Gå til innhold

Er det ikke flaut å måtte finne opp statistikk (feminister)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger denne på skråblikk selv om jeg er helt seriøs i hva jeg skriver her, regner med at dette fremstår som skråblikk for feministene, derfor valgte jeg plassere det her.

Nå er feministene igang igjen med forskjellige varianter av at "kvinner tjener 80 øre for hver krone mannen gjør, for samme arbeid" greie, men jeg regner med at alle er klar over at det er feil vi har jo hatt den debatten gående en stund nå så folk bør ha fått med seg at det stemmer ikke

Så , hvorfor føler folk at de må finne opp slike tall for å kjempe for "sin" sak, er det en indirekte innrømmelse av at de ikke bryr seg om de faktiske forhold, de vil bare at kvinner skal frem på bekostning av menn og om det er rettferdig eller forsvarlig spiller ingen rolle? Eller forstår de rett og slett ikke logikk/forskning/statistikk

FORSKNINGEN VISER AT NÅR FOLK SPISER MER ISKREM; BLIR HAIENE SURE OG ANGRIPER MENNESKENE. VI MÅ SLUTTE Å SPISE ISKREM !! FORBY ISKREM NÅ, REDD OS FRA HAIENE !!!

At folk evner å stå uten å smile, uten å bli flau, uten å føle seg som en komplett idiot, og komme med slik "forskning", offentlig, er helt uforståelig, dette er ikke kompliserte greier, det er helt elementere "fallgruver" som ok kanskje du kan gå i dem 1 gang med uhell om du absolutt ikke vet noen ting om slikt, men etter å ha blitt forklart feilen må du da forstå dette ?

Og hva skjedde med medienes "faktasjekkere", "glemte" de å sjekke dette, er det ideologiske ekstremister som sitter bak "faktasjekkingsinstitusjonene, og hvis så hvordan kan vi ha tillit til dem ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 13f7f...a40

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det handler om at en del mener "saken" er så god at en ikke ønsker å ødelegge det gode budskapet med fakta eller mer omfattende analyser, og at de større massene så ikke gidder å sjekke hvorvidt bildet som blir kommunisert holder vann. Det handler nok også mye om volumet. Når en bombarderes med saker og budskap som i praksis kommuniserer at lønnsforskjeller skyldes urettferdighet blir det en etablert sannhet og noe "alle vet", og dermed lett aksepterer. Som en kvinne jeg diskuterte dette med i går sa så virker det som veldig få vet at lønnsforskjellene i veldig stor grad skyldes kvinner og menns egne valg.

Det jeg har størst problemer med å forstå er at ikke flere kvinner blir oppriktig forbannet når de eventuelt undersøker saken selv. Om en gruppe påstod å tale min sak, konsekvent gav et feilaktig bilde av noe som berørte meg, og behandlet meg som om jeg hverken forstod enkle logiske sammenhenger eller grunnleggende statistikk hadde jeg blitt ganske missfornøyd. Det er rart ikke flere kvinner blir det samme på dager som i går. 

• Liker 7
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du så en artikkel du mener er feil = alle feminister bruker feil statistikk hele tiden

Har en overraskelse til deg, alle grupper mennesker bruker feilaktig statistikk for å representere sitt perspektiv, om man er religiøs går på lavkarbo, tror at innvandring dreper den norske kulturen eller hva det skulle være

Anonymkode: d1b5e...86a

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du så en artikkel du mener er feil = alle feminister bruker feil statistikk hele tiden

Har en overraskelse til deg, alle grupper mennesker bruker feilaktig statistikk for å representere sitt perspektiv, om man er religiøs går på lavkarbo, tror at innvandring dreper den norske kulturen eller hva det skulle være

Anonymkode: d1b5e...86a

Nå tror jeg ikke påstanden var at alle feminister bruker statistikk feil, men at det er ganske typisk for gruppen

Og ja, du finner feilaktig bruk av statistikk de fleste steder. Forskjellen er at feilaktig eller mangelfull bruk av statistikk er så ekstremt utbredt blant feministene, og at det i så liten grad påpekes. Lønnsforskjellene er korneksempelet på dette, der en har lykkes med temmelig omfattende desinformasjon, uten at en i særlig grad blir stilt til ansvar for dette. 

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, herzeleid skrev:

Nå tror jeg ikke påstanden var at alle feminister bruker statistikk feil, men at det er ganske typisk for gruppen

Jeg er ganske sikker på at de fleste kvinner er klar over at det at menn blir bedre betalt enn kvinner for samme jobb er bullshit.

Ingen kvinner i min sosiale sirkel tror på dette tullet, takk og lov.

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, hocane skrev:

Jeg er ganske sikker på at de fleste kvinner er klar over at det at menn blir bedre betalt enn kvinner for samme jobb er bullshit.

Ingen kvinner i min sosiale sirkel tror på dette tullet, takk og lov.

Det ville overrasket meg om de fleste var klar over dette, gitt at det konstant kommuniseres et bilde av at lønnsforskjeller primært skyldes "urettferdighet", men jeg kan selvfølgelig ta feil der. Jeg tror bare ikke de fleste, kvinner eller menn, er interessert nok til å oppsøke statistikken eller forklaringsmodellene selv, og når diverse interessegrupper mer eller mindre uimotsagt får messe på om hvor urettferdig det er at kvinner tjener mindre ville det overraske meg om ikke dette bildet festet seg.

Jeg har hatt denne samtalen med kvinner før, som reagerer med at dette er "helt sykt", når de oppdager at det bildet de har fått kommunisert er så misvisende, og som opplever at ingen venninner er klare over dette. Om ikke annet bør dette være en god grunn for en del kvinner til å ta et opprør med de feministene som mer eller mindre bevisst lurer dem. 

• Liker 4
Skrevet

Så banalt. "Alle" vet jo at det ikke dreier seg om at kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling (stort sett), men at kvinner som helhet tjener mindre enn menn. Det er flere grunner til det:

- Typiske kvinneyrker er dårligere betalt (av mange forskjellige grunner)

-Kvinner mister inntekt og taper økonomisk fordi det er dem som må bære fram barn. De blir dermed borte fra jobb i mange måneder, og kan bli diskriminert fra å få en jobb når de er gravide.

-Kvinner blir i større grad oppdratt til å holde styr på husholdningen og barna, og gjør mer husarbeid enn mannen, i tillegg til å ha jobb. Dette fører til at mange flere kvinner jobber deltid.

Osv. osv.

Dette går det an å gjøre noe med, og det er vel det de gærne feministene vil.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Nicathv skrev:

Så banalt. "Alle" vet jo at det ikke dreier seg om at kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling (stort sett), men at kvinner som helhet tjener mindre enn menn. Det er flere grunner til det:

Gjør de det? Har inntrykk av det motsatte. Eksempelvis ser vi jo dette gang på gang, både her inne og i politiske debatter, at den ene siden må forklare den andre at det ikke dreier seg om samme stilling og jobber men normalisert over hele gruppene.

Sitat

-Kvinner mister inntekt og taper økonomisk fordi det er dem som må bære fram barn. De blir dermed borte fra jobb i mange måneder, og kan bli diskriminert fra å få en jobb når de er gravide.

-Kvinner blir i større grad oppdratt til å holde styr på husholdningen og barna, og gjør mer husarbeid enn mannen, i tillegg til å ha jobb. Dette fører til at mange flere kvinner jobber deltid.

Osv. osv.

Du har for så vidt rett i at det bla. er dette feministene vil gjøre noe med, men la oss se litt nærmere på eksemplene:

Sitat

Med andre ord velger kvinner selv ofte dårligere betalte, men tryggere og mer fleksible, yrker i det offentlige. Mange feminister ønsker, på ideologisk grunnlag, at kvinner skal velge noe annet enn det kvinner selv ønsker, noe en del av oss synes virker urimelig.

Sitat

Igjen er jo dette et valg. Jeg er enig i at diskrimineringen er noe en må til livs, men å være borte fra jobb over lenger tid er tross alt et valg en gjør selv.

Sitat

Eventuelt så er dette noe kvinner selv velger, kanskje i større grad av biologiske grunner. Igjen er vi inne på frie valg, og hvor kritiske mange feminister på ideologisk grunnlag er til disse, og vi ser at veldig mange kvinner selv skulle ønske de kunne være mer hjemme om familien hadde råd:

Sitat

65 prosent av kvinnene som har to eller flere barn, misunner andre kvinner som kan velge å være hjemmeværende eller jobbe deltid fordi de har en mann som kan forsørge seg.

https://www.dagbladet.no/tema/kvinner-vil-forsorges/64575377

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Nicathv said:

Osv. osv.

Det er ikke mange minuttene i forskjell her lengre i følge en dansk undersøkelse (og det er ingen grunn til å tro at det er sto forskjell mellom Norge og Danmark på dette. Og selv når man tar med husarbeid så jobber menn mer enn kvinner totalt sett ;)
https://e24.no/jobb/menn-jobber-23-minutter-mer-om-dagen-enn-kvinner/20333248

Anonymkode: 912fc...860

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 timer siden, herzeleid skrev:

Med andre ord velger kvinner selv ofte dårligere betalte, men tryggere og mer fleksible, yrker i det offentlige. Mange feminister ønsker, på ideologisk grunnlag, at kvinner skal velge noe annet enn det kvinner selv ønsker, noe en del av oss synes virker urimelig.

Igjen er jo dette et valg. Jeg er enig i at diskrimineringen er noe en må til livs, men å være borte fra jobb over lenger tid er tross alt et valg en gjør selv.

At kvinner oftere velger f.eks. jobber innenfor helsetjenesten er jo ikke noe argument for at de jobbene skal fortsette å være dårlig betalt.

Mange feminister ønsker at det er større kjønnsbalanse på arbeidsplasser, det stemmer. Jeg ser ikke noe galt i det, de vil jo ikke tvinge kvinner til å ta andre jobber enn de ønsker. Hvis kvinner blir fortalt fra liten alder at børsmegler og ingeniør er mannejobber, da er det jo ikke overraskende at svært få kvinner har lyst til å bli børsmeglere og ingeniører. Vice-versa med sykepleiere og menn. Men dette punktet er mindre viktig for meg enn lønn er.

At du kaller det å bli gravid et valg kvinner tar og står fritt til å ikke ta, vitner om et snevert syn på dette. Synes du det er en god idé å fraråde kvinner til å få barn, som vi gjør idag ved at de taper økonomisk på det?

Hvem skal da lage den neste generasjon her i landet, hvis alle kvinner hadde gjort det økonomisk fornuftige og forblitt barnløse? Ville det ikke vært bedre å sørge for at kvinner ikke tapte økonomisk på å få barn?

Endret av Nicathv
  • Liker 3
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mange minuttene i forskjell her lengre i følge en dansk undersøkelse (og det er ingen grunn til å tro at det er sto forskjell mellom Norge og Danmark på dette. Og selv når man tar med husarbeid så jobber menn mer enn kvinner totalt sett ;)
https://e24.no/jobb/menn-jobber-23-minutter-mer-om-dagen-enn-kvinner/20333248

Takk for tall som underbygger min påstand. :)

Dataene fra kilden din sier at kvinner gjør 6 timer og 46 minutter mer husarbeid enn menn hver uke. (137 mot 195 minutter per dag.) Dermed får de mindre tid til å gjøre lønnsarbeid. Hvis vi anslår en beskjeden timelønn på 200 kr og 21 lønnede arbeidsdager i måneden, blir dette 50.000 kroner i året. Og det er helt uten å tenke på forfremmelser osv.

Her er en link som har data om folk med barn: https://www.vg.no/forbruker/i/2rpBr/se-tidsbruk-tall-fra-80-tallet-til-i-dag-saa-mye-gjoer-menn-og-kvinner-hjemme

Tallene fra denne kilden viser at kvinner med barn bruker 13 timer og 20 minutter mer på husarbeid og barnepass hver uke enn det menn gjør.

Tallene viser også at kvinner med barn arbeider lengre pr dag enn det menn med barn gjør. (Men det er ikke veldig relevant for denne diskusjonen.)

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Nicathv skrev:

At kvinner oftere velger f.eks. jobber innenfor helsetjenesten er jo ikke noe argument for at de jobbene skal fortsette å være dårlig betalt.

Jeg tror ikke at noen har brukt dette som argument for at de skal være dårligere betalt, kun at kvinner selv har valgt disse dårligere betalte, men tryggere, jobbene. Grunnene til at det er dårlig betalt handler nok mest om en kombinasjon av tilbud/etterspørsel og at offentlig gjerne betaler mindre enn privat. 

Sitat

Mange feminister ønsker at det er større kjønnsbalanse på arbeidsplasser, det stemmer. Jeg ser ikke noe galt i det, de vil jo ikke tvinge kvinner til å ta andre jobber enn de ønsker. Hvis kvinner blir fortalt fra liten alder at børsmegler og ingeniør er mannejobber, da er det jo ikke overraskende at svært få kvinner har lyst til å bli børsmeglere og ingeniører. Vice-versa med sykepleiere og menn. Men dette punktet er mindre viktig for meg enn lønn er.

Å ønske balanse i seg selv trenger ikke være galt, men feministenes problem er at dette ofte er ideologisk styrt, og at en er missfornøyd over at kvinner selv tar frie valg. Når færre kvinner ønsker å bli ingeniører skal en dermed på  død og liv prøve å presse flere til å bli det, og gjerne bruke diskriminering av menn som middel. 

Sitat

At du kaller det å bli gravid et valg kvinner tar og står fritt til å ikke ta, vitner om et snevert syn på dette. Synes du det er en god idé å fraråde kvinner til å få barn, som vi gjør idag ved at de taper økonomisk på det?

Hvem skal da lage den neste generasjon her i landet, hvis alle kvinner hadde gjort det økonomisk fornuftige og forblitt barnløse? Ville det ikke vært bedre å sørge for at kvinner ikke tapte økonomisk på å få barn?

Å påpeke at å velge å bli gravid er et valg er snevert? Det høres ikke helt logisk ut. Jeg tror ikke heller noen her har tatt til orde for å fraråde kvinner å få barn?

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, herzeleid skrev:

1. Jeg tror ikke at noen har brukt dette som argument for at de skal være dårligere betalt, kun at kvinner selv har valgt disse dårligere betalte, men tryggere, jobbene. Grunnene til at det er dårlig betalt handler nok mest om en kombinasjon av tilbud/etterspørsel og at offentlig gjerne betaler mindre enn privat. 

2. Å ønske balanse i seg selv trenger ikke være galt, men feministenes problem er at dette ofte er ideologisk styrt, og at en er missfornøyd over at kvinner selv tar frie valg. Når færre kvinner ønsker å bli ingeniører skal en dermed på  død og liv prøve å presse flere til å bli det, og gjerne bruke diskriminering av menn som middel. 

3. Å påpeke at å velge å bli gravid er et valg er snevert? Det høres ikke helt logisk ut. Jeg tror ikke heller noen her har tatt til orde for å fraråde kvinner å få barn?

1. Du gjør jo det, i praksis. Siden du ikke støtter dem som vil øke lønna, men istedet forklarer det bort.

2. Så du er egentlig enig med feministene, så lenge tiltakene som blir gjort ikke blir gjort på ideologisk grunnlag (hva nå enn det betyr), og ikke diskriminerer menn (du tenker på kvotering regner jeg med).

3. Ja, det er snevert. For det er ikke et reellt valg alle kvinner i samfunnet kan ta. Mange kvinner må bli gravide for å føre samfunnet videre. Jeg er for at vi alle deler på kostnadene for å videreføre samfunnet.

I praksis fraråder vi jo kvinner fra å få barn, siden kvinner taper på det økonomisk. La oss heller oppfordre dem, ved å ikke la det være en økonomisk byrde.

• Liker 1
Skrevet
På 8.5.2018 den 23.55, Nicathv skrev:

Osv. osv.

1. Av mange forskjellige grunner, som du selv sier. Valg av yrke er åpenbart den viktigste grunnen. Jeg har selv et typisk "kvinneyrke" (lærer), og kan ikke forvente at jeg tjener like godt som mine kompiser som er ingeniører. Til tross for at jeg har flere år med høyere utdanning. Andre fordeler følger selvsagt med. Gode muligheter for faste ansettelser, trygg jobb, gode arbeidstider, lengre ferier osv.

2. Det kan så være. Det sitter i så fall i underbevisstheten til de som ansetter, og vanskelig å gjøre noe med. Lovverket er tydelig her.

3. Igjen, egne valg. Her gjelder både valg av mann og andre prioriteringer. Hvis man velger å være sammen med en mann med en krevende, godt betalt jobb, så kan man kanskje ikke forvente at denne mannen har muligheten til å reise hjem klokka 16 hver dag (eller tidligere).

En kan alltids gjøre noe med dette, men spørsmålet er hvorvidt det er verdt å spre falske statistikker på grunn av det, og om det er hensiktsmessig å gjøre noe med det. Vi snakker altså om gjennomsnitt her, og en god porsjon kvinner ønsker å jobbe deltid for å få mer tid med barna. Jeg skjønner dem godt jeg. Min mor har alltid jobbet deltid, mens min far har drevet et firma. Han har i 20 år jobbet alt fra 10 til 15 timers dager i ukedagene, og mange helger. Mamma har jobbet 40% hele min oppvekst, og hun har hatt mye fritid ved siden av husarbeidet og har levd godt på hennes og pappas løninng. Helt forståelig valg. Hun har også fortsatt med det etter barna har flyttet ut.

Valg av yrke og karriere har også mye med saken å gjøre. Det er vanskelig å få i pose og sekk. God karriere og høy lønn henger som regel sammen med mye og målrettet arbeid. Det går utover andre ting, som for eksempel fritid og tid med barna. Døgnet har kun 24 timer for oss alle, og noe må forsakes. Det er vanskelig å kombinere en toppjobb med masse fritid. Det sier seg selv.

"Kvinneyrker" som for eksempel trygge offentlige jobber, er dårligere betalt av en grunn. Vi som nasjon har ikke råd til å betale offentlig ansatte like høyt som de som jobber i godt ansette jobber i det private næringslivet. Da ville ting gått rundt.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Nicathv skrev:

1. Du gjør jo det, i praksis. Siden du ikke støtter dem som vil øke lønna, men istedet forklarer det bort.

Nei. Jeg forklarer at en selv velger yrket. Så forklarte jeg hvorfor yrket er dårligere betalt, som i stor grad handler om tilbud/etterspørsel og at det er i offentlig sektor.

Sitat

2. Så du er egentlig enig med feministene, så lenge tiltakene som blir gjort ikke blir gjort på ideologisk grunnlag (hva nå enn det betyr), og ikke diskriminerer menn (du tenker på kvotering regner jeg med).

Det kommer an på feministen. Veldig ofte setter man likhetstegn mellom ulikhet på den ene siden og urettferdighet på den andre, og likhet og balanse blir dermed på ideologisk grunnlag et mål. Jeg er i større grad for frihet. Der feministene ser det som et kjempeproblem at det er for få kvinner i enkelte høystatusyrker, eller for få menn i andre, synes jeg det er flott at kvinner og menn velger det de ønsker. 

Sitat

3. Ja, det er snevert. For det er ikke et reellt valg alle kvinner i samfunnet kan ta. Mange kvinner må bli gravide for å føre samfunnet videre. Jeg er for at vi alle deler på kostnadene for å videreføre samfunnet.

Med andre ord er det altså snevert å påpeke at et valg er et valg.

Sitat

I praksis fraråder vi jo kvinner fra å få barn, siden kvinner taper på det økonomisk. La oss heller oppfordre dem, ved å ikke la det være en økonomisk byrde.

Jeg gjør ikke det. Alle vet at det koster å få barn, og alle vet at enkelte yrker er dårligere betalt enn andre. Jeg vil likevel råde folk til å få barn om de ønsker dette, og begynne i det yrket som gir dem mest glede. Vi må alle prioritere, og penger er ikke alt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I et feministisk styre har en fitte langt større kraft enn beslutninger tatt på bakgrunn av reell statistikk og fakta. 

Anonymkode: 9483f...643

AnonymBruker
Skrevet

En feminist egen kvinne uten livsmening som trenger spark i rævva. 

Herregud. 

‘Jeg er lav-iq og skal liksom forstå feminisme, hihi. Alle andre gjør jo det... jeg må bevise at jeg er dum!!! VIKTIG!!! Brøl’

Anonymkode: 3beb0...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til komme over det faktum at kjedelige mennesker krever underholdning. 

Det er noe forstyrrende å se mennesker som ikke er i stand til å underholde andre på en ordentlig og engasjerende måte, men det er ikke måte på hvor mye engasjement de selv skal ha.....

er ikke det et trekk som følger mentalt mindre begavede individer? De trenger så mye stimulering utenfra. Akkurat som at noen som ligger i koma trenger stimulering ellers dør personen. 

Disse folkene er overalt. Mennesker uten underholdningsverdi. Men de later som at de har?!

er ikke det ganske frekt?

trodde Tangerudbakken var frivillig.... for faen

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En feminist egen kvinne uten livsmening som trenger spark i rævva. 

Herregud. 

‘Jeg er lav-iq og skal liksom forstå feminisme, hihi. Alle andre gjør jo det... jeg må bevise at jeg er dum!!! VIKTIG!!! Brøl’

Hvorfor har du lyst til å bevise at du er dum? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Feminisme og feministers aktivitet og kvinners politiske aktivitet skaper fortsatt sinne og frustrasjon hos de som ikke liker /hater denne ideologien.

Feminismen og sterke feminister har gitt oss kvinner verdighet. Det er ikke mange årene siden kvinner ikke fikk lønn i det hele tatt, selv om man pleiet både eldre, syke og barn, husholdning med matlaging renhold og klær. 

Kvinner har gjennom generasjoner i hovedsak jobbet gratis og måtte være takknemlig om man fikk tidelt penger fra mannen. Det ligger en meget stor maktubalanse til grunn når den ene part må be om penger fra den andre! 

Fortsatt finnes holdningen hos en del at kvinnearbeid egentlig ikke bør lønnes særlig høyt, eller overhodet. Det ser man f.eks på det enorme engasjementet mange menn på nettet har som viser deres frustrasjon over feminister og feminisme. De er like forbanna og frustrerte som slaveeiere var i sin tid over at de ikke lengre kunne holde slaver som jobbet gratis mot vann og brød.

Det argumenteres i det vide og det brede om hvor URIMELIGE, LØGNAKTIGE, GALE, SLEMME osv feminister er.  Det bør ringe noen varsellamper når en anonym nettmann poster innlegg som argumenterer mot krav om høyere lønn, likeverdighet, respekt og ikke vold mot kvinner. Alle yrkesgrupper i dag har en RETT til å organisere seg, kreve høyere lønn. Denne retten er like stor i kvinneyrker som mannsyrker.

Antifeminister og kvinnehatere - skjerp dere og slutt å svartmale oss feminister, jobb i stedet med egen personlig psykologi og prøv finn ut av hvorfor likeverdighet og kvinners lønnskrav vekker så mye harme hos deg :ninuskapus:

TAKK til alle kvinner og menn som ser historien og verdien bak feminisme og antirasisme! Å ha likeverdighet mellom kjønn, mellom ulike etnisiteter, mellom funksjonsfriske og funksjonshemmede - det er det eneste vi kan kalle sivilisert! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...