Gå til innhold

Forventer jeg for mye av 9 åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har hun blitt "hjelpeløs" 

- Finner ingenting, selv om jeg har forklart henne 3-4 ganger rett før hvor det ligger. Et klesplagg kan ligge RETT fremfor henne og hun ser den ikke. 

- Kan ikke smøre på ferdig oppskivede brødskiver iflg henne selv. Hun må selv smøre mat mens jeg er tilstede 

- Liker ikke ditt og datt av mat plutselig, men jeg tilrettelegger ikke her 

- Er direkte lat med leselekser og kan spørre om noe som hun nettopp har lest. 

- Tør ikke være alene mer enn to minutter og ringer meg panisk om jeg er borte i 5 minutter. 

- Griner når hun ikke får viljen sin, gjør deres store barn dette? 

Anonymkode: 6e729...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du forventer da? Her ramser du jo bare opp en unge som er vrang. 

Anonymkode: bc7c1...833

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du forventer da? Her ramser du jo bare opp en unge som er vrang. 

Anonymkode: bc7c1...833

Jeg forventer at hun kler på seg om jeg har funnet frem klær. Uten sutring og spørring om hvor ditt og datt er, når det ligger rett fremfor henne. 

Jeg forventer at hun gjør leksene sine ordentlig og leser før hun spør meg. 

Om jeg drar på butikken etc forklarer jeg hvor lenge jeg blir borte. Ser andre barn i klassen går hjem alene og er hjemme noen timer alene. Eller tar buss alene, noe hun ikke tør. Hun er redd og usikker men kan ikke sette ord på hva. 

Når det gjelder mat forklarer jeg at jeg f.eks ikke kjøper et toastbrød til 50 kr for at hun kun skal spise det på tur, men også i matpakken. Vi hadde ikke annet brød i morges og hun hadde valgt det ut selv. 

Hun er veldig ukonsentrert, spesielt på morgenen og gjør ting veldig sakte. Lei av at hun skal krangle om klær hun ikke vil ha på seg, dette er kamper jeg tar med 4 åringen. Lurer på hvordan jeg skal snu dette... og lurer på hvordan tenårene skal gå. 

Anonymkode: 6e729...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe som har oppstått over tid, eller helt plutselig? Kan hun oppleve noe ubehagelig på skolen kanskje? 

Anonymkode: 3bcde...21a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for mye å forvente, men det virker som det er noe annet som ligger bak. 

Anonymkode: b1733...4b8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Barnet blir vrang når mor er ufyselig. Ikke så rart, det.

Anonymkode: 6f8be...ba2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lite hensiktsmessig å se på barns utvikling som en rett og fin linje, da barna kan både stagnere og gå tilbake i forventet utvikling uten at det er unormalt. Her sier du at hun "plutselig" har begynt med både det ene og det andre. At hun har begynt å bli urolig og redd, kan ha sammenheng med noe hun har opplevd nylig. At hun er glemsk og "lat" med leksene, kan settes i fysiologisk sammenheng. At hun diskuterer klesvalg kan ha sammenheng med et nytt nivå av selvstendighetsfølelse. Alt dette er bare spekulasjoner, men poenget er at dersom barn "plutselig" begynner med en atferd, har det ofte en årsak.

Mitt tips er å møte henne og hennes følelser der hun er, selv om det oppleves som om atferden hennes ikke er aldersadekvat og at du bør kunne forvente mer av henne. Bruke tid på å forklare hvorfor det må være sånn og sånn, selv om det egentlig er kamper man tar når barnet er vesentlig yngre. Kanskje snakke med skolen angående leksesituasjonen, og hør om de kjenner igjen det du forteller om. Selv om det kanskje føles kontraintuitivt, ville jeg roet ned bekymringene om hvordan det eventuelt blir i tenårene. Mye kan skje i mellomtiden, og barns atferd går i faser.

Anonymkode: 7e654...958

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normale forventninger du har. Men om dette har skjedd plutselig så høres det ut som om noe har hendt med henne. Hvordan har hun det på skolen? SFO?

Anonymkode: 8f4d5...879

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over kan barn gå frem og tilbake mellom utviklingsnivåer gjennom barndommen, det trenger ikke bety at noe har skjedd. det  kalles utvikling;) min jente er 8 og er akkurat lik, hun vil at jeg skal gjøre alt for henne spesielt ting hun har gjort i lang tid på egenhånd. er redd for å sove alene, trenger masse fysisk omsorg som å sitte på fanget og bli klemt masse o.l. i starte ville jeg jo holde på alt det hun gjorde på egenhånd allerede og det endte opp med en makt kamp uten noen vinnere. det ble masse frustrasjon og krangel, nå har jeg endret tankegang. Spiller det noen rolle om hun har lyst til å være litt liten en periode, det av lærer jo ikke alt hun alt kan selv om jeg gjør det en periode som når hun var liten, forskjellen fra hun var liten er at jeg holde på språket hun har og vi snakker jo annerledes sammen enn når hun var liten. Vi snakker om følelser og tanker hun har og jeg har. det tok ikke mer en en dag så var stemningen en annen. Jeg tenker det er vell noe annet hun trenger bruke energi på å lære seg, så om det hjelper henne å skru ned på "jeg er stor" volumet for å få det til så er ikke det så farlig og jeg tenker ikke noe er galt med barnet mitt heller, hun er sunn, frisk og oppegående. Jeg tenker du vet om noe virkelig er galt i livet hennes, kanskje er det bare din bekreftelse på at du er glad i henne og vil hjelpe henne hun trenger??? Man kan gjøre lite feil ved å være lydhør og omsorgsfull mot barnet sitt, hvis det er en utviklingsfase så vil den jo gå over igjen. Hun vil klare seg selv i fremtiden og ikke trenge deg som hun gjør nå, så om hun ikke smører maten sin selv en periode betyr jo ikke det at du fortsatt står å smører maten hennes når hun er 20. 

Anonymkode: fa709...b87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vis ekstra omsorg nå. Hun er jo redd og usikker som du sier. Livet går opp og ned, kanskje har det skjedd noe som gjør at hun oppfører seg slik. Jeg ville skjemt henne bort nå, og hjulpet henne ekstra med klær, lekser og mat. 

Anonymkode: 47afc...73e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normale forventninger du har. Men om dette har skjedd plutselig så høres det ut som om noe har hendt med henne. Hvordan har hun det på skolen? SFO?

Anonymkode: 8f4d5...879

En 9 åring får ikke SFO plass

Anonymkode: 32ce5...690

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

En 9 åring får ikke SFO plass

Anonymkode: 32ce5...690

Jo, SFO er ut 4. klasse. Min 9-åring går siste året på SFO nå, sammen med noen elever som har blitt 10 år.

Anonymkode: 08b8b...79e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den første opplever jeg med sønnen min. Tror det er alderen

Anonymkode: 692c8...05e

AnonymBruker
Skrevet

ALtså det med å ikke tørre å være alene og å han buss alene er da ikke noe du kan bli sint eller oppgitt over. Regner med det er ting du er redd for å. Bare fordi det ikke er noen big deal for deg så må du respektere sånne følelser, ellers får du snart en unge som stenger seg inne og ikke snakker om ting. 

Det andre er bare trass. Er nok alderen.

Anonymkode: 5c086...ca5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en måte du takler det på. Er irritert og kritiserer henne. Hadde du lagt frem dette som bekymring hadde jeg skjønt det. Hun er distré, og redd for å være alene. Du bør kanskje legge fra deg kritikken og tenke på om det er noe som ligger bak? 

Anonymkode: 58b1f...3fd

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en måte du takler det på. Er irritert og kritiserer henne. Hadde du lagt frem dette som bekymring hadde jeg skjønt det. Hun er distré, og redd for å være alene. Du bør kanskje legge fra deg kritikken og tenke på om det er noe som ligger bak? 

Anonymkode: 58b1f...3fd

Enig. Du virker ikke særlig omsorgsfull ts. Hvis hun plutselig har begynt med denne oppførselen er det noe som har skjedd. Finn ut hva det er. Det er forresten helt normalt for enkelte å være redd for å være alene i den alderen.

Anonymkode: 8ba82...d22

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Greit å forvente at hun smører på brødskiva og kler på seg klær som er lagt fram. 

Noen barn trenger hjelp til leksene og hadde ikke reagert på om jeg som mor må sitte ved siden av å støtte/hjelpe til.

Hadde aldri krevd eller forventet at et barn skal være hjemme alene i den alderen selv om mange gjør det. Mange er utrygge og engstelige og ikke klar i den alderen.

Anonymkode: cab85...ebf

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Bare jeg som får inntrykk av at TS er stemor og ikke mor..?

Du virker i alle fall ikke spesielt omsorgsfull. Du kan ikke bli sur og irritert for noe hun er redd for, stakkars jente. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fortelle hva min snart 9 åring (født i 2009) datter kan: 

1. Smårydde i sitt rom

2. Re opp sin seng daglig

3. Lage frokost for seg selv

4. Lage matpakke for seg selv hver dag

5. Gjøre sine lekser selvstendig

6. Småhandle, kjøpe melk/ brød

7. Kaste søppel

Men barna er forskjellige når det gjelder modenhetsgrad.

Anonymkode: 07549...74e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan fortelle hva min snart 9 åring (født i 2009) datter kan: 

1. Smårydde i sitt rom

2. Re opp sin seng daglig

3. Lage frokost for seg selv

4. Lage matpakke for seg selv hver dag

5. Gjøre sine lekser selvstendig

6. Småhandle, kjøpe melk/ brød

7. Kaste søppel

Men barna er forskjellige når det gjelder modenhetsgrad.

Anonymkode: 07549...74e

Tror du har misforstått overskriften. TS spør ikke "hva kan din 9-åring" men "forventer jeg for mye av 9-åringen". Eller hadde du bare lyst til å skryte litt?

Anonymkode: abad5...d7d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...