hvor høyt går den skalaen?

Anonymkode: 500ea...707

Det måles ikke i høyt eller lavt. Det er utslag, med god positiv margin. En med 1.0 kan ha mer plager enn en med 5.0 på blodprøven. Et prøvetall sier ingenting om mye plager eller lite plager. 

Anonymkode: eee7d...aaf

Gjest N-Nøff
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til det, er i runddansen selv, og forstår deg godt!

Håper det blir bedre etter hvert.

Ps: min allergi ble bedre etter at jeg ble gravid første gang, og jeg hadde 14 herlige (nesten) allergifri år.  Det kom sterkere tilbake 14 år senere, men det var godt så lenge det varte. 
Den gangen fikk jeg forklart at allergiene kunne endres ved hormonelle endringer, det er derfor mange merker allergier endret seg når de kommer i puberteten,  ved svangerskap, overgangsalder og lignende.
Men i alle fall, spesialisten jeg gikk til den gangen (han er dessverre borte nå) oppfordret ofte til hormonsjekk hvis allergiene forverret seg kraftig.
Kanskje det kunne vært noe for deg å tenke på?

Ja, kanskje jeg skal få baby ;) men jeg har hørt om det før, og det er noe i det. 

Har tatt alle mulige blodprøver, men kan foreslå det også. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen betydning.

Den eneste sammenhengen der verdier kan være et nyttig verktøy er der det er snakk om allergener som er kjent for å gi allergisk sjokk (sitrus, egg, veps, bie, fisk, nøtter osv), for da er det veldig viktig å være ekstra påpasselig, og alltid ha en epipen tilgjengelig.

Gresspollenallergi (eller pollenallergi generelt) gir veldig sjeldent allergisk sjokk.

Verdiene på egg, veps og alle de andre tingene du ramser opp, og selv latex har ingenting å si for om personen skal ha epipen eller ikke. Det avgjørende er at prøven viser potive tall. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grad 5; 50-100

Dette er rein og skjør feilinformasjon og total mangel på forståelse av det du svarer på. 

Gresspollenvaksinering eller hyposensibilisering heter det, starter man med om høsten ikke i Mars. Da får man ikke kommet godt nok opp i dose til pollensesongen og må redusere eller slutte når pollensesongen begynner. 

Hva er det som måles i en blodprøve? Det er ikke allergisk reaksjon men mengden at et stoff i blodet. Det kan være høyt en dag og lavt neste dag. Blodprøven viser akkurat det som er i blodet når blodprøven blir tatt. Neste gang kan svaret være 1, eller 5. Men det betyr ikke at pasienten er mer eller mi dre allergisk - i den virkelige verdenen utenfor denne tråden. 

Anonymkode: eee7d...aaf

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Neinøff skrev:

Skal ikke vaksine startes om høsten? Med mindre det er i tablettform (gress) som man gjerne starter med i januar. 

Anonymkode: a16ef...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...